BOOSTER PODCAST

Mandens Rejse 3  - Håb i en hård verden

Det her afsnit er en invitation.
Til refleksion.
Til selvindsigt.
Til at genoverveje, hvad det vil sige at være mand, far og leder i en kompleks verden.
Vi taler om:
  • grænser og selvomsorg
  • tilgivelse og heling
  • meditation og indre ro
  • frygt, magt og kontrol
  • empati, fællesskab og håb
Hvis du savner dybde i samtalen om maskulinitet.
Hvis du vil vokse – ikke bare præstere.
Hvis du vil være en del af noget større end dig selv.
Så er det her et afsnit, du bør lytte til – og dele videre.

Vært: Kenny Reno
Teknik: Heidi Rindom

#Podcast #MandensRejse #Selvudvikling #Mænd #Lederskab #Livsrefleksion

What is BOOSTER PODCAST?

Her kan du lytte til podcast versionerne fra vores live radioudsendelser på Booster Radio der sender på FM I Holbæk området på 104,7 FM

Baggrund:
I en verden, hvor negative nyheder ofte overskygger de gode og inspirerende fortællinger, er der et behov for et medie, der kan gentænke kommunikationen og bringe fokus på de positive indflydelser, vi alle kan have. Denne radiostation er skabt for at tilbyde lytterne en platform, der er baseret på værdierne kærlighed, integritet og forandring.

Mission:
Radiostationens mission er at gøre verden til et bedre sted ved at inspirere, oplyse og engagere lytterne gennem meningsfulde samtaler og historier, der fremmer empati, forståelse og mobilisering af fællesskabet. Vi ønsker at fremme en kultur, hvor positive handlinger og ambitioner får plads i den offentlige diskurs.

Værdier:
1. Kærlighed:
Kærlighed er fundamentet for vores arbejde. Vi tror på, at når mennesker handler ud fra kærlighed og medfølelse, kan de skabe reelle forandringer i deres eget liv og i samfundet. Gennem ærlige og åbne samtaler ønsker vi at fremme forbindelser mellem individer og grupper, som kan føre til nye perspektiver og stærkere bånd.

2. Integritet:
Integritet er centralt i vores tilgang til journalistik og formidling. Vi forpligter os til at bringe information, der er sandfærdig, balanceret og respektfuld. Vi vil give vores lyttere en platform, hvor de kan stole på, at det, de hører, er gennemført med respekt for sandheden og menneskeligheden.

3. Forandring:
Forandring er både en nødvendighed og en mulighed. Vi ønsker at inspirere vores lyttere til at tage aktive skridt mod et sundere, mere inkluderende og bæredygtigt samfund. Ved at dele succeshistorier, initiativer og innovative løsninger vil vi motivere alle til at bidrage til positiv forandring.

Vores idé og håb:
Ved at lytte til vores radiostation vil lytterne ikke blot få nyheder og information; de får muligheden for at deltage i en større samtale om, hvordan vi sammen kan gøre verden til et bedre sted. Vi inviterer alle til at blive en del af denne bevægelse, hvor vores stemmer kan skabe virkelige bæredygtige forandringer.

Kærligst
Heidi Rindom
Stifter af Booster Radio

Velkommen til mandens rejse. Vi står sådan i midten af januar, på tærsken stadigvæk til det nye år. Og i dag, så står vi også på tærsken til reflektion og indsigt.

Og gennem de sidste års tid, har vi dykket ned i mange vigtige emner. Fra selvomsorg til grænsesætning. Og til, hvordan vi kan være bedre mænd.

Bedre fædre. Bedre ledere. Bedre mennesker.

Du er ligesom jeg. Sidder nok og kigger på nyhedsstrømmen. Eller kigger på andre mennesker.

Kigger på dynamikkerne. Fordi i en verden, hvor det personlige rum bliver mindre. Hvor der lovgives på en måde, som man kan have svært ved at være menneske.

