Dé podcast voor en over de Achterhoek en de actualiteiten van de afgelopen week! De krant lees je zelf wel. Voor de lach kom je hier. Robbert Hummelink en Frans Miggelbrink zetten elke vrijdag samen met een gast de Achterhoekse week op scherp met droge humor, scherpe observaties en verhalen die je herkent. In 30–45 minuten hoor je wat er speelt, waarom iedereen erover praat en wat jij er morgen aan de borreltafel mee kunt. Perfect voor woon-werk, sporten of de vrijdagmiddag(borrel). Elke vrijdag nieuw op alle podcastplatformen. Opgenomen bij Streeckgenoot in Doetinchem. Abonneer je nu en zet ’m klaar voor je vrijdag!
[00:11.5]
Mensen. Zet je schrap. Want hier is Nouberga pas. De week voorbij. Het werk klaar.
[00:27.9]
Poten hoog. luisteren maar. Zo een hele goedendag. Welkom weer bij de vijftiende aflevering van de Norbert Cast, de Achterhoekse actualiteiten podcast met in ieder geval deze week de Mocro maffia die weer terugkomt in Winterswijk.
[00:46.4]
Een wolf die heeft huisgehouden in Hummelo en de Woelwaters, een basisschool die een robot wedstrijd wint. Hoe mooi. Goedemiddag! Dat doe je ook altijd mooi met die prachtige volzin. Vind ik zo mooi. Ja, dan denk zo. Ja, wow. We kunnen nog een keer opnieuw doen. Dat jij het dan een keertje probeert.
[01:01.9]
Helemaal niet nodig. Nou, hang dat ding iets dichterbij, dan kunnen we gaan starten. Heel goed. Hoe is het? Het gaat goed. Hoe was je week? Nou, ik heb een kussen gekocht. Een kussen. Een kussen. Oh, een kussen. Ja, om op te slapen. Ja. Ja. Nou fijn. Dat had jij nog niet. Ja, dat had ik wel. Maar ik had zo'n bultje, weet je wel.
[01:18.8]
En het was helemaal niks meer. Dus ik heb een kussen gekocht. En ik, maar in de veronderstelling dat jij als rasse achterhoeker altijd gewoon tussen het hooi sliep. Nee joh. We hebben vandaag twee gasten jongens. Welkom Roy en Maarten Was het. Goedemiddag? Goedemiddag.
[01:34.0]
Maar jullie staan hier niet als Roy en Maarten. Jullie staan hier als de band Achtung. Jawohl. Ja, eigenlijk zijn jullie Duits. Ik moet zeggen dat jullie echt wel heel goed Nederlands spreken. Maar zien we er ook Duits uit? Of valt ook wel mee toch? Ontzettend. Je hebt je bril nu afgedaan. Ik heb hem nu afgedaan. Ja, ja. Het is wat minder geworden, maar van harte welkom.
[01:51.5]
Hoe was jullie week? Ja, goed. Die was goed. Mooi. Wat heb ik gedaan? Ja, prima. Mooi. Kort. Hebben jullie nog opgetreden? Afgelopen week? Hebben we opgetreden? Nee. Vorig weekend? Vorig weekend. Twee keer. Oh ja, twee keer. Het gaat soms echt. Echt. Het vliegt gewoon voorbij.
[02:07.1]
Leuk vergeten. Jullie seizoen komt er weer aan, toch? Ja, nu langzaam sputtert Zo komt het op gang. Het is zo een beetje sputterende motor. Die zal. Waar waren jullie laatste twee keer? Alleen in Merlo en in Lonneker. Bij Enschede. Paas.
[02:22.9]
Passaat. Lonneker. Lonneker. En het gebied waar jullie spelen. Is heel Nederland. Heel Nederland. Heel Nederland. En dat ongeveer. Hoeveel keer per jaar? Keertje of vijftig. En wat? Want jullie zitten in de band met hoeveel zijn jullie? En wat doen jullie? We zijn met z'n vieren.
[02:39.2]
Bas gitaar, toetsen en drums. Drums. Harm niet vergeten. Harm Niet vergeten. Harmjan Klein Gunnewiek op de drums. Thomas Bril Zang Ik. Maarten Hilbink Gitaar. En Roy Kroymans op toetsen. En hij kan het dubbel, dus hij speelt ook nog de bas op toetsen.
[02:56.8]
Ook nog. Ja, kijk aan. Maar wie is de frontman? Wie is de Thomas Sfeermaker? Thomas. Thomas Die zingt. Wij maken sfeer. Wij maken de sfeer. Ja. Oh ja. Nee, maar. De belangrijkste hebben we hier staan. Maar zonder dollen. De frontman van een band die, die is altijd wel belangrijk.
[03:14.8]
Jullie maken wel de sfeer samen. Of ja, jullie zijn een sfeerband. Ja, frontman wordt vaak gezien als zanger. In ons geval proberen we dat echt wel uit te smeren over de hele band. Vandaar dat we ook als het even kan, met z'n drieën vooraan staan. Dus ik sta vooraan, Thomas vooraan, Maarten vooraan. De drum staat achter. Want jullie zijn een feestband. Echt een feestband.
[03:30.8]
Ja, de zaak moet op de kop. Op de kop. Met die handel gaan we dadelijk helemaal fijn over. Hartstikke mooi. Hoe was jouw week? In Your Face las ik al. Oh, juist toch? Heel goed. Heel goed. Heel goed. Ik heb research gedaan. Mijn week was pri-- Ik had een hele drukke week. Jij hebt alleen een kussen gekocht. Ja, dat vond ik meer dan genoeg.
[03:46.1]
Nou ja, ik heb. Ik heb een pilates studio mogen openen vorig weekend in Doetinchem. Wat is een pilates studio in godsnaam? Voor heksen Is hocuspocus pilatus. Is dat? Nee, dat meen je. Nee, zeker niet. Nee.
[04:01.2]
Pilates, dat is eh. Om fit te worden is een combinatie van gymnastiek, yoga en boksen. Ja, dat weten maar weinig mensen. En je hebt dan ook nog reform pilates. Dat doe je op zo'n apparaat. Ja, want martel werktuig, martel werktuig. Ik dacht ik ga voordat ik die pilates studio eens even opzoeken.
[04:18.9]
Wat is nou eigenlijk pilates en waar komt dat vandaan? Dat is dus gewoon. Dat komt van Joseph Pilates. Die heeft dat ontwikkeld concept voor mensen, vooral voor mannen die moesten dienen in het leger of moesten herstellen van een verwonding. Zo'n sterke vent wordt hele zaak stil van.
