WOLF

In deze eerste aflevering is actrice en theatermaker Caro Derkx te gast. Na twee bejubelde voorstellingen over twee mannen is zij terug in het theater met een nieuwe theatervoorstelling over een vrouw, 'Emma Watson: The Play'. De voorstelling, vertelt ze, is een belangrijk keerpunt in haar ontwikkeling als vrouw en als feminist. Ze groeide op in een mannenwereld en voelde zich altijd een beetje onderschat, durfde nooit zo voor zichzelf te gaan staan. Toen ze zich ging verdiepen in Emma Watson, die niet alleen actrice is maar ook EU-ambassadeur voor gendergelijkheid, ontdekte Caro dat haar onzekerheid niet op zichzelf stond. Deze onzekerheid, besefte ze, is onlosmakelijk verbonden met vrouw zijn in een mannenwereld. Dat is het moment waarop ze zeker wist: ik ben een feminist. Want ze wil niet het blonde, op uiterlijk beoordeelde meisje zijn, ze wil niet het pad volgen dat voor haar als jonge vrouw is uitgestippeld. Ze wil niet gereduceerd worden tot het beeld dat anderen denken te hebben van haar. Ze wil vrij zijn, een vrije vrouw, en filosofeert openhartig over hoe moeilijk dat is.

What is WOLF?

WOLF, de feministische podcast over wat het betekent om vrouw te zijn. Na twee jaar zijn we terug met een nieuwe reeks. Want we leven in een tijd waarin het feminisme nog steeds nodig is. Maartje Laterveer is niet alleen, Caro Derkx zal dit seizoen WOLF mee vormgeven. Verwacht iedere twee weken een interessante gast aan tafel. Ook nu zullen ze bevragen wat het betekent om vrouw te zijn. Wordt je als vrouw geboren of tot vrouw gemaakt? Zijn we vrij te worden wie we willen zijn? Caro en Maartje vragen het wetenschappers, topvrouwen, actrices en politici. Vrouwen die succesvol zijn, en vrij, maar die leven in een wereld die is ingericht door en voor mannen.