Long-term ("Langdurig") — episode 174 of Learn Dutch Everyday. Lisa and Maarten have a B1-level conversation about relationships & dating that teaches you complex subclauses.
This lesson teaches you complex subclauses in context, plus you'll hear about dutch dating culture and equality and why it matters in the Netherlands.
Vocabulary:
Whether you're studying for the inburgering exam or just want to speak better Dutch, this B1 lesson is for you. Subscribe for daily episodes!
Preparing for the inburgering exam? Practice tests, study guides and more at inburgeringprep.com
Listen on other platforms:
🎵 Spotify
📺 YouTube
🍎 Apple Podcasts
Lisa and Maarten are two friends who chat in simple Dutch about everyday life. Perfect for beginners learning Dutch. Short daily episodes with vocabulary, grammar tips, and cultural insights about the Netherlands. From greetings and food to Dutch traditions and daily life — learn Dutch by listening to natural conversations at A1, A2, and B1 levels.
Hé Maarten. Zin in thee? Ik heb een nieuwe smaak, iets met gember en citroen.
Maarten:Ja, lekker doe maar.
Lisa:Ik zag net op Instagram dat Sanne en Mark 10 jaar samen zijn. 10 jaar, kun je je dat voorstellen?
Maarten:Wauw, dat is inderdaad lang. Ja, dat zet je wel aan het denken, hè, over langdurige relaties.
Maarten:Het is best bijzonder als je erover nadenkt. De meeste relaties die je op onze leeftijd om je heen ziet, zijn toch een stuk korter.
Lisa:Ja, precies. Ik vind het al een prestatie als ik het een jaar volhoud. Wacht, dat klinkt wel heel negatief.
Maarten:Hm, nou
Maarten:ja, het is ook gewoon lastig. Je moet er allebei continu aan merken. Ik denk dat als je dat niet doet, het heel snel mis kan gaan.
Lisa:Dat is waar. Maar wat is dan het geheim? Denk je dat er een soort magische formule is?
Maarten:Nee, absoluut niet. Maar ik geloof wel dat communicatie cruciaal is. Dat je durft te zeggen wanneer je ergens mee zit. Ook als je weet dat de ander het misschien niet leuk vindt om te horen.
Lisa:Poeh, ja dat is de moeilijkste stap. Ik ben soms zo bang om de ander verdrietig te maken of een discussie te starten, dan houd ik het maar voor me.
Maarten:Snap ik. Maar als je dat te lang doet, dan bouwt het op. En dan krijg je een explosie. Dan ben je ineens heel boos om iets heel kleins.
Lisa:Echt hè, zo herkenbaar. En wat vind jij van die typisch Nederlandse gelijkheid in een relatie? Dat alles fiftyfifty moet?
Maarten:Nou ja, fiftyfifty is een mooi streven, maar het is niet altijd realistisch. De ene periode draagt de 1 wat meer last dan de ander en andersom. Het gaat erom dat je als je naar het grotere plaatje kijkt voelt dat het in balans is.
Lisa:Ja, precies. Dat het niet voelt alsof 1 persoon al het werk doet. Ik zou het vreselijk vinden als ik het gevoel had dat ik alles alleen moest regelen.
Maarten:Precies en dat geldt voor alles hè? Van het huishouden tot het plannen van vakanties en het onderhouden van sociale contacten. Als je merkt dat je partner daar ook proactief in is, dan geeft dat zoveel rust. Dan voel je je een team.
Lisa:Een team, ja dat is het. En wat als je een keer echt een flinke ruzie hebt? Ben je dan niet meteen onzeker over de hele relatie?
Maarten:In het begin misschien wel, maar als je al langer samen bent weet je dat een ruzie niet het einde van de wereld betekent. Het is een emotie van dat moment. Je leert dat je, zelfs als je even heel boos op elkaar bent, de basis nog steeds goed is.
Lisa:Dat is een fijn idee. Dat je een soort veilige basis hebt waar je op terug kunt vallen, zelfs als het stormt.
Maarten:Ja, precies. En dan kun je ook echt trots zijn op wat je samen hebt opgebouwd. Als je dan terugkijkt op een moeilijke periode die je samen hebt doorstaan, dan versterkt dat je band juist.
Lisa:Oh wacht, dat is een heel mooi inzicht. Dat een moeilijke tijd niet per se een slecht teken hoeft te zijn.
Maarten:Nee, het kan juist een test zijn die je als je hem samen doorstaat dichter bij elkaar brengt.
Lisa:Ik moet zeggen als ik zo'n oud stelletje hand in hand zie lopen dan word ik daar zo ontroerd van. Dan denk ik dat wil ik ook.
Maarten:Ja, snap ik. Ontroerd, dat is een mooi woord daarvoor. Het is meer dan alleen blij zijn, Het is een dieper gevoel.
Lisa:Ja, het is een soort warm, bijna melangolisch gevoel. Ik was laatst ook heel dankbaar toen een vriendin me hield met verhuizen. Dat zijn van die momenten die je bijblijven.
Maarten:Zeker, dat zijn de emoties die relaties vriendschappelijk of romantisch de moeite waard maken. Zelfs als we soms teleurgesteld bent wegen die positieve momenten zwaarder.
Lisa:Dus als ik het goed samenvat, langdurige relaties zijn hard werken, communicatie is alles en een beetje ruzie op zijn tijd is niet erg, zolang de basis maar goed is. En die gelijkwaardigheid is natuurlijk ook lekker Nederlands en heel belangrijk.
Maarten:Ja, dat is een prima samenvatting. En vergeet het teamgevoel niet. Dat je weet dat je er niet alleen voor staat.
Lisa:Nou, ik ga die thema inzetten. Bedankt voor de relatietherapie, dokter Maarten.
Maarten:Ha ha ha ha,
Maarten:vragen gedaan. Tot de volgende keer.
Lisa:Ja, tot horens, doei.