I en verden, hvor djungleloven ofte ser ud til at herske. Den med den største kølle vinder. Den stærkeste overlever.

Ja, så er der for mig et presserende spørgsmål. Hvordan finder vi mening? Hvordan finder vi håb? Jeg hedder Kenny Reinover. Det her, det er mandens rejse.

Jeg vil gerne prøve at give håb. Jeg vil gerne prøve at give dig, som lytter, mening. Fordi vi lever i en tid, hvor det ofte føles som, at det ikke altid er den klogeste.

Eller den velmenende, der vinder. Set fra min stol. Er vi i en verden, hvor magt og kontrol ofte overskygger indsigt, vidstom, medfølelse.

Men hvordan kan vi navigere i denne verden som mænd af integritet? Mænd af værdighed? Ja, det er det, jeg kommer ind på. Og jeg håber, du sammen med mig vil bruge de her 15 minutter på at reflektere over det, vi har lært. Og se om ikke vi en mand ad gangen kan bevæge os fremad mod håb, fremad mod lys og fremad mod læring.

Læring fra vores rejse som mænd. Læring fra vores tid på jorden. Læring i løbet af vores tid sammen som mennesker.

Og her på mandens rejse, hvis du har været med, eller hørt ét eller flere afsnit, så har vi lavet en masse ting. Og jeg håber, det har været nogle værdifulde lektioner. Selvindsigt.

Jeg har talt om vigtigheden af at kende os selv. Som mænd. Som fædre.

Som ledere. Kigge indad. Forstå følelserne.

Selvkærlighed og selvomsorg er fundamentet for et meningsfyldt liv. Hvis jeg kigger på mange af verdens ledere i dag, ja, jeg ved det ikke. Jeg tror sgu ikke, de har fået meget kærlighed og omsorg.

Så igennem afsnittene i mandens rejse, og sikkert også igennem dit eget liv, har du kigget på, hvordan man sætter grænser. Jeg har talt om, hvordan man sætter sunde grænser i relationer. Både privat og professionelt.

I kærlighedsliv og i ledelse. Vi talte om at have mod til at sige nej. Og der er mange, der siger, du skal have ja-hatten på, men nej.

Det er essentielt at kunne sige fra for at have det godt med os selv. At man i de tilfælde, hvor andre mennesker går over ens grænse, selvom de betaler ens løn, så skal man bare sige nej. Eller i et parforhold.

Hvis den anden bliver ved med at krydse den røde linje, som Lars Løkke talte om i indværende uge. Der er nogle røde linjer, man bliver nødt til at sige hertil og ikke længere. Det at tilgive andre og sig selv, er en vigtig del af helbredelsen.

Det er en vigtig del af at være et helt menneske. Jeg siger ikke, at man skal glemme det, andre har gjort. Men jeg siger, at man skal tilgive.

Fordi det åbner op for mere kærlighed og forståelse i det, jeg vil kalde et liv vellevet. Folk, der holder fast i en bitterhed, en mangel på forståelse af det andet menneske, højst sandsynligt også er kommet videre, hvis der er gået noget tid. Har du mod til at tilgive? Har du mod til at tale om, hvad det var, der skete? Også selvom det er mange år siden.

Det kan helbrede, det kan hele, og det kan gøre, at man måske kommer til at tale med nogle mennesker, man ikke har talt med i lang tid. Programmet handler også om selvomsorg og spiritualitet. Jeg håber, at en af de ting, jeg har givet dig, der lytter, og hvis det er første gang i dag, så skal vi også i dag meditere.

For gennem meditation og refleksion, det er der, metoden er til at forbinde os selv med vores indre væsen, og i en kæresverden finde fred og et roligt åndedræt. Jeg kan fortælle dig, at det virker. Jeg har en travl hverdag, og det er i meditationen, at jeg finder min ro, min jord, min grounding.