[04:36.7]
Wat wel mooi. Heb je meegedaan? Heb je meegedaan? Dat vragen ze allemaal af natuurlijk. Nou, afgelopen week niet nee. En verder ook nog niet. Oké, maar heb je. Tegenwoordig vooral voor vrouwen of voor vrouwen? Je ziet als je een pilates studio binnenkomt, vooral vrouwen.
[04:53.3]
En dat dat bleek ook wel daar, want ik zei toen zijn er ook mannen die dat hier mogen? Nee, in principe niet. Maar op woensdag zijn mannen wel welkom. Ik kan me nog herinneren dat ik was een keer een feestje en daar zaten allemaal dames en die deden maar elke keer eens een nieuwe, nieuwe, nieuwe trend in de in de body cultuur.
[05:11.1]
Nou, je hebt de ja, de noem het allemaal maar op. En toen zei ik nou dat dat zumba zumba heette dat toen volgens mij ja. hoe ging dat ook alweer? Kun je eens voordoen? Nee, nou wacht effe. Ik zeg dat is echt, dat stelt toch helemaal niks voor? Dat kan toch iedereen? Nou, het draaide erop uit.
[05:26.4]
Hoog. Het liep hoog op. Draaide erop uit dat ik een weddenschap aanging en ik dus in mijn sportschool schoenen. daar kwamen we. Zelf stond ik in die grote spiegel. Hele grote spiegels. Waar was dit? Dit was in Terborg. En met juf Joke En en ik zat daar en.
[05:42.3]
En toen begon het met die muziek. Al die bewegingen. Ik denk jongens, vingers in de neus, Dat kon echt iedereen. Toen bleek dat de warming up te zijn en het echte werk kwam daarna. Ik wilde zeggen na 10 minuten wist ik niet meer dat ik aan achterkant op stond. Echt niet. Zijn er beelden van?
[05:57.6]
nee, dat niet. Gelukkig niet. Jammer hè? Afgelopen week ook onwijs veel reacties gekregen. We hebben wat. We plaatsen iedere week van die snippets, van die korte filmpjes met fragmenten. Ja, wacht. Even, ik wilde één ding even van je weten. Nou, wat wil je? Je fiets was niet lekker in orde. Nee, ik heb mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht.
[06:14.3]
Voor de zoveelste keer.Ik heb. Ik zal geen merk noemen, maar ik heb een een hele mooie fiets. Alleen ik ben nogal een grote jongen dus als ik goed aanzet op dat ding dan slaat ie door die gravel bike van je. Nee, nee nee nee, die doet het uitstekend. Oh, ik dacht die andere.
[06:29.8]
Nee, mijn mijn woon werkverkeer fiets dus die heb ik weer naar de fietsenmaker gebracht. Woon werkverkeer. Je woont om de hoek man. Ja, woon werkverkeer. Het zeker een elektrische of niet? Wat heb jij dan gekocht twee weken geleden? Elektrisch? Fijn. Jongens, hebben jullie ook een elektrische fiets?
[06:46.0]
Een Achterhoeker kan niet meer zonder een elektrische fiets. Maar goed, we hadden dus meer dan 130.000 mensen die vooral Tijn heel grappig vonden toen hij vertelde over over de de huizen of de huisdieren, de dieren die ze vroeger had. Hier had hij een groepje vrienden en daar hadden ze de goede gewoonte om elkaar levende dieren cadeau te doen.
[07:03.0]
Dat was heel grappig. Op de verjaardag en de laatste verjaardag die hij thuis vierde, dat mocht dan nog één keer, maar we wonen al in Enschede. Daar gaven ze hem een kalkoen. Ja, dat was ook de laatste keer dat hij feestjes mocht houden thuis. We gaan naar de actualiteiten. Laat maar komen, als deze het ook wil.
[07:23.7]
Zo, want ik zei het al net in het intro Mocro Maffia komt terug naar Winterswijk. Die hebben één seizoen gehad inmiddels. Ik weet niet, hebben jullie het gezien? Nano heet dat. Het is eigenlijk een spin off van Mocro Maffia. To Nanu? To nanu? Volgens mij Tornano, Tornano.
[07:39.8]
Ja oké. Tonino. En de opnames zijn. Dat is de wijn. Ik heb het wel gezien. Dat is die eerste serie. Ik heb hem helemaal afgekeken. vond het onwijs leuk. Ik had eigenlijk een stukje willen laten horen, maar dat was een van de dingen waar ik niet van onder de indruk was van To Nanu.
[07:56.7]
Was het Achterhoeks of een dialect? Ja, ik weet nog dat ik dat zat te kijken met mijn vrouw op de bank. En Marit die zei toen tegen mij Jeetje, het lijkt wel alsof. Alsof. Alsof je luistert naar een Achterhoeker die juist ABN probeert te praten. Nou dus als je luistert moet je maar eens opletten.
[08:13.3]
Het was niet, maar ze hebben een heel leuk serie. Ze zijn. Ze zijn wel een inhaalslag aan het maken qua dialect. Ja, is dat zo? Ja, dat is zo. Hoe weet je dat? Ja, ik kan er niet alles over vertellen, maar als je, als je, als je nu in die serie Alderbarstend hoort zeggen ga er maar vanuit dat deze man daar gereged heeft.
[08:34.3]
Onmundig. Ja, oké. Maar wat leuk werk is. Afgelopen dinsdag hebben ze Winterswijk op de kop gezet met de opnames. Ja, ik zag de ene die vroeger in de Flodder serie speelde en die was een corrupte agent. Oh ja, ja, ik ben even zijn naam.
[08:49.6]
Maar jij hebt een beetje invloed gehad hoor ik. Nee. Nee, ik heb geen invloed. Nee. Nee. Nee. Ze hebben me gevraagd of ik even naar het dialect gedeelte wilde kijken. Oh, en ook. Heb je ook. Ik weet niet wat je wel en niet mag vertellen, maar heb je ook meegeluisterd naar hoe ze het uitspraken en zo?
[09:04.9]
Nee, dat kwam daarna. Wat ik gedaan heb is nog steeds dramatisch. Ik heb de scripts doorgenomen en ik heb de gedeeltes die ze in het dialect spraken heb ik ingesproken, zodat ze een Achterhoeker die Oh, maar dan krijgen wij nu wel een scoop, want wordt er een beetje veel Heb je veel moeten lezen, dus wordt er veel in dialect gesproken.
[09:21.2]
Of ja, echt veel. Ja, mooi. Ja, Mooi. Ja. Volgende nieuwtje. Oh, daar gaan we weer. Joep, draai in Didam uit Diem wint de debat wedstrijd De Stem van Jong Nederland. Hij zit op Canada College in Duiven. Kan Dea kan Dea, zo heet dat toch?
