You're previewing an unpublished SCHEDULED episode! Edit Episode

Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper

'Door het sterven van Jezus worden de zonden weggedragen. Dat is de kern van het christendom, de kern van het Evangelie en de kern van Gods grote verlossingswerk in de wereld.'

Show Notes

‘Zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt, zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid’ (Hebreeën 9:27-28).
 
Door het sterven van Jezus worden de zonden weggedragen. Dat is de kern van het christendom, de kern van het Evangelie en de kern van Gods grote verlossingswerk in de wereld. Toen Christus stierf, droeg Hij de zonden weg. Hij nam zonden op Zich die Hij zelf niet had gedaan. Hij leed vanwege de zonden van anderen, zodat zij konden worden bevrijd van zonden.
 
Dit is de oplossing van het grootste probleem in jouw leven, of je het nu ervaart als het belangrijkste probleem of niet.  Er is een antwoord op de vraag hoe we als zondaar rechtvaardig tegenover God kunnen staan. Het antwoord is dat het sterven van Christus een offer was ‘om de zonde van velen weg te dragen’. 
 
Hij nam onze zonden op Zich en droeg ze naar het kruis, en daar stierf Hij de dood die ik verdiende te sterven.
 
Wat betekent dat nu voor mijn sterven? Het is voor mij beschikt eenmaal te moeten sterven (Hebreeën 9:27). Het betekent dat mijn sterven niet langer in het kader van vergelding staat. Mijn dood is niet langer een straf op de zonde. Mijn zonde is weggedragen. Mijn zonde is ‘weggedaan’ door de dood van Christus. Christus droeg de straf.
 
Maar waarom moet ik dan nog sterven? Omdat het Gods wil is dat de dood in deze wereld aanwezig blijft, zelfs onder Zijn kinderen, als een blijvend getuigenis van hoe verschrikkelijk gruwelijk de zonde is. Nog steeds worden door ons sterven de uitwendige gevolgen van de zonde in de wereld zichtbaar.
De dood staat voor Gods kinderen echter niet meer in het kader van Gods toorn. De dood is voor hun geen doorgang naar het oordeel, maar naar de zaligheid!

Bekijk de overdenking op YouTube.

Je luistert naar Onwankelbare vreugde, een dagboek van John Piper door Geloofstoerusting en Desiring God. Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.

Volg 'Onwankelbare vreugde' waar je maar wilt:

Spotify: https://spoti.fi/2FssZb4
WhatsApp: http://bit.ly/39Kqqij
Google Podcasts: http://bit.ly/39J7Ozl 
Apple Podcasts: https://apple.co/385Ba9A 
Castbox: http://bit.ly/2ZSNgjo
Stitcher: http://bit.ly/36ZO1Kl 

Website: http://www.onwankelbarevreugde.nl/

What is Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper?

Elke dag korte en diepe meditaties om je vreugde in Jezus te voeden.
In samenwerking met Desiring God, de Daily Devotionals – Solid Joys door John Piper.

Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.