Den kommer i de der fem, ti, 15 minutter, hvad jeg nu giver mig selv. Så giv dig selv muligheden for, og i de her udsendelser, der er groundingen eller meditationen ganske kort, men ganske effektiv. Jeg vil godt give dig mine tanker om, hvorfor verden er blevet, som den er.

For meget af det, vi observerer, kommer fra et behov for magt, et behov for kontrol. Og i mange tilfælde, hvis du giver dig selv muligheden for at være ærlig, så er den drevet af frygt. Angsten for at fejle, angsten for, at hvis du skal sige ja til noget, så skal du være dækket fuldstændig af.

Du skal kende alle parametre, inden du er i stand til at træffe en beslutning. Prøv at mærke efter. Frygt er en stærk driver.

Vi ser, eller jeg ser, for jeg skal jo huske, at det er subjektivt. Jeg ser, hvordan mange samfundet værdsætter, at de har det godt. At de som individer har succes, de tænker ikke så meget på, hvordan andre har det.

Og det sjove er, at når man har det godt selv, så har man rigtig svært ved at sætte sig ind i, hvad andre måske ikke har det godt. Det kollektivistiske samfund, og jeg er ikke kommunist, jeg er ikke socialist, men alligevel kan jeg godt se værdien af, at vi alle har det godt. At vi alle har succes, for det skaber et generelt godt miljø.

Det modsatte, det fører til isolation og en kultur, der belønner aggression frem for medfølelse. Det kan vi jo se i Iran. Der lukker man ned, man slår folk ihjel for at være sikker på, at man kan blive ved magten.

Det er ikke helt så slemt i USA endnu, men vi ser nogle tendenser, der minder om 1939. Vi ser en selvhedhed, en isolering, vi ser hvad isolation, America First, vi ser hvad det gør. Samarbejde, det at være åbne mod verden og være ikke xenofobisk.

At være omfavnende, at dyrke samarbejdet frem for det konkurrerende, det kommer til at give et helt andet samfund med meget større sammenhold. Det har vi trods alt stadigvæk i Danmark. Den strukturelle uretfærdighed, som vi trods alt, altså det her med, at det er personlig space, at du ikke forstår, hvordan du skal udfylde din selvindgivelse, eller at du ikke forstår, hvorfor du nu bliver pålagt endnu en ting, du skal, eller at man slår korsets tegn og siger, det er fordi det er nede i EU, at der er et eller andet.

Det gør, at mange mennesker føler sig magtesløse i mødet med systemerne, i mødet med institutionerne, der fauserer dem med magt. Det er vigtigt at anerkende den her dynamik for at forstå, hvad det er, der foregår i verden i dag. Nå, men nu skal det hele jo ikke handle om, at alt er dårligt, fordi, hvordan finder vi håb? Det starter med vores egen indrejse.

Du kan ved at arbejde med dig selv, have fokus på fællesskaber, der bygger på tillid, på arbejdspladsen, i hjemmet, i dit fritidsliv, tillid mod sårbarhed, så skaber du den forandring i andre, som du ønsker at se. Folk reagerer vildt godt på tillid. Folk reagerer vildt godt på, at du er sårbar og ærlig.

Der vil være nogle få, som skuffer dig, men så er det jo bare ikke for dig. Vejen fremad. Hvordan kan du fortsætte med at vokse som mand, som far, som leder? Empati.

EQ. Jeg tør ved på, at i fremtiden, der kommer det til at blive hård valuta. At man er i stand til at lytte til andres oplevelser og perspektiver, åbent og ærligt.

Det tror jeg kan åbne døren for bedre kommunikation og bedre forbindelser, både på arbejdspladsen og i det politiske liv. Ikke at vi skal sidde og græde og sidde rundkræser, men sige, det lyder rigtig godt med den måde, eller det du siger der, det giver mig skund i maven. Er der ikke en anden måde, vi kan? Hvis vi kan begynde at tale på den måde, i top og bund, i samfundet, i verden, ja, så kan det blive ligesom Gandhi sagde, at vi skal være den forandring, vi ønsker at se i verden.