[09:38.5]
Ja, staat hier. Ja, oké. Ja, die hebben we. Ja, dat heeft onze redactie geregeld. Ja, maar die zitten in Schotland dus het kon ik niet navragen. Maar die heeft een debat wedstrijd gewonnen voor jeugd inderdaad. Wat moest hij daarvoor doen? Debatteren denk ik.
[09:54.1]
Of het in het provinciehuis in Annemden over Trump, Poetin en kans op oorlog in Europa. Geopolitiek inderdaad. En as we speak as we speak tijdens deze. De Straat van Hormuz is open. Oh, is dat zo? Ja. Serieus? Oh. Nou, ik zat net te vertellen aan iemand in het café hiernaast, want die hadden wat tickets geboekt Ik zeg nou, dan hoop ik dat je nog op vakantie kunt, want ik las vanmorgen dat we nog voor zes weken kerosine hebben in Europa, maar dat is dus binnenkort opgelost.
[10:20.7]
Johan heeft het gekoppeld. Ik las het heel snel gekoppeld aan het bestand en alle commerciële vaart kan weer door de Straat van Hormuz. Nou, en dat allemaal met dank aan Joep, de raad uit Didam. Dank je wel. Ja, dank Joep. In Ulft hebben we basisschool De Woelwaters zitten.
[10:35.7]
Die zul jij ongetwijfeld kennen. En jij ook Roy, denk ik, Want jij komt daar. Heb jij daar op school gezeten? Toevallig. Nee, ik ben er wel veel langs gefietst. Ik heb op de Maria school gezeten. Kijk, dat is echt toch? Mijn vrouw komt ook uit Ulft, dus al de Woelwaters en de kinderen en de Mariaschool, dat kent iedereen.
[10:51.5]
Ja, maar goed, die hebben een originaliteitsprijs gewonnen. Die is naar de tuin gebouwd is van de Meanders uit Van de Meander uit Varsseveld. Het Sivon. Ik weet niet of dat kent Dat is het zeker. Waar staat het ook alweer? Voor zie van wat de letters verstaan weet ik niet, maar het is wel het innovatieve centrum in van alle ondernemers om het makkelijk te zeggen van alle ondernemers in de Achterhoek.
[11:14.1]
Ja, en daar hebben die hebben we een tech talk in plaats van TikTok Tech Talk League. Er zijn weken van ontwerpen en bouwen en weer opnieuw opbouwen aan vooraf gegaan. Daar hebben zij ook aan meegedaan. Daar kon je punten voor scoren in wedstrijden door middel van ballonnen van andere teams kapot te prikken met die dingen.
[11:33.4]
Ik weet niet of je dat kent. Van waar was dat ook alweer? Altijd Discovery Channel of zo. Die vet hoor, die robots die met elkaar en niets aan gingen, dat ging er echt op ja, tot ze kapot gingen. Als ze niet meer reden waren ze af. Nu hoeft dus alleen maar ballonnen kapot te prikken en daar zijn ze in Ulft dus heel graag gewoon.
[11:49.6]
Dat ze niet meer kunnen rijden, die dingen. Over tot het gaatje gesproken Wat is het volgende nieuwtje? Nee, nee, nee. Ik word nog even over de 18 april. Dat is wel belangrijk als je het hebt over het bedrijfsleven in Achterhoek. De techniek dag met name ook voor meiden. En stuur ze naar die techniek dag. Maar zijn heel mensen, met name voor meiden, omdat die daar toch heel veel plezier meiden die in de techniek terechtkomen, vinden daar heel veel plezier in.
[12:12.3]
En mannen niet. Nou ja, het is altijd gangbaar dat de mannen in de techniek zaten. Goed voor de item. Ja, ja, jij zei al tot het gaatjeJa fotograaf Rijkers Schips internationale foto wedstrijd categorie delivery delivery zijn zei dat geboortefoto's of niet?
[12:30.7]
Ja sorry, ik moest even een slok nemen. En Nienke komt voorbij. Nee, maar in de levering dus. De internationale wedstrijd en twee andere foto's van Rijker behoren ook bij de eerste 10% van alle inzendingen en dat is georganiseerd door de International Association of Professional Birth Photographers.
[12:48.8]
Jeetje, het lijkt wel alsof jij in Engeland geboren bent. Ja, dacht het wel. Wist je trouwens dat we hebben goede fotografen. Fotografen. Je hebt Stam Bouwman is zo vol. Die hebben we. Elke keer gehad. Ja, dat weet ik. Maar hij heeft niet. Hij heeft niet. De dansende eenkoring is niet de winnaar geworden. Nee, maar voor mij wel.
[13:04.6]
Zo is dat voor ons allemaal. In Lochem is iets feestelijks en verdrietig tegelijk gebeurd. De Nettelhorstbrug is daar geopend op of wordt is geopend, inmiddels op 11 april.
[13:21.4]
Ik weet niet of jullie daar dat nog weten. Dat kwam toen in het nieuws. Er ging iets verschrikkelijk mis volgens mij. Zelfs tijdens opnames van een interview, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar daar is dus iemand omgekomen bij die werkzaamheden. Nou, die brug, die is eindelijk opengegaan. Daar kwamen we en dat was in februari 2024.
[13:39.1]
Een hijskraan ongeluk? Ja, er kwam daar iemand om het leven. Maar dat is de verbinding tussen de A1 en de regio. Dus een belangrijke, belangrijke brug is nu open. Gedaan door een fiets-DJ met livemuziek. Ja. Nou ja, die bruggen staan open. Maar wat ik me dan echt afvraag hoe is er een planner bij Rijkswaterstaat die het voor elkaar krijgt om dan te plannen dat de IJsselbrug van de Achterhoek buiten te sluiten.
[14:02.2]
Precies. En nu zijn ze ook op de weg naar Zutphen. Die ligt er ook uit. Ja en hoe dan? En waarom? Ik denk niet dat het Rijkswaterstaat is. Dat denk ik wel. Die gaat over de rijkswegen. Maar die wegen zijn toch ook Rijkswaterstaat? Provincie?
[14:17.9]
Provincie en Rijkswaterstaat? Ken jij iemand daar die dat? Dat je hem even belt? Nee, ik ken niemand bij Rijkswaterstaat. Jammer jongen. Ja goed, dan hebben we nog de wolf. Ja jeetje. Heb je de foto's gezien? Ja, dat is echt. Snap ik. Snap je niet.
