Modermodemet

Patrik och Bartek ska prata om motivation men blir omotiverade och börjar istället prata om var man bäst tar en Pettson-lur, entropi och hur man borde vara mer som Steve Ballmer.

How to be more like Steve Ballmer

Hostingen av Modermodemet sponsras av Dekalfabriken

What is Modermodemet?

En techpodd om allt förutom tech

Patrik (00:00)
Sorry man.

Bartek (00:03)
Ni missade precis en...

En enorm jäsmning från Patrik, vilket hade varit det perfekta introt till det här avsnittet där vi pratar om motivation eller brist på motivation. Jag har en riktig motivationssvacka just nu. Men Patrik, du undrar motiverat.

Patrik (00:27)
Heja.

Jag har någon lite motivationsprist jag har med faktiskt. Jag håller på och kämpar just nu med att göra det jag ska göra istället för att bara leka med sånt jag inte...

Bartek (00:47)
Ja, vad är grejen? Varför blir allting annat än det som man borde göra så mycket mer lockande när man är omotiverad?

Patrik (00:59)
Ja, om jag hade veta det hade jag bara gjort det jag borde göra.

Kanske, jag vet inte, odiagnostiserad ADHD kanske.

Bartek (01:13)
Ja...

Jag har hört den förklaringen förut. Man kanske borde kolla upp någonting, men för mig är det väldigt regelbundet att våren och november brukar jag också ha några veckor där allt måste gå på ren vilja styrka. Det är ingenting gratis, ingenting är automatiskt. Man måste verkligen...

bita ihop och pressa sig och göra saker.

Patrik (01:52)
Men är inte det så att nu så kanske man går längtar lite efter sommaren, semestern. I november så har man kört på ett tag efter semestern. Se fram mot kanske julledighet.

Bartek (02:07)
Så kan det vara. Det finns en season 0.

Ja, står för någonting.

Patrik (02:18)
eller sad seasonal effect

Bartek (02:18)
Sad...

Jag vill också säga affectionet, men det är...

Öh depression det lät inte bra. Seasonal affective disorder.

Patrik (02:31)
Mm.

Bartek (02:33)
Det är en mood disorder som människor som har normala mental hälsa brukar få depressiva symptom på samma tid.

Patrik (02:41)
Ja, men som din läkare så säger jag att det är okej. Och att vi skickar faktur då.

Bartek (02:51)
Tänk att du är min läkare och min advokat är en och samma person.

Patrik (02:54)
Jag vet. Men det är inte skönt att ha allting som en person.

Bartek (03:00)
One stop shop.

Det är inte så att du lagar bilar också. Kanske tänder?

Patrik (03:07)
Som bilmekaniker och tandläkare så kan vi ta det efter avsnittet. Färdigt.

Bartek (03:08)
Hahahaha Undrar om ni är överlapp på verktyg mellan tandläkare och binmekaniker? Du ser, sådana här dumheter, de är väl bara shitposta om dumma saker istället för att göra vettiga saker.

Patrik (03:32)
Kan inte det för att vara okej då? Tänker jag någonsin.

Bartek (03:38)
Ja, kanske, men det är... Det säger att man ska lean into it.

Patrik (03:45)
Ja, lite. Jag vet inte.

Kanske.

Bartek (03:52)
En sak som jag märker också är att jag blir väldigt påverkad av stök eller av entropi, av saker som inte ligger på sin plats. Om jag måste typ leta efter någonting.

Patrik (04:08)
Oh, jag har dåliga nyheter för dig då om entropy.

Bartek (04:13)
Okej, ehh...

Patrik (04:15)
Hehehehe

Bartek (04:16)
Men man kan ju tillfälligt minska den lokalt.

Patrik (04:20)
Mm.

Bartek (04:22)
Jag kan åtminstone lägga tillbaka skruvdragaren på samma ställe så att jag slipper spändera 30 minuter varje gång jag ska använda den på att hitta var fan jag la den sist. Det tror jag påverkar väldigt mycket att startsträckan för att göra saker blir så jävla lång så man skiter i att lägga sig och scrollar på Reddit istället. Och så må man dåligt över att man ligger och scrollar på Reddit istället för att gå ut och bygga klart.

Hence Gordon.