Vi vokser som mænd og fædre. Vi skal styrke de fællesskaber, der deler vores værdier, uden at tingene skal gå i ekokammer. Men der, hvor vi kan støtte hinanden og vokse sammen, der kan vi blive forbilleder.

Der er stadigvæk rigtig mange mænd, som er familiens ledere, er arbejdspladsens ledere, sidder i bestyrelsen som ledere. Og det giver en unik mulighed for at være rollemodel på den gode måde. At leve efter integritet og leve efter værdier, der inspirerer.

Det giver andre en mulighed for at se, hvordan det også kan være. Og mit håb er, at vi som dem, der gerne vil inspirere, kan inspirere den næste generation. Og som tidligere lovet, så vil jeg gerne lave en meditationssession for ændrer fred og ro.

Lad os tage et øjeblik til at forbinde os selv med en meditation. Find et roligt sted, hvor du kan sætte dig komfortabelt. Luk dine øjne.

Tag en dyb indånding. Ind gennem næsen. Hold vejret.

Og pust langsomt ud gennem munden. Gør det her en to-tre gange. Mærk, hvordan din krop slapper af med hver udånding.

Nu tager vi en rejse ind i os selv. Jeg tæller ned. For fem.

Fem. Fire. Tre.

To. En. Forestil dig, at du står på en smuk, lysende sti.

Omgivet af natur. Omgivet af gode følelser. Mærk, hvordan det varme solskind skinner på dit ansigt.

Mærk den bløde brise, der kærtegner din hud. Tænk nu over, hvad du ønsker at bidrage med i dit liv. Hvilke værdier er vigtige for dig? Hvordan kan du sætte de her værdier, du har, for at gøre verden til et bedre sted i spil i din hverdag? Når du forestiller dig det liv, du ønsker at leve, så mærker du den forandring og den forvandling, der sker inde i dig.

Visualisér, hvordan du kan være en kilde til håb, en kilde til styrke for dig selv, dine børn og dem omkring dig. Gentag stille for dig selv. Jeg er en mand af værdier.

Jeg er en mand, hvis handlinger betragtes med mod og medfølelse. Og vi gentager stille for os selv. Jeg er en mand af værdier, hvis mine handlinger betragtes med mod og medfølelse.

Tag en dyb indånding, og tænk på de enkle skridt, du kan tage i næste uge, det næste år, for at praktisere værdier af håb og mod og positivitet. Hvad vil du gøre for at fremme håb og integritet i dit liv? Når du er klar, så bringer du opmærksomheden tilbage i rummet omkring dig. Du åbner langsomt dine øjne, og du mærker den positive energi i dit væsen.

Jeg er Kenny Reno. Dette er mandens rejse. Jeg vil sige tak, fordi du lyttede til denne opsamling af hvad vi kan gøre for at blive mere positive som mennesker i en verden, hvor det personlige rådrum bliver mindre, at ting ikke længere er logiske, og at vi oplever, at dem med den største kølle vinder.

Men husk, at livet bliver, hvad du putter i det, at du kan gøre en forskel. Dine valg, dine handlinger og dine intentioner former den verden, du lever i. Og selvom vi står over for mange udfordringer, så kan vi med selvindsigt, med medfølelse og mod, så kan vi alle bidrage til at skabe en måske bedre verden præget af håb, respekt, glæde og positivitet og give noget til hinanden. Lad os tage den her rejse sammen og skabe positiv indflydelse, ikke kun for os selv, men for dem, vi elsker, for dem, vi arbejder sammen med og for dem, vi føler måske lige skal have en lille dosis af noget, der gør verden til et bedre sted.

Og ind til næste gang, så siger jeg, du skal være stærk, du skal være mode og ikke mindst husk at være ægte. Tak for i dag, du lytter til Booster Radio. Mandens rejse er slut for i dag.

Tak skal du have.