[14:33.1]
Nou dat de de mate waarin dat allemaal gebeurt, die wolf en hoe die huishoudt in Hummelong dertig schapen dood, waaronder lammetjes. Ja. De meerdere. Je hebt een boer, want. Daar is inderdaad. Misschien moeten we hem even inleiden. Daar werd afgelopen week een boer s ochtends wakker van de telefoon die roodgloeiend stond omdat mensen langs zijn weiland waren gereden en daar allemaal dooie schapen en lammeren aan hadden getroffen.
[15:00.3]
Of in ieder geval zwaargewond. En er zijn dus inderdaad dertig schapen doodgebeten door de wolf en waarschijnlijk door meerdere wolven, las ik al. En jij snapt dat niet. Ik snap niet dat dat. Dat die nog rondloopt. Dat denk ik. Dat bedoel ik. Ja, wat is er?
[15:15.5]
Wat zou jij ermee doen? Afschieten of verjagen? Wat? Ja, maar. Ook die pony's. Pony's bijvoorbeeld. Even voorbeeld van pony's. Meisjes die pony hebben. Dan met het hele gezin met allemaal vriendinnen. Ze gaan bossen borstelen voor de pony. De volgende morgen ligt die.
[15:30.7]
Ligt die in twee stukken. Ligt hij in de wei. Omdat de wolf dat gedaan heeft. Weet je? En het verdriet is, is echt immens. Dus ik vind toch wel dat we daar echt rigoureus even wat moeten doen. Wat vinden jullie van de pony? Daar valt niet te kiezen. De pony of van de wolf?
[15:47.1]
Nee, nee, de pony. Jezus, wat een wat. Wat voor vraag? Ik snapte hem ook niet. Een redelijk open vraag dit. Wat vind je van de pony? Wat moeten ze doen met de wolf? Ja, nou. Met lichtsignalen duidelijk maken dat hij de andere kant op moet lopen.
[16:04.1]
Je hebt de Dion Graus methode ook gezien, toch? En dat is. Heb je dat niet gezien? Die heeft al eens in de in de Tweede Kamer voorgedaan hoe je het moest doen als je een wolf tegenkwam groot maken. Dat was ook wel even. Maar de wolf is schrikkerig. Hij deed ach, dat was ook gênant.
[16:21.6]
Wat nou die jongen. Dat deed? Ja. Heb je gebeld of hij in te huren is voor de Achterhoek? Ja, misschien kan hij hier een cursus geven. Zal wel mooi zijn. Wij gaan door naar Alden Basten. Want we gaan naar Achtung.
[16:45.2]
Ja, de jongens van Achtung, die staan er bij. Achtung. Ik zei al jullie praten best wel goed Nederlands voor een Duitse band. Maar de de een Duitse naam. komt dat vandaan? Ja, waarom? Waarom Achtung? Ja, Waarom in hemelsnaam? Op zich wel grappig. We zaten in het begin ook te kijken van joh, wil muziek maken, hoe moet je dan heten?
[17:04.0]
En toen dachten we van ja weet je, het moet eigenlijk aan twee eisen voldoen. Je moet. Als je twintig bier op hebt, moet je nog kunnen uitspreken en je moet het kunnen onthouden. En de praktijk heeft nu uitgewezen dat dat werkt. Dus we zijn onderzoek gedaan en. En dit is geen leugen, dit is echt geen leugen. Dit is geen leugen. Dus nee, het is zo ontstaan.
[17:20.7]
Iemand heeft een keer geroepen en het is blijven hangen. Ik kan me voorstellen jullie op het hoogtepunt van het optreden dan veertig voor het podium staan. Acht, acht. Ja, dat klopt ook. Ja toch? Ja. Ja, want zo'n band zijn jullie. Nou ja, in begin zat het ons een klein beetje tegen. Want toen hadden we iets meer zwarte kleding aan.
[17:37.5]
Toen dachten we dat het zo'n Rammstein coverband. Ja, ja, ja. En dat, ja, dat hebben we heel vaak moeten uitleggen. Dus dat was commercieel in het begin niet helemaal handig. Maar nu? Hoe ziet de band er nu uit? Ik bedoel, jullie treden op feesttenten. Ja, feesttenten, festivals.
[17:53.7]
Heel af en toe een bruiloft. Ehm. Maar voornamelijk tentfeesten. Zoals dat dan hier in de Achterhoek zo mooi heet. En de intentie is dat eigenlijk dat het feest wordt. Ja, wij zijn gewoon een feestband. Gewoon de boel op de kop. Feest in koffer, Gast erop. En jij zei al we hadden. Er waren wat kerels die wilden samen muziek maken.
[18:10.3]
Maar hoe? Hoe gaat dat dan? Want het was de bedoeling meteen vanaf het begin om er ook echt een succes van te maken. En er ook nog wat mee bij te kunnen verdienen. En misschien nog wel er helemaal van te kunnen levenEn hebben jullie elkaar toen gevonden of kenden jullie elkaar al?
[18:25.7]
En zeiden jullie goh, laten we eens een keertje wat gaan doen met muziek maken. Nou Roy en ik kenden elkaar een beetje op afstand. We zaten in twee verschillende. Ja, want. Even voor de pak ook even mee, want jullie hebben je sporen al hoeveel jaar verdiend in allerlei bands die door de Achterhoek zwierven?
[18:42.3]
Ja, precies. We hebben. Voordat we dit begonnen hebben echt al wat. Hebben we wat jaren in andere bands gespeeld en het trucje daar een beetje geleerd en gezien hoe het moest en hoe het kon. En daar ook de mogelijkheid gekregen om onze eigen visie op op het entertainen te ontwikkelen.
[18:58.4]
En wat is de visie? Wat is de visie? Kijk, heel goed. Nou weet je, wij, wij vinden het gewoon heel belangrijk. Je komt daar. Wij vinden het het. Wij zeggen altijd een drie. Er is een driespan met zo'n optreden, namelijk de organisator, de band en het publiek. En dat moet samen, kan dat? Kan dat zich vermenigvuldigen?
[19:15.2]
En als je één daarvan geen aandacht geeft, dan werkt dat niet. En weet je natuurlijk wel, vaak ziet bij muzikanten wij zijn geen muzikanten, wij zijn entertainers en ons middel is muziek. Dat vinden wij daar weet je, zo kijken we tegenaan. En je moet alles aandacht geven om zorg om te zorgen dat het tot een succes een succes wordt.
[19:33.1]
En in die afgelopen jaren daarvoor hadden wij van alles gedaan. Veel gespeeld overal. De hele Achterhoek vooral ook. Ook gezien en naar mijn band stopte. Jouw band stopte en we kwamen een beetje zelf aan het klooien. We raakten ze in contact. Want waren dat voor? Waren dat ook coverbands waar jullie eerst in speelden?
