You're previewing an unpublished SCHEDULED episode! Edit Episode

Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper

'We hebben niet alleen innerlijke kracht nodig doordat alle dagelijkse beslommeringen ons veel energie kosten, maar ook vanwege het lijden en de beproevingen die over ons komen. Daar krijgt iedereen vroeg of laat mee te maken.'

Show Notes

‘Door veel verdrukkingen moeten wij het Koninkrijk van God ingaan.’ (Handelingen 14:22)
 
We hebben niet alleen innerlijke kracht nodig doordat alle dagelijkse beslommeringen ons veel energie kosten, maar ook vanwege het lijden en de beproevingen die over ons komen. Daar krijgt iedereen vroeg of laat mee te maken.
 
Lijden zal ons hart onvermijdelijk zwaarder maken op de weg naar de hemel. Op het moment dat het zich aandient, wankelt ons hart en lijkt de smalle weg die naar het leven leidt onbegaanbaar. Het is al een hele uitdaging om met een krakkemikkig autootje over smalle weggetjes de top van een heuvel te halen. Maar wat moeten we beginnen als de auto het begeeft?
 
Paulus kwam drie keer met deze vraag bij God terecht, vanwege een bepaalde beproeving in zijn leven. Maar hij kreeg niet de genade waar hij om vroeg. Niet in die vorm. Christus antwoordde: ‘Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.’
 
Hij ontvangt genade in de vorm van de kracht van Christus, die hem ondersteunt in het lijden — de ene genade wordt hem geweigerd en binnen die kring wordt de andere genade hem geschonken. De reactie van Paulus is het geloof in de genoegzaamheid van Gods genade voor de toekomst: ‘Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen’ (2 Korinthe 12:9).
 
God zegent ons vaak met ‘gegeven genade’ binnen de kring van ‘geweigerde genade’.
 
Ik wil dat illustreren met het volgende voorbeeld. Op een snikhete dag in juli, stopte de waterpomp van onze auto ermee. We waren gestrand op de snelweg in Tennessee, en het dichtstbijzijnde dorp van enige betekenis was nog 30 kilometer rijden. 
 
Ik had die morgen gebeden dat de auto het zou doen en dat we veilig op onze bestemming zouden komen. Terwijl wij daar bij onze auto stonden was er niemand die stopte. Toen zei mijn zoon Abraham (die toen een jaar of elf was): ‘Papa, we moeten bidden.’ Dus knielden we achter de auto neer en vroegen God om toekomstige genade — om hulp in nood. Toen we opkeken zagen we dat er een pick-up was gestopt. 
 
De bestuurder was een monteur die ongeveer 30 kilometer verderop werkte. Hij bood aan om voor ons een aantal onderdelen op te halen en terug te komen om de auto te repareren. Ik reed met hem mee en kon het Evangelie met hem delen. Binnen vijf uur konden we onze weg weer vervolgen.
 
Het bijzondere van dit verhoorde gebed is dat het binnen de kring van een onverhoord gebed kwam te liggen. We hadden om een probleemloze reis gevraagd en God gaf ons juist problemen. Maar te midden van de geweigerde genade werd ons genade gegeven. En ik moet leren vertrouwen op Gods wijsheid als het gaat om welke genade het beste is voor mij, en voor ongelovige monteurs, en voor het geloof van elfjarige jongens.
 
We moeten niet verbaasd zijn als God ons bijzondere genade geeft te midden van het lijden waarvan we hadden gevraagd of Hij het ons wilde besparen. Hij weet het beste hoe Hij Zijn genade moet uitdelen zodat het ons echt ten goede komt en zodat het tot Zijn eer strekt.

Bekijk de overdenking op YouTube.
 
Je luistert naar Onwankelbare vreugde, een dagboek van John Piper door Geloofstoerusting en Desiring God. Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.

Volg 'Onwankelbare vreugde' waar je maar wilt:

Spotify: https://spoti.fi/2FssZb4
WhatsApp: http://bit.ly/39Kqqij
Google Podcasts: http://bit.ly/39J7Ozl 
Apple Podcasts: https://apple.co/385Ba9A 
Castbox: http://bit.ly/2ZSNgjo
Stitcher: http://bit.ly/36ZO1Kl 

Website: http://www.onwankelbarevreugde.nl/

What is Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper?

Elke dag korte en diepe meditaties om je vreugde in Jezus te voeden.
In samenwerking met Desiring God, de Daily Devotionals – Solid Joys door John Piper.

Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.