1
00:00:03,080 --> 00:00:04,601
[Automatisk tekstet av Autotekst med NB Whisper. Kan inneholde feil.]
Velkommen til Sosialpodden.

2
00:00:05,441 --> 00:00:11,584
En sosial fagpodkast fra Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag her ved Universitetet i Sørøst-Norge.

3
00:00:12,264 --> 00:00:17,227
Du vil bli kjent med noen av temaene vi underviser i her ved vernepleier- og barnevernspedagogutdanningene.

4
00:00:17,787 --> 00:00:21,609
Og du vil også høre noe fra de spennende eksterne foredragsholderne vi bruker.

5
00:00:22,609 --> 00:00:24,270
Så len deg tilbake og lær noe nytt.

6
00:00:26,527 --> 00:00:32,811
Vi kan lage sånn Hei, dette er en podkast som heter Hjelp, jeg har blitt vernepleiestudent.

7
00:00:33,051 --> 00:00:34,912
Det høres kjempebra ut, Anja.

8
00:00:34,932 --> 00:00:38,975
Og så der har vi allerede hørt den første deltakeren i Postgass-episoden.

9
00:00:39,375 --> 00:00:49,261
I denne episoden, som Anja nettopp sa, så retter vi oss rett og slett mot de av dere nå som kanskje nettopp har søkt om å bli vernepleiestudenter.

10
00:00:51,422 --> 00:00:52,043
Har kommet inn.

11
00:00:52,363 --> 00:00:56,747
Eller rett og slett bare uka før oppstartsuka.

12
00:00:56,767 --> 00:00:58,248
Hva skal jeg gjøre?

13
00:00:58,268 --> 00:00:59,489
Hva står foran meg?

14
00:00:59,529 --> 00:01:02,692
Til å hjelpe meg gjennom episoden har jeg tre fantastiske vernepleiestudenter.

15
00:01:04,754 --> 00:01:06,976
Jeg heter Steinar Wicholt, jeg jobber på vernepleierutdanninga.

16
00:01:08,918 --> 00:01:17,666
Hvert eneste år føler jeg at jeg står foran et kull med nye vernepleiestudenter, og forteller kanskje med sånn streng finger om at nei, dere må huske hva, dere må gjøre sånn osv.

17
00:01:18,166 --> 00:01:23,509
De beste menneskene til å gi tipsene, er studentene selv.

18
00:01:24,570 --> 00:01:26,872
Dere er andreårsstudenter.

19
00:01:26,932 --> 00:01:32,716
Dere har massivt med kompetanse og kunnskap på hva som er de gode tipsene.

20
00:01:32,776 --> 00:01:34,317
Vi starter med Anja, som allerede har tatt ordet.

21
00:01:35,077 --> 00:01:36,518
Hei, jeg heter Anja Tinnesand.

22
00:01:36,538 --> 00:01:38,299
Jeg er andreårs vernepleiestudent.

23
00:01:39,300 --> 00:01:39,740
Det er du, ja.

24
00:01:39,780 --> 00:01:42,482
Hvorfor i alle dager valgte du å søke på vernepleie?

25
00:01:43,200 --> 00:01:45,481
Det er et vanskelig spørsmål.

26
00:01:45,501 --> 00:01:51,845
Jeg har møtt noen vernepleiere opp gjennom mitt yrkesliv som har vært fantastiske mennesker.

27
00:01:51,905 --> 00:01:53,886
Og så har jeg tenkt at sånn vil jeg bli.

28
00:01:55,847 --> 00:01:59,730
Og så tenker jeg at vernepleier er en veldig allsidig profesjon.

29
00:02:00,050 --> 00:02:01,330
Hvor man kan gjøre veldig mye.

30
00:02:01,651 --> 00:02:06,674
Og det er litt å gjøre de tinga som jeg tenker er viktige for meg.

31
00:02:07,914 --> 00:02:10,616
Være der for mennesker, og se hele mennesket, egentlig.

32
00:02:10,913 --> 00:02:14,341
Om ett år så er du der, da ser du hele mennesket.

33
00:02:14,462 --> 00:02:15,705
Er du ferdig utdanna?

34
00:02:16,026 --> 00:02:16,587
Ferdig utdanna.

35
00:02:17,168 --> 00:02:17,730
Kan jeg alt?

36
00:02:17,790 --> 00:02:18,011
Nei da.

37
00:02:18,893 --> 00:02:19,975
Neste versjon vi har med det er?

38
00:02:20,538 --> 00:02:21,859
Det er Ronny.

39
00:02:21,919 --> 00:02:24,321
Jeg er også andreårs vernepleierstudent.

40
00:02:24,581 --> 00:02:33,328
Og jeg har jobba et langt liv i bygg- og anleggsbransjen og var i behov av omskolering.

41
00:02:33,368 --> 00:02:46,398
Og i den forbindelse fikk jeg en veileder på Nav, sosionomutdanna, som pusha meg til først å ta voksenopplæringa på ett år, og så våge å starte på universitet.

42
00:02:47,039 --> 00:02:55,106
Og det jeg skjønte da jeg opplevde henne, det var det at det å være vernepleier, det dreier seg mye om å kunne hjelpe den ene.

43
00:02:56,227 --> 00:03:02,372
Og hvis du klarer å utgjøre en forskjell i et menneskes liv, så vil jeg si det er verdt utdanninga i seg sjøl.

44
00:03:04,974 --> 00:03:06,435
Og siste vi har med oss, det er ...?

45
00:03:06,896 --> 00:03:07,657
Det er Marianne.

46
00:03:08,678 --> 00:03:09,819
Jeg heter Marianne Røer.

47
00:03:10,980 --> 00:03:17,666
Og jeg har jo egentlig et langt yrkesliv bak meg som frisør.

48
00:03:18,347 --> 00:03:21,029
Og vant til veldig mange mennesker opp igjennom.

49
00:03:22,271 --> 00:03:28,437
Det som gjorde for meg at jeg hadde lyst til å bli vernepleier, det ... Allting skjedde egentlig under koronaen.

50
00:03:29,855 --> 00:03:36,117
Hvor jeg så egentlig hvordan de sleit i helsevesenet generelt òg, da.

51
00:03:36,337 --> 00:03:38,338
Med mennesker.

52
00:03:38,438 --> 00:03:42,660
Og skulle jeg gjøre noe annet, så måtte det være med mennesker, da.

53
00:03:43,320 --> 00:03:48,222
Fordi at, ja, jeg er genuint opptatt av og glad i mennesker.

54
00:03:48,722 --> 00:03:52,903
Liker å prate, liker å skape relasjoner og kommunisere.

55
00:03:53,143 --> 00:03:53,704
Så ...

56
00:03:54,684 --> 00:03:59,910
Så jeg angrer ikke på at det var vernepleierstudiet det blei på meg.

57
00:03:59,930 --> 00:04:06,198
Det er morsomt det hvordan vi er en gruppe som har jobba litt forskjellig.

58
00:04:06,278 --> 00:04:09,502
Du har tidligere jobba som frisør, anleggsbransje.

59
00:04:10,183 --> 00:04:11,845
Anja, hva har du jobba med tidligere?

60
00:04:12,483 --> 00:04:17,767
Jeg tok først utdanning som kokk, så jeg jobba som kokk i noen år først.

61
00:04:17,787 --> 00:04:24,593
Og så flytta jeg tilbake til hjembygda, og da eneste ledig jobb var i helsevesenet.