[19:49.6]
Ja, ja, we zaten allebei echt in een top honderd band en en speelden ook gewoon echt kermissen. Veel kermissen en wat meer bruiloften. Echt de hits van dit moment. Ja, ja, ja, dat is wat je bedoelt met top honderd band. Dat je gewoon de actuele dingen speelt. Het kermiswerk zeg maar. Ja, ja, ja. En maar jullie werken er de hele avond toe naar die climax op het eind dat iedereen met de T-shirtjes uit zwaaiend bij jullie voor.
[20:13.6]
Bijla bijla nummer weer voorbij. Bijla bijla heb ik verleden jaar uitgeroepen tot het feestnummer van duizendnegenhonderdvijfentwintig. Duizendnegenhonderddertien. Dat het. Doe er nog maar één. Ik heb ook altijd de neiging als we Koningsdag.
[20:29.2]
Dan zeg ik altijd koninginnen, koning, koningin, Koninginnedag en 30 april. Dat zit er bij allemaal in. Maar dat is bij jullie. Het hoogtepunt moet wel euforisch. Ja. En dat hoeven geen shirtjes en blote blote pens te zijn, zeg maar. Maar je wil gewoon dat mensen naar huis gaan en zeggen ik heb gewoon een mooie avond gehad en gewoon genoeg gehad.
[20:50.2]
Mooi gefeest, de kop nat, de rug nat en dat is het. Daar gaan. Ja ja. En zitten jullie dan meer in een coverband? Zijn jullie, Wat zijn dan de nummers die we jullie geweldig doen? Ja, wat zijn de meest aangevraagde nummers? Wat? Ja, dat valt tegenwoordig wel mee. Dat hangt ook heel erg af van waar je speelt.
[21:07.8]
Als je wat verder hier uit de regio gaat, dan kom je soms dingen tegen dat je denkt heb ik nog nooit van gehoord. Een of andere lokale held die die wereldberoemd is in zijn eigen woonplaats zeg maar. Geen idee, maar het wisselt gewoon heel erg en we willen dat geijkte wat zeg maar dat geijkte sfeertje wat vaak om een coverband heen hangt dat je vaste dingetjes doet.
[21:27.5]
Dat proberen we ook een beetje een beetje weg te blijven. Gewoon dingen te doen die we die wij mooi vinden, waarvan wij zeggen daar zet je gewoon een mooie sfeer neer. En dat maakt dat maakt het nummer niet zoveel uit. Maar dan wil je gewoon kijken van wat, wat voor effect heeft dat dan? En ik noem. Dat altijd het Achterhoekse met beleg. Ja, maar dat is heel belangrijk.
[21:44.2]
Dat is heel belangrijk. En of je nou met bleert met met iets, iets van Abba of iets van van wat daar helemaal haaks op staat, dat maakt ook eigenlijk niet uit, als het maar gewoon lekker. Lekker. Lekker valt. Ja. Heel goed. En en en noem dan eens een medeleider wat bij jullie in de Achterhoek? Pfffff.
[22:00.6]
Ja. Ja, het hoeft geen Achterhoeks nummer te zijn, maar wat. Doen we dan? Wat je net had dat bijla, wat je dan zegt, dat is dan iets wat in één keer opkomt en dan zeg ik van dat proberen we even ergens een keertje tussen te stoppen en dan knalt zo een hele zaal, die knalt uit elkaar en dan denk van wat gebeurt hier joh? En dan. Dat is dan wel mooi. Daar wel iets leuks over, want ik dat het is.
[22:17.6]
We kennen waarschijnlijk ondertussen allemaal dat een ouder nummer is en en dat is dus door die gasten gecoverd. En ik hoor, dat ging al een beetje rond op de socials en ik hoorde dat een keer en ik zat. Ik zat. Weet je, hoe gaat zo'n proces? Dan je thuis wat te pielen, of je hoort eens wat. Of je zit lang in de auto en dan.
[22:33.8]
En dan gaat er van alles door je hoofd en dan bedenk je in keer medley Of je er komt wat binnen en dan peul je en dan kom je thuis en dan piele ik wat op mijn gitaar en dan flans ik wat in elkaar wat achter elkaar kan. Want we proberen wel echt allemaal korte stukjes te maken. Probeer je alles altijd achter elkaar aan te plakken. Allemaal.
[22:49.2]
Allemaal. Ja, en dan komt hetzelfde. Als startakkoord. En dan? En ja. Of hele creatieve overgangen te verzinnen doen we ook wel eens. Maar goed, het punt wat ik wil maken ook Bijla kwam langs en dat was nog niet. Was nog niet viral gegaan. Dat zat. Dat hing een beetje op de socials.
[23:05.5]
En ik zeg joh, ik zeg in de in de groepsapp met de band jongens, hier moeten we wat mee. En Thomas die En Thomas die zei Jongens, dit kan echt niet, dit wordt helemaal niks. Helemaal niks. Nou ja, de rest zei dat gaan we gewoon doen, oké?
[23:21.4]
Eerste optreden. Ik denk dat we denk met de repetitieruimte een keer snel doorgespeeld hadden. Nou, die tekst is natuurlijk niet zo moeilijk. Het kan iedereen precies, dat gaat redelijk nou, wij zetten dat in. Nou, dat is niet normaal. Je weet niet. Er staat geen dak meer op die tent. Het was gewoon ja, het ging alle kanten op.
[23:39.4]
Ik weet het wel. We keken Thomas aan. Ja, je hebt wel gelijk. Moeten niet meer doen? Moeten niet meer doen? Ik kan. Ik kan bijna. Bijna. Bijna. Ja, dat is hem. Hè? Ja, wie kent hem niet, Ik mag altijd de theatertent presenteren op de Zwarte Cross. En we hebben verleden jaar met de Zwarte Cross. Iedereen als ze binnenkwamen bij de theatertent zetten we bijla, bijla, bijla op.
[23:57.6]
Ja, en dan gelijk sfeer. Die hele tent knapte uit elkaar. En toen hadden we die De de, de Beeken. Hoe heet die toch? Die die Ooss, Kes Beek. Die ouwe grutten boer? Ja, die. De koning. De ouwe grutten koning. Ja, die ja. Met de hele familie. Ja, jij weet dat we niet, maar die, die was het dus.
[24:14.5]
En toen. Nou, we zetten dat bandje op en toen kwam de familie op. En toen met tranen in hun ogen. Oh komen al die mensen voor ons dat ze hier zo bij ons in de tent zitten? Ik zeg ja, maar dat kan nog een keer. En ik geef een knippie naar de technicus en die zette gewoon nog een keer Bijla. Bijla.