Patrik (04:52)
Jag vet inte om du ser lite av mitt kontor kanske på kameran. Det är väldigt rent städat nu. Väldigt rent. För jag hade också samma känsla förra veckan. Det var så stökigt och då var det papper överallt. Nej, jag måste städa så att det kan bli produktivt. Enda skillnaden är att jag är lika oproduktiv fast mitt kontor är städat nu.

Bartek (04:57)
Ja.

Hehehehehe hehehe he

Men inte det skönt då. Det är klart. Inte det här som att man ska plugga till en tenta. Jag måste först grovstäda hela huset. Sedan kan jag börja plugga. Sedan är man slut av all grovstädning och så börjar man ändå inte plugga. Det är lite samma sak.

Patrik (05:42)
Mm. Jag är expert på att inte plugga.

Bartek (05:47)
Det här var en grej när man pluggade, för det drabbar bara en själv. Men nu ska man jobba också. All vilja styrka går åt så att man ska producera någonting på arbetstid. Det slog mig precis. Jag skulle vilja ta en vecka ledigt och bara städa och plocka i ordning och slänga skit.

Patrik (06:03)
Mm.

Problemet då är att man blir en vecka efter på jobbet.

Bartek (06:15)
Ja, precis. Exakt. Man blir en vecka efter på jobbet och så kommer man tillbaks och så brinner allting. Men en dag då? En dag måste jag väl kunna ta ledigt och...

Patrik (06:27)
Fast då kommer det kännas så här, jag ska bara kolla lite Netflix sen så kan jag börja städa. Och så när klockan fyra och så.

Bartek (06:32)
Men jag fick ett.

Har du smygtittat på mig när jag har tagit lediga dagar förut för att göra saker?

Patrik (06:40)
Nej, nej. Va? Oj, vilken fin tavla har du där bakom?

Bartek (06:42)
Hahahaha

Hahaha

Som min larminstallatör så.

Patrik (06:58)
Så har jag inga kommentarer.

Bartek (06:59)
Hahaha

Patrik (07:01)
Fan flamsigt det blev. Love it!

Bartek (07:04)
Ja men, ja. Det är därför vi har den här poddkasten så att vi kan få gnälla av oss. Det är ändå hundratals personer som lyssnar på varje avsnitt så någonting rätt gör vi i alla fall.

Patrik (07:20)
Det är helt sjukt. Jag vill komma med en publik uppmaning till människor att ta tag i sina liv och lyssna på en ordentlig podcast.

Bartek (07:30)
Hehehehe

Ni som lyssnar skriv ett mail till valfrittordsnabla .mode .events .se och förklara varför ni lyssnar på ibland tre gamla gubbar som gnäller.

Patrik (07:32)
Trevligt.

Tre gamla gubbar som kanske egentligen borde bara gå i terapi.

Bartek (07:51)
HAHA

Det finns ju en t -shirt men man ska starta en podcast innan man går till therapy. Kanske ska jag köpa en av var sin sån. Alla tre.

Patrik (08:03)
Make sense.

Angående motivationen är att jag också är inne i en svacka just nu. Och den svackan blev inte bättre av att jag skulle sätta mig att jobba nu i morse. Och VPN -net funkar inte. Så jag kan inte göra någonting. Så ryker jag och tog en petzonlur istället och hoppades att tid skulle lösa det problemet. Så det har det inte gjort.

Bartek (08:19)
Mm.

Pettsson lur, vilket ord, vilket koncept.

Patrik (08:35)
Love it!

Bartek (08:37)
Men det är... Pettson -lurar är jättefarliga för det finns liksom en magisk threshold på typ 35 minuter. Och så är man längre än 35 minuter så värns hela världen upp och ner och man blir en zombie.

Patrik (08:53)
Jag kör till en halvtimme ibland. Det är ganska skönt här.

Bartek (08:57)
Ställde du en klocka eller vaknar du över dig själv?

Patrik (09:02)
ställ klokken.

Istället för att trolla Reddit så tänkte jag att jag tar och sover bort en halvtimme. Kanske löser det när jag vaknar sen. Men det hade det inte.

Bartek (09:14)
Fan det kanske är det jag ska prova. Jag ska boka in en Powernap varje dag. Jag kanske blir jättelycklig av det.

Patrik (09:24)
Gör det. Ja, jag brukar gilla det.

Bartek (09:27)
En powernuff.

Som du anmärkte när du var hemma hos mig här för ett tag sedan, vi har så jävla mycket soffer. Det är ett brott att jag inte har sovit i någon av sofforna än.

