Välkommen till Sverige

Tycker du om att lyssna på musik? Visste du att musik är bra för hälsan? Ibland när jag känner mig ledsen lyssnar jag på musik. Jag väljer musik som passar min sinnesstämning. Jag tycker om att sjunga med mina vänner. Det är inte bara musiken som får mig att må bra, utan det är även texterna. Forskare menar att människor som upplever stress och ångest i vissa fall blir hjälpta genom att lyssna på musik. Och barn som sjunger och spelar något instrument lär sig lättare språk och matematik. I Sverige sjunger många människor i olika körer. Musik är roligt! I detta avsnitt ska du få höra om Kung Davids liv. Han var från början en fåraherde som älskade att spela harpa. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.

Show Notes

Tycker du om att lyssna på musik? Visste du att musik är bra för hälsan? Ibland när jag känner mig ledsen lyssnar jag på musik. Jag väljer musik som passar min sinnesstämning. Jag tycker om att sjunga med mina vänner. Det är inte bara musiken som får mig att må bra, utan det är även texterna. Forskare menar att människor som upplever stress och ångest i vissa fall blir hjälpta genom att lyssna på musik. Och barn som sjunger och spelar något instrument lär sig lättare språk och matematik.  I Sverige sjunger många människor i olika körer. Musik är roligt! I detta avsnitt ska du få höra om Kung Davids liv. Han var från början en fåraherde som älskade att spela harpa. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.    

What is Välkommen till Sverige?

Välkommen till Sverige består äv ett antal ljudprogram som introducerar svenskt samhälle, svensk kultur och kristen tro för den som kommit hit från en annan kultur för att bo här. Programmen finns på arabiska och farsi i vår app Välkommen till Sverige på GooglePlay och Appstore.

Välkommen till Sverige! Tycker du om att lyssna på musik? Visste du att musik är bra för hälsan? Ibland när jag känner mig ledsen lyssnar jag på musik. Jag väljer musik som passar min sinnesstämning. Jag tycker om att sjunga med mina vänner. Det är inte bara musiken som får mig att må bra, utan det är även texterna. Forskare menar att människor som upplever stress och ångest i vissa fall blir hjälpta genom att lyssna på musik. Och barn som sjunger och spelar något instrument lär sig lättare språk och matematik. I Sverige sjunger många människor i olika körer. Musik är roligt! I detta avsnitt ska du få höra om Kung Davids liv. Han var från början en fåraherde som älskade att spela harpa. Jag heter Lena. Stanna kvar så ska jag berätta.

I förra avsnittet hörde du om Mose som förde folket ut ur Egypten. I 40 år vandrade de i öknen. Mose fick aldrig själv komma in i Kanaans land, eftersom han var gammal och dog. Det blev Josua som Gud utvalde att föra folket över floden Jordan och in i Kanaans land. Folket indelades i 12 stammar som härstammade från Jakobs 12 söner. När Josua var död styrdes landet av olika domare. När folket glömde Gud gick det dåligt för dem. Men när de lydde Gud kunde de leva ett lugnt och stilla liv. Efter 300 år fick folket sin första kung som hette Saul. När man har fått ett nytt arbete känner man sig osäker. Ingen vet vem man egentligen är och vad man kan. Men när det är dags att sluta på en arbetsplats är det vad man har uträttat som räknas. Det började bra för kung Saul, men det slutade dåligt eftersom han inte lyssnade på Gud.

Profeten Samuel fick uppgiften att välja ut en ny kung. Gud skickade iväg honom till en man som hette Isai som hade flera söner. Sönerna fördes fram inför Samuel, men ingen av dem hade Gud utvalt. Gud sa till Samuel, ”En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat.” (1 Sam. 16: 7) När profeten Samuel fick veta att den yngste sonen David var ute och vaktade fåren bad han Isai att han skulle få träffa honom. Och det var David som Gud hade utsett till kung. Profeten Samuel smorde David, i hemlighet, med olja och så kom Guds Ande över honom.

Kung Saul plågades av ångest. En tjänare frågade kungen om de skulle hämta en pojke som var duktig på att spela harpa. Så hämtades herdepojken, David. När David spelade för Saul mådde han bättre. En dag vaktade David fåren hemma hos sin pappa. Det höll på att bli krig. Fiender planerade att anfalla folket. De hade en mycket stor och stark stridsman som hette Goliat som alla var rädda för. Några av Davids bröder var med i Sauls arme´. Davids pappa skickade iväg David med mat till bröderna och krigarna. Jätten Goliat försökte skrämma motståndarna och hotade med att göra dem till slavar om hans sida vann. Krigarna blev så rädda att de flydde. Kungen lovade att ge stora gåvor till den som lyckades slå ner Goliat. När David hade kämpat mot de vilda djuren hade Gud alltid beskyddat honom. David visste att Gud skulle beskydda honom om han stred mot Goliat. Lille David var klädd i sina enkla kläder och hade staven i handen. I väskan hade han fem släta stenar och slangbellan. Goliat hade full krigsutrustning med kopparhjälm på huvudet. Men Gud var med David så att han kunde besegra jätten Goliat.

Ibland kan vi människor känna oss små och rädda när vi har problem som är höga som berg framför oss. Hur ska det gå för mig i framtiden? Hur ska det gå för min familj? Kommer jag verkligen lära mig det nya språket? Berättelsen om den lille herdepojken, David, har något att säga till dig. Han var liten och ändå besegrade han jätten Goliat. Hemligheten var att David litade helt och hållet på Gud. I förra avsnittet berättade jag om hur folket skulle gå genom Röda havet. Mose sa åt dem att de skulle stanna upp och se hur Gud skulle strida för dem. Kära vän! Gud älskar dig och har en plan för ditt liv. Gud vill att du ska lämna dina små och stora problem till honom så att han får hjälpa dig. Nu ska jag fortsätta att berätta om vad som hände i Davids liv.

Kung Saul var avundsjuk på att det hade gått så bra för David. Under flera år blev David förföljd av Saul som ville döda honom. Efter många år dog Saul och David blev kung i hans ställe. David räknade med Gud och var en omtyckt ledare. Men mäktiga människor kan begå stora misstag. När kung Davids krigare var ute och stred stannade han hemma i sitt palats. En morgon gick han runt på taket och fick på avstånd se en mycket vacker kvinna som badade. Han blev så förälskad att han sände iväg några män för att hämta kvinnan, som hette Bat- Seba. Sedan begick han äktenskapsbrott och låg med henne. David gjorde sig skyldig till synd när han bröt mot Guds lag. När David fick veta att Bat- Seba var gravid försökte han lura hennes man när han kom tillbaka från kriget. David sa åt honom att gå ner till sin fru. Men han gick aldrig. Bat- Sebas man valde att sova vid ingången till palatset tillsammans med kungens tjänare. Men David ville inte dra på sig någon skam, därför lät han Bat- Sebas man bli dödad i kriget. Gud sände profeten Natan till David som hade ett allvarligt budskap från Gud som handlade om Davids synd.

När David insåg att han hade syndat blev han bedrövad och bekände sin synd inför Gud. Jag ska läsa några rader ur den syndabekännelse som David bad, ” Gud var mig nådig, enligt din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet. Två mig ren från min missgärning, rena mig från min synd.”(Ps 51: 3-4) Han bad även, ” Rena mig med isop, så att jag blir ren, två mig, så att jag blir vitare än snö. Låt mig få höra fröjd och glädje, låt de ben du har krossat få jubla. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna alla mina missgärningar. Skapa i mig Gud ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte, och tag inte din helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få fröjdas över din frälsning och håll mig uppe med villighetens Ande. Ps 51:9-14) När David var ärlig inför Gud och var ledsen ända in i hjärtat över sin synd förlät Gud honom.

Gud kallade David en man efter sitt hjärta. Hur var det möjligt? Han hade ju brutit mot Guds lag. David ville följa Gud i allt, men han misslyckades. Efter syndafallet finns det inte en enda människa som har kunnat hålla hela Guds lag, inte ens kung David. Men David bekände sin synd och fick förlåtelse. Därför kallade Gud honom en man efter sitt hjärta. Gud ville använda David för att peka på den verkliga räddaren som skulle komma. David skrev många sånger och böner för olika sinnesstämningar och tillfällen i livet. De finns nedtecknade i Psaltaren som finns i bibeln. Bönen som jag läste är nog en av de mest kända. Det är en bön som människor i hela världen använder än idag. Vem är räddaren som Gud skulle sända? Om du lyssnar på nästa avsnitt ska du få höra mer om vem räddaren är. Ta väl hand om dig! Hej då!

Programmet är producerat av Norea Sverige. Epost: vts@noreasverige.se