[24:30.1]
En dat nummer hebben we acht keer gedraaid tijdens dat hij op podium zat met de familie.Hij vond het geweldig. Wat onderscheidt jullie nou van die 3000 andere coverbands die we hier in Nederland hebben?Nou, ik weet niet. Moet je? Wil je onderscheiden? Is dat een van de doelen? Wil je onderscheidend zijn?
[24:46.3]
Of maakt me niet zoveel uit als we maar een feestje bouwen? Nou, wij vinden het denk vooral een werk omdraaien. Dat wij iets doen waar wij achter staan. We vinden het. Ik vind het belangrijk dat we, dat we, dat we iets. We hebben bepaalde filosofie en het gaat er gewoon om dat je heel veel aandacht hebt, heel veel. Je bent niet een band die maar komt zenden artiest, want we zijn niet als muzikant.
[25:04.1]
We zijn als entertainers en dat kunnen we alleen met dat publiek doen. Dus wij investeren echt heel veel in het publiek. We hebben hele, hele korte nummers, dus ons optreden bestaat ongeveer uit 120 nummers die we daar door knallen. Dus ja. Dat een optreden. Ja, een show. Ja. Ja, maar oké. Maar dan? Dan is het.
[25:19.1]
Ik ken dat een beetje dat ze het gevoel hebben van het nummer en dan zitten we alweer in het volgende nummer. Ja. En we hadden twee weken geleden hadden wij twee weken geleden toch drie weken geleden alweer Erik Ramaker te gast als de programmeur van de DRU Cultuur. Of van de DRU Pop podium.
[25:35.2]
En toen hadden wij het over het. En dat las ik de laatste tijd ook in het nieuws. Dat de de coverbands, die worden steeds groter en die worden steeds meer gevraagd. Erik die zei dat ook Als ik een coverband neerzet of een tribute band tribute had hij het vooral over Dan breng de kaarten veel eerder kwijt dan dat ik gewoon een nummer of een band neerzet die eigen nummers speelt Maar ik denk dat jullie absoluut geen tribute bands zijn.
[25:57.3]
Jullie zijn een coverband en eigenlijk zijn jullie meer nog een feest band dan een coverband Ja, ja Maar waar ik naartoe wil? Zien jullie jezelf als een bedreiging, zeg maar voor dat soort bands? Of zeg je ik dat zie ik niet meteen Nee. Ik denk geen bedreiging.
[26:13.3]
Nee. En ik ken de discussie wel van dat die tribute bands, dat die nou heel. Dat komt helemaal op. Ook op tv en zo zie dat natuurlijk allemaal. Maar dat dat is de insteek van joh, we willen het origineel zo goed mogelijk benaderen. Ja, ja, en dat is iets wat wij absoluut niet als uitgangspunt hebben.
[26:30.4]
Wij proberen ook nummers niet supergoed na te spelen, maar proberen Oké, wat? Wat spelen we uit dit nummer? Wat blijft hangen, wat werkt en dan gaan we weer door. Dus voor ons zit het hem veel meer in het gevoel van het nummer meegeven aan het publiek dan het nummer goed spelen. En hebben jullie wel eens getwijfeld of je nou eigen nummer er tussendoor moest schrijven nog of niet?
[26:47.7]
Of heb je dat nooit gehad? Heb je het over? Volgens mij we. Het niet. Nee, we niet over twijfelt. Nee, nee, daar gaan we ook niet naar vragen. Is wel voorbijgekomen, hoor ik. Ja, ze vragen wel vaak van jou covers en wat doe je zelf dan? En maar dat hebben zoiets van nee, dat dat, dat past ons niet. Nee dus. Die ambitie, die is ook helemaal niet.
[27:04.2]
En wat niet is, kan nog komen misschien, maar ligt niet nu. Anschouwt. Weet je dat dan? Dat is een creatief proces. Maar weet je, veel mensen onderschatten misschien het creatieve proces wat wij toch wel aangaan. Want wij maken die medley maar een en al medleys. Alles gaat aan elkaar vast en en nummers op onze manier soms.
[27:21.1]
Soms staat bestaat een nummer uit 38 akkoorden en die reduceren wij tot vijf. En jij hoort echt het verschil niet. En maar door door dus. Ons creatieve proces zit veel meer in het in het samenstellen van zo'n medley en gewoon rare onverwachte dingen te doen waarvan jij continu even, even, even, even zo op op op je je je hakken zo oplift van hey, dat is leuk, dat is leuk.
[27:40.8]
En repeteren, want dit soort dingen, dit moet je oefenen en doen. Waar zit nou de meeste tijd in? Is dat nog het repeteren of toch in de optredens? Ik denk eigenlijk wel het verzinnen, het verzinnen van mooi materiaal of het uitzoeken van daarvan.
[27:55.9]
En dan merken we nu dat je gewoon denkt dat je een goed idee hebt. Ga je spelen En dan denk je toch niet helemaal. Nou, weer terug naar de tekentafel, wat nieuws proberen en dus we zijn heel bewust bezig met wat we spelen. En en ja, dat is een proces wat gewoon ongemerkt heel tijd kost eigenlijk.
[28:11.1]
Optreden kost minstens tijd. Optreden kost minstens tijd en vaak denk je van wat ik heb bedacht. Dat blijkt in de praktijk toch wat minder te werken. Nou, dan ga je weer terug naar tekentafel en dan verzin je weer wat nieuws. Zo proberen we. Daarmee om te komen. Aan smiddags om 3.00u of vier, vijf. Hoe laat zijn jullie op locatie bij de band? Op optreden, uurtje of zeven of zo.
[28:28.9]
Oké, maar dan is het toch het gemeenschappelijke gevoel die zal, die gaan we veroveren. Zeker. Ja, dat is het. Lukt dat altijd? Eerlijk zeggen ja, eigenlijk wel. Ja, vaag. Soms.
[28:43.9]
Nee, Vaak wel. En de ene keer wat sneller dan andere keer. Ja, dat is. Het Dat is meer. Dat is altijd. Ja. En ligt dat aan jullie? Of het aantal bier dat erin gaat? Combinatie, denk ik, want als wij zien het is moeilijk. Kijk, het voordeel is we spelen alles live. We zijn niet we, we willen. We laten ons niet beperken door wat dan ook. Dus wij kunnen, kunnen en we praten veel tegen publiek.
