Lyt til Elsebeth og Karoline nørder rung i blomsternes verden; arbejdet med blomster, fascinationen af blomster og alle de begivenheder der gøres uforglemmelige med blomster
Velkommen til Elsebet og Karolines blomsterunivers. Vi skal snakke om blomster, de store, de små, de flotte og de frække. Alle de steder, vi kan bruge dem, og alle de måder, vi kan nyde dem. Rigtig god fornøjelse. Og denne her gang, hvor vi skal snakke om Elspætte og Karolines blomsterunivers, så er det blevet jul.
Speaker 1:Eller Det er det jo så hele tiden, men denne snak kommer til at handle om jul.
Speaker 2:Det er jul I juli.
Speaker 3:Det er jul I jul. Er vi ikke begyndt? Vi er begyndt,
Speaker 2:helt klart.
Speaker 1:Er det sådan, at man begynder julen, når julen er slut?
Speaker 3:Nej, julen ligger altid og lur. Hvad mener du med det? Der har vi mulighed for at lave varige ting, som folk har stående I længere tid. Det vil sige, at man har mulighed for at lave træer, og man har mulighed for alt muligt. Derfor skal der altid være 10-halvtreds literugerne klar: Halver hele færdige, som kan bruges til jul.
Speaker 2:Hvornår pynter vi op? November, slut oktober?
Speaker 1:I butikken?
Speaker 2:Synes jo altid, det er meget tidligt, når man pynter op I butikken. Vi skal jo sælge vores ting, inden folk skal pynte dem op, så de er klar til, når de
Speaker 1:skal pynte op. Ja, så vi går faktisk baglæns. Vi har en jul sidst. December, og så går vi tilbage og siger, for at vi kan få så meget dejligt ud af
Speaker 3:det hele, så starter man sådan set første søndag advent, der skal folk begynde at pynte op derhjemme. Det vil sige, at det er lige et før, man skal lige modnes til, hvad man vil gerne købe og bl. A. Så er vi midt november, så er vi start november,
Speaker 1:det er jo også
Speaker 2:fordi Alt er altid bagud. Altid bagud.
Speaker 3:Er det. Julen er altid bagud.
Speaker 1:I år skal I lave blomsterdekoratørernes jule demonstration for dem I september, et. Oktober?
Speaker 2:Ja, vi er blevet inviteret til Aarhus for at lave en juldemonstration for der har blomsterbranchen. Trorisan Danmark I Aarhus afdelingen.
Speaker 1:Og det skal I tage I oktober? Samtidig med, at der er nogle, der har 60 års fødselsdag? Et. Oktober, jeg har haft et. Oktober.
Speaker 1:Og der
Speaker 2:kommer vi ligesom og viser, hvad synes vi, den her
Speaker 1:video Så det begynder I faktisk at arbejde med I september? Ja, sidste år. Vi har allerede arbejdet med.
Speaker 3:Der er
Speaker 2:jo altid nogle ideer, man går og lur på, fordi jeg har kun lavet lidt demonstration, fordi jeg ved ikke så meget om det, men jeg synes tanken er sjovt, for der kan man få lov til at lave noget, der ikke skal være så kommercielt. Man kan godt lave noget lidt særligt, fordi der kommer nogle mennesker, som også synes, det er lækkert med noget lidt særligt.
Speaker 1:Hvad er det for nogle ideer, der holder? Hvad er det for en god til at blive til et produkt eller brand? Hvad for nogle gode ideer, der holder?
Speaker 2:Det er jo 1000000 dollar,
Speaker 3:har. Det, man selv synes, er helt fantastisk, er der meget få, der synes, er fantastisk. Det er en vanskelig en. Jeg vil sige sådan en som Bjarne Als, inde hos Erik Bjerring House House og Flowers, de har jo fundet modellen. De laver nogle søde, klassiske former lidt forskellige farverne fra år til år.
Speaker 3:Så der kan man jo komme ind og købe årets træ, og så ser det ud på den måde. Og så næste år kan man købe et andet årets træ, så man kan se hvornår man har købt årets træ. Så er det lavet af mange tørrede og kunstige materialer, som kan laves helt. Jeg tror de starter julen op, jeg tror de sidder og laver jul allerede fra
Speaker 2:Ja, tror de sidder og tråder. Alt skal jo tråder. Tråders på en lille tråd, så vidt jeg har forstået. Og det sidder de laver hele sommeren.
Speaker 1:Ja. Også.
Speaker 2:Men det er jo også I vores egen butik. Der er jo aldrig stille. Og hvis der på et tidspunkt er 5 minutter, hvor der ikke er lavet noget, så går vi I gang med julen. Man kan altid bonde til grænse, man kan altid lave
Speaker 1:Men din 2030-fyrre års erfaring, alt efter hvordan vi nu tæller, hvor langt vi er nået hvis du ligesom skal sige, det her var sgu en god Hvad er det så? Det er ved ikke. Hvad kan du godt lide at lave?
Speaker 3:Bare smukke ting.
Speaker 1:Der er jo de her, hvor vi køber et eller andet halv fabrikat.
Speaker 3:Ja, det er altid en dårlig
Speaker 1:Hvorfor det? Ved, det der, man køber en kran, der er næsten færdig, så skal det bare du dut? Ja, er fordi, der er plads til noget
Speaker 3:design I den, kransen er færdig. Selv om man køber den af halvfærdige, man siger, at køber en halvfærdige kran, og så skal der bare lige blive Er det en lavkrans? Det kan være en lavkrans. Du er altså god til at være konkret. Man køber en lavkrans, og den vil man så gerne have sat noget pænt I.
Speaker 3:Det kan også være en af de pebergrænse, de har været meget populære de seneste år. Og de er jo færdige? De er helt færdige. Og det vil sige, at når du sætter lys på og eventuelt andet pynt på, så sidder det ovenpå. Ja, det er ligesom ikke en del af grænsen.
Speaker 3:Det sidder ligesom ovenpå, det hænger ikke sammen med. Rent kompositionsmæssigt, så hænger det bare ikke sammen visuelt.
Speaker 2:Det er jo også derfor, at de næsten er bedst på den måde som Gitte også laver dem, mange laver dem men altså en peberkrans med et lys I midten. 2 fremmede elementer, der står sammen. Lige meget hvor meget du prøver at inkludere andet, så skal du næsten have lavet det ind fra start af, før det kan give en flot helhed på den. Så den er faktisk bare bedst helt ideen.
Speaker 3:Og det er jo altid vanskeligt fordi der er mange der ikke ser, at de ikke hænger sammen, og nogen ser de hænger sammen. Der er vigtig forskel på, hvad er det, et billede man ser. Hvis man bare synes, at pebergrænsen er fantastisk, den er så dejlig, så er det bare det, man ser. Så behøver man ikke at se, at det ikke hænger sammen med andre. Fordi så er man bare glad for den, man har købt.
Speaker 1:Hold da op, hvor vi bare startede meget ukonkret her, lad os lige blive konkrete, fordi det første er ja.
Speaker 3:Det man altså.
Speaker 1:Jeg skal lige kunne danne billedet. For nu er det jo sådan noget det er jo lyd, ikke? Og hvis man ser på, hvornår julen starter egentlig, så er det I kirketid, så er det første søndag advent. Det er der, vi starter. Det kan godt være, at starter I august eller et.
Speaker 1:Januar, eller hvornår det er. Men julen starter et. August? Et.
Speaker 3:Søndag advent. Første søndag advent,
Speaker 1:det starter julen. Og der skal vi være klar. Selv min mand er ekstremt konservativ, hvad det angår. Jeg prøvede engang ikke at have nogle adventskrans. Og dagen efter: Hvad skal vi ikke have adventskrans?
Speaker 1:Jeg troede slet ikke, han opdagede sådan noget. Men det gør han altså. Adventskransen er vigtig. Eller er din grænse? Advents dekorationer, der blev lavet I mange år?
Speaker 1:Adventskranse, som min mor lavede den, en granskrans med lilla, den kunne være lilla eller rød, og så kunne den 4 hvede lys, det gør man jo ikke. Hvad laver man adventskransen?
Speaker 3:Jeg tror, at til adventskransen er blevet så populær, som den faktisk er inden for de sidste 5 år måske det er, at man gerne vil have noget der varer hele julen. Jeg tror det er derfor, at vi lige pludselig Der har jo været en periode, som du siger, da vi startede op eller da vi var nede I Rød-Stationscenter engang, hvor man jo havde hele vinduet fuld med adventskranse, der hang enten I røde eller lilla bånd med hvide lys af en grandræns. Og så har der været en lang periode, hvor man ikke har brugt advent ret meget, så har man måske brugt adventsedekorsioner eller juledekorsioner og sådan noget. Nu er der kommet en periode, hvor vi bruger rigtig meget advent. Jeg tror, det er fordi, at man har den I længere tid.
Speaker 3:En adventskrans er aldrig billig, fordi der skal jo 4 af noget og det skal stå på noget. Den er aldrig billig. Man kan sige, at en kalenderdekoration kan jo godt være billig. Der er bare lys og så er der hyggeligt omkring, hvis det er det. Men en adventdekoration er ikke billig, og derfor vil man gerne have noget, som kan stå veje I lang tid og være flot.
Speaker 1:Og I lang tid, er jo mere end en måned, kan man sige. Og den der grandræns, som man kan købe selvom vi binder en selv, så kan den jo ikke holde en måned?
Speaker 3:Nej, det tror jeg altså ikke betyder noget. Folk kan ikke se, at den er død.
Speaker 2:Er bare tørret så længe? Jo jo, man kan godt se, at den er død, men skal bare gøre ved den.
Speaker 3:Nej, det kan man ikke, det kan man først den 26. December Hold da op og sende døde udser, så er det helt dødt!
Speaker 1:Der skal meget pynt på en grandgran før man ikke ser den er død efter 14 dage. Selvom man tager en nordmannsgran nordmannsgran er den grønne Og så er der alle de andre graner, som man bare stikker sig på. Godsefod, hønsefod.
Speaker 2:Enebær.
Speaker 3:Der er alle de her ting, som ser så dejlig ud, når de er friske og bløde og dejlige.
Speaker 2:Så bliver de meget spidse og meget tørre.
Speaker 3:Det når de
Speaker 2:bliver nødt Det er derfor, vi også laver det af alt muligt andet. Adventgrænse og adventsdekorationer er helt klart min yndlingsopønning. Man kan
Speaker 3:ikke opretholde
Speaker 2:et kalenderlys, jeg får det ikke tændt hver dag. Og en adventsdekoration man kan klare den, får det tændt søndagen, det tæller op til jul, det er hyggeligt, Der står noget, som man ved forsvinder igen. Det er jo også dejligt. Det står og fylder, og man synes, det er dejligt, fordi det er jul. Og det er dejligt at fjerne den igen, og man kan gøre alt med den.
Speaker 2:Man kan lave den med friske blomster, vi har lavet nogle noget cement og glasfaget, hvor man kan stikke nogle friske blomster ned, så der bare står friske blomster, I stedet for at man sætter en vokit, så laver man det I adventssturationen, man kan lave det. Vi har lavet nogle dejlige jul, som vi har tænkt os at gøre, også til juldemonstration med pool-mousse. Man kan lave alle udtryk.
Speaker 3:Man kan et frit spil, fordi de 4 lys giver hele ideen. Og jeg tror også, at det at vi for nogle år siden var heldige at finde en grossist, der havde nogle gode basis altså en hjærensage, hvor lysene sad godt I. Det var også rigtig godt, fordi der findes jo rigtig mange faktisk adventstagere af designere, hvor man lige kan sætte 4 lys I. Er jo
Speaker 2:Jensen, den kender vi alle?
Speaker 1:Er det der, hvor lysene sidder helt symmetrisk? Nej.
Speaker 2:Det er de der kurvede, der ligesom
Speaker 3:går sådan? Der var lysene ikke, var der ikke ret mange lys,
Speaker 1:der passer lige nu?
Speaker 2:Med 2 grænse og lysene sidder symmetrisk?
Speaker 1:2 bølger er plænen I en anden, og så sidder lysende symmetrisk.
Speaker 2:Den måde du kan pynte med den, skal den med sløjfer.
Speaker 3:Skal den pyntes?
Speaker 1:Er det en man synes der ved er fed og pynte, eller skal den bare have lov at stå af sig selv?
Speaker 3:Ja, jeg pynter den også nogle gange for noget, og det sætter noget på, der er smukt til. Det kan man sagtens gøre.
Speaker 2:Jeg synes, at par sløjfer kan gøre. Man kan godt sætte noget enkelt pynt på, men den er jo flot I sig selv og hvis du dækker den, så er den lidt irriterende at arbejde med. Man må være ærlig!
Speaker 3:Ja, men nogle af de faste adventstager man har, eller som jo synes er det lysestager med 4 lys, Dem kan du jo godt sætte noget enkelt på, hvis du gerne vil spicy lidt op. Og tag naturen med I.
Speaker 1:Du kender jo heller ikke så mange blomsterdekoratør, men du er ekstremt god til at lave grænse. Men det er jo også fordi din grænse aldrig bliver hverken symmetriske eller helt runde. Der var engang, vi lavede lav på nogle simple ståltråd. Og du kan altid tage den fede gren, der gør, at det bliver dekoration, selvfølgelig er rund, men på ingen måder er rund.
Speaker 2:Den er rund, men den er ikke kedelig?
Speaker 3:Netop. Er rigtigt, Karudine Ting, hun sad og sagde, at den ikke var rund. Hun
Speaker 1:går meget
Speaker 2:op, at den er
Speaker 1:rund. Men den er I balance? Din grænse er jo ikke runde som sådan. Du må synes, det er interessant at lave grænse, siden du er god til det.
Speaker 3:Det er vanskeligt. Eltabt kan bedst lide at lave træer. Jeg kan også godt lide at lave grænse.
Speaker 1:Man har ikke lavet adventstræ endnu. Det er måske en ide,
Speaker 2:det rigtig. Det tror
Speaker 1:jeg ikke. Det
Speaker 2:ser mærkeligt ud af mit hoved, Men vi skal da
Speaker 1:gøre det.
Speaker 3:Nej, hvis man lige har den op sådan og har de 4, der går ud, så træder det. Klassisk. Ja, prøv
Speaker 2:at tænke I forskellige højder. Prøv at
Speaker 3:tænke på ham din venlærer. Mogens Andersen. Linus taler laver de de der træer?
Speaker 1:Jeg ved godt, at I ikke gør det, fordi I tager aldrig mine Men hvis I vågner op en dag, så siger det faktisk en rigtig god Hvis man forestiller sig, at der står 4 træer I et fadselylne og sådan en skovbund, og når vi så når først søndag I advent, så tager man toppen af det ene træ, og så er der et lys, der brænder.
Speaker 3:Nej, jeg tror faktisk noget helt andet er. Man må jo have de der 4 træer stående, Så kan man jo starte med på den nøgne stil, hvor du vil lave træet, at have en dy skæde
Speaker 1:Og man sende dage af, at var den gode I stand? Men så
Speaker 2:kunne hun også komme af med de der ledlys. Hvad så? Hvad Hvad
Speaker 1:Nej, alle de lys. Nej, men som et alternativ til LED-lysene, så kunne man godt have en lille lyskæde, der gjorde et eller andet på sådan et træ? Nej, det er en god sådan vil jeg gerne bestille.
Speaker 3:Jeg har sådan et arrangement tirsdagen før. Mandagen før. Mandagen før, første søndag I advent. Hvad har du
Speaker 2:for et arrangement der?
Speaker 3:Det er tilbagevendende. Kommer der en lukket kreds og laver og laver et juleseng?
Speaker 1:Var fordi dengang jeg havde mange søde kolleger, det har jeg stadigvæk, det er bare nogle andre kolleger, men de var altid så gode til at komme med hjemme og tænke, at der kan jeg aldrig honorere. Så fandt jeg ud af at invitere dem ned og lave julediversationer. Så skulle jeg nok hjælpe dem. I første omgang var det min mor, der hjalp dem nu er det min søster.
Speaker 3:Jeg har
Speaker 2:faktisk været forbi engang, da I har set efterfølgende. Men er
Speaker 1:det ikke meget hyggeligt, at man kan selvfølgelig købe tingene færdig hos en blomsterdekoratør. Men det er vel også meget hyggeligt at lave sådan en dekoration, er det ikke?
Speaker 3:Det er værd at tro.
Speaker 2:Jo, det er det. Vi gør det med min kærestes familie hvert år. Det bliver så lidt samme situation som At du laver 10? Nej, de laver vi ved hjælpesad om det. Det er meget hyggeligt, synes jeg faktisk.
Speaker 1:Gå de selv ud af tingene først, eller tager du bare alting med?
Speaker 2:Nogen går ud og finder noget, jeg tager noget med. Det er faktisk en blanding, og så bruger vi det hele.
Speaker 1:Det kan du vel også, ELL-Carl, Koglekaren kommer vel stadigvæk?
Speaker 3:Men jeg kom bare til at tænke på apropo, det der med at lave tingene derhjemme selv. Det er jo hyggeligt og sjovt og dejligt. Jeg har faktisk kunder, der er kommet gennem mange, mange år, hvor de kører blomster I løbet af året. Så til jul kommer de med sådan nogle strøede sløjfebånd, og så skal jeg lige lave sløjfen til juledekorationen. Så laver jeg måske lige 4 advent sløjfe, som de kan bruge sådan næste år, når de så strøget båndet, så kom folk
Speaker 1:Men det er også den samme næse, der hænger på træet.
Speaker 3:Der er noget med jul, og jeg gør det gerne, men jeg hjælper gerne lige med at lave den sløjte, hvis man synes, at det er den, der lige gør det fint.
Speaker 1:Men det er vel også ligesom at lave småkagerne og få børnene med. Få dem til at gøre noget andet end Det er jo ikke hængt nogen faggrupper ud, men hvis man havde pædagogerne på kursus først, de ikke laver den der flade pandekage med granggan, der stritter ud og lys, der står I midten. Jeg har lige helt forstået hvorfor. Jeg vil godt se, så går der ikke ild I lyset, men det ser jo mærkeligt ud.
Speaker 3:Jeg tror, vi kommer ind på det emne, fordi du skole og underviser.
Speaker 1:Det er faktisk, de er bedstemor, jo. Når
Speaker 2:jeg kan se, at når jeg sidder sammen med Mathias' min forlovets nevø, som laver pandekagen. Jeg tror faktisk, at det helt praktiske årsager tænker jeg, at jeg har leret, jeg har mit fad, det skal dækkes. Man tror, at skal dække faget. Derfor laver man en flad pandekage, så kan man stikke ned I hele pandekagen. Det er jeg helt klart.
Speaker 2:Og når folk laver det, er det vigtigt, at lerpanikaen er helt flad og glat over Der ingen ingen Den skal være perfekt, den skal lerpanikage.
Speaker 1:Og nu skal vi jo ikke sige, hvad folk ikke skal gøre. Vi skal sige, hvad vi gør. Vi laver en kugle.
Speaker 3:Nej, vi skal ikke sige, hvad vi gør.
Speaker 1:Nej, vi snakker om julen. Vi skal snakke om julen.
Speaker 2:Og ellers så kan man gå på kursus. Vi laver kurser en gang imellem. Nej, vi laver det ikke nok? Det gør vi fremtiden.
Speaker 1:Jeg er sikker på, at hvis dit, der lytter her, kommer ned og beder om et kursus, så presser vi lidt på den udvikling, der hedder, at vi faktisk gerne vil have, at folk bliver dygtige til at lave deres eget adventgrænse. Jeg troede, vi skulle
Speaker 3:jo snakke om tre'er.
Speaker 1:Det kan vi da godt. Nu vi snakket om adventskransen. Vi skal
Speaker 2:lige lave deres egen adventgrænse, så kan man prøve, og så kan man komme næste år og købe den, for det gider man ikke gøre igen. Det har jeg rigtig mange, der kommer I
Speaker 1:og siger,
Speaker 2:jeg prøvede sidste år, nu vil jeg altså bare gerne have en flot en.
Speaker 1:Og det bliver også lidt dyrere, når de laver selv. Det er ikke det, der er vigtigt. Vi har snakket om de 4 lys, der skal passe ned I en rund krans, som I selvfølgelig godt kan. Hvad er det med de træer, Elabbat? Hvorfor kan træet noget?
Speaker 1:Altså min yndlingssang det er jo juletræet med sin pynt, og når vi kommer til der, hvor der kommer en hilsen fra eg og bøg ind I stuen, hvor vi går og tænker, jeg begynder at skulle tude hver gang.
Speaker 3:Træer kan Træer kan jo det der med at være varige og være langsomme og være det vigtigste I naturen. Det vil jeg jo ikke sige, men når du har 3 indenfor, så har du naturen indenfor. Kan bare Jeg ved ikke, hvad det er med det. Jeg tror også, de der mangfoldige former, der er klassisk kegleforme,
Speaker 1:der
Speaker 3:alle mulige andre former, som du kan lave og skabe og sætte I vindueskarmen. Du kan lige se tre-fire-fem-syv-tre'er I vindueskarmen, der er For fanden det er sødt.
Speaker 1:Det er jo ikke en juledekoration, er vel et vinterarrangement, eller hvordan vil du beskrive det? Det er jo ikke noget, der er færdigt 26, 27 december, fordi du
Speaker 3:havde stående I længere tid? Ja ja, det kan man sagtens.
Speaker 1:Hvad er den flotte dekoration med træer for dig? Hvordan ser den ud, hvis du bare lige skitsere den? Hvad den lavet af I? Hvor høj er den? Med stor er den?
Speaker 3:År kommer jeg til at lave sådan nogle træer med Jeg kan jo ikke sige hvilken der er flotteste, fordi I er alle sammen flotte. Men I år kommer jeg til at lave sådan nogle med hortensiaer blomster, der bliver sat på tråde. Jeg skaber sådan et stativ I en eller anden form for kegle, som jeg bygger op af tråd med ender, hvor jeg på hver eneste kan sætte sådan en lille hortensiablomst. Så alle de der måske 2 hundred eller 7 hundred enkelte hortensiablomst, dem kan jeg sætte på et træ med niveauer, sådan at det bare ligner et smukt hortensiaræ. Forhåbentlig bliver det ikke så tæt og regelmæssigt, som jeg godt kan se, at det hurtigt kan blive.
Speaker 3:Når du siger sådan, så er det
Speaker 1:til at forstå. Ja, jeg kan faktisk godt forstå det. Men det jeg sidder og tænker på, det er, når man har lavet de der hortensiaer, der skal på tråd, og du siger, at du skal bruge en tre-fire hundred af det.
Speaker 3:Tre-seks seks-syv hundred, tænker jeg. Og der er det, jeg vil appellere til de mennesker, som måske sidder derhjemme og strikker og lignende, som gerne vil gøre noget, mens de sidder og ser en serie, som de måske alligevel ikke er interesseret I. Var dem, jeg skal have fat I.
Speaker 1:Var det, jeg kunne høre. Så sidder jeg bare og tænker, hvor lange skal neglene være, hvor mange kan man lave på en aften? Vi skal nok få det lavet, Elabbat.
Speaker 3:Jeg er rigtig glad for, at siger det nu. Jeg tænker skov.
Speaker 1:Hvis jeg laver det, så sørger du for at sætte det sammen, og så skal vi altså også nogle ned og kigge på det, for ellers så Ja, det er jo det.
Speaker 3:Det er rasende, der kommer nogen og kigger på det også. Ellers kan vi jo altid poste det på sociale medier? Det kan vi gøre, ja.
Speaker 1:Bliver hortensia. Du kan også lave
Speaker 3:det højt og langt, du kan lave det lavt og tykke, lave det bredt? Jeg startede på sidste år, der fik jeg lavet et, som jeg fik presset igennem, fordi jeg var der nede en aften fra 10 til et om natten, fordi jeg tænkte, at nu skal det laves.
Speaker 1:Jeg kunne godt tænke mig, at der kom kunne godt tænke mig, at der kom et træ med lav Dengang vi limede lav på, jeg synes simpelthen den der farve, hvor man har den der grå og så det sorte Det kunne jeg også godt tænke mig, at I udvikler lidt på med træ.
Speaker 2:Det har vi gjort rigtig meget.
Speaker 1:Ja, men det er så smukt. Må jeg tage pynte med et eller andet.
Speaker 3:Hvordan ser dit træ ud, Line?
Speaker 2:Mine træer er lidt mere nøgne, tror jeg. Sidste år lavede jeg nogle træer, hvor jeg tog den klassiske skærmblomst, man ser ude I vejkanten og vendte den på hovedet, for så får man faktisk en meget fin træform og satte den på et spyd. Der var den faktisk helt alene der. Ja, den var også fin. Sådan helt enkel og let I det.
Speaker 2:Ja, det
Speaker 3:er den skærmblomstser, du så også har stænglen med til at give formen. Det giver faktisk linjerne I formen. Og der kan
Speaker 2:man faktisk trode ind, hvad man har lyst til at stikke ind, fordi stænglen er hul.
Speaker 3:Det vi også skal snakke om med henblik på de træer, du lavede der, og som jo er de der lidt hurtige træer, dem der ikke tager så lang tid at lave. Jeg har også lavet med lavgrillen, de har lavet med mange forskellige materialer. Der er
Speaker 1:jo
Speaker 3:kommet den måde at lave dekorationer på, hvor man laver miljøer eller landskaber kva, at vi har brug af lys, som ikke er levende lys, men lysskæder eller LED-lys, så behøver man ikke at tage brandfare med. Og det vil sige, at man kan faktisk lave et arrangement med 2 flotte lys I et fedt fad, hvor der så står 2 nøgnetræer ved siden af. På den måde kan man skabe vinter julestemning på en anden måde, fordi man ikke har det lys, der kan brænde. Det bruger jeg faktisk rigtig meget til firmaer, hvor man har en lidt større overflade og så laver man ligesom et landskab hvad kan man sige Man laver en dekoration, hvor der
Speaker 2:så også indgår nogle træer I. Er det ikke dem, du laver der?
Speaker 1:Jo. Er det I virkeligheden det, vi skal ud og eksperimentere I, hvordan vi kan bruge alle de lyskilder? Nu siger du kæder, men der jo alle mulige andre former for lyskilder, som man kan eksperimentere med. Så det, vi sætter I vindueskarmen, altså vi skal jo ikke væk fra stearinlys, men der bliver færre stearinlys.
Speaker 2:Og der er bare nogle steder på plejehjem og andre steder, hvor der ikke kan være levende lys, der har man jo nogle helt andre muligheder med de her LED lys. Altså, man kan have LED lys stående, og så kan man lave en klokke af ja, jeg kender nogen, der er meget glad for lammeører for eksempel, en klokke med langelør, hvor der så ligger noget grenværk over, på en eller anden måde, hvor lyset ligesom står meget tæt på. Det ville du jo ikke kunne gøre med stearinlys, for de ville brænde det ned. Der har man nogle andre muligheder med LED lys.
Speaker 1:Og det er jo ikke det, men jeg har også bare sådan de der LED lys Jeg ved godt, at jeg aldrig bliver enig med nogen som helst om det, men jeg synes bare det er mærkeligt at sætte noget, der skal ligne en stor klump stearin, og så sætte en lille lysende ovenpå. Så kan man ligesom bare sige, jeg vil hellere lege med lyset. Det er lidt ligesom når man har en plastikplantevæg, jeg forstår den simpelthen ikke. Så kan man jo lige så godt lave et lækkert, flot kunstværk. Jeg mener, lave en flot dekoration, hvor lys indgår på en anden måde.
Speaker 2:Er ligesom
Speaker 1:en plantebøf. Jeg forstår simpelthen ikke konceptet.
Speaker 2:Jeg siger bare ligesom en, der har været vegetar I mange år. Det er dejligt med en plantebøf en gang imellem, fordi så får man den klassiske burger, føler man. Jeg gider ikke tage stilling til det, Bare giv mig en cheesburger og så på en rødbedebøf I, så er det godt. Det vil jeg bare sige. Et andet træ, jeg godt kunne tænke mig at lave, nu når vi snakkede om det før, det er igen et lidt nøgen træ, men et stærkt træ.
Speaker 2:Jeg står derhjemme, og har et sort, oliven-træ, et indendørs træ, meget let og fint, og der står min søde Mathias og hænger vores julekugler på. De grene er jo lige ved at knække på mit fine, fine træ. Jeg tror, der er rigtig mange, der har nogle julekugler, de gerne vil hængt op, men nødvendigvis ikke køber et juletræ. Og hvis man kan formå at lave et stærkt lidt nøgen træ, som er færdigt men hvor det faktisk er muligt at hænge sine julekugler på. Det kunne være rigtig fint,
Speaker 3:Er det ikke den dårlige Det
Speaker 2:er glad for, at synes Også
Speaker 3:fordi der laves jo rigtig mange fine opind. Både af naturmaterialer, men også af aldrig dem vi selv har, altså de der break Nordic. Ja, de laver rigtig smukke. De laver så mange fine glasophæng. Og hvordan får man lige hængt dem op?
Speaker 3:Jeg var inde hos min nevø her for led eller sidste jul, de har hængt dem op I vinduet. Det var
Speaker 2:også rigtig sødt. En lang række I vindueskarmen,
Speaker 3:det ser flot ud af, det gør det godt.
Speaker 2:Du ville også se flot ud med et træ, hvor de kunne hænge på. Ja, det
Speaker 1:ville det.
Speaker 2:Og sådan ting falder ned uden, at de går I stykker. Hvad tænkte du på?
Speaker 1:Jeg tænkte på, at hvis man tager de der skeletræer og putter en ståltråd I og laver et stålret træ omkring de der skeletræer, så kan du faktisk hænge det. Så det ser ud, som om de hænger på de der meget tynde skeletræer. Men der er jo ikke plads til kugler?
Speaker 2:Nej, det er jo det. Der er plads til de helt små, Breink-nort, ikke, minikugler. Men der skal jo være rum. Det er jo det, der er lidt desværre, fordi der skal jo være en gren, der er stærk nok til at holde noget, og det er rigtigt, kunne man godt få stærkt med en tråd, så den godt kunne holde noget. Men der skal også være rum under, så der kan hænge en kugle, men samtidig skal det være sådan, at hvis man har 5 kugler, ser det færdigt ud.
Speaker 2:Og
Speaker 3:så skal det være sådan, at når man tænker på nu har jeg jo sådan en træmand, der laver alt muligt træ men lige så snart du får konstrueret noget, så går det naturligt lidt væk. Så det bliver jo på en eller måde nødt til at være noget natur, men nu skal vi jo selvfølgelig ikke sidde I det jo vigtigt nu her.
Speaker 1:Det gør vi jo hele tiden. Jeg skulle fortælle dig, hvad innovation egentlig var, og så sad du lidt tilbagelænet og sagde: Det gør vi jo hver dag. Så det der innovation, som blev moderne for 20 år siden, var jo moderne I blomsterfaget I sidste hundred år, fordi man hele tiden innovere på de muligheder, der er og de krav, der stilles.
Speaker 3:Det er jo også det, der er sjovt.
Speaker 2:Og det er jo også derfor, at du elsker træer. Det er jo fordi, man kan få lov til at sammensætte alle materialer på en måde, ikke konstruere dem, sætte dem sammen igen og hele tiden lave nye ting.
Speaker 1:Og nye former, ik?
Speaker 3:Og Per så glad, når jeg ser nogle af de der rigtige dejlige træer.
Speaker 1:Og så kan man nogle
Speaker 2:gange lave nogle former på træer, der ikke særlig dejlige?
Speaker 1:Jo, det kan jeg ikke forstå, den der min mor har stående hjemme bag hendes stol, som har sådan en Den lille tykke? Nej, den der har en trekantsform, og så er det jo med nåleene, der er stukket sammen, som vi også har. Fyren? Ja, fyrnål. Og det er jo også lavet I små, og de blev heller ikke rigtig solgt.
Speaker 1:Vi
Speaker 3:har det stadig nogle gange? Ja, men det er ofte, at vi lavede rigtig mange. Okay, jeg synes, de jo ofte. Og så går der lidt produktion I det, fordi nu skal vi også være lidt effektive omkring, hvordan vi får det lavet. Og så bliver formen ikke helt så dejlig.
Speaker 3:Så bliver den sådan lidt for meget ens.
Speaker 1:Det var adventskransen, der træder, vi kan snakke om tre'er I 100 år. Hvad hænger jo på døren? Velkommen. Da jeg skulle have gæster til jul sidste år, var det sidste, jeg hængte på, fordi jeg tænkte, der skal være noget på døren, så de ved det her. Og så er det sådan, at jeg er klar.
Speaker 1:Jeg har tjekket, jeg har styr på hele mit hjem, der hænger noget på døren. Så kan det godt være, at jeg ikke fik sat noget på toilettet.
Speaker 3:I kan forvente det, når I kommer ind
Speaker 1:af det her Jeg kan se på amerikanske film, så skal du bare være så stort og og vulgært. Hvad hænger man på døren? Tænker I? Skal man lave det selv? Jeg synes, der findes mange gode muligheder.
Speaker 2:Man synes, man skal hænge en dørkrans. Det er så dejligt. Jeg elsker at blive mødt af en dørgrænsen. Man kan jo lave alt til døren.
Speaker 3:Og jeg synes også, man kan få mange ting rundt omkring. Der kan folk få hjerter med, at der er levet af Der er jo ikke en brugskunstforretning med respekt for sig selv, inklusiv supermarkeder og dagligvarebutikker, der alle sammen har noget, man kan ikke på
Speaker 2:Jeg synes ikke, hvis man skal have
Speaker 3:noget hængende
Speaker 2:på sin dør, så synes jeg, mit forslag til I år er, at man får lavet en naturkrans med blandede forskellige naturmaterialer nede hos ens blomsterdekoratør eller hvor man selv går ud og laver den, hvis man er god til det. Og så får man bare lavet en ren, enkel, tynd dørkrans, der kan hænge. Hvis man er mere til det tykke, synes jeg, at man skal have fat I nogle svampede hortensiaer og lidt andre større grene, der bryder den. Jo,
Speaker 3:jo. Hortensiaer er vi vanskeligt, det synes jeg. Fordi hvis man bruger de parparerede
Speaker 2:Ja, skal være de tørrede og så skal de være De bliver bare grobruner,
Speaker 1:men de er jo også smukt.
Speaker 2:Stiger og så skal der lidt lav I. Man kan godt lave en tyk med hortensia, poolmos, lavgren og bark. Ej, det er lækkert.
Speaker 3:Kunne tale på firserne?
Speaker 2:Det ved jeg ikke. Ved ikke, hvor
Speaker 1:hun har det fra.
Speaker 2:Jeg har jo ikke topmodellen. Derfor har jeg jo lige fundet på det. Er jeg
Speaker 1:lidt set før. Men det var rigtigt, at der er jo de der hotelgren, som kan det der med som du siger, at luft er gratis, som skaber noget volumen, samtidig med at det er ekstremt fint og transparent.
Speaker 3:Skal vi også handle.
Speaker 2:Klatahotentia er det, vi har. En Antesusine, ja. Da der skal til at se min kusine. Alt er der,
Speaker 3:hvad kalder man det? Det er ikke din nata, nej.
Speaker 2:Nej, det er min kusine. Ja,
Speaker 3:der er også mange smukke deroppe.
Speaker 1:Men det er vel I efteråret, sent sommer, sent efterår, at man kan gå udenfor og finde de der ting I naturen, som kan noget. Man behøver ikke ret meget. Så kan man blande
Speaker 3:Man behøver ikke være flot. Det er jo et spørgsmål, man ikke behøver ret meget. Vi kommer også til at lave, eller jeg kommer I hvert fald til at lave, gjorde vi også sidste år, og den kommer til at være igen. Hvor vi laver med få slags materialer stor kontrast. Ikke nødvendigvis farvekontrast, men store poolmos, der får stor gren med bevægelse.
Speaker 3:Det der med, at hvis man laver det selv det skal være flotte ting, man laver det med. Hvis man laver med flotte ting, hvis du tager et flot fad og laver noget I det, så er chancen for, at det bliver flot større end hvis du tager en lille billig plastikskål, hvor du tænker, der kan godt være ler I, den kan godt blive beskidt. Så er det bare rigtig svært at lave noget, der er flot. Hvis du har et flot lys, så er halvdelen af dekorationen jo flot. Altså med det samme.
Speaker 3:Hvorimod hvis du har et dårligt lys, som ikke er flot, så skal du bruge jeg ved ikke hvor meget tid og kræfter på at få det andet til at kompensere for det der lys, som er den der lidt for tyk, lidt for glinsene og ender lidt for dårligt.
Speaker 1:Jeg synes, at du skal købe et flot lys og læse Ja,
Speaker 2:at synes, efter.
Speaker 1:Ja, og Keglelysende er fantastiske. De finder også nogle gode farver, ikke? Laver flotte lys. Ja, det gør de faktisk. Men jeg kan bedst lide keglelysende, så synes jeg, at de hænger godt sammen med den skov, som jeg ofte vælger.
Speaker 3:Det er rigtigt, du vælger tit, skæle.
Speaker 1:Så får de lidt rumpeformet med spidsen spidsen. Men jeg kan godt lide de potter, der har en lille fod.
Speaker 3:Jeg er
Speaker 1:ikke så meget til de der fade. Jeg tænkte på, at for nogle år siden lavede kendt træet, det er der hvor han havde sat dem sammen ovenpå hinanden.
Speaker 3:Det skal vi have fundet ud af at blive godt.
Speaker 1:Og sidste år lavede han det der fade.
Speaker 2:Hvordan satte hvad sammen?
Speaker 1:Det kan man se nede I butikken, eller også på Instagram. Kan ikke forklare det. Det var flere lag, der var sat ovenpå en træplade, og så år lavede han det der fad. Der var det forrige år. Et fantastisk flot fad, også hvis man laver de der vindarrangementer.
Speaker 1:Sidder ryn på panden, men du kan også.
Speaker 2:Det er dem, vi skal have ham til at producere?
Speaker 1:Ja, jeg synes bare, at når kendt laver de flotte fade eller flotte skulpturer af nogle træting, så er det faktisk det, man har lyst til at købe. Så ved jeg godt, at I også laver noget pænt pynt til, men jeg Han har engang I en produktion nu, han skal jo ikke lave mere end de der tre-fem stykker.
Speaker 3:Det vil jeg ikke. Kan man
Speaker 2:kalde det en produktion? Han har ikke gang I en produktion, men vi vil gerne have en 10-tyve stykker af de faget.
Speaker 3:Også fordi, at når vi får nogen til at designe dem selv, så er der plads til, at der skal være nogle ting I det. Fadet er ikke så færdigt, at man ikke har lyst til at sætte noget I. Hvis man har et rigtig flot taffade, så kan man godt synes, at du ved arsen, det gør jeg jo lidt her, eller så gør jeg jo lidt Der skal være plads til, at der kan skabes noget samspil med andre ting.
Speaker 1:Man er det ikke også der, det bliver spændende, når man tager de her færdige former og så den der kontrast, at alt det levende kommer I.
Speaker 3:Det er vel der, at spændingen opstår, som gør, at man har lyst til at kigge på det. Er det også.
Speaker 1:Bare lige ganske hurtigt her til sidst. Designer juletræ eller det, vi nu har ved hånden?
Speaker 3:Hvad er designet juletræ?
Speaker 1:Det er sådan et, hvor man siger, I år skal det være rødt og det skal være de her kugler Eller skal det være sådan, som mit juletræ jo altid er?
Speaker 3:Man bliver nødt til at tage en beslutning om, hvad man gerne vil have, at der skal være på.
Speaker 2:Jeg vil heller ikke sige, du gør det jo også, du laver også at designe juletræ.
Speaker 3:Det bliver
Speaker 1:jeg også
Speaker 2:rigtig Det er rigtig De er Nej, nej, Nej,
Speaker 1:Jeg tager ikke 80 kugler. Jeg har 80 kugler hængende op, men det er nogle Bjarne har købt.
Speaker 2:Vi satte dem på sidste år. Hjemme hos dig. De der kugler med nissemænd på eller hvad det er for noget.
Speaker 1:Det er ikke rart.
Speaker 2:Nej, men er bare et designer juletræ.
Speaker 3:Men det er fuldstændig rigtigt. Det der med, at det kan jeg også godt lide. Vi har et hovedudtryk, der er rødt eller guld eller hvad man nu synes om det skal være en farve eller kun kugler eller kun stjerner. Og hvis man har noget der bærer det, så kan man sagtens komme alle de forskellige elementer med, som man alle sammen synes har en eller anden Det var også så fint, for den lavede min datter til mig, da hun var 10 år, der klippede hun sådan ud I børnehaven på fritidshjemmøder. Den skal I hvert fald ned.
Speaker 3:Der stod også far på den, FRA. Der skulle have stået far, men nu kom det til at stå fra. Og det er så hyggeligt!
Speaker 1:Så et eller andet, hvor det giver en helhed, og så brød det med det personlige. Og så vil jeg sige, at det mest fantastiske, der skete jeg må lege alt med et år, det var at Du havde taget toppen ud fra indkørslen, så havde du sat
Speaker 2:Kuntreret ude I indkørslen? Ja, vi havde fældet. Og så toppen blev brugt som juletræ.
Speaker 1:Og det stod simpelthen og var så fantastisk flot med masser af kogler på, og så hænger edderkoppespind, og da vi sang det, og man kiggede op på stjernen der Så kunne man se, at alle edderkopperne fra hele det her juletræ, som bare lige pludselig syntes, det blev alt for varmt med de her lys, Ja, mange lys. De var klatret op I toppen, så hele toppen var bare et stort fantastisk levende det var små, edderkopper, så jeg kunne godt være I det. Det var bare lidt hyggeligt.
Speaker 3:Og hvis vi først har været klikket til foråret, er
Speaker 1:også lidt drama.
Speaker 2:Og hvis man gerne vil se laver hver jul, gør vi det til en tradition, vi har gjort det I nogle år. Der pynter vi et juletræ I butikken, fuldt ud. Så hvis man gerne vil se sådan et fuldt pyntet juletræ, så synes jeg, at man skal gå ud og gøre det. Der er faktisk mange, der aldrig har set et helt pyntet juletræ, som synes, det er pyntet, fordi de har en juletræ derhjemme, hvor de putter kålbro. Jeg synes, man skal prøve at se det, fordi det kan noget helt.
Speaker 2:Specielt at se et fuldt pyntet juletræ. Og behøver ikke være på den amerikanske måde med sløjfer og kugler, der hænger tæt pakket, så man ikke kan se træet. Man kan gøre det rigtig fint. Er en opfordring.
Speaker 1:Ja, et. Søndag advent er klar fra et. November, er det sådan?
Speaker 3:Nu er der ingen grund til at presse det
Speaker 2:I forvejen Vi siger Vi er klar fra et. November med julestue.
Speaker 3:Det er jo bare
Speaker 2:en permanent julestue hver dag. Ja. Det er det, jeg mener. Vi holder ingen event I år, men næste år der giver vi en gas.
Speaker 3:Ja, der er mange ting I år.
Speaker 1:Hvad glæder jeg mest til til jul?
Speaker 2:Juleaften. Ja,
Speaker 3:det bliver også dejligt. Det bliver hjemme hos os.
Speaker 2:Kommer de andre børn. Jeg glæder mig til juleaften. Juleaften er dejlig dejlig dag. Ja, det gør jeg også. Hvad med dig?
Speaker 1:Jeg synes bare, at der sker noget, når vi kommer til december, fordi så begynder vi faktisk bolle frokostblomster. Så jeg glæder mig faktisk til alle øjnene. Og nogle gange har vi jo allerede vinterkikker I december, når det har været Så jeg glæder mig til forårsløgene. Det er også en dejlig tid. Og så er det det der med, at hvis vi ikke har noget møde som, lys og noget glæde, så kommer jeg bare ikke igennem.
Speaker 1:Jeg skal ligesom have december som afsat til at kunne klare januar, februar og marts.
Speaker 2:Det er ellers der, hvor alle de gode har fødselsdag?
Speaker 1:Det er rigtigt, men det er julen, der bærer mig igennem.
Speaker 3:Sådan tror jeg faktisk, det er for mange. Det der med, at så bliver det vinter, det bliver lidt blæsende og så lige pludselig er vi midten af januar. Og så er det allerede I rensisserne begynder at kigge frem.
Speaker 1:Og så er det foråret kommer. Så er
Speaker 3:der gået igen et år.
Speaker 2:Det var Tak
Speaker 1:for snakken. Tak til jer, der lyttede med til El-spillet og Karolines blomsterunivers om jul. Og der var rigtig meget, vi ikke nåede. Vi ikke laver en jul engang næste år. Du har lyttet til Eltable og Karolines blomsterunivers.
Speaker 1:Jeg håber, du er blevet nysgerrig på, hvad det er, vi går og arbejder med og vil lytte med næste gang. Du kan jo altid dele den med en ven eller en veninde, og så kan vi jo altid ses I butikken.