Learn Dutch Everyday

Long-term ("Langdurig") — episode 174 of Learn Dutch Everyday. Lisa and Maarten have a B1-level conversation about relationships & dating that teaches you complex subclauses.

This lesson teaches you complex subclauses in context, plus you'll hear about dutch dating culture and equality and why it matters in the Netherlands.

Vocabulary:

  • de emotie
  • blij
  • verdrietig
  • boos
  • verrast
  • teleurgesteld

Whether you're studying for the inburgering exam or just want to speak better Dutch, this B1 lesson is for you. Subscribe for daily episodes!



Preparing for the inburgering exam? Practice tests, study guides and more at inburgeringprep.com



Listen on other platforms:
🎵 Spotify
📺 YouTube
🍎 Apple Podcasts



Transcript

Lisa: Hé Maarten, zin in thee? Ik heb een nieuwe smaak, iets met gember en citroen.
Speaker 1: Hey Maarten, fancy some tea? I have a new flavor, something with ginger and lemon.

Maarten: Ja, lekker. Doe maar.
Yes, lovely. Go ahead.

Lisa: Ik zag net op Instagram dat Sanne en Mark tien jaar samen zijn. Tien jaar! Kun je je dat voorstellen?
Speaker 1: I just saw on Instagram that Sanne and Mark have been together for ten years. Ten years! Can you imagine that?

Maarten: Wauw, dat is inderdaad lang. Ja, dat zet je wel aan het denken, hè, over langdurige relaties.
Wow, that is indeed a long time. Yes, that really makes you think, doesn't it, about long-term relationships.

Maarten: Het is best bijzonder, als je erover nadenkt. De meeste relaties die je op onze leeftijd om je heen ziet, zijn toch een stuk korter.
Speaker 1: It's quite special, when you think about it. Most relationships you see around you at our age are a lot shorter.

Lisa: Ja precies! Ik vind het al een prestatie als ik het een jaar volhoud. Oh wacht, dat klinkt wel heel negatief.
Yes, exactly! I already consider it an achievement if I last a year. Oh wait, that sounds really negative.

Maarten: Haha, nou ja, het is ook gewoon lastig. Je moet er allebei continu aan werken. Ik denk dat, als je dat niet doet, het heel snel mis kan gaan.
Speaker 1: Haha, well, it's just difficult. You both have to continuously work at it. I think that if you don't, things can go wrong very quickly.

Lisa: Dat is waar. Maar wat is dan het geheim? Denk je dat er een soort magische formule is?
That's true. But what's the secret then? Do you think there's some kind of magic formula?

Maarten: Nee, absoluut niet. Maar ik geloof wel dat communicatie cruciaal is. Dat je durft te zeggen wanneer je ergens mee zit, ook als je weet dat de ander het misschien niet leuk vindt om te horen.
Speaker 1: No, absolutely not. But I do believe that communication is crucial. That you dare to say when something is bothering you, even if you know the other person might not like to hear it.

Lisa: Pfoe, ja, dat is de moeilijkste stap. Ik ben soms zo bang om de ander verdrietig te maken of een discussie te starten. Dan houd ik het maar voor me.
Phew, yes, that's the hardest step. I'm sometimes so afraid to make the other person sad or start an argument. Then I just keep it to myself.

Maarten: Snap ik. Maar als je dat te lang doet, dan bouwt het op en dan krijg je een explosie. Dan ben je ineens heel boos om iets heel kleins.
Speaker 1: I get that. But if you do that for too long, it builds up and then you get an explosion. Then you're suddenly very angry about something very small.

Lisa: Echt hè, zo herkenbaar. En wat vind jij van die typisch Nederlandse gelijkheid in een relatie? Dat alles 50/50 moet?
Right? So relatable. And what do you think of that typically Dutch equality in a relationship? That everything has to be 50/50?

Maarten: Nou ja, 50/50 is een mooi streven, maar het is niet altijd realistisch. De ene periode draagt de één wat meer last dan de ander, en andersom.
Speaker 1: Well, 50/50 is a nice goal, but it's not always realistic. In one period, one person carries a bit more burden than the other, and vice versa.

Maarten: Het gaat erom dat je, als je naar het grotere plaatje kijkt, voelt dat het in balans is.
Speaker 1: It's about feeling that it's balanced when you look at the bigger picture.

Lisa: Ja, precies. Dat het niet voelt alsof één persoon al het werk doet. Ik zou het vreselijk vinden als ik het gevoel had dat ik alles alleen moest regelen.
Yes, exactly. That it doesn't feel like one person is doing all the work. I would hate it if I felt like I had to arrange everything by myself.

Maarten: Precies. En dat geldt voor alles, hè. Van het huishouden tot het plannen van vakanties en het onderhouden van sociale contacten.
Speaker 1: Exactly. And that applies to everything, right? From household chores to planning holidays and maintaining social contacts.

Maarten: Als je merkt dat je partner daar ook proactief in is, dan geeft dat zoveel rust. Dan voel je je een team.
Speaker 1: If you notice that your partner is also proactive in that, it gives so much peace of mind. Then you feel like a team.

Lisa: Een team, ja. Dat is het. En wat als je een keer echt een flinke ruzie hebt? Ben je dan niet meteen onzeker over de hele relatie?
A team, yes. That's it. And what if you have a really big fight sometime? Don't you immediately become insecure about the whole relationship then?

Maarten: In het begin misschien wel. Maar als je al langer samen bent, weet je dat een ruzie niet het einde van de wereld betekent. Het is een emotie van dat moment.
Speaker 1: In the beginning, maybe. But if you've been together longer, you know that an argument doesn't mean the end of the world. It's an emotion of that moment.

Maarten: Je leert dat je, zelfs als je even heel boos op elkaar bent, de basis nog steeds goed is.
Speaker 1: You learn that even if you're very angry with each other for a moment, the foundation is still good.

Lisa: Dat is een fijn idee. Dat je een soort veilige basis hebt, waar je op terug kunt vallen, zelfs als het stormt.
That's a nice idea. That you have a kind of safe base, where you can fall back on, even when it's stormy.

Maarten: Ja, precies. En dan kun je ook echt trots zijn op wat je samen hebt opgebouwd. Als je dan terugkijkt op een moeilijke periode die je samen hebt doorstaan, dan versterkt dat je band juist.
Yes, exactly. And then you can also be really proud of what you've built together. When you look back on a difficult period you've endured together, that actually strengthens your bond.

Lisa: Oh wacht, dat is een heel mooi inzicht. Dat een moeilijke tijd niet per se een slecht teken hoeft te zijn.
Oh wait, that's a really beautiful insight. That a difficult time doesn't necessarily have to be a bad sign.

Maarten: Nee, het kan juist een test zijn die je, als je hem samen doorstaat, dichter bij elkaar brengt.
No, it can actually be a test that, if you get through it together, brings you closer.

Lisa: Ik moet zeggen, als ik zo'n oud stelletje hand in hand zie lopen, dan word ik daar zo ontroerd van. Dan denk ik: dat wil ik ook.
I have to say, when I see an old couple like that walking hand in hand, I get so touched by it. Then I think: I want that too.

Maarten: Ja, snap ik. Ontroerd, dat is een mooi woord daarvoor. Het is meer dan alleen blij zijn, hè? Het is een dieper gevoel.
Yes, I get that. Touched, that's a beautiful word for it. It's more than just being happy, right? It's a deeper feeling.

Lisa: Ja, het is een soort warm, bijna melancholisch gevoel. Ik was laatst ook heel dankbaar toen een vriendin me hielp met verhuizen. Dat zijn van die momenten die je bijblijven.
Yes, it's a kind of warm, almost melancholic feeling. I was also very grateful recently when a friend helped me move. Those are the kinds of moments that stay with you.

Maarten: Zeker. Dat zijn de emoties die relaties, vriendschappelijk of romantisch, de moeite waard maken. Zelfs als je soms teleurgesteld bent, wegen die positieve momenten zwaarder.
Absolutely. Those are the emotions that make relationships, friendly or romantic, worthwhile. Even if you're sometimes disappointed, those positive moments outweigh it.

Lisa: Dus, als ik het goed samenvat: langdurige relaties zijn hard werken, communicatie is alles, en een beetje ruzie op z'n tijd is niet erg, zolang de basis maar goed is.
So, if I summarize correctly: long-term relationships are hard work, communication is everything, and a little argument now and then isn't bad, as long as the foundation is good.

Lisa: En die gelijkwaardigheid is natuurlijk ook lekker Nederlands en heel belangrijk.
And that equality is, of course, also typically Dutch and very important.

Maarten: Ja, dat is een prima samenvatting. En vergeet het teamgevoel niet. Dat je weet dat je er niet alleen voor staat.
Yes, that's an excellent summary. And don't forget the team spirit. That you know you're not alone.

Lisa: Nou, ik ga die thee maar eens zetten. Bedankt voor de relatietherapie, dokter Maarten.
Well, I'm going to make that tea now. Thanks for the relationship therapy, Doctor Maarten.

Maarten: Haha, graag gedaan. Tot de volgende keer.
Haha, you're welcome. Until next time.

Lisa: Ja, tot horens! Doei!
Yes, talk to you later! Bye!

What is Learn Dutch Everyday?

Lisa and Maarten are two friends who chat in simple Dutch about everyday life. Perfect for beginners learning Dutch. Short daily episodes with vocabulary, grammar tips, and cultural insights about the Netherlands. From greetings and food to Dutch traditions and daily life — learn Dutch by listening to natural conversations at A1, A2, and B1 levels.

Lisa:

Hé Maarten. Zin in thee? Ik heb een nieuwe smaak, iets met gember en citroen.

Maarten:

Ja, lekker doe maar.

Lisa:

Ik zag net op Instagram dat Sanne en Mark 10 jaar samen zijn. 10 jaar, kun je je dat voorstellen?

Maarten:

Wauw, dat is inderdaad lang. Ja, dat zet je wel aan het denken, hè, over langdurige relaties.

Maarten:

Het is best bijzonder als je erover nadenkt. De meeste relaties die je op onze leeftijd om je heen ziet, zijn toch een stuk korter.

Lisa:

Ja, precies. Ik vind het al een prestatie als ik het een jaar volhoud. Wacht, dat klinkt wel heel negatief.

Maarten:

Hm, nou

Maarten:

ja, het is ook gewoon lastig. Je moet er allebei continu aan merken. Ik denk dat als je dat niet doet, het heel snel mis kan gaan.

Lisa:

Dat is waar. Maar wat is dan het geheim? Denk je dat er een soort magische formule is?

Maarten:

Nee, absoluut niet. Maar ik geloof wel dat communicatie cruciaal is. Dat je durft te zeggen wanneer je ergens mee zit. Ook als je weet dat de ander het misschien niet leuk vindt om te horen.

Lisa:

Poeh, ja dat is de moeilijkste stap. Ik ben soms zo bang om de ander verdrietig te maken of een discussie te starten, dan houd ik het maar voor me.

Maarten:

Snap ik. Maar als je dat te lang doet, dan bouwt het op. En dan krijg je een explosie. Dan ben je ineens heel boos om iets heel kleins.

Lisa:

Echt hè, zo herkenbaar. En wat vind jij van die typisch Nederlandse gelijkheid in een relatie? Dat alles fiftyfifty moet?

Maarten:

Nou ja, fiftyfifty is een mooi streven, maar het is niet altijd realistisch. De ene periode draagt de 1 wat meer last dan de ander en andersom. Het gaat erom dat je als je naar het grotere plaatje kijkt voelt dat het in balans is.

Lisa:

Ja, precies. Dat het niet voelt alsof 1 persoon al het werk doet. Ik zou het vreselijk vinden als ik het gevoel had dat ik alles alleen moest regelen.

Maarten:

Precies en dat geldt voor alles hè? Van het huishouden tot het plannen van vakanties en het onderhouden van sociale contacten. Als je merkt dat je partner daar ook proactief in is, dan geeft dat zoveel rust. Dan voel je je een team.

Lisa:

Een team, ja dat is het. En wat als je een keer echt een flinke ruzie hebt? Ben je dan niet meteen onzeker over de hele relatie?

Maarten:

In het begin misschien wel, maar als je al langer samen bent weet je dat een ruzie niet het einde van de wereld betekent. Het is een emotie van dat moment. Je leert dat je, zelfs als je even heel boos op elkaar bent, de basis nog steeds goed is.

Lisa:

Dat is een fijn idee. Dat je een soort veilige basis hebt waar je op terug kunt vallen, zelfs als het stormt.

Maarten:

Ja, precies. En dan kun je ook echt trots zijn op wat je samen hebt opgebouwd. Als je dan terugkijkt op een moeilijke periode die je samen hebt doorstaan, dan versterkt dat je band juist.

Lisa:

Oh wacht, dat is een heel mooi inzicht. Dat een moeilijke tijd niet per se een slecht teken hoeft te zijn.

Maarten:

Nee, het kan juist een test zijn die je als je hem samen doorstaat dichter bij elkaar brengt.

Lisa:

Ik moet zeggen als ik zo'n oud stelletje hand in hand zie lopen dan word ik daar zo ontroerd van. Dan denk ik dat wil ik ook.

Maarten:

Ja, snap ik. Ontroerd, dat is een mooi woord daarvoor. Het is meer dan alleen blij zijn, Het is een dieper gevoel.

Lisa:

Ja, het is een soort warm, bijna melangolisch gevoel. Ik was laatst ook heel dankbaar toen een vriendin me hield met verhuizen. Dat zijn van die momenten die je bijblijven.

Maarten:

Zeker, dat zijn de emoties die relaties vriendschappelijk of romantisch de moeite waard maken. Zelfs als we soms teleurgesteld bent wegen die positieve momenten zwaarder.

Lisa:

Dus als ik het goed samenvat, langdurige relaties zijn hard werken, communicatie is alles en een beetje ruzie op zijn tijd is niet erg, zolang de basis maar goed is. En die gelijkwaardigheid is natuurlijk ook lekker Nederlands en heel belangrijk.

Maarten:

Ja, dat is een prima samenvatting. En vergeet het teamgevoel niet. Dat je weet dat je er niet alleen voor staat.

Lisa:

Nou, ik ga die thema inzetten. Bedankt voor de relatietherapie, dokter Maarten.

Maarten:

Ha ha ha ha,

Maarten:

vragen gedaan. Tot de volgende keer.

Lisa:

Ja, tot horens, doei.