[29:01.5]
Maar je bent zelf wel bij een show geweest. Je hebt wel een beetje een gevoel. We praten veel en op moment dat je denkt het gaat moeilijk, dan ga je gewoon meer energie erin pompen. Of je probeert het persoonlijker te maken mensen persoonlijk aanspreken. Of ja, dus het is ook gewoon een uitdaging, zeg maar. Juist en iedere keer weer proberen. Precies. Dat is echt. Ja.
[29:16.9]
Er zit een verschil in. Jullie spelen landelijk. Jullie spelen. Zit een verschil in of je nu met de band in de Achterhoek aan het klooien bent, om het zo vriendelijk te zeggen. Of dat je verderop zit. Wordt er meer gefeest, wordt er beter gefeest hier. Bij anders.
[29:32.7]
Hoe anders dan? Wat is het verschil? Ja, wat is het Achterhoekse publiek als je dat moet omschrijven ten opzichte van weet ik veel, ergens in het noorden in Friesland? Dat is een groot verschil tussen Of is dat? Ehm, nou weet je, Achterhoekers zijn sowieso het is goed feestpubliek. We kunnen hier in de regio kan ieder in ieder geval wel losgaan.
[29:50.0]
Aan het eind van de avond is iedereen kan goed losgaan en zijn er op andere plekken van Nederland hebben ze daar wat meer moeite mee. En dat zal misschien iets meer het westen, maar we zitten vooral een beetje aan de hele oostkant van noord tot en tot aan Zuid. En ja, wat is echt het verschil? Ja, in noorden zijn ze misschien in het begin ietsje stugger of zo, maar het zijn wel hele lieve mensen en we worden altijd.
[30:08.2]
Wat heel erg worden overal heel lief en en en ontvangen hoor, want het is ook een beetje wat je erin stopt krijg je terug. En dat is in alles in het leven natuurlijk. Ja, ik denk ja. Wat zijn ze? Zijn ze iets afwachtender, iets stiller, denk ik. Iets stiller. Hoe zou jij het zeggen, Roy? Ja, ik denk het wel. En het hangt ook een beetje af van hoe het feest is opgebouwd.
[30:25.0]
Want we stonden toevallig een aantal weken geleden stonden we echt in het puntje van Friesland.Ja, dan moest je om 8.00u beginnen en dan staat er dertig man in de zaal. die staan allemaal achter de bar, want dat is personeel. En die deden allemaal mee. Die deden allemaal mee en die hadden zoiets van ja, weet je, dat gebeurt.
[30:40.1]
En de organisatie vindt dat dan. Die verontschuldigt zich dan. En zei van ja, eigenlijk was het niet ja, sorry, sorry voor jullie. Een uur later zitten 1700 man in de loods. Ja joh, en dat gaat dan supersnel. Maar dat komt dan puur omdat ja, daar komen dan in één keer zestig bussen aangereden met, met bezoekers die gewoon uitgeladen worden.
[30:55.3]
Dus het is ook gewoon. Enerzijds is het ook praktisch en anderzijds ja, zit het soms ook in wat mensen gewend zijn of hoe ze feestvieren. En je ziet ook wel eens dat ook met name na een optreden dat je denkt dat publiek heeft denk ik niet helemaal lekker gevonden. Maar dan komen ze naar je toe en dan zeggen ik heb nog nooit zo'n mooie avond gehad joh.
[31:10.3]
Maar dat uiten ze dan anders dan dat ik? Nou ja, ik heb zelf ook in een bandje gespeeld. Niet te veel tijd daaraan besteden, maar wij zeiden ook altijd nee, heb ik niet gedaan. Af en toe dan in het ene gedeelte van Nederland. Dan is het een compliment als ze met de voet zo ongeveer mee staan te tikken. En in het andere gedeelte van Nederland gaat de hele tent los en zeggen ze na de tijd nou, ik heb wel eens beter gezien.
[31:29.7]
Ja, ja, weet je, dat gebeurt. Je probeert er wel altijd het moois van te maken en we gaan er volle bak energie altijd in. En dat werkt. Dat het tandje erbij, die favoriete plek waar je waar je het liefste komt of waar je elk jaar komt, of elk om de zoveel tijd komt. Ik wil jullie er wel aan herinneren dat dit een Achterhoekse podcast is.
[31:46.5]
Dit is een Achterhoekse podcast. Nou, het komt goed uit het achterland, hè? Volgende. Volgende maand, eind mei 25e. Uit mijn hoofd. Tweede Pinksterdag. Tweede Pinksterdag. Maandag staan we op mijn acht toppen een beetje. Ja. Hoe laat zijn jullie? 8.00u? 10.00u? Ja, 's avonds in de.
[32:02.4]
In de tent van Jansen. Jaar bij geweest. Dat is echt wat je zegt. De tent die staat aan het einde van het optreden. Helemaal op zijn kop en stampensvol ook trouwens. En het geluk toen was ook mooi weer. Dat hoop ik nu ook weer heel erg op natuurlijk. Maar het is één groot feest, dat kan ik beamen.
[32:19.7]
We hebben het vooral over publiek gehad, maar wat vinden jullie zelf nou het leukste om te doen? Is er een favoriete cover die je zegt? Of favoriete medley? Of een favoriet gebied? Nee. En profileren jullie je ook? Daar ben ik dan ook benieuwd naar. Weet je wel dat je een feest bent? Je hebt heel veel bands uit de Achterhoek regio of de Wil je Beukes, Jovinke, dat soort?
[32:40.6]
Ja, zit dat in je? Is dat een onderdeel van jullie party in de feest? Nou, wij proberen ons wel nationaal te presenteren dus. Maar we hebben natuurlijk wel die roots gewoon. Dus we kijken vooral wat, Wat, wat, Waar is het publiek?
[32:58.2]
En je. En je ziet dus een nou ja, je volgt een beetje waar, waar, waar Normaal en Jovink altijd groot zijn geweest. En dan zie je ook wel het noorden natuurlijk. En daar zie je toch wel dat je nou, daar gooien we wat extra een keer Jovink erin, of, of of zoiets. En dan proberen we daar wel wat extra extra bij bij te zetten.
[33:14.3]
Maar er zijn ook plekken in het land waar ze het gewoon bijna niet kennen. Ik denk dat je hier ook in de Achterhoek al pluspunten scoort. Ik weet niet of jullie dat doen hoor, maar dat je in dialect af en toe wat roept tegen dat publiek in plaats van in het ABN. Of is dat? Ben daar niet mee bezig?
[33:29.8]
Nee, dat kan. Hangt ook een beetje van de setting af. En. Maar we willen ons niet beperken tot een dialect band. Dat zijn we niet. We kunnen wel spelen. Nee, dat begrijp ik. Nee, maar de de. Dit klinkt weer zo lastig. Adaptiviteit. Dat je je een beetje aanpast aan het publiek.
