You're previewing an unpublished SCHEDULED episode! Edit Episode

Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper

'De beslissende rol die God speelde in onze bekering is dat Hij ons ‘met Christus levend gemaakt’ heeft toen ‘wij dood waren door de overtredingen’.'

Show Notes

‘Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus’ (Efeze 2:4-6).
 
De beslissende rol die God speelde in onze bekering is dat Hij ons ‘met Christus levend gemaakt’ heeft toen ‘wij dood waren door de overtredingen’. Met andere woorden: we waren dood voor God. We reageerden nergens op; we waren niet werkelijk geïnteresseerd in geestelijke dingen; we hadden geen oog voor de schoonheid van Christus; we waren dood voor alles wat ertoe deed. 
 
Toen kwam God in ons leven — onvoorwaardelijk — voordat we iets konden doen om onszelf geschikt te maken. Hij maakte ons levend. Soeverein wekte Hij ons op uit onze doodsslaap om de heerlijkheid van Christus te zien (2 Korinthe 4:4). De geestelijke zintuigen die dood waren, kwamen op een wonderlijke manier tot leven.
 
Efeze 2 vers 4 zegt dat dit voortkwam uit ‘barmhartigheid’. Dat wil zeggen dat God ons in onze doodstaat zag en met ons bewogen was. God zag hoe het verschrikkelijke loon op de zonde leidt tot eeuwige dood en ellende. En in onze nood kwam Hij ons royaal tegemoet met Zijn overvloed van genade. Maar het aparte van deze tekst is dat Paulus zichzelf onderbreekt om de zin: ‘uit genade bent u zalig geworden’ ertussen te voegen. ‘God (…) heeft ons (…) met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt.’
 
Paulus zegt dit in vers 8 ook nog een keer. Dus waarom onderbreekt zichzelf hier om dit nog even te zeggen? Sterker nog, de nadruk ligt al op Gods barmhartigheid waarmee Hij ons tegemoet komt in onze ellendige doodsstaat; dus waarom onderbreekt Paulus zijn betoog dan nog om te zeggen dat het ook uit genade is dat we zalig zijn geworden?
 
Ik vermoed dat Paulus hier een uitgelezen kans ziet om te benadrukken dat het echt om vrije genade gaat. Terwijl hij opschrijft hoe dood we waren voor onze bekering, realiseert hij zich dat dode mensen aan geen enkele voorwaarde kunnen voldoen. Ze kunnen alleen tot leven komen als God geheel onvoorwaardelijk en volkomen onverdiend reddend ingrijpt. Dit vrije, dit onverdiende is precies waar het bij genade om draait.
 
Als iemand opgewekt wordt uit de dood, is er geen sprake van dat hij daar van tevoren nog iets over te zeggen heeft. Je kunt niets eenzijdigers bedenken dan dat. Dat is nu vrije genade.

Bekijk de overdenking op YouTube.
 
Je luistert naar Onwankelbare vreugde, een dagboek van John Piper door Geloofstoerusting en Desiring God. Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.

Volg 'Onwankelbare vreugde' waar je maar wilt:

Spotify: https://spoti.fi/2FssZb4
WhatsApp: http://bit.ly/39Kqqij
Google Podcasts: http://bit.ly/39J7Ozl 
Apple Podcasts: https://apple.co/385Ba9A 
Castbox: http://bit.ly/2ZSNgjo
Stitcher: http://bit.ly/36ZO1Kl 

Website: http://www.onwankelbarevreugde.nl/
 

What is Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper?

Elke dag korte en diepe meditaties om je vreugde in Jezus te voeden.
In samenwerking met Desiring God, de Daily Devotionals – Solid Joys door John Piper.

Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.