Om du är en tech-nörd som älskar att hålla dig uppdaterad med det senaste inom mjukvaruutveckling, någon som är nyfiken på "det där med programmering", en som pluggar just nu eller någon som har jobbat många år i branschen - då är Developers! podden för dig! Här får du möjligheten att lära dig om teknik, höra roliga rants, lära dig om livet som en utvecklare och allt som hör därtill. Men det handlar om mer än bara om kod, vi pratar också om allt från hur man gör ett bra intryck på en intervju, till hur man kan hämnas på sina fiender genom kodgranskningar, hur man kan uppnå sina mål eller en hantera en jobbig kollega. Ibland bjuder vi också in inspirerande gäster som delar med sig av sina erfarenheter.
Så, om du är redo för en rolig, avslappnad och lärorik resa inom teknikvärlden, klicka på play och följ med oss på Developers! Podden där Sofia och Madde tar dig med på en resa full av kunskap, inspiration och skratt!
Instagram: https://www.instagram.com/developerspodcast
Facebook: https://www.facebook.com/developerspodcast
Mail: hello@developerspodcast.com
[00:00:00] Madde: Snälla, det måste väl finnas någon of the shelf-produkt som löser detta, tänker jag. Att de ska anställa två utvecklare för att bygga det här från scratch. Det tycker jag är helt knäppt.
[00:00:17] Sofia: Du lyssnar på Developers, podden där du får följa med oss, Sofia och Madde på allt inom mjukvaruutveckling. Vi träffar spännande
[00:00:26] Madde: gäster, testar nya teknologier, söker inspiration och tar upp Aktuella ämnen. Okej först och främst så hoppas vi nu att alla vet vem som är vem efter vår ingående beskrivning av Sofia och Madelene.
[00:00:40] Sofia: Jaha, okej Nu får vi nämna var det kommer ifrån. Vi hade livepodd förra veckan, eller det blir förra nu när vi släpper det här. Och då fick vi frågorna, jag tror från två olika personer som skickade in typ så här. Jag vet fortfarande inte vem som är Madelene och vem som är Sofia och jag har lyssnat på alla avsnitt Jag tycker
[00:01:03] Madde: vi har olika dialekter.
Det var faktiskt en som kom fram till mig efteråt och pratade om det här. Jag har inte sagt detta till dig men jag tyckte det var en ganska intressant reflektion. Att han hade alltid tänkt att jag var Sofia och att du var Madde. För att Madde har mörkt hår och Sofia har ljust hår. Och att då eftersom du har mörkare röst än jag.
Så skulle det hänga ihop med att mörkt hår, mörk röst, ljus hår, ljus röst. Det tyckte jag var ett intressant resonemang. Han sa också att han fattar att röst och hår inte alls hänger ihop. Men jag har bara tänkt så. Jag får heja mitt tåndeläge lite grann. Jag har inte alls tänkt så, ljus och mörk röst förrän han sa det.
Men nu har jag blivit lite självmedveten om det här. Nej verkligen. Börjar prata lite mörkare och folk är ju pondus.
[00:01:55] Sofia: Jag har nog inte heller tänkt att det är alltså att det är olika ljus och mörkhet på rösterna utan att det är mer olika typ pitch. Ja, men pitch kanske egentligen
[00:02:07] Madde: är. Inte det typ. Oktaver Men
[00:02:12] Sofia: folk brukar typ såhär prata om Alltså ens röst kommer fram I olika mikrofoner också Den mikrofonen vi har kanske inte Passar vår röst Ja, folk vill kanske Att den ska låta basigare eller ljusare
[00:02:27] Madde: Vi
[00:02:27] Sofia: kanske inte låter exakt såhär I verkligheten heller
[00:02:31] Madde: Nej, för det märkte jag också när jag lyssnade på live på den efteråt att min röst i den mikrofonen lät väldigt annorlunda.
Eller så lät jag jättenervös. Alltså jag lät väldigt... Men ja, skitsamma Det var en intressant reflektion i alla fall. Men för att upprepa då så är det alltså jag som är Madde. Och jag är Sofia. Nu släpper vi det. Jag har faktiskt tagit råd från dig, eller vad man ska säga. Alltså jag har gått på dina rekommendationer.
[00:03:01] Sofia: Åh får gissa vad det är du har gjort? Det kan du göra, men
[00:03:06] Madde: jag tror inte du kommer gissa. För du
[00:03:08] Sofia: har
[00:03:08] Madde: rekommenderat ganska mycket saker också. Ja,
[00:03:10] Sofia: visst. Är det att du har börjat kolla på Arcane? Nej. Men snälla, okej Efter det här, nu spelar vi in på kvällen. Kan inte du bara gå och titta på ett avsnitt? Efter detta ska jag gå och lägga mig.
Nej men... Nu är klockan åtta. Ja
[00:03:25] Madde: exakt vi kommer att klara nio.
[00:03:28] Sofia: Då kan du mysa och kolla på ett avsnitt av Arcane. Och bara känna att nu har jag gjort någonting. Och nu är jag en av alla som tycker om det.
[00:03:38] Madde: Det kommer säkert hända någon gång, jag behöver bara, du vet det behöver marineras lite hos mig och mogna och så här, och sen så en dag så kommer det komma att jag tycker att är king.