62
00:04:24,793 --> 00:04:27,856
Så da begynte jeg i helsevesenet, og så har jeg egentlig bare vært stuck der.

63
00:04:29,697 --> 00:04:33,881
Så jeg er også utdanna helsefagarbeider, og jeg har tatt masse fagskoler og sånn.

64
00:04:34,301 --> 00:04:38,705
Så det er egentlig det som har vært min vei hit, og min bakgrunn.

65
00:04:38,882 --> 00:04:49,287
Det vi skal prate om i dag, er hva som er de beste tipsene til nye studenter.

66
00:04:49,307 --> 00:04:51,388
Den første tematikken skal vi inn på.

67
00:04:53,669 --> 00:04:57,191
Oppstartsuka er et begrep.

68
00:04:57,251 --> 00:05:00,953
Jeg var usikker på hva det betyr.

69
00:05:01,253 --> 00:05:03,814
Men det er ikke bare et navn på noe, det er et konsept.

70
00:05:04,775 --> 00:05:05,455
Hva er oppstartsuka?

71
00:05:09,292 --> 00:05:14,015
Oppstartsuka er for det første kjempegøy, og det er kjempesosialt.

72
00:05:14,035 --> 00:05:15,956
En kjempefin ting å være med på.

73
00:05:16,176 --> 00:05:19,698
Og alle studenter som begynner på USN, bør være med på fadderuka.

74
00:05:19,738 --> 00:05:22,759
Da møter man masse nye mennesker, man får venner.

75
00:05:23,780 --> 00:05:26,361
Man kommer inn i et fellesskap, man får en tilhørighet.

76
00:05:26,542 --> 00:05:27,762
Det er masse gøy som skjer.

77
00:05:28,743 --> 00:05:29,623
Bli med på fadderuka.

78
00:05:29,643 --> 00:05:30,724
Det anbefaler jeg i hvert fall.

79
00:05:31,749 --> 00:05:38,411
Ja, og så tror jeg det er viktig å huske på at vi er alle i samme båt.

80
00:05:38,491 --> 00:05:44,194
Veldig mange føler seg fram og er litt usikre på hvor er plassen min på campus.

81
00:05:44,234 --> 00:05:58,679
Og da tror jeg det å delta i den faderuka vil kunne bidra til at man ser seg sjøl litt mer etablert når forelesningene setter inn for fullt og man skal være en del av et større klassemiljø.

82
00:05:58,899 --> 00:06:05,344
Fadderuka og oppstartsuka, den første uka når du kommer til campus, det er masse informasjon.

83
00:06:05,364 --> 00:06:07,887
Det er den formelle seremonien, det er starten.

84
00:06:07,967 --> 00:06:14,732
Det bruker å stå litt over 1000 studenter på utsida her og blir ønska velkommen kanskje av rektor.

85
00:06:15,473 --> 00:06:16,674
Og så er det faddere.

86
00:06:16,694 --> 00:06:21,998
Det er veldig ofte andre- og tredjeårsstudenter innenfor samme studieretning som deg selv, så vernepleiere andre og tredje år.

87
00:06:22,039 --> 00:06:24,581
Som følger deg rundt.

88
00:06:24,741 --> 00:06:27,043
Tar deg med fra plass til plass for registrering.

89
00:06:27,363 --> 00:06:31,125
Og så er det oppstarten med å få den første informasjonen.

90
00:06:31,886 --> 00:06:32,786
Jeg gleder meg kjempemasse.

91
00:06:32,826 --> 00:06:39,990
Kommer til å ta imot de nye studentene og fortelle dem hvordan emne én skal være på studiet på vernepleie.

92
00:06:40,671 --> 00:06:42,312
Og så er det en del sosiale aktiviteter.

93
00:06:42,352 --> 00:06:52,918
Så det er kombinasjonen av både å få intro til hva er faget du skal inn i, hva må du kjøpe, hva må du lese, osv., og så er det sosiale aktiviteter.

94
00:06:53,558 --> 00:07:00,579
Vi vet litt om viktigheten av å delta på de sosiale aktivitetene.

95
00:07:00,619 --> 00:07:19,243
SHoT-undersøkelsen, som er forkortelsen for studentenes helse- og trivselsundersøkelse, viser at hvis du er aktiv i fadderuka, så er oddsen vesentlig større for ... Jeg husker ikke ordrett hvordan det er, men det er en klar sammenheng mellom deltakelse i fadderuka og hvor godt du kommer deg sosialt videre i studiet.

96
00:07:19,263 --> 00:07:21,123
Hvor bra du klarer deg videre i studiet.

97
00:07:21,988 --> 00:07:25,190
Hva tenker dere om det, har dere vært med på fadderuka?

98
00:07:27,332 --> 00:07:29,974
Jeg var ikke sånn veldig mye med på fadderuka.

99
00:07:30,354 --> 00:07:33,797
For nå er jo jeg litt mer voksen enn de andre.

100
00:07:33,897 --> 00:07:41,003
Men jeg tenker jo som du sier at det er veldig viktig å bruke den arenaen til å bli kjent med mennesker, da.

101
00:07:41,723 --> 00:07:50,310
For det er jo faddere fra andre- og treårsstudenter som er villige til å hjelpe deg til å bli kjent òg.

102
00:07:50,410 --> 00:07:51,351
Mange kommer jo hit.

103
00:07:51,988 --> 00:07:55,390
Aldri vært på et universitet før, kjenner ikke noen mennesker.

104
00:07:55,430 --> 00:08:00,072
Har gjerne flytta til Porsgrunn, kanskje, for å studere her.

105
00:08:00,452 --> 00:08:05,034
Og da tenker jeg det er veldig viktig å benytte seg av det på det sosiale, da.

106
00:08:05,715 --> 00:08:07,336
For å ... Ja.

107
00:08:07,856 --> 00:08:09,677
For å bli inkludert, rett og slett òg.

108
00:08:10,937 --> 00:08:16,060
Ja, og Ronny, du nevnte litt om hvem er de typiske studentene som studerer vernepleie?

109
00:08:16,647 --> 00:08:18,649
Vi er jo en god miks.

110
00:08:20,051 --> 00:08:22,033
Mange kommer rett fra videregående.

111
00:08:22,193 --> 00:08:25,637
Noen har kanskje hatt ett friår, og så er det en god del godt voksne.

112
00:08:26,135 --> 00:08:34,901
Det er noen som flytter til Porsgrunn, men det kjennetegner ikke vår studentgruppe mest.

113
00:08:34,921 --> 00:08:37,102
Det er ofte mennesker som bor i nærområdet.

114
00:08:37,862 --> 00:08:38,743
Er ikke det bare positivt?

115
00:08:40,304 --> 00:08:41,305
Ikke utelukkende, tror jeg.

116
00:08:41,405 --> 00:08:47,269
For vi er gjerne en av de, og vi har et etablert miljø fra før.

117
00:08:48,029 --> 00:08:53,591
Sånn at vi kanskje ikke er avhengig av den sosiale biten i like stor grad som de som flytter til.

118
00:08:53,871 --> 00:09:08,298
Og derfor så ... I hvert fall den feedbacken jeg har fått, er det at for de som flytter til, så er det viktig å jobbe med det sosiale miljøet utenfor undervisningssituasjonen.

119
00:09:08,738 --> 00:09:13,580
Og så tror jeg jo at vi som er mer lokale, kan bidra positivt inn på det.

120
00:09:13,797 --> 00:09:14,998
Hvordan kan man bidra positivt?