Patrik (09:43)
Det är nästan brott mot mänskligheten. Att ha så många sköna soffor och inte sova i dem.

Bartek (09:43)
Inte ens i träsoffan som vi har.

Hahaha

Lex Kronblom.

Patrik (09:55)
Ha ha ha

Fast han sover på en träsoffa. Superobekväm.

Bartek (10:03)
Ja, fast det är något gött med en träsoffa när man har ätit lite för stor lunch och så är man lite däst och så lägger man sig på den där. Man kan inte så vara jättebekväm så man kanske slipper den här zombie -sömnen.

Patrik (10:03)
Eller?

Vet du vad som är ännu bättre? Sova på en bekväm soffa efter att ha ätit en ordentlig lunch.

Bartek (10:19)
Ja.

Ha ha ha ha ha ha ha ha

Ja... Fan, jag ska ta prov av det. Så fort vi har spelat in så ska jag äta en lunch så att jag blir proppmätt och så ska jag lägga mig och sova och så får ni en rapport i nästa avsnitt.

Patrik (10:42)
Jag vill ha en väldigt vetenskaplig avhandling om hur mycket bättre din dag var efteråt.

Bartek (10:52)
Ja, ska börja som han...

Patrik (10:54)
Det kanske är lika bra om jag gör också så att jag kan vara kontrollgrupp. Eller inte gör det. Så att jag kan vara kontrollgrupp.

Bartek (10:58)
Ja.

Du kan sova i din bekväma soffa så sover jag på träsoffan så rapporterar jag tillbaka. Anders kan inte sova alls för han är på BBC just nu.

Patrik (11:12)
Jag gillar vändningen den här podcasten tog.

Bartek (11:17)
40 minuter diskussion av vilken soffa man ska sova i. Content med stort C.

Patrik (11:24)
Exakt. Börja med, jag ger motivation att sluta med den. Så jag provar att sova på en hård soff.

Bartek (11:34)
Det är lite linked in bro -varning på att sova på en obekväm soffa. Det är lite kalldörs över det.

Patrik (11:44)
Men.

Bartek (11:45)
Vad hände med alla de här spikmattorna som man hade, som alla hade runt 2010, så hade folk sådana här spikmattor med plastspikar som man skulle ligga på och det skulle vara jättebra.

Patrik (11:49)
What?

Det har jag missat. Det låter helt sinnessjukt.

Bartek (12:00)
Det såg ut som typ yoga -mattor och så hade den så här plastnubbar.

Jag har provat ligga på en sån och det är ju svinont och sedan försöker kroppen smärts till och släpper loss en cocktail med hormoner och så känns det lite mindre ont. Jag är inte tillräckligt masochistisk.

Patrik (12:30)
Du tappade mig. Du tappade mig vid. Det gjorde svinont.

Bartek (12:35)
Jag tror inte att jag var ett sånt därt barn som inte tog kakan för att få en kaka senare.

Läste du förresten att den studien var en bluff? Det är ingen som har lyckats återskapa den.

Patrik (12:48)
Vilken om med kakan och barnen? Nej?

Bartek (12:50)
Oh.

Det var någon stor artikel att det är jättemånga såna här kända psykologistudier som typ ingen har lyckats återskapa. Vad var det mer? Jag kommer inte på några nu men... The big reproducibility crisis kan man söka på om man vill läsa om det.

Patrik (13:17)
Det läste jag igår faktiskt om han som den forskargruppen som påstår att man hittat en rumtemporerad superkonduktor.

Bartek (13:29)
Ja, fan det var ju jättemycket om ett tag och så blev det helt tyst.

Patrik (13:32)
Ja, och det var tydligen också en jättebluff, de bara hade falsifierat all data. Det tycker jag någonstans är liksom, hej vi har den största upptäckten sen transistorn. Men försök inte återskapa det.

Bartek (13:53)
Hahaha

Patrik (13:56)
Lite weird. Kan man tycka?

Bartek (13:58)
Jag hade en kompis som var jätte inne på... Vad fan var det det hette? I -Cat. Det var också någon så här... Det var någon slags okänd kärnfysisk reaktion som alldeles var det gratis värme typ. Det var någon italiensk forskare som... Som...

Patrik (14:14)
Okej.

Bartek (14:23)
Jag skulle sälja det där, men det var samma sak där. Allting var invidat i aluminiumfogel. Man fick inte ställa några frågor om hur det funkar. Man skulle bara acceptera. Och så var det någon som frågade vad det är för sladda som går in i den. Det är bara mätutrustning.