[00:03:45] Sofia: Hur gammalt är det här rådet som du har tagit nu då? Jag
[00:03:49] Madde: har faktiskt satt två. Okej nej det ena rör faktiskt att du tipsade mig om en deodorant. Det är inte så jätteroligt
[00:03:58] Sofia: så, poddmaterial,
[00:03:59] Madde: nej men det jag skulle säga var att du tipsade mig för länge sedan om en deodorant och så har jag tänkt att jag kanske ska köpa, kanske inte ska köpa men nu skulle jag göra slag i saken och köpa den och jag möttes av så sjukt dålig UX så jag var tvungen att berätta om det.
[00:04:14] Sofia: Kan inte du bara säga vad det är för deodorant om någon annan är nyfiken, tycker jag?
[00:04:20] Madde: Jag minns faktiskt inte exakt vad den heter just nu, men det är typ sån här utan aluminium och lite mer naturlig deodorant. Och jag kan säga, nu blir det väldigt intimt snacka deo här, men jag har letat efter en bra naturlig deo som funkar bra och som inte gör att man stinker svett, som de flesta gör.
Och du har sagt att den här är jättebra, så det har varit så här, okej Nu får jag testa den.
[00:04:42] Sofia: Jag kan länka den i show notes för dem som är nyfikna. Jag har pratat om det här med flera och folk har blivit väldigt intresserade. För det finns... Nej,
[00:04:54] Madde: fortsätt.
[00:04:56] Sofia: Anledningen till att man vill använda en naturlig deodorant eller en som är aluminiumfri är att det finns lite korrelation i vissa studier på att Studier på att det kanske är det som till exempel leder till att man får bröstcancer eller syster som kvinna och det kan man ju få som man också och det är inte bra vi vet ju att allt det vi smörjer oss med använd helst parfymfritt eller aluminiumfritt men problemet är med de flesta aluminiumfria deodoranter är att de är inte antiperspirant det som gör att det liksom alltså att du...
Ja, du svettas ändå av dem. Det rinner ut, men du vill ju ta bort lukten i alla fall. Och de flesta sådana här roll-on som är blöta, jag tycker man bara, du luktar typ svett och gurka. Men nu hittade jag en som är ett stift, ett hårt stift på Sephora som faktiskt har funkat i de flesta fall. Ibland, alltså det är ju något med hormoner vissa dagar, ibland är det kallt och så svettas man ändå.
Det
[00:06:07] Madde: värsta tycker jag är såhär nervositetssvettning för mig. Det är den som luktar riktigt illa. Som ett skrämt djur. Ja okej Det jag skulle komma till i alla fall, jag vet inte om du vill länka den eftersom den inte då finns att köpa någonstans. Va? Jag köpte på Sephora.
[00:06:26] Sofia: På... I butik?
[00:06:28] Madde: Ja, nej Det som jag upptäckte var att man kunde lägga den i varukorgen och så här från typ kategorisidan eller vad man säger.
Så jag bara, nej så här, började lägga i varukorgen skulle checka ut. Och då fick jag så här, ja nej tydligen finns den inte på online-lager så att du måste välja din närmsta butik. Och då fanns den inte i min närmsta butik. Så blev jag så jäkla irriterad Och sen när jag gick in på detaljsidan, då såg att då stod det redan där att...
Finns inte, du måste köpa den i butik och det tyckte var väldigt provocerande att man inte fick den informationen direkt liksom när man inte gick in på detaljerna utan att man var tvungen att gå igenom hela check out flödet innan man fick det här
[00:07:05] Sofia: det är inte bra, nej för de tjänar ingenting på det heller att typ lura in dig i den
[00:07:11] Madde: nej jag blev bara irriterad Jag har börjat leta efter andra ställen att köpa den.
Det är tydligen någon fransk påhitt och man kunde beställa från en fransk hemsida och grejer. Vi får se om jag tar Så den fanns
[00:07:23] Sofia: inte på Emporia då, där jag köpte? Nej
[00:07:25] Madde: tyvärr. Kanske kommer den in Trist.
[00:07:27] Sofia: Ja, men det finns andra sådana hårda som kan funka också. Jag ska skicka några till det sen. Jag skulle ta
[00:07:35] Madde: tipset i alla fall men jag kunde inte.
[00:07:37] Sofia: Ja, men jag har en sån jättekort rant om Ikea. Jag jobbar där, men jag får ranta om det ändå. För att Ikea är två olika företag och det är inte företaget som jag jobbar på som har byggt den här featuren. Så då ska jag ranta extra. Nej men det jag stör mig på jättemycket är att vissa saker, när man beställer från Ikea, så står det att de inte finns i...
Alltså typ det här lagret som finns nära dig, typ. Det står att det finns inte i postlagret, någonting sånt där. Men att du kan beställa dig om det är en del av en större leverans. Just det.
[00:08:19] Madde: Och
[00:08:19] Sofia: det står ju inte vad en större leverans är. Nej, vad är? Ska du köpa en jäkla billig bokhylla för att få ditt värmeljus?
Jag köpte en fåtölj och skulle typ ha en matta Också, så jag tyckte det var en större leverans det var typ runt 5000-6000 spänn Då har jag sagt att jag behöver beställa ett Ikea-kök. Och så googlade jag. Fick ingen info om vad är en större leverans. Eller är det typ kvantitet?
[00:08:47] Madde: Alltså att du behöver köpa 40 mattor för att kunna få den?
[00:08:51] Sofia: Kanske. Jag har ingen aning. Så det var det jag saknade. Eller var det typ så att jag saknade 10 kronor i min kundvarukorg? För att komma upp i det. Det har
[00:09:01] Madde: startat mig också faktiskt. Väldigt starkt. Okej Men jag har tagit ett annat råd av dig. Faktiskt som jag har kunnat implementera. Och det är att jag har börjat använda Arc-browsern.
Ah, spännande. Kul. Jag vet inte om du märkte det här, men när vi skulle ha live-podden så fick jag panik För jag ville inte att du skulle se att jag använde Arc.
[00:09:24] Sofia: Vadå, för att du skulle spara till att berätta det nu? Ja, men
[00:09:27] Madde: gud. Det är verkligen viktigt det här. När jag började använda Safari och grejer, ja.
Ja, i alla fall. Men jag har använt Arc nu så jag fick min nya dator för jag tänkte att nu ska jag inte ladda ner Chrome utan jag ska köra Arc istället och det är ganska ovant. Alltså jag har haft väldiga problem att vänja mig vid att alla tabs ligger till vänster till exempel.
[00:09:51] Sofia: Just det. Ja men jag kan förstå det, jag kommer inte ihåg hur det var för mig men jag märker när min sambo ska använda min dator, eller förlåt min fästman för att jag är förlåd nu, men jag märker när han ska använda den så har han varit såhär, vad...
Jag vet liksom inte ens vad han är inne i för program. För det ser inte ut som en typisk browser.
[00:10:13] Madde: Nej, exakt. Jag får samman ibland att jag tänker att det är något annat som bara råkar ligga där vid sidan av. Jag vet inte, det är ovant. Och nu har det ändå gått typ tre veckor så jag tycker att jag borde vänja mig.
Men där är det några quirks som stör mig också. Typ beteendet när man öppnar en ny flik. Eller öppnar en länk från ett annat program. Vanliga beteendet typ i Chrome i alla fall är ju att om du trycker på en länk i Slack till exempel, då Öppnas Chrome och lägger sig i överst fönstret att du ser direkt din nya flik.
Märkte att den inte gör så i Arc. För det hände mig häromdagen att jag skulle klicka på någon länk då. Det var typ, jo det var en Slack-bot och så var det typ såhär, klicka här för hjälp eller någonting. Så det ut som en knapp men det var ju självklart en länk då. Så klickar, så händer ingenting. Och klickar igen.
Och då händer ingenting Jag bara, vad konstigt. Och sen typ Jaja det funkar väl inte den här slackbotten då. Och sen typ fem minuter senare när jag skulle kolla någonting i browsern då. Så bara ser jag att jag har såhär sjutton likadana flikar öppna. För att jag har typ toktryckt på den här knappen. Och inte fattat att den hamnade där men att jag inte såg det.
Och den här mini-arc-grejen som är någon preview. Den bara stängde av för det tyckte jag var så irriterande. Och liksom, ja Jag vet inte, men du kör fortfarande Arc, eller?
[00:11:41] Sofia: Jag gör det, och... Alltså... Nej, nu ska jag inte ljuga. Jag tänkte säga att majoriteten av dem som jag har på min avdelning använder det.
Men det är verkligen jättemånga som använder... Just såhär kombon Arc och så har de Notion och då blir jag jätteglad för jag använder också Notion så att jag tror att det finns en inlärningskurva, men jag ska faktiskt berätta en nyhet om Arc på tal om hela det här jag visste inte att du skulle ta upp det men jag hörde för ett tag sedan att Arc just satsar på en helt ny webbläsare nu fast den här okej de är spännande för de har ju sagt att de vill nå en bredare publik för att den här browsern är för För nischad för att bli mainstream vilket jag tycker är konstigt för att de har inte gjort så mycket mer än att flytta de här tabsen till sidan och lägga på lite smarta features det är inte så jobbigt att komma in i det men det var typ såhär nej men de ska göra en enklare webbläsare som är mer tillgänglig och AI-driven vad det nu betyder
[00:12:46] Madde: Mm, för det är ju redan lite AI Arc, där det många skitbra features, typ att när du hovrar på en länk så typ sammanfattar ju den lite vad som finns på sidan utan att du ens behöver klicka in på länken och sånt.
Ja, det är ganska coolt.
[00:13:01] Sofia: Jag tror att jag har fått höra att, för jag tyckte att det är nice med Arc att om man tittar på en video och så byter man till en annan flik så är det ett fönster kvar med videon. På sidan vilket är väldigt , som typ picture
[00:13:15] Madde: in picture eller vad det heter.
[00:13:16] Sofia: Ja, det är så på iPhone-en.
Säkert på Android också. Men så var det någon som sa nej så är det på typ jag tror det var Firefox också eller något sånt. Så att, alltså... Och sen ser du om du har fått nya pull requests, om du använder github och sådana smarta grejer för utvecklare. Men ja, vi får se vad de gör i framtiden. Men det är nog ändå kul att utforska någonting annat för att se, okej vi kanske inte ska fastna i samma tänk i 30 år.
Exakt.
[00:13:51] Madde: Jag ska absolut fortsätta använda och se om jag kan vänja mig vid de här små grejerna som är ovana. Det kommer man ju förmodligen göra. Men det var det från mig. Tack
[00:14:05] Sofia: Kul att höra. Ja, men okej Vi ska tacka våra patrons också innan vi går vidare. Så tack till våra stjärnsupportrar som vi ger en shoutout till i varje avsnitt för att de donerar lite extra.
Och det är Alicia, Anders Nylund, Björn Jonsson, Dag Rönnell, Hjorthall, Kajetan Kazimierczak, Lars Nyström, Molly, Per Nåtby, Snel Hest och Tomas Nilsson
[00:14:33] Madde: Jag såg faktiskt att Anders Nylund hade bytt namn på Patreon, men han har bytt tillbaka igen, så nu heter han igen Anders Nylund, men det var en liten period där som han hette Flourtanten Ah, okej
[00:14:48] Sofia: Han tänkte att det bara skulle komma med i vissa avsnitt då.
Ja,
[00:14:52] Madde: jag vet inte Vi måste vara mer
[00:14:53] Sofia: uppmärksamma då.
[00:14:55] Madde: Ja, jag ska säga att Patreon, alltså att gå in där och titta förutom när vi laddar upp avsnittet är vi lite dåliga på. Det borde vi verkligen bli bättre på.
[00:15:04] Sofia: Ja, men de... Vi får ju mejl vi får
[00:15:07] Madde: nya. Ja,
[00:15:09] Sofia: vi får mejla någon... Nergraderar sig eller uppgraderar sig eller subscriber på nytt men inte såhär en ping där någon byter namn men
[00:15:16] Madde: det borde man ska kolla koll man kan göra något skript eller någon webbsjuk som pingar eller något okej men låt oss gå över till vad vi ska snacka om idag det
[00:15:29] Sofia: kommer inte hända okej men idag ska vi prata om någonting jag såg på reddit Där var ju ett tips hur håller man koll på saker som händer på reddit det är inte genom att man går in på det det är genom att man får pushnotiser från reddit så en stor rekommendation att ha det i en scheduled summary vad det nu heter på svenska så att man kanske får såhär topp fem grejer från reddit varje morgon eller kväll när man vill läsa Schemalagd sammanfattning.
Ja, det måste det ju heta Man vill ju inte bli pingad hela tiden. Så att vi får det bara i sammanfattning på morgonen. Men då är det någon som har skrivit så här. Vi har översatt det till svenska, obviously. Och det är ifrån just det Det är ifrån Learn Programming. Jag tycker det är väldigt kul att följa den.
Vad är det folk frågar? Högt och rågt verkligen. Så den börjar så här. Först och främst vill jag säga... Nej, kanske ska jag säga vem som har skrivit den. Inte det är lite såhär kotym. Här kan du höra. Det är från Sheepinator. Okej
[00:16:39] Madde: okej
[00:16:40] Sofia: Sheepinator skriver Först och främst vill jag säga att jag inte ens är en juniorprogrammerare.
Jag är en kille som kan grunderna i programmering och har gjort några små spel och projekt. Du måste stanna där.
[00:16:56] Madde: Ja, det är Vad säger du? Det är väl typ skolboksexemplet av en juniorprogrammerare.
[00:17:03] Sofia: Knappt junior. Det är inte ens...
[00:17:08] Madde: Mm ja nej det var vad säger man såhär självförtroende det är inget fel på i alla fall
[00:17:19] Sofia: nej har du sett det här förut alltså hos folk i verkligheten
[00:17:25] Madde: jag har nog kanske inte sett att man eller, jag har sett just det här att folk kallar sig senior ja Väldigt tidigt ibland.
Alltså ibland när man kollar på LinkedIn. Och man bara så här. Du slutade plugga typ 2018. Ja. Eller så här. Jag vet inte. Det kan kännas väldigt.
[00:17:43] Sofia: Det har jag också varit med om. Ganska nyligen faktiskt. När man räknar in. Lite som. Cheapernauter här. Att han har gjort små spel och projekt. Innan han började plugga.
Så då räknar han in tiden från. Liksom det första. Tangent den första tangenttryckningen till där han är idag, och så blir det då tio år, och då säger man att man är senior.
[00:18:09] Madde: Nu tänkte jag 2018 egentligen det är ju typ sex år sedan så att det, ja det hade jag kanske kunnat men vissa är ju såhär, säger men vissa säger att de är seniorer efter typ tre år eller någonting, det kan jag tycka är lite så.
[00:18:21] Sofia: Ja,
[00:18:22] Madde: jag vet ju knappt om jag ska kalla mig själv senior, jag har ändå jobbat i tio år liksom.
[00:18:26] Sofia: Eller hur, jag tycker det är jättesvårt för senior på ett företag jämfört med ett annat är så stort hopp Alltså hade vi gått till typ Amazon nu så hade vi kommit in som någon slags junior developer. Nej men det hade inte varit på seniornivån direkt.
[00:18:46] Madde: Man ska inte haka upp sig så mycket på det överhuvudtaget tycker jag, utan ja. Mm. Så det här var lite kul. Vad skriver Cheapy Nature mer? Eller vad heter han?
[00:18:57] Sofia: Så han skriver, i år bestämde jag mig för att satsa på programmering så jag började på universitetet Så han skriver att han inte är junior, fast han inte ens har börjat plugga typ.
Som tur var hände det sig att företaget jag jobbar för, en bagerifabrik, alltså är det ju att de... Mass-tillverkar bakelser.
[00:19:18] Madde: Ja, men jag tänker att det måste ju vara det. Alltså snarare än ett lokalt litet bageri.
[00:19:23] Sofia: Ja. Jag tänker på min förrätta kollega som hade hela sitt uppväxt jobbat på en fabrik som gör de här kokostopparna.
Va? Alltså sådana här fluffiga? Åh vad gott!
[00:19:39] Madde: Ja, men han hatar det. Jag tror i och för sig att det är det enda man har fått äta.
[00:19:43] Sofia: Hans pappa har jobbat där hela hans liv och han har jobbat där varje sommar. Där får du ta hem de här som blir lite fula gratis.
[00:19:50] Madde: Så
[00:19:51] Sofia: han avskyr dem. Mm, så den här bagerifabriken behövde ett skräddarsytt system för lagerhantering och de sa att de skulle anställa en seniorprogrammerare och att jag skulle ta rollen som juniorprogrammerare.
Det var jobbigt för Shippen inte, för han är ju inte ens junior. Jag träffade den seniora programmeraren och förklarade för honom. Hej, jag anser inte ens att jag är junior. Och han svarade, oroa dig inte, vi har alla varit där.
[00:20:28] Madde: Kan nog känna
[00:20:30] Sofia: igen det där. Mm. Kul att han sa det, hej! Jag är inte junior, bara så du vet.
För att se vad jag kunde så gav han mig i uppgift att läsa lite Python-kod. Jag förstod vad som hände i koden och han sa, du är redo att börja. Jag gillar den här
[00:20:52] Madde: storytellingen på något sätt.
[00:20:54] Sofia: Den känns lite vinklad liksom förvrängd. Men okej där satt jag och tänkte. Jag kan alla basics, men hur är jag redo att programmera?
Första veckan gick åt att ha åtta timmars möten varje dag. Planering och anteckna företagets behov och problem. Fanns legit. Ja, det var ju bra av den här seniora programmeraren. Undrar om han hade jobbat i ett år. Eller han kanske hade gått klart skolan.
[00:21:24] Madde: Ja.
[00:21:27] Sofia: Andra veckan handlade om att skapa prototyper vilket vi gjorde med hjälp av KöttGPT fin, eller hur?
[00:21:34] Madde: Ja, visst Ändå imponerande att KöttGPT kan ta fram en hel prototyp tycker jag. Det
[00:21:40] Sofia: var lite små exempel sådär. Min roll var i princip att sätta ihop funktioner och fixa små buggar. Till slut frågade jag honom när vi skulle börja programmera Citat på riktigt och han svarade vi programmerar inte från grunden längre, det är 2025 bara det är 2024 jag vet inte varför han lever det lite i the future det
[00:22:13] Madde: är hur han tänker efter han är klar med plugget kanske jag
[00:22:17] Sofia: vet inte men Sen förklarade han att allt jag behövde kunna var att förstå den kode ChatGPT ger oss.
Lägga till kommentarer så att vi vet vad allt gör. Se till att koden är buggfri samt föra en logg i ett Word-dokument eller en TXT-fil. Alltså så specifikt. Inte Notion. Nej,
[00:22:40] Madde: ett Word-dokument ska vara
[00:22:41] Sofia: Inte Google Docs. Så att vi kan spåra vad jag har gjort och vilken ordning för att hitta eventuella buggar.
När jag frågade varför inte jag bara ska skriva koden själv så sa han Allt finns på internet. Om inte vi har tjatgpt så kommer du ändå söka på något online för att förstå hur du gör och troligtvis använda kod från någon annan som redan löst problemet. Så vi sparar bara tid genom att använda tjatgpt.
Om vi behöver något mer skräddarsytt eller något som måste göras från grunden, då kommer jag som senior att ta hand om det. Och vet du vad? Jag kommer också använda en AI-kodassistent för att spara tid. Och så fortsätter Cheapinator eller vad det var. Jag förstår att vi inte ber AI om hela programmet och att vi faktiskt bygger steg för steg och noggrant med mänsklig touch.
Men! Är det här allt en programmerare gör? Läsa befintlig kod, pussla ihop funktioner och sen fixa buggar. Slut.
[00:23:50] Madde: Alltså
[00:23:50] Sofia: det är så
[00:23:50] Madde: mycket här som bara ja, nej ja, nej.
[00:23:57] Sofia: Vad reagerar du mest på nu i slutet?
[00:23:59] Madde: Men om vi börjar på slutet då. Är det här allt en programmerare gör? Läsa befintlig kod pussla ihop funktioner och sen fixa buggar.
Ja, det är väl typ det man gör som programmerare.
[00:24:07] Sofia: Ja, det första tråd-svaret är så här, ja, förväntar du dig mer? Ja, det lät som en dag i en programmerarens liv. Nej,
[00:24:23] Madde: det absolut första jag reagerade på dock var att den här bagerifabriken behövde ett skräddarsyttsystem för sin lagerhantering. Snälla, det måste väl finnas någon of the shelf-produkt som löser detta, tänker jag.
Att de ska anställa två utvecklare för att bygga det här från scratch. Ja Jag tycker jag är helt knäppt. Jag håller med. Vi här hemma har äntligen tagit steget att vi ska skaffa hemstäd. Och träffade då städfirman som är ganska stor här nere i Skåne och tydligen byggt hela sitt städ alltså hela sitt system för att hantera städning med hjälp av ett konsultbolag.
[00:25:06] Sofia: Hur fick du reda på det? Jag
[00:25:08] Madde: Ja men vi började snacka kod och allting när jag berättade vad jag jobbade med och grejer. Min sambo var med också och ställde massa frågor och sånt. Så vi fick reda på vilket konsultbolag det är som har implementerat det och allt möjligt. Och jag bara satt där och tänkte hur kan de betala så här mycket pengar för att bygga något krasstom när de uppenbarligen inte behöver det.
Men det måste ju ha kostat
[00:25:28] Sofia: flera miljoner.
[00:25:29] Madde: Ja de betalade typ 30 000 i månaden eller något sånt. Alltså för typ maintenance. Ja
[00:25:35] Sofia: Okej för mig inte ens Men det är inte att de tagit någonting såhär Som du, vad kallar du det Off the shelf produkt Men det är en pass Jag vet inte Och sen att de bara ändrar lite i det
[00:25:50] Madde: Det lät som att det var helt specialbyggt Och de hade försökt byta till ett annat konsultbolag Som var billigare och de bara Nej det här går inte, det är alldeles för dåligt byggt Och du vet hur utvecklare ska skylla på varandra hela tiden Ja det var samma vibba jag fick här I alla fall att Det var onödigt att bygga det från början.
Men ja. Antingen så är
[00:26:08] Sofia: det att de har köpt någonting i grunden och sen behöver du ändå lägga till ganska mycket egen custom-kod för att Alltså jag kan nog tänka såhär hantering, alltså lag i hantering du har typ såhär olika typer av jag menar serienummer jag har ingen aning, du måste ändå ändå anpassa bakelserna,
[00:26:27] Madde: serienummer på en bakelse
[00:26:30] Sofia: nej men jo men det har de ju alltså du måste ju ha artikelnummer och sånt där artikelnummer har
[00:26:35] Madde: de men serienummer det är ju liksom unikt för varenda sten jaha
[00:26:39] Sofia: okej nej jag vet inte, artikelnummer
[00:26:41] Madde: bärtsnummer och sånt brukar man ha om det nu är en fabrik, men ja
[00:26:44] Sofia: Ja, jag vet inte.
Men det behövs nog mycket anpassning. Jo. Kanske en enorm fabrik. Nej, okej då har man ju inte två utvecklare heller. Som sitter med köttgubbet. Nej, jag vet inte. Det känns som att någon som äger det här är väldigt långt ifrån IT. Och bara liksom...
[00:27:07] Madde: De vill bara lösa ett problem liksom och har hoppats att två utvecklare kan lösa det åt dem.
Ja,
[00:27:12] Sofia: men vet du vad, de kanske är ute efter någonting väldigt enkelt. De kanske idag sitter med en Excel-fil och har koll på det. Det är inte så mycket att hantera i lagret. Och så vill man bara, ja, så kan det ju faktiskt vara.
[00:27:28] Madde: Mm. Men ja, håller du med om att det är så här? Att chat-KPT kan bygga hela system och liksom...
[00:27:37] Sofia: Alltså det här citatet, jag måste döpa avsnittet till det. Vi programmerar inte längre från grunden, det är 2025. Jag håller med och inte, det är det som är så svårt. Jag blir på ett sätt irriterad på den här så kallade seniora utvecklaren Och på ett sätt så har han rätt. Alltså, jag vet inte, när du börjar någonting från scratch så är det ju faktiskt ganska smart att bara generera upp saker och sen ändra i efterhand.
[00:28:12] Madde: Absolut, det är ju inte konstigare än använda typ såhär Create React App eller alltså något sånt. Nu är inte det kanske det modernaste, men alltså någon form av Boilerplate-app
[00:28:22] Sofia: Ja, ska du vara någon slags fullstark utvecklare, du är ju inte intresserad och skillad på CSS och layout och logik och back-end.
Det känns som väldigt mycket saker och då är det nog rätt bra att generera upp det och se, funkar det här och sen bara ändrar man i efterhand det. Det låter ju som att det är exakt det de gör. De ändrar ju allting i efterhand. Och dokumenterar det i Word. Ja, det där. Det var väldigt konstigt. Det kan ha varit också ett krav från, alltså om den här fabriken är väldigt oteknisk, att de som sitter och jobbar, jobbar i typ Word, och de krävde dokumentationen i Word.
Så kan det också vara. Alltså de flesta konstiga saker har en förklaring.
[00:29:17] Madde: Ja, jo. Förvisso. Eller så ska de printa ut det. Och arkivera det. Det har jag inte förstått. Det
[00:29:26] Sofia: har jag inte förstått var såhär. I ett Word-dokument. Eller en TXT-fil. Så att vi kan spåra vad jag har gjort. Och vilken ordning. För att hitta eventuella buggar.
Det där kan vara mer att den här seniora. Förstår att den här. Inte junioren. Är... Är ganska kass just nu på den här nivån och vill att personen sätter sig och faktiskt skriver, vad är det jag gör?
[00:29:58] Madde: Är du
[00:29:58] Sofia: med?
[00:29:59] Madde: Ja, alltså för att verkligen för jag tror att ett problem många som använder KöttGPT flitigt de kanske bara copy-pastar in det utan att riktigt veta vad det är den gör.
[00:30:10] Sofia: Ja, men inte heller såhär men inte heller såhär kan förklara vad det är man har gjort efteråt Vad var din tanke med det här som inte funkar nu ja jag vet inte nej alltså det jag tycker den här senioren gör rätt i det den gör de är liksom två pers egentligen jag skulle säga nästan i princip en utvecklare som sitter med det här om man har någon som är såhär på senior så är det mer någon som saknar ner den än hjälper till och då så Det är jättebra att den använder så mycket AI den kan.
Jag tycker det är jättetråkigt att den sitter själv med det här överhuvudtaget. Det är en ganska konstig beställning. Och jag tror att det passar en senior att koda så här. Det är ju det alla säger att de här AI-verktygen spidar upp en senior. För att en senior förstår vad koden gör. Den förstår vad som är fel och kan ändra i det.
Exakt, det
[00:31:10] Madde: är ju det. Jag tror att det är väldigt givande för en senior. Men för en junior kan det vara direkt... Skadligt för utvecklingen på något sätt för det är ju precis som den här senioren säger att alltså tidigare har vi ändå använt något annat, vi har använt Stack Overflow eller liknande eller bara liksom följt mönster och grejer det är ju så himla dumt att återuppfinna hjulet Men återigen det gäller ju att hålla koll på att AI gör rätt.
Det så många gånger man har sett chat-GPT säga någonting helt tokigt och så ifrågasätter man det och bara, du hallå det här stämmer inte. Oj nej förlåt jag hade visst fel. Jag menar ju inte det här.
[00:31:44] Sofia: Och så är det det den genererar igen fel också. Ja. Man undrar ju verkligen hur den nya generationen generationsutvecklare kommer vara på att faktiskt...
Kunna koda det kanske inte är ett problem i och med att vi går liksom förbi att behöva koda från grunden såhär men jag vet inte, någonting förlorar man om man inte förstår jag vet inte hur minnishantering fungerar, varför jag vet inte, du vet saker med referenser, alltså du måste faktiskt ha testat det på typ en arduino eller någonting för att förstå det Jag kan inte påstå att jag någonsin har gjort det men ja, jag förstår principen.
Du har gått sådana här kurser på universitetet så jag vet att du har
kunskaper om det men jag vet inte, jag vill inte vara såhär gammal gubb och säga att de inte kommer kunna koda men jag vet själv att När vi satt med våra programmeringsuppgifter på universitetet så fanns ju alla svar på Stack Overflow egentligen. Men jag förstod ju inte vad som stod där. Nej, det hade ju inte varit lätt copy-pasta
[00:32:59] Madde: in.
Nej exakt.
[00:33:02] Sofia: Och visst AI förklarar bättre, men jag tror ändå att folk inte förstår
[00:33:08] Madde: Ja säkert och så var det ju ibland när jag pluggade också att man kanske kopierade från en kompis som hade fattat eller någonting och man fattar inte själv vad tusan det är jag lämnar in men när jag väl börjar jobba alltså då blir man ju tvingad att förstå vad man gör det går ju inte att bara lämna ifrån sig saker och hoppas att pullerquesten ska gå igenom liksom och kollgranskningen alltså såhär.
Så att nej det känns lite farligt att tänka så
[00:33:38] Sofia: jag tror man blev jag vet inte varför man lärde sig när man började jobba det kanske var för att man blev typ exponerad för kod åtta timmar om dagen istället för alltså några gånger i veckan som du var i skolan och så behövde du göra allting själv från början
[00:33:55] Madde: ja, dels det och sen också att man läser så himla mycket kod för att Det var ju inte så ofta när man fick en skoluppgift att man läste mycket kod Du läste kanske ett litet kodexempel hur du gör en for loop eller liknande.
Men att sätta sig in i ett helt system och läsa källkåren, det gjorde man ju aldrig. Och börjar man jobba i ett projekt som inte är sprillansnytt så blir man ju tvingad att göra det. Det har varit det som har lärt mig mest tror jag. Jag tycker nog det har varit jobbigt om jag som sprillansnyutvecklare skulle bygga någonting från scratch.
[00:34:28] Sofia: Ja, men det kanske är det AI hjälper med då, att den genererar så pass mycket kod att de behöver också läsa mer kod medan vi satt helt från ingenting och behövde på något sätt klistra ihop det genom Stack Overflow, du fick ju aldrig hjälp, du fick aldrig någon som visade ett exempel Och så blir så här, de kanske blir duktigare på att koda, men de kommer ju inte kunna felsöka själva för allting klistrar man bara in i AI.
Men å andra sidan behöver de då kunna debugga allt själv? Varför skulle man inte klistra in det i en AI?
[00:35:14] Madde: Det är klart att man kan göra det för att hjälpa att tyda fel med alla, men någonstans... Det är så ofta när man letar buggar som ett AI kan inte hitta det på det sättet För att det är sådana logiska fel Man behöver testa, eller jag vet inte.
Men
[00:35:31] Sofia: om den gör det, den kommer ju göra det om ett år. Fem år, hundra procent.
[00:35:36] Madde: Men grejen är att ibland så vet man inte ens. Var buggen är även om den uppstår på ett visst ställe i systemet så behöver det inte vara på motsvarande ställe i koden utan det kan vara en konsekvens av någonting helt annat ska man då paste in hela sin core-bas liksom och bara hitta buggen
[00:35:55] Sofia: nej men det tror jag bara är en såhär en, vad heter det, limitation begränsning en begränsning i I modellerna just nu och liksom, inte bara modellerna i sig men typ såhär, du vet UI när de ger oss, alltså det känns som att de lägger all krut på att komma längre i hur bra modellerna är de har ju släppt någon nu såhär från Shirt KVT, eller inte nu snart tror jag, som du ska kunna betala 2000 spänn i månaden för helt sjukt hörde du om det?
[00:36:28] Madde: Ja, jag såg det och tydligen så skulle det inte ens vara särskilt mycket bättre egentligen Alltså inte värt att den ska kosta tio gånger mer.
[00:36:37] Sofia: Jag hade inte tackat nej om mitt företag betalade för det. Den är säkert bättre då för kod. Men det störiga tycker jag är att de ger en bättre modell Men UI-erna suger.
Man kan fortfarande inte sortera sina frågor i mappar Det saknar jättemycket. Eller hur?
[00:36:55] Madde: Sådana
[00:36:55] Sofia: enkla grejer Eller bara kunna
[00:36:56] Madde: pinna.
[00:36:58] Sofia: Ja. Ja När det är sjukhast. Det är typ det som känns begränsande idag.
[00:37:04] Madde: Ja.
Jag har ju börjat använda Alltså AI-verktyg lite mer. För jag var ju väldigt länge väldigt skeptisk till att använda det för kod. Men har ändå börjat fatta tjusningen lite av det. Absolut. Men jag är fortfarande någon sån där superanvändare av AI när det gäller kodning. Men av det lilla jag har använt så har jag så svårt att se att den bara kan bygga ett helt system.
Alltså... Jag har fått hjälp med vissa små grejer och visst är det ju det han säger att de pusslar ihop lite men för mig känns det otroligt avlägset att kunna pussla ihop lite funktioner till ett helt fungerande system. Det är så mycket man behöver ju se helheten och förstå flödena mellan funktionerna och ha någon form av arkitektur för att det ska gå att underhålla och gå att läsa.
Men som sagt, kommer vi dit då att man inte ens behöver kunna läsa det så...
[00:37:59] Sofia: Men det nog därför det hjälper folk som är seniora för du vet ju vad du vill ha, du vet vad du är ute efter, den här personen kommer ju säga okej men jag behöver en enkel express server, ge mig det, den vet ju sådana basics och sen kommer den säga okej nice, skriv den första API-routen, den ska returnera en sån här.
Typ de här JSON-strukturen, skapa en utility-funktion som gör det här. Alltså, den personen vet vart den ska stoppa in allt. Ja. Men som junior, alltså, hur många gånger har man lärt sig MVC-patternet? Jag kunde så inte lista ut vad som skulle in i typ kontrollen. Och vad som var i juni. Alltså, det var så svårt.
[00:38:43] Madde: Ja, nej det är, ja. Det är det ju. Men visst om man promptar att du ska ha din express server och du ska ha din route och så vidare. Då är väl det att utveckla. Det kanske inte är att programmera. Men det är ju att utveckla ett system. Och det är ju det vi är systemutvecklare egentligen. Sen att vi bara använder ett annat verktyg för att göra det.
[00:39:07] Sofia: Det är så jag ser på det. Jag tror att när det blir bättre och bättre så kommer vi ju bara sitta och Generera upp kod och den kommer autocomplita väldigt mycket bättre. Det kommer vara ganska lite som man sitter bokstav för bokstav och skriver. Det tror jag verkligen vi har framför oss.
[00:39:27] Madde: Och det kanske man inte behöver.
Som sagt man behöver ju ändå kunna förstå och kunna utveckla för att veta vad det är du ska fråga efter. Alltså när är det bra med en express server och när är det bra med någonting annat. Mm.
[00:39:43] Sofia: Men det intressanta tycker jag bland trådsvaran här var att vissa är såhär ja men här är utvecklarna helt rätt, och vissa bara vad är det här för skit liksom, det här är så professionellt släng ut honom direkt så det finns verkligen två läger tror jag och att vissa som lyssnar kommer känna att det här är helt fel sätt man ska liksom knappa allting själv och kunna det här Jag vet inte om det har med generationer att göra.
Eller hur mycket man älskar att just koda i sig. En person skrev någonting som i alla fall jag tyckte om. Och hur jag tänker var att den skrev att det inte är stimulerande att göra samma formulär om och om igen i varje projekt. Eller... Du vet såhär vilket team du än sitter i, vart du än är så gör du ju vissa saker om och om igen.
Ja. Eller om du sitter kvar i samma tid i flera år så sitter du och putsar på de här små sakerna och att det är inte stimulerande till slut. Nu har du gjort det tio gånger tjugo gånger tjugofem gånger, hur många gånger kan du tycka det är kul? Vissa älskar Typiskt
[00:41:01] Madde: utvecklat, typ automatisera bort sånt.
[00:41:05] Sofia: Jo, och vissa älskar det För att de letar istället efter nya Sätt att skriva Nya ramverk Alltså bättre Bättre sätt att göra det i kod Men jag blir ganska trött på det här till slut Så därför blir jag såhär Och det var precis det den här personen Frågan varför vi bygger någonting Är mycket mer intressant För den kan spara så mycket mer tid På att slippa ändra det här Knappen eller formuläret överhuvudtaget.
Exakt. Men det är ju inte alla som tycker om att gå den vägen heller.
[00:41:42] Madde: Vi pratade om det innan att ibland är det ju väldigt skönt också att ha någonting sånt superenkelt att implementera när man känner sig lite hjärntrött. Ja, och så tar de ifrån oss det Ja. Vad ska vi göra nu ja men det var intressant tråd och intressant diskussion kring det tycker jag ändå
[00:42:05] Sofia: det vore intressant att höra ni som ändå brukar skriva om det här på discord vad känner ni för det här är det rätt eller fel väg och tror ni att det är faktiskt det här vi borde försöka börja bygga ju bättre de här verktygen blir
[00:42:22] Madde: Ja det var kul att höra att olika detta kan ju bli ett sånt avsnitt som får många reaktioner det är de mest studieavsnitten som får det tycker jag Ja
[00:42:31] Sofia: och så fort vi skriver AI-titeln så exploderar det i lyssningar så vi får se Men bra Vi hörs nästa vecka då Det gör vi, ha det bra allihopa Hejdå!