121
00:09:15,038 --> 00:09:18,061
Det handler kanskje om å være der etter, ikke dra rett hjem.

122
00:09:18,421 --> 00:09:24,026
Tenke at det er noe og ... Det er et miljø som man må være med å skape selv også.

123
00:09:24,565 --> 00:09:34,174
Ja, og jeg mener vi ... Vi har jo Fabrikken, som jo er samlingspunktet her på campus.

124
00:09:34,274 --> 00:09:43,523
Og selv om vi har tett timeplan, så kan vi kanskje sette av tid til å bli med på det som skjer innimellom.

125
00:09:43,584 --> 00:09:45,746
Sånn at det blir et litt større fellesskap.

126
00:09:46,106 --> 00:09:47,708
Men Fabrikken, er ikke det bare fyll og moro?

127
00:09:48,148 --> 00:09:52,555
Noen vil nok definere det som det, men det er veldig mye ulike aktiviteter.

128
00:09:53,336 --> 00:09:54,398
Det er det.

129
00:09:54,438 --> 00:09:56,781
Er du glad i musikk, så kan du være med og spille musikk, f.eks.

130
00:09:56,841 --> 00:09:59,205
Er du glad i idrett, så legger de opp til det.

131
00:09:59,766 --> 00:10:01,669
Så det er mye ulikt du kan bruke fabrikken til.

132
00:10:02,346 --> 00:10:05,669
Det er det som kan bli overveldende når man starter her.

133
00:10:05,689 --> 00:10:09,532
Det er alle typer linjeforeninger og organisasjoner man møter.

134
00:10:09,893 --> 00:10:19,021
Men hvis man har lyst til å være med på noe, hvis man ønsker å skape noe, så er det bare å ta initiativ til det.

135
00:10:19,241 --> 00:10:22,987
Men jeg tror kanskje det er litt i denne kulturen at vi er litt redd for å ta initiativ.

136
00:10:23,808 --> 00:10:28,435
Men min største oppfordring er å ta initiativ, oppsøk de foreningene som er der.

137
00:10:28,535 --> 00:10:33,102
Det finnes muligheter til å få midler, støtte til å gjøre ting, gjøre sosiale ting.

138
00:10:33,865 --> 00:10:37,810
Det er gøy å bli kjent med nye mennesker.

139
00:10:37,850 --> 00:10:39,832
Begynner man på USN, er man helt ny.

140
00:10:40,433 --> 00:10:43,076
Jeg var i hvert fall det, jeg kjente jo ingen.

141
00:10:43,176 --> 00:10:52,567
Når man er en del av fadderuka og møter studentene i sitt kull, så får man muligheten til å ha få venner og bekjente, man knytter relasjoner.

142
00:10:52,807 --> 00:11:06,470
Som også gjør det litt lettere å begynne på når forelesningene begynner, for da har du noen som du vet hvem er, eller noen du har snakka med før, som du kan lene deg litt på, og så kan man lene seg litt på hverandre og være deg litt for hverandre.

143
00:11:06,490 --> 00:11:11,991
For det kan jo være vanskelig for mange å være helt ny på et sted og begynne helt på blanke ark.

144
00:11:12,251 --> 00:11:18,353
Og da er det jo fint med sånne ting som fadderuka, som gjør at du faktisk kan begynne å snakke med folk og få venner og knytte relasjoner.

145
00:11:18,951 --> 00:11:24,357
Det er jo omvisning på campus før skolestart.

146
00:11:25,278 --> 00:11:30,784
Og bare det å være med der, vil gi kjent ansikt til oppstart.

147
00:11:30,844 --> 00:11:33,587
Sånn at man har noen å koble seg på.

148
00:11:33,727 --> 00:11:37,712
Så det kan virke ubetydelig og smått, men det kan fort utgjøre en forskjell.

149
00:11:37,910 --> 00:11:41,371
Men så er fadderuka over.

150
00:11:42,551 --> 00:11:43,932
Det er ramme alvor.

151
00:11:44,392 --> 00:11:45,332
Undervisningene starter.

152
00:11:45,372 --> 00:11:47,453
Man begynner å se på de første arbeidskravene som kommer.

153
00:11:47,773 --> 00:11:52,334
Man er usikker på om man kan nok, vet nok.

154
00:11:53,175 --> 00:11:57,596
Hva tenker du er viktig å ha fokus på når festen har lagt seg?

155
00:11:58,797 --> 00:12:00,118
Jeg tenker alt ordner seg.

156
00:12:01,679 --> 00:12:03,179
Det kan virke veldig overveldende.

157
00:12:03,219 --> 00:12:09,803
Og jeg syns også det var veldig overveldende å få timeplan og pensumlitteratur og alt bare ... Wow, det her er mye.

158
00:12:10,843 --> 00:12:11,524
Men det går bra.

159
00:12:12,004 --> 00:12:12,784
Husk å puste.

160
00:12:12,824 --> 00:12:13,945
Ta én dag av gangen.

161
00:12:14,425 --> 00:12:15,786
Finn deg noen og len deg på.

162
00:12:16,166 --> 00:12:19,028
Man får studiegrupper som man kommer inn i etter hvert.

163
00:12:20,328 --> 00:12:21,449
Det er gull verdt.

164
00:12:22,029 --> 00:12:22,950
Det her kommer til å gå bra.

165
00:12:24,718 --> 00:12:28,803
Jeg tenker jo òg det at det er viktig at de senker skuldrene sine.

166
00:12:29,464 --> 00:12:36,231
Og så tenker jeg at det er veldig viktig å møte opp også på disse forelesningene, da.

167
00:12:36,311 --> 00:12:39,455
Fordi at du får veldig mye nyttig informasjon.

168
00:12:40,196 --> 00:12:44,219
Og bruke kanvasrommet veldig aktivt.

169
00:12:44,239 --> 00:12:48,562
Og der òg står det veldig mye som er veldig greit.

170
00:12:51,304 --> 00:13:05,434
Jeg tenker jo i hvert fall sånn, og ville ha tenkt på det òg som ung, ny student også, når man kommer til en ... Det blir jo et helt nytt liv og en helt ny arena for disse unge, da.

171
00:13:05,794 --> 00:13:12,818
Det å møte opp på campus, for mange sier at går du på universitetet, så trenger du ikke være der så mye.

172
00:13:13,839 --> 00:13:26,626
Men det er veldig viktig både for det sosiale, for å bli inkludert, og i det hele tatt få med seg hva skal jeg egentlig lese, hva skal jeg gjøre, hva er det som forventes av meg?

173
00:13:27,875 --> 00:13:33,021
Den fysiske tilstedeværelsen gjør utrolig mye, og én ting er å sitte i forelesninga.

174
00:13:33,442 --> 00:13:36,966
Man får mye gratis av å være med i forelesning.

175
00:13:37,827 --> 00:13:38,588
Hva mente du med det?

176
00:13:39,104 --> 00:13:43,546
Nei, altså ... Si du skal lese to kapitler i pensumlitteratur.

177
00:13:44,806 --> 00:13:53,310
Og det å da først kanskje ha hatt en gjennomgang av hva det dreier seg om, vil gi deg noen knagger å henge det du leser på.

178
00:13:53,890 --> 00:14:01,373
Sånn at ... Det er lett å tro at vi kan lese oss til det vi trenger, men jeg tror ikke det står seg godt nok aleine.

179
00:14:01,613 --> 00:14:11,721
Og så er det jo også sånn at det er jo ikke bare den informasjonen du får i forhold til pensum eller arbeidskrav.

180
00:14:11,781 --> 00:14:17,746
Det er jo også mye informasjon rundt det å være student som formidles i forelesninger.

181
00:14:18,306 --> 00:14:28,535
Så det å få et helhetlig bilde av hva som skjer, og hvor du skal i det du jobber med, det tror jeg er veldig viktig.

182
00:14:29,552 --> 00:14:34,015
En av de store tingene er også delaktighet.

183
00:14:34,075 --> 00:14:40,539
Er du på campus, du møter andre studenter, du får muligheten til å diskutere det du har lært med studenter.

184
00:14:40,579 --> 00:14:43,540
Du får muligheten til å rekke opp hånda i timen og spørre læreren.

185
00:14:43,560 --> 00:14:44,661
'Hei, dette skjønner jeg ikke.'

186
00:14:44,901 --> 00:14:48,103
Det er mange sånne bonusting ved å møte opp.

187
00:14:48,814 --> 00:14:50,815
Ja, jeg tenkte jeg skulle si litt om det.

188
00:14:50,855 --> 00:14:56,459
At du har jo faktisk muligheten til å snakke om hva du skal igjennom med andre studenter og med læreren.

189
00:14:56,499 --> 00:14:58,960
Og du har muligheten til å stille spørsmål om ting.

190
00:14:59,000 --> 00:15:03,363
Fordi én ting er liksom ... Ja, det er kanskje noe man ikke helt forstår.

191
00:15:03,403 --> 00:15:06,745
Eller når man leser gjennom det, er det kanskje noe som høres litt rart ut.

192
00:15:07,425 --> 00:15:10,107
Og da er det jo fint å ha andre studenter som man kan snakke med.

193
00:15:10,167 --> 00:15:14,429
Og at man faktisk har muligheten til å rekke opp hånda og spørre foreleseren hvordan det var her.

194
00:15:14,449 --> 00:15:17,872
Jeg er jo foreleser, og jeg sier også ja, er det noen spørsmål?

195
00:15:18,609 --> 00:15:23,655
Og så hører du gresshoppene på utsida av auditoriet, for det er ingen som sier noe.

196
00:15:23,735 --> 00:15:24,696
Ingen drekker opp hånda.

197
00:15:26,058 --> 00:15:28,901
Unntatt kanskje nå et par stykker som er veldig snakkesalige.

198
00:15:29,242 --> 00:15:30,383
Jeg føler at jeg er unntaket der.

199
00:15:31,364 --> 00:15:33,587
Men hvorfor er folk så redd for å stille spørsmål?

200
00:15:34,168 --> 00:15:36,731
Jeg tror bare folk er redd for å drite seg ut.

201
00:15:37,910 --> 00:15:40,031
Og det har jeg tenkt på òg.

202
00:15:40,071 --> 00:15:42,072
Jeg har kjent på den følelsen, jeg også.

203
00:15:42,292 --> 00:15:49,695
Alle gjør jo det når man sitter i en forelesning og man er redd for å stille dumme spørsmål, eller man er redd for at kanskje det kommer ut litt feil.

204
00:15:51,075 --> 00:15:52,536
Men det er ingen dumme spørsmål.

205
00:15:52,656 --> 00:15:54,837
Og det er mye bedre å spørre en gang for mye enn for lite.

206
00:15:55,137 --> 00:15:57,438
Man lærer av å spørre, og man lærer av å prate.

207
00:15:58,378 --> 00:16:02,060
Og det er ikke dumt å rekke opp hånda og spørre.

208
00:16:03,217 --> 00:16:10,184
Nei, og samtidig med å være litt aktivt med i timene, så tenker jeg det ... Eller i hvert fall så følte jeg det.

209
00:16:10,405 --> 00:16:14,629
Det var jo da jeg egentlig fikk kjennskap til Anja igjen, f.eks.

210
00:16:15,550 --> 00:16:18,673
Da ser du hvem menneskene er, som sitter.

211
00:16:18,713 --> 00:16:25,460
For det sitter jo tross alt kanskje 80 mennesker i dette auditoriet, og det kan være litt skummelt.

212
00:16:25,981 --> 00:16:30,062
Og det kan være skummelt å rekke opp hånda og stille disse spørsmåla òg.

213
00:16:30,242 --> 00:16:44,905
Men med å være litt deltakende, da, både i forelesninger og i pausene ikke minst, så kan man egentlig bli kjent med ... Da finner man ut 'hvem er du', egentlig.

214
00:16:45,025 --> 00:16:50,707
Og så tenker jeg jo det at hvis jeg lurer på det, så er det helt sikkert noen andre som også lurer på akkurat det samme.

215
00:16:51,664 --> 00:16:59,833
Som foredragsholder vet jeg at av og til ... Jeg skjønner at det jeg nettopp sa nå, det tror jeg ikke kommer riktig ut.

216
00:16:59,873 --> 00:17:01,114
Eller det må være spørsmålet.

217
00:17:01,154 --> 00:17:04,758
Så spør jeg om de har skjønt det, og alle sitter der og nikker høflig og smiler litt.

218
00:17:04,778 --> 00:17:08,482
Og jeg sier at det er jo ikke sant, for dette var ikke bra nok forklart av meg.

219
00:17:09,360 --> 00:17:17,344
De kan ikke de som hører oss nå, se oss, men alle sitter og rekker opp hånda.

220
00:17:17,444 --> 00:17:28,288
Men min erfaring, uavhengig av om det er klasseromssituasjoner eller arbeidskrav, så er det jo sånn at det er jo gjennom feil vi lærer.

221
00:17:28,368 --> 00:17:33,371
Så om det skulle være sånn at en føler at en kommer litt skjevt ut, så får en i hvert fall svar på det en lurer på.

222
00:17:34,251 --> 00:17:38,233
Så derfor så ... Det er lov å gjøre feil, og det er læring i det å gjøre feil.

223
00:17:38,473 --> 00:17:42,517
Eller om det skulle oppleves feil, selv om det ikke er det.

224
00:17:42,557 --> 00:17:45,480
Men det finnes ingen dumme spørsmål.

225
00:17:45,560 --> 00:17:50,805
Og personlig, jeg tror jeg har ledd litt av og til, at selvfølgelig må det finnes dumme spørsmål der ute.

226
00:17:50,825 --> 00:17:56,430
Men når jeg får spørsmål som jeg først kan tenke er litt rart, så blir jeg heller nysgjerrig.

227
00:17:56,450 --> 00:18:02,936
Hvorfor ... Ok, kanskje jeg, og det tenker jeg sånn vernepleien gir meg godt, hva har jeg sagt som kanskje har vært misforstått nå?

228
00:18:03,695 --> 00:18:06,640
Da er det viktig at de dumme spørsmålene kommer opp.

229
00:18:06,680 --> 00:18:09,845
For det er jo en grunn til at man har misforstått noe.

230
00:18:10,245 --> 00:18:12,229
Og da kan vi gå inn i det, og så kan vi rette opp i det.

231
00:18:13,407 --> 00:18:20,010
Jeg har jo rekt opp handa ganske mye og hatt mange spørsmål og kommentarer.

232
00:18:20,070 --> 00:18:27,153
Men jeg har aldri fått følelsen av at en foreleser har syntes det har vært dumt.

233
00:18:27,753 --> 00:18:32,275
Egentlig så sitter jeg egentlig igjen med en følelse av at de syns det er bra.