[33:46.3]
Zeg maar. Precies. Kijken hoe je ze benadert? Of is dat precies? Maar dat gaat, dat dat gaat gewoon als vanzelf En dat dat dat. Ja, Soms dan denk je oh ja, we gaan dit proberen, we gaan dat proberen. We hebben vorig jaar gespeeld op een internationaal, wat was het een voetbal toernooi voor allerlei politieteams van de hele wereld.
[34:02.6]
Op een bepaald stad En Grolle. Precies, Nou, ik heb wel. Nou, hebben we gespeeld en dan presenteer je in het Engels en dan zoek je van tevoren vraag je even Joh, hebben we Portugese, Spanjaarden, Fransen in de zaal? En dan probeer je even iets over Ronaldo te roepen. Of weet ik veel wat, weet je wel.
[34:18.3]
Dus dan is een beetje meebewegen met de mensen en dat wordt over het algemeen wel gewaardeerd. En het zit hem voornamelijk in die spontaniteit en niet in dat geforceerde. Want we zien wel wat werkt en als niet werkt, dan is het ook mooi. Dan laat je dat zien en dan. Ja, mooi, gaan we door. Ja, ja, ja, eigenlijk is alles spontaan, maar alles spontaan.
[34:33.6]
Zit met jullie ook. Het punt, het het geweldige nummer Schat, wat belief je met mijn Andy in het repertoire? Als het aan onze drummer Harm ligt wel inclusief Andy. Maar nee, die zitten, die zitten er nu niet in. Maar ja, wellicht dat we dat een keer meepakken.
[34:49.6]
Er wordt naast het diner wel regelmatig gezongen. Ja, ja, schat Want een nummer van Transgardure volgens mij, hè? Klopt schat. Wat belief je? De Palomas hebben er ook heel. Die hebben we. Nu opgepakt. Ja, ja, helemaal goed. Nou, ik hou niet zo van Andy Vier. Moet ik heel eerlijk zijn. Dat bepaalt dan ook het repertoire denk ik.
[35:06.0]
Kamp, want jullie zijn ook een kermisband. Spollen ook op kermissen? En worden het dan speciale optredens, kermisavonden of is dat gewoon een optreden? Kermis is altijd wel in een dorp, maar nou gaan we eraan.
[35:22.0]
En nou ja, klopt ja. Nee over het algemeen. We proberen altijd een mooie avond van te maken, maar voor ons is het niet dat we zeggen oh hier, hier wordt het anders dan anders of zo. Je gaat altijd met dezelfde energie wel in. Wat het wel altijd speciaal maakt als bijvoorbeeld je eigen kermis is of het.
[35:38.7]
We hebben wel een aantal plekken waar we waar we graag spelen. Heb je op de. Genderense kermis gezeten? Zeker. En hoe was het? Ja, machtig. Ja, hij is leuk. De mooiste kermis van. Lekker ho, ho, ho, ho. Dat zegt iedereen. Maar ik woon echt achter de tent, hè? Ik woon. Ik woon ook achter de tent. Ja, dat is. Bij jullie op het op dat grasveld of dat weiland.
[35:55.2]
Ja, dat. Was op dat plein. Ja, dat in het weiland, dat was eerst en nu is het op de plek waar waar die nieuwe supermarkt. Ik praat over Gendering trouwens. Naar huis kruipen na de tijd? Zeker. Ja, zeker. Nee. Maar er zijn wel aantal plekken waar we in de loop van de jaren waar we ook wel vaak terugkomen en ook wel in de regio spelen. Dat is een compliment als je iedere keer weer wordt teruggevraagd.
[36:12.1]
Zeker. Nee, en dat is altijd extra speciaal. En dan kun je ook. Dan bouw je ook een band op met het publiek en dan komt er altijd wel iets waar je even op kan inspelen. Of iemand die die die meldt zich van tevoren die zegt joh, jullie spelen bij ons, kun je iets mee? En is iemand jarig of weet ik veel. Er is iets gebeurd, dan kun je wel iets mee. Dat is altijd wel heel leuk en dat maakt zo'n avond wel extra speciaal.
[36:28.9]
Wat was je? Oh, wat was jullie grootste dieptepunt?O, dat kan niet altijd. Ja, heel mooi. Jou en zoon. Wat is het optreden wat je hebt gehad? Wanneer zat het echt tegen? Nog drie nummers en dan ben ik weg hier hoor. Of iets anders.
[36:44.8]
Dieptepunt niet, maar we hebben wel eens een keer een bruiloft gespeeld. Toen begonnen we met tachtig man en toen eindigden we met negentien. En ja, nou, nou, talk. Ja, dat was vlak bij Schiphol. Weet je nog dat. En dat, dat was. Ja, dat was een beetje een bijzondere bruiloft, want.
[37:01.0]
Of het lag het aan jullie? Ja, dat zou kunnen. We waren hele wereld ingevlogen, allemaal. Ja, ze moesten allemaal voor een bepaalde tijd weer naar huis. Dus om 10.00u gingen de eerste gasten alweer naar huis. Het was een hele bijzondere setting en die negentien over waren twee gezinnen die kwamen uit Twente en de Achterhoek.
[37:16.9]
Die stonden daar, die bleven over. Ja, ja, ja, ja, nee. Maar dit. Dit. Niet echt. Echt dieptepunten soms. Soms. Dan denk je nou, ik had toch iets anders willen doen. Of ja, oké. Nee, maar niet echt dat het helemaal uit hand Tegenslag binnen band kan ook tegenslag dat de band denkt van nou we gaan die kant op en hup, de helft van de band.
[37:38.9]
Is er al eens een bandlid vertrokken? Nee, er is er altijd eentje die altijd structureel te laat komt, maar die moet altijd een putje draaien. Hoe heet ie? Wie is het? Ja, die is er nou niet. Ja, daarom. Die staat ook bewust achterop het podium. Ja, maar wie is het niet? O, zit hij? Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee.
[37:56.5]
Hij zit zeg maar achter de ketels en verscholen achter de deksels en zo ver mogelijk achter het podium. Ja, ja, die drummer. Nou, wie zou het zijn? Drummer. Oké, wat is nou? Ik denk dat mensen best wel het beeld van mensen die in een band spelen vooral coverbands en feesten een beetje romantiseren Wat is nou echt het verschrikkelijkste aan het hele, hele coverband verhaal?
[38:19.1]
Los van het reizen. Ik weet niet of je ervan houdt, maar ja, weet je. Je moet je afvragