Välkommen till Sverige

För många människor över hela världen är påsken en mycket viktig högtid. Det finns ingen helg som vi äter så mycket ägg som under påsken. Äggen kokas och målas i olika färger. Barnen får påskgodis som läggs i en ask som ser ut som ett ägg. Ägget är en symbol för livet. I Sverige är det vår och den mörka vintern är över. I detta avsnitt ska du få höra om den verkliga anledningen till varför vi firar påsk. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.

Show Notes

För många människor över hela världen är påsken en mycket viktig högtid. Det finns ingen helg som vi äter så mycket ägg som under påsken. Äggen kokas och målas i olika färger. Barnen får påskgodis som läggs i en ask som ser ut som ett ägg. Ägget är en symbol för livet. I Sverige är det vår och den mörka vintern är över. I detta avsnitt ska du få höra om den verkliga anledningen till varför vi firar påsk. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.

What is Välkommen till Sverige?

Välkommen till Sverige består äv ett antal ljudprogram som introducerar svenskt samhälle, svensk kultur och kristen tro för den som kommit hit från en annan kultur för att bo här. Programmen finns på arabiska och farsi i vår app Välkommen till Sverige på GooglePlay och Appstore.

Välkommen till Sverige! För många människor över hela världen är påsken en mycket viktig högtid. Det finns ingen helg som vi äter så mycket ägg som under påsken. Äggen kokas och målas i olika färger. Barnen får påskgodis som läggs i en ask som ser ut som ett ägg. Ägget är en symbol för livet. I Sverige är det vår och den mörka vintern är över. I detta avsnitt ska du få höra om den verkliga anledningen till varför vi firar påsk. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.

Jesus hade berättat för sina lärjungar om att han måste lida och dö. Han hade också sagt att han skulle bli levande igen. Men lärjungarna förstod inte vad han menade. Varje år firades påsk för att Gud hade räddat folket från slaveriet i Egypten. När påsken närmade sig begav sig Jesus och hans lärjungar till Jerusalem. Jesus red in i staden på en åsna. När människorna såg Jesus skar de av palmkvistar. De la kvistarna på vägen. De trodde att Jesus kom för att bli en ny politisk ledare i landet. Därför hyllade de honom som en kung. Men Jesus kom för att bli kung i Guds rike som inte var gjort av människor. Han kom för att besegra den eviga döden och öppna vägen till Gud. Därför sände Gud sin son, Jesus. Varje människa blir räddad som tror på det Jesus gjorde under påsken för nästan 2000 år sedan.

Judas, en av lärjungarna, hade fått pengar av prästerna för att förråda Jesus. Pengarna var viktigare för Judas än kärleken till Jesus. En måltid förbereddes i ett hus inne i Jerusalem. Innan måltiden tvättade Jesus lärjungarnas fötter. Han sa att han inte hade kommit till världen för att andra skulle tjäna honom utan för att han själv skulle tjäna. Han uppmanade lärjungarna att visa samma kärlek till varandra. När Judas lämnade festen visste Jesus att han gick till prästerna för att berätta var han fanns. Efter måltiden gick Jesus och de övriga lärjungarna ut till en trädgård utanför staden. Petrus, en annan av lärjungarna, sa då att han aldrig skulle överge Jesus. Men Jesus sa att Petrus skulle förneka honom tre gånger innan tuppen hördes gala. När Jesus kämpade ensam i bön somnade lärjungarna. Då kom Judas tillsammans med soldaterna. Han visade vem Jesus var genom att förråda honom med en kyss. När soldaterna grep Jesus flydde lärjungarna. När soldaterna tog Jesus till översteprästens hus smög Petrus efter på avstånd. På gården runt elden fick han frågan om han hade varit tillsammans med Jesus. Tre gånger ljög Petrus. Han sa att han inte kände den mannen. Då hördes tuppen gala och Petrus grät. Han visste då att han hade förnekat att han kände Jesus.

Prästerna ville få tillåtelse att korsfästa Jesus. Därför förde de honom till landshövdingen som hette Pilatus. Men Pilatus sa att Jesus inte hade gjort något som förtjänade döden. Prästerna och folket skrek: Korsfäst! Korsfäst! Under påsken brukade en fånge friges. Folket begärde att en brottsling skulle släppas fri istället för Jesus. Pilatus bestämde då att de skulle få som de ville. Soldaterna slog Jesus och gjorde narr av honom. De satte på honom en krona av törne och en purpurröd mantel. Jesus fick själv bära sitt kors till den plats där han skulle dö. Soldaterna och prästerna hånade Jesus.

Två brottslingar blev korsfästa samtidigt som Jesus. Bara en av brottslingarna förstod att Jesus fick lida trots att han inte hade gjort något ont. Han bad Jesus tänka på honom när han kom i sitt rike. Då sa Jesus till honom, ”Idag ska du vara med mig i paradiset”. När Jesus, Guds son, hängde på korset kom ett mörker över hela landet som varade i flera timmar. När Jesus dog skakade hela marken och många märkliga saker inträffade. Då sa soldaterna, ”Denne var verkligen Guds son.” Jesaja hade profeterat 700 år tidigare och sagt, ”Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom. Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun”. (Jesaja 53:4-7)Nu hade det hänt. Gud tog själv straffet för människornas synd genom att låta Jesus dö på korset. Men Jesu död på korset var inte slutet.

Jesus blev lagd i en grav. En stor sten rullades fram och täckte ingången till graven. Vakter bevakade graven för att ingen skulle stjäla kroppen. Den första veckodagen inträffade en jordbävning. En ängel steg ner från himlen och rullade bort stenen. Vakterna fick panik och gav sig iväg. Några kvinnor kom till graven. De fick se ängeln som sa att de inte skulle vara rädda. Jesus var inte där. Han hade uppstått från det döda. Ängeln sa åt dem att genast berätta det för lärjungarna.

På kvällen satt lärjungarna bakom låsta dörrar. De var rädda för judarna. Helt plötsligt kom Jesus mitt ibland dem och sa, ”Frid vare med er.” Många människor vittnade sedan om att de hade mött Jesus som hade uppstått från det döda. Efter 40 dagar togs Jesus upp till himlen. Innan dess sa han åt lärjungarna stanna kvar i Jerusalem. Gud skulle sända den helige Ande för att de skulle få kraft att berätta om honom. En dag när lärjungarna var samlade kom ett dån från himlen och fyllde hela huset där de satt. Tungor av eld satte sig på var och en av lärjungarna. Helt plötsligt kunde de tala främmande språk. Människor som talade olika språk kom dit och hörde sina egna språk talas. En del av dem undrade hur detta kunde hända. Men andra hånade lärjungarna. Petrus som tidigare hade varit rädd började predika för folket. Han sa att de skulle omvända sig och låta döpa sig i Jesu namn för att få förlåtelse för sina synder.

Är du rädd för att du ska hamna i helvetet för att du inte gör tillräckligt många goda gärningar. Tror du inte att Gud accepterar dig? Jesus säger, ”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. (Joh. 5: 24). Du kan inte prestera något inför Gud. Det är han som först har älskat dig. Det är Guds underbara gåva till oss människor. Gud är en. Han är Fadern som har skapat dig. Han är Sonen som räddar dig. Han är den helige Ande som hjälper dig att tro. När vi tar emot Jesus är vi förlåtna och får kallas Guds barn. Det är det glada och befriande budskapet till dig och mig.

Idag sveper den helige Ande fram som en vind över världen. Vinden ser vi inte. Så är det också med den helige Ande. Men det är den helige Ande som hjälper oss att tro. En del människor får besök av Jesus i drömmen. Andra kan få höra talas om honom genom en vän. Människor som var rädda för Gud förvandlas i mötet med Jesus. De får en ny glädje i livet som ingen kan ta ifrån dem. Jesus har sagt att han är vägen sanningen och livet. Han har lovat att vara med oss alla dagar in till tidens slut. Vandringen med Jesus kan börja här och nu. När det är dags för oss att lämna denna jord tar han oss i handen. Han leder oss hem till Gud som väntar på oss. Därför är påsken glädjens högtid.
Jag hoppas att denna programserie har varit till nytta och glädje för dig. Kontakta oss gärna om du har några funderingar och frågor.

Ta väl hand om dig! Hej då!

Programmet är producerat av Norea Sverige. Epost: vts@noreasverige.se