234
00:18:33,236 --> 00:18:35,997
Det at du er med, og at du kommer med tinga dine.

235
00:18:36,681 --> 00:18:42,105
Får jeg aktivitet i klasserommet, så blir den undervisninga bedre.

236
00:18:42,145 --> 00:18:45,328
Det blir bedre for absolutt alle.

237
00:18:45,368 --> 00:18:48,351
Det engasjerer tilbake igjen også.

238
00:18:48,391 --> 00:18:54,235
Selv om man ønsker å gi høy kvalitet undervisning som foredlingsholder, så blir den vesentlig mye bedre så fort det blir aktivitet.

239
00:18:54,556 --> 00:18:55,677
Man kjenner at 'oi, det her skjedde noe'.

240
00:18:55,957 --> 00:18:57,178
Her ble det engasjement i klasserommet.

241
00:18:57,398 --> 00:19:06,907
Man blir ofte leda av spørsmålet også, inn på hva som kanskje den her gruppa med studenter syns er mer aktuelt, eller vinklinger på det.

242
00:19:08,008 --> 00:19:09,009
Engasjementet går begge veier.

243
00:19:09,616 --> 00:19:18,502
Jeg har rekt opp hånda mange ganger og kommet med kanskje noen rare spørsmål eller rare refleksjon... Refleksjoner var det ordet.

244
00:19:18,782 --> 00:19:20,003
Refleksjoner på ting.

245
00:19:20,743 --> 00:19:23,245
Som man kanskje også har ledd av litt i ettertid, men det er ikke farlig.

246
00:19:23,425 --> 00:19:27,607
Det er bare sånn det er, og så er det liksom ... Det er gøy, og så blir det gode historier ut av det.

247
00:19:28,248 --> 00:19:29,749
Det er ikke farlig å drite seg ut.

248
00:19:29,769 --> 00:19:30,489
Jeg har gjort det mange ganger.

249
00:19:30,509 --> 00:19:31,050
Det går helt fint.

250
00:19:31,630 --> 00:19:40,839
Når du kommer med ulike synspunkt, så kan du skape debatt i gruppa og belyse det fra ulike sider.

251
00:19:41,039 --> 00:19:51,470
Det er òg veldig interessant, for det er jo ikke nødvendigvis sånn at det er en fasit eller én ting som er riktig, men det er ulike syn som kan være med på å belyse emnet eller situasjonen eller temaet.

252
00:19:51,510 --> 00:19:53,331
Det er kjempeviktig.

253
00:19:53,531 --> 00:19:57,712
Det er altfor mange studenter som tror at de må svare det riktige nå.

254
00:19:57,752 --> 00:20:02,134
Veldig ofte når jeg stiller spørsmål, er det ikke for å få et riktig svar, men for å hente fram flere perspektiver.

255
00:20:02,594 --> 00:20:05,875
Kanskje noen som har andre perspektiver enn hva jeg presenterer der.

256
00:20:06,315 --> 00:20:08,456
Det tror jeg er viktig.

257
00:20:08,476 --> 00:20:12,297
Det er vel det òg som er litt med vernepleierutdanninga, da.

258
00:20:12,678 --> 00:20:17,399
At det kan være så veldig mange forskjellige perspektiver, da.

259
00:20:17,699 --> 00:20:18,660
Det er ikke ...

260
00:20:19,687 --> 00:20:22,909
Det er ikke bestandig sånn at ... jo, det er kun det der som er riktig.

261
00:20:24,671 --> 00:20:26,912
Ja, og det er forskjell på teori og praksis også.

262
00:20:27,533 --> 00:20:39,642
Og jeg som har jobba lenge i helsevesenet før jeg begynte på universitetet, merker jo det i noen forelesninger at det her stemmer ganske bra i teorien, men så er det ikke akkurat sånn det funker i praksis.

263
00:20:40,142 --> 00:20:43,064
Og da rykker det litt i fingeren min, og da må jeg opp og si noe om det.

264
00:20:44,445 --> 00:20:50,151
Og så er det andre som har andre erfaringer enn meg.

265
00:20:50,191 --> 00:20:52,474
Da får man i gang en sunn debatt.

266
00:20:52,494 --> 00:20:56,318
Og så er det lov å være uenig, og det er lov å ha forskjellige synspunkter på ting.

267
00:20:56,338 --> 00:20:58,921
Marianne, du ble engasjert med det.

268
00:20:58,961 --> 00:21:00,243
Ja, jeg gjorde det.

269
00:21:01,544 --> 00:21:06,390
Fordi at det er jo det som er veldig gøy med vernepleier, da.

270
00:21:06,430 --> 00:21:10,695
Det er ikke ... Nå har vi sitta her og snakka om studieteknikker og alt sånt.

271
00:21:10,775 --> 00:21:13,097
Men vi gjør jo så mye annet også.

272
00:21:14,519 --> 00:21:18,484
Og det å skulle reflektere over ting har også vært et veldig ...

273
00:21:19,582 --> 00:21:21,403
Det er et stort tema for oss.

274
00:21:21,443 --> 00:21:26,007
Vi har lært å måtte gå inn i oss sjøl og reflektere over ting.

275
00:21:26,648 --> 00:21:29,970
Og det er jo viktig, og det merker vi jo òg når vi er ute og jobber.

276
00:21:32,132 --> 00:21:34,234
Vi må komme til en enighet.

277
00:21:34,274 --> 00:21:35,875
Det er ikke sikkert noe svar er helt riktig.

278
00:21:36,886 --> 00:21:40,987
Det er det vi har fokus på tredje året.

279
00:21:41,027 --> 00:21:42,148
Det er kritisk refleksjon.

280
00:21:42,588 --> 00:21:50,290
Men for å kunne reflektere og kritisk reflekteres, er det viktig å være i et miljø som føles litt trygt.

281
00:21:50,910 --> 00:21:56,472
At det er ålreit å kunne lufte tankene sine, være kritisk til egne tanker, andres tanker.

282
00:21:56,732 --> 00:22:03,277
Kunne utforske bakenforliggende ... Hvorfor tenker jeg sånn som jeg gjør?

283
00:22:04,017 --> 00:22:04,417
Dialogen.

284
00:22:04,638 --> 00:22:08,660
For å kunne komme dit må det føles greit og trygt, tror jeg, til tider.

285
00:22:09,121 --> 00:22:12,803
Da er vi inne på læringsmiljøet til dere som studenter.

286
00:22:13,444 --> 00:22:17,407
Du har kullmiljøet, som er den store enheten, og alle er samla.

287
00:22:17,447 --> 00:22:19,428
Og så har dere studiegrupper og profesjonsgrupper.

288
00:22:20,449 --> 00:22:24,732
Hvis vi starter med kullmiljø, hva er det beste man kan gjøre for å få det til å være ålreit i et kull?

289
00:22:26,630 --> 00:22:29,052
Da tenker jeg kanskje det å se hverandre.

290
00:22:30,633 --> 00:22:44,684
Noen er kanskje mer utadvendt enn andre, men det å prøve å være aktiv på å ta kontakt ... Nå er vi i studiegrupper, og det kan være fra seks til åtte-ti personer i hver gruppe.

291
00:22:44,744 --> 00:22:51,068
Og som vi snakka om litt tidligere ... Nå har jo ikke jeg vært veldig god på det, men det å prøve å se litt ...

292
00:22:51,886 --> 00:22:55,810
Det har vi nok blitt mye bedre til nå andre året.

293
00:22:56,691 --> 00:22:59,274
Og det opplever jeg som veldig positivt.

294
00:22:59,294 --> 00:23:04,299
Jeg har blitt kjent med masse folk jeg ikke hadde prata så mye med første året.

295
00:23:04,920 --> 00:23:09,385
Så se litt ut for gruppa, prøv å se hverandre, og ta initiativ og være aktiv.

296
00:23:09,565 --> 00:23:12,688
Det tenker jeg også er viktig.

297
00:23:12,808 --> 00:23:20,735
Så må man også huske på at dette er ... Dine medstudenter har også valgt vernepleier.

298
00:23:20,775 --> 00:23:23,258
Det er jo sikkert synonymt med at det er bra mennesker.

299
00:23:24,379 --> 00:23:26,481
Ja, så vær positive.

300
00:23:26,661 --> 00:23:28,963
Vær positive og med, liksom.

301
00:23:29,123 --> 00:23:30,404
Ta kontakt, si hei.

302
00:23:30,685 --> 00:23:33,167
Smil til medstudentene dine.

303
00:23:33,747 --> 00:23:34,548
Ikke vær redd for det.

304
00:23:35,486 --> 00:23:45,431
Som vernepleierstudent, vær den vernepleieren du har lyst til å bli.

305
00:23:45,471 --> 00:23:49,413
Den studietida du har de tre årene, er en utrolig fin arena til å jobbe med disse type tingene.

306
00:23:49,433 --> 00:23:51,194
Som du sier, tren på kommunikasjon.

307
00:23:51,314 --> 00:23:54,536
Tren på hvordan lage bra grupper og team.

308
00:23:55,336 --> 00:23:57,477
Tren på å se hverandre diskutere fag.

309
00:23:57,497 --> 00:24:00,379
Det er ting du kommer til å gjøre når du er ferdig utdanna.

310
00:24:00,859 --> 00:24:02,560
Da er det et kjempestort poeng å begynne nå.

311
00:24:03,200 --> 00:24:05,881
Å bruke dette som en arena.

312
00:24:05,921 --> 00:24:13,922
Det er lurt at studenter også tenker på at ... Ja, jeg har sagt at ... Hvordan skal jeg si det riktig?

313
00:24:14,922 --> 00:24:22,764
I løpet av disse tre årene kommer du til å bli ekstremt godt kjent med veldig mange som du kommer til å møte ute i arbeidslivet der ute.

314
00:24:22,824 --> 00:24:26,845
Man er hverandres beste og verste referanser, tenker jeg.

315
00:24:27,005 --> 00:24:32,368
Det er så ofte at folk spør om man ikke har gått i kull med, osv.

316
00:24:32,548 --> 00:24:36,090
Og så vet du hvem som er gode på å jobbe i team, osv.

317
00:24:37,491 --> 00:24:46,456
Jeg tror det er lurt av mange studenter å tenke at la oss gå inn i profesjonsrollen og bruke det man lærer, også på seg selv når man er student.

318
00:24:46,920 --> 00:24:48,581
Jeg tenker det er kjempeviktig.

319
00:24:48,982 --> 00:24:53,886
Og så er det jo sånn at man møter jo mennesker som vil utfordre deg på en eller annen måte.

320
00:24:54,727 --> 00:24:55,627
Og det gjør man jo hele tida.

321
00:24:55,668 --> 00:24:58,890
Det gjør man jo på skolen, man gjør det i privat, man gjør det på jobb.

322
00:24:59,471 --> 00:25:02,754
Og så er det jo noe å lære seg, og da må man kanskje gå litt inn i seg sjøl, da.

323
00:25:03,234 --> 00:25:08,537
For å på en måte lære seg selv og takle mennesker som gir deg utfordring.

324
00:25:08,557 --> 00:25:09,697
For det er jo det vi skal jobbe med òg.

325
00:25:10,478 --> 00:25:12,899
Det er jo det som er vår karrierevei.

326
00:25:13,659 --> 00:25:16,621
Og da gjelder det også på privat front, også på skolen.

327
00:25:17,641 --> 00:25:22,524
Og skole er jo en fin læringsarena for å lære seg nettopp sånne ting.

328
00:25:22,584 --> 00:25:24,685
Og det handler om å rydde litt i egen skuff.

329
00:25:25,605 --> 00:25:29,607
Og tenke over hvorfor utfordrer dette mennesket meg?

330
00:25:29,847 --> 00:25:30,728
Hva er det jeg gjør?

331
00:25:31,188 --> 00:25:32,169
Og så se litt på seg selv.

332
00:25:33,729 --> 00:25:40,752
Og så tenker jeg det er viktig å tenke at vi har jo alle det samme målet med å gå der, da.

333
00:25:40,812 --> 00:25:43,453
Vi skal jo den samme veien, vi vil jo det samme.

334
00:25:44,274 --> 00:25:48,495
Og da tenker jeg vi har jo ikke noe igjen for å holde noen ute.

335
00:25:48,555 --> 00:25:51,577
Vi har ikke noe igjen for å ikke hjelpe hverandre.

336
00:25:51,777 --> 00:25:55,378
Altså, hjelp hverandre gode, tenker jeg er viktig.

337
00:25:55,398 --> 00:25:55,899
Det tenker jeg òg.

338
00:25:56,039 --> 00:25:57,499
Og så er det ikke farlig å diskutere.

339
00:25:57,519 --> 00:26:01,061
Og det er ikke ... Altså, jeg ser bare meg og Ronny her, vi har jo diskutert litt.

340
00:26:01,681 --> 00:26:03,142
Er ikke dere enige i alt, da?

341
00:26:03,182 --> 00:26:04,162
Vi er ikke enige i alt.

342
00:26:04,522 --> 00:26:09,624
Jo, vi er jo egentlig stort sett enige i alt, men jeg er litt brå noen ganger.

343
00:26:09,644 --> 00:26:11,585
Og det kan vel kanskje jeg òg være?

344
00:26:11,625 --> 00:26:12,765
Og det kan kanskje Ronny være.

345
00:26:14,146 --> 00:26:15,326
Men det er greit.

346
00:26:15,346 --> 00:26:16,267
Det er lov å diskutere.

347
00:26:16,287 --> 00:26:18,147
Og det betyr ikke at man er uvenner for det.

348
00:26:18,387 --> 00:26:22,029
Man kan være ... Altså, det er bra å diskutere, tenker jeg.

349
00:26:22,346 --> 00:26:40,835
Det er sentralt for faget vårt at vi diskuterer, hvis ikke så løper vi alle rundt og bare leser og tar det vi er enig i. Det er en kuriositet også, men tidligere så var det studenter som bare sånn ... Ja, men det dere sier ... Dere er ikke enig i det dere sier.

350
00:26:41,355 --> 00:26:44,276
Det var en annen foredragsholder som sa noe annet.

351
00:26:44,296 --> 00:26:45,697
Men det er jo hele poenget.

352
00:26:46,237 --> 00:26:50,444
Vi ansatte er jo ikke enig i forskninga, er jo ikke entydige i alle ting.

353
00:26:50,504 --> 00:26:52,066
Vi presenterer forskjellige perspektiver.

354
00:26:52,086 --> 00:26:54,430
Og noen av de perspektivene kan faktisk fint gå imot hverandre.

355
00:26:54,811 --> 00:26:56,834
Og det er en del av faget og utvikling.

356
00:26:57,125 --> 00:27:00,747
Vi kan stå fire stykker og se på et hus.

357
00:27:01,107 --> 00:27:02,808
Vi kan stå på hver vår side av huset.

358
00:27:03,428 --> 00:27:10,131
Og når vi beskriver det huset, så beskriver vi helt riktig hva det huset er og hvordan det ser ut for oss subjektivt.

359
00:27:10,572 --> 00:27:13,073
Men vi ser jo ikke de tre andre sidene av det huset.

360
00:27:13,473 --> 00:27:15,934
Og det å ha det med seg tror jeg kan være veldig viktig.

361
00:27:17,432 --> 00:27:22,118
Avslutningsfest tror jeg skal inn på rein og skjær studieteknikk.

362
00:27:22,939 --> 00:27:24,561
Det er masse man skal lære, det er det.

363
00:27:24,801 --> 00:27:28,886
Jeg tror vi er oppe i par og sytti læringsutbytter som man skal oppnå i løpet av tre år.

364
00:27:28,926 --> 00:27:32,530
Det er mange forskjellige tema man skal inn i, det er mange forskjellige ...

365
00:27:33,251 --> 00:27:41,575
Vitenskapsområder man skal innom, noe er samfunnsvitenskapelig, noe er eksamener der man skal sitte og skrive, redegjøre for, drøfte.

366
00:27:42,135 --> 00:27:44,296
Det fins ikke to streker under svaret.

367
00:27:44,377 --> 00:27:47,958
Og så har du plutselig hvor mange nefroner fins det i en nyre.

368
00:27:47,978 --> 00:27:50,440
Hvor mange nefroner fins det i en nyre?

369
00:27:50,940 --> 00:27:51,560
Det husker jeg ikke.

370
00:27:51,620 --> 00:27:52,280
Kom igjen, da!

371
00:27:52,360 --> 00:27:55,142
Det er én million per nyre.

372
00:27:55,222 --> 00:27:57,063
Ja, det burde jeg egentlig ha sagt.

373
00:27:57,483 --> 00:28:02,587
Men når man snakker om studieteknikk, så finnes det også masse på Internett.

374
00:28:03,268 --> 00:28:07,752
Og Steinar, du har jo noen veldig fine podkaster om nettopp det her med studieteknikk.

375
00:28:08,232 --> 00:28:09,053
Ja.

376
00:28:09,193 --> 00:28:09,753
Hva sier jeg der, da?

377
00:28:09,773 --> 00:28:12,516
Nå spør du litt vanskelig.

378
00:28:12,556 --> 00:28:15,618
Nå spurte jeg litt vanskelig, men du har ikke sett den.

379
00:28:15,638 --> 00:28:16,359
Men det er jo hele poenget, da.

380
00:28:16,379 --> 00:28:18,541
Det fins jo massevis av bra materiale der ute.

381
00:28:18,581 --> 00:28:25,527
Én ting er å høre på sosialpoden, det fins videoressurser og alt det, men så ser vi at det ikke er alle som er flinke til å bruke dem.

382
00:28:26,852 --> 00:28:34,757
Det jeg syns er litt viktig, og som jeg har brukt veldig mye ... Jeg har brukt aktivt pensumlista hele tida.

383
00:28:35,358 --> 00:28:45,184
Og jeg har alle pensumbøkene og notert aktivt ned i hvilke kapitler og sånn og sånn jeg skal igjennom, til de forskjellige emnene.

384
00:28:46,505 --> 00:28:50,928
Bruke pensumlista aktivt, og kanvasrommet.

385
00:28:52,549 --> 00:28:56,452
Og ta for seg det som dere legger ut i kanvasrommet, altså.

386
00:28:56,852 --> 00:28:59,864
Hva dere anbefaler, skal igjennom.

387
00:29:00,162 --> 00:29:03,183
Hva mener du med å bruke kanalsrommet?

388
00:29:03,223 --> 00:29:04,544
Det var akkurat de tinga der, da.

389
00:29:05,884 --> 00:29:08,105
Se hva foreleserne legger ut.

390
00:29:08,945 --> 00:29:19,309
Sånn som ... Du har jo lagt ut podkaster, du legger ut videoklipp, du legger ut hva som er viktig å lese før den enkelte forelesninga.

391
00:29:20,509 --> 00:29:23,530
Og det å prøve å være litt i forkant, da.

392
00:29:23,751 --> 00:29:27,612
Ha gått igjennom disse tinga istedenfor å tenke - det tar jeg til helga.

393
00:29:28,370 --> 00:29:30,171
Eller ... 'Dette tar jeg uka før eksamen'.

394
00:29:30,551 --> 00:29:31,871
Det er litt dumt.

395
00:29:31,931 --> 00:29:34,012
Det er mye lettere å være i forkant.

396
00:29:34,352 --> 00:29:41,614
Også kanvarsrommet er jo det stedet hvor all informasjon i utgangspunktet skal ligge.

397
00:29:41,714 --> 00:29:47,035
Så jeg tror jo det at det vil spare både en sjøl og foreleser osv.

398
00:29:47,055 --> 00:29:51,977
for mye, hvis en bruker litt tid i kanvarsrommet, blir kjent og leter fram informasjon.

399
00:29:52,637 --> 00:30:06,244
Og så bare sånn i forhold til det du sier, Marianne, på pensumlitteratur ... Litt å banne i kirka, men stikkordsregister bak i bøkene har vært veldig nyttig for meg.

400
00:30:06,384 --> 00:30:12,828
Og det er jo veldig ofte sånn at ... Ja, du skal lese fire kapitler, men det er ikke nødvendigvis sånn at du trenger å lese ting fra perm til perm.

401
00:30:13,148 --> 00:30:17,552
Ønsker du å lese deg opp på etikk, så kan du gå inn i Stikkordsregisteret.

402
00:30:17,572 --> 00:30:20,694
Så kan du finne det som omhandler etikk i de ulike bøkene.

403
00:30:21,094 --> 00:30:23,576
Og så vil du kunne samle det på den måten.

404
00:30:23,837 --> 00:30:25,258
Så det er ulike tilnærminger.

405
00:30:26,018 --> 00:30:31,162
Men Stikkordsregisteret har gjort meg veldig, og spesielt når du skal utforme arbeidskrav og eksamensoppgaver.

406
00:30:31,920 --> 00:30:35,463
Ja, det er jo akkurat under eksamen og sånne ting.

407
00:30:35,483 --> 00:30:40,167
Men allikevel så føler jeg at man må få en viss oversikt, da.

408
00:30:40,707 --> 00:30:41,988
Over hvor man finner ting.

409
00:30:42,028 --> 00:30:49,434
For hvis ikke så er det ikke så lett å bare gå på stikkordet A. Men det er sånt noe som kommer veldig etter hvert, da.

410
00:30:49,834 --> 00:30:51,916
Når man har holdt på litt eller annet.

411
00:30:52,381 --> 00:30:55,302
Men jeg tror det er viktig å nyansere det veldig også.

412
00:30:55,382 --> 00:31:00,463
For det er ikke én riktig måte med studieteknikk.

413
00:31:00,863 --> 00:31:04,444
Man vil finne variasjoner ut av det, hva som passer en selv best.

414
00:31:04,664 --> 00:31:12,206
Men hvis jeg skal prøve å si noe sånt som dette, av all erfaring vi har, så funker det ikke å bare sitte etter stikkordsregisteret idet du får eksamen.

415
00:31:13,046 --> 00:31:18,287
Det merkes jeg, sensor, og jeg ser det så lett at her er det bare noen som har åpna boka akkurat på dette.