Patrik (14:40)
Ah, jag läser om en energi katalyser, också kallad ECAT. It's a claimed confusion reactor.

Bartek (14:48)
Men det var ganska roligt att följa för det hände... Om det fanns en Reddit om det eller en Twitter... Jag vet inte men... Det kom väldigt mycket information om det är dagligdags och videos. Det var kul att följa. Man förstod ju att det var... Fake men det var underhållande att titta på.

Patrik (15:07)
Jag tänkte vilken ångest man har liksom. De bara, ah shit vi måste visa resultat nu. Liksom så vi får mer anslag. Och sen bara, ah vi låtsas att vi har uppfunnit ColdFusion. Och så ångesten när det där publiceras.

Bartek (15:19)
Hehehehehe hehehe he

Ja, eller så hör han inte ångest.

Patrik (15:32)
Det kanske krävs en speciell typ av människa för att göra något sådant.

Bartek (15:35)
Ja, vi börjar titta på en dokumentär på SVT och vad den heter. Svenska järnforskaren.

...är det nånting.

Patrik (15:47)
Han som har skrivit Järnstark och de här böckerna. Ja just det, vad heter han? Jag har faktiskt läst han boken. Anders Järnstark, han heter Anders Hansen.

Bartek (15:50)
Ja, precis, exakt.

Just det, precis. Den kan jag rekommendera. Den är ganska lätt hittad, men i går tittar vi på psykopater. Typiska karaktärsdrag för någon som kan claim att hitta på ColdFusion.

Patrik (16:21)
Var det en dokumentär eller podcast?

Bartek (16:25)
Ja precis, på SVT har han Anders Hansson typ tre säsonger om hjärnan. Allt möjligt. I går tittade vi på ett avsnitt om kreativitet och dagen innan så var det det psykopat avsnittet. De är väldigt lätt tittade.

Patrik (16:45)
Okej.

Hittar du din hjärna heter det går på SVT Play.

Bartek (16:53)
Ja, precis. Exakt den.

Patrik (16:55)
Ja, det var något intressant att se och kolla på tror jag.

Bartek (17:00)
Perfekt. Han har en väldigt behaglig röst så det är perfekt när man ska liksom nicka till. I en soffa. Ja, ja, ja, ja.

Patrik (17:07)
Kanske... Jag tänkte säga det. Kanske under Pettsson -duren.

Bartek (17:14)
Vad tror du om det? Jag hade en idé på en podcast där man läser Wikipediaartiklar väldigt långsamt och kanske lite ASMR -smask.

Patrik (17:28)
Ja, lättlyssnad.

Jag har några podcast som jag aldrig har lyssnat för ett helt avsnitt på. Som jag bara lyssnar på när jag ska sova.

Bartek (17:42)
Samma här, vilka är dina?

Patrik (17:44)
Behind the Bastards.

Bartek (17:48)
Ja, den har jag.

Patrik (17:50)
Men den är bra och den brukar alltid bara shit så här. Kom bara 15 minuter in så här. Så nästa kväll får jag 15 minuter till.

Bartek (17:59)
Förutom den som de gjorde om Scott Adams, alltså Dilbert Killen. För den låg jag sträcklyssnade i typ tre timmar. För att den var så bra.

Patrik (18:08)
Men ja, Armin gjorde faktiskt en bra om... Vad heter han?

Han den amerikanska rådgivaren, han som dog för något... Åh gud, stå still i hjärnan. Kissinger, ja tack. Han var ju ett riktigt jävla as.

Bartek (18:20)
Jaha, Kissinger.

Han var väl en krigsbrottsling i alla hänsyn.

Patrik (18:29)
Alltså...

Ja, och det var faktiskt en som jag lyssnade på hela snus bara för några veckor sedan som var om Steve Jobs. Vilken bastard han var.

Bartek (18:41)
Mm.

Han var ett riktigt rövhål, men han var... Vi ska återgå till podcast som vi sommer till, men jag saknar Steve Jobs. Han var ett rövhål, absolut. Men titta på alla techbros som finns just nu och jämför med...

Steve Jobs Steve Jobs hade iallafall klass han var allmänbildad han var han hade smak

Patrik (19:18)
Problemet med honom är väl att alla de tickbros som finns idag försöker efterlikna honom. Så hade han inte existerat så kanske...

Bartek (19:31)
Kanske de hade härmat barn med det istället? Fattar vilken alternativ tidslinje det skulle ha varit.

Patrik (19:34)
Developers, developers, developers!

Idealet att vara lite gubbfet och rakat huvud och skrika.

Bartek (19:53)
Har du läst den artikeln?

Du borde vara mer som Steve Ballmer.

Patrik (20:03)
Nej.

Bartek (20:05)
Den är jättebra.

Patrik (20:08)
...should be.

Bartek (20:11)
Sorry, how to be like Steve Ballmer.

Patrik (20:15)
...tillbi.

Bartek (20:18)
Det är en mening som jag älskar och jag tror att du kan lära dig mycket från Steve Ballmer. Mer än du kan lära dig från Steve Jobs. Du är inte som Jobs. Jobs var en hansom, lustig, hård genius som hämtade sig med en annan genius. Ballmer var en fin -kallad, hansam, non -genius som använde en ökande företag som employees 30. Vilket är mer som dig.

Patrik (20:38)
Tragiskt nog, ingen.

Bartek (20:40)
Jag vet inte, jag identifierar mig lite som Funny Looking.

Patrik (20:45)
Jo, men jag tänkte mest på employee number 30.

Bartek (20:48)
Jajamän.

Jag var faktiskt employee number 40, bokstavligen anställd nummer 30 på Tobii en gång i tiden. Jag fuckar upp det, jag var inte tillräckligt funny looking.

Patrik (20:56)
Och du, fuck upp det.

Ja.

tycker jag du ska vara snäll mot dig själv.

Bartek (21:07)
Men mer podcast som vi somnar till.

Patrik (21:10)
Mm, du kan kolla min podcastliste faktiskt. Jag gillar hur den här diskussionen spårar du totalt.

Bartek (21:18)
Så går det när inte Anders Arpi är här och vägleder oss.

Patrik (21:25)
The change log har jag lyssnat på några gånger. Software unscripted.

Bartek (21:30)
Den gillar jag. Han är... Han... Nej, nej, nej. Jag bara reagerar på den för jag har precis upptäckt den. Jag tycker han är väldigt duktig på att hitta personer och ställa bra frågor. Så den...

Patrik (21:32)
Nej, men det behöver inte vara en dålig podcast. Men det var.

Det är vissa avsendelser som jag har lyssnat om på det här. Jag delar upp mina podcast till två kategorier. Podcast att somna till och podcast som man inte ska försöka somna till. Så typ Mindscape brukar jag aldrig försöka somna till. För det här brukar vara så intressant att jag vill höra allt.

Bartek (21:53)
Mm.

Den som du tipsar mig om, Daniel & Jorge Explain The Universe, den är väldigt insomningsbar. Jag brukar lyssna om den utan att somna till den.

Patrik (22:16)
Mm, jo samma. Jag tycker att de... Det är väldigt låg densitet för fakta i den. Lite som vi gör nu. De bara pratar strunt i 90 % av podcasten och så 10 % är aha, är det så det fungerar?

Bartek (22:27)
Hahaha

Mm, jag håller med. Jag tycker det blev lite värre på sistone. Jag tyckte de var mer...

Content dense förut. De kanske har pratat om allt som finns att prata.

Patrik (22:42)
Mm.

Nu har de pratat om allt som visar universum.

Bartek (22:50)
I alla fall allt som de har koll på och kan hålla låda om. De kanske också kommer att börja prata om Pettsson -lurar snart.

Patrik (23:03)
skriva till om man introducerar begreppet. Petson lore.

Bartek (23:06)
Mm.

Patrik (23:08)
Nu.

Bartek (23:08)
Jaha. Nej men du, ska vi ge oss där? Kort, konkret och... Okej, precis. Tack för att du ville prata och låta mig klaga på min brist på motivation. Jag mår faktiskt lite bättre nu.

Patrik (23:13)
Ja, det tycker jag.

Gör det eller ljuger du bara?

Bartek (23:33)
Nej, nej, nej, på fulla ställ var det. Jag fick uppslag. Det är skönt att prata av sig och det är skönt att få uppslag på Pettson nu. Jag ska gå och prova att ta en.

Patrik (23:44)
Mer motiverad redan. Att ta en pettsam lur.

Bartek (23:47)
Jajamen, det är det vi gör här i modemodemet. Titta där, perfekt. Hej med er!

Patrik (23:56)
E.