416
00:31:18,307 --> 00:31:21,748
Det er ikke satt i kontekst, det gir ikke mening ut ifra.

417
00:31:21,988 --> 00:31:24,009
Så oversikt er kjempeviktig.

418
00:31:24,509 --> 00:31:26,430
Og ha en generell forståelse på det her.

419
00:31:26,450 --> 00:31:27,370
Og det sa du, Ronny.

420
00:31:27,390 --> 00:31:30,212
Det å være med i forelesning får du masse gratis av.

421
00:31:30,232 --> 00:31:30,832
Hva handler dette om?

422
00:31:30,872 --> 00:31:31,272
Andre tips, Vanje?

423
00:31:31,292 --> 00:31:31,652
Husk å puste.

424
00:31:31,672 --> 00:31:31,972
Det går bra.

425
00:31:40,213 --> 00:31:47,661
Da vi begynte, hadde vi noen forelesere som ... Vi hadde rett og slett en forelesning om studieteknikk.

426
00:31:48,782 --> 00:31:51,344
Og da var det sånn ... Jeg husker Christian.

427
00:31:51,424 --> 00:31:55,869
Han sa sånn ... Ok, da leser vi ti minutter, og så tar vi stikkord, og så tar vi pause.

428
00:31:57,090 --> 00:32:01,193
Det er også en teknikk som kan fungere for noen.

429
00:32:01,393 --> 00:32:12,681
Men etter hvert som dere som hører på, kommer i gang med studiene, og dere klarer å tenke at det her kommer til å gå fint, så kommer dere til å klare å få en fin studieteknikk.

430
00:32:12,761 --> 00:32:17,064
Og det er veldig lurt, som flere har påpeka her, at vær ute i god tid.

431
00:32:17,084 --> 00:32:18,845
Det nytter ikke å begynne én uke før eksamen.

432
00:32:19,266 --> 00:32:21,007
Da har du et lite problem.

433
00:32:22,585 --> 00:32:26,267
Og så har jeg bare lyst til å si en siste ting også om studieteknikk.

434
00:32:26,347 --> 00:32:46,620
Og det er det at, som vi har vært inne på veldig mye her, det å bli kjent, skape relasjoner ... Altså, meg og Anja, for eksempel, som ikke kjente hverandre fra før ... Vi har studert utrolig mye sammen og lest mye sammen og utfordra hverandre med å stille hverandre spørsmål og sånne ting.

435
00:32:46,920 --> 00:32:49,021
Det har vært veldig nyttig.

436
00:32:49,281 --> 00:32:52,183
Når man blir kjent med andre mennesker òg, så er det jo veldig fint.

437
00:32:52,203 --> 00:32:57,106
For noen er kanskje gode på én ting, og så er du kanskje god på én ting, og så er en annen god på en tre-ting.

438
00:32:57,146 --> 00:33:00,368
Og så sammen så kan dere bli veldig gode på egentlig det meste.

439
00:33:01,186 --> 00:33:08,149
Og vi som studerer Verdenplay, opplever jo at det er et veldig sprik i alder.

440
00:33:08,249 --> 00:33:17,652
Og jeg tror det at det er en fordel ved å ha mennesker med livserfaring, og mennesker som kommer rett ut fra videregående.

441
00:33:17,752 --> 00:33:19,853
Vi kan spille hverandre gode.

442
00:33:19,913 --> 00:33:24,815
Vi kan lære masse om dette med studieteknikk fra de som allerede har hatt en del rundt det.

443
00:33:25,475 --> 00:33:29,197
Og de kan samtidig lære litt av oss i forhold til den erfaringa vi har.

444
00:33:29,377 --> 00:33:36,161
Så ikke vær redd for å ... Ikke tenk at det du har, ikke er godt nok til å bringe til bordet.

445
00:33:36,221 --> 00:33:37,982
For det vil så absolutt være et supplement for resten.

446
00:33:38,522 --> 00:33:38,943
Helt enig.

447
00:33:38,983 --> 00:33:44,646
Vi har jo alle forskjellige kvalifikasjoner å komme inn med, og vi har alle forskjellige erfaringer, og det er så fint å ...

448
00:33:44,906 --> 00:33:48,148
Få de forskjellige perspektivene inn nå.

449
00:33:48,448 --> 00:33:50,730
De som kommer rett fra videregående, hvordan er det de har gjort det?

450
00:33:51,830 --> 00:33:55,132
De som har jobba lenge, hva tenker de?

451
00:33:55,372 --> 00:34:02,757
At man kan få alle ting på bordet, og så sammen med studiegruppa di finne et bra konsept, eller sammen med deg sjøl.

452
00:34:03,137 --> 00:34:04,318
Ta en titt i deg selv.

453
00:34:05,219 --> 00:34:06,679
Og så ... Ja, det kommer til å gå bra.

454
00:34:06,739 --> 00:34:09,181
Ja, det gjør det.

455
00:34:09,258 --> 00:34:10,679
Det tror jeg skal være avslutninga vår.

456
00:34:10,819 --> 00:34:11,800
Det kommer til å gå bra.

457
00:34:12,641 --> 00:34:15,263
Senk skuldrene, pust, få oversikt.

458
00:34:15,943 --> 00:34:18,265
Og så skal jeg si den aller siste tingen.

459
00:34:18,285 --> 00:34:21,848
Sett av tid til å være student.

460
00:34:21,888 --> 00:34:23,630
For det tror jeg også får ned skuldrene dine.

461
00:34:23,830 --> 00:34:32,577
Hvis du både skal være 100 % student, du skal jobbe 110, du skal ta ekstravaktene, du skal ha andre ting også ... Det tar tid, de tingene vi prater om.

462
00:34:32,877 --> 00:34:34,098
Å studere tar tid.

463
00:34:34,138 --> 00:34:35,719
Være på forelesninger tar tid.

464
00:34:36,040 --> 00:34:37,641
Komme deg gjennom det pensumet tar tid.

465
00:34:37,841 --> 00:34:45,426
Men hvis man setter av den tida og klarer å koble den andre verden av litt, så tror jeg det hjelper med å roe ned.

466
00:34:46,046 --> 00:34:47,787
Jeg må bare skyte inn en ting til.

467
00:34:47,847 --> 00:34:53,370
For veldig ofte er det sånn at det er to eller tre timer forelesning på én dag.

468
00:34:53,410 --> 00:34:56,372
Ikke tenk at det er ikke noe vits å reise ned for de to timene.

469
00:34:56,832 --> 00:34:58,253
For de to timene er så viktige.

470
00:34:58,293 --> 00:35:00,655
Og det er en grunn til at jeg har satt opp to timer den dagen.

471
00:35:00,795 --> 00:35:03,777
Det er fordi du skal kunne jobbe med de to timene etterpå.

472
00:35:04,797 --> 00:35:05,918
Og det er gøy å studere?

473
00:35:07,005 --> 00:35:07,786
Det er veldig gøy.

474
00:35:07,886 --> 00:35:09,628
Jeg koser meg så mye som student.

475
00:35:09,648 --> 00:35:10,429
Det er veldig gøy.

476
00:35:10,470 --> 00:35:11,391
Ja, det er gøy.

477
00:35:12,813 --> 00:35:13,153
Så bra.

478
00:35:13,213 --> 00:35:19,141
Tusen takk alle sammen for de gode tipsene, og takk for det dere har bring to the table.

479
00:35:19,161 --> 00:35:20,002
Nå kom jeg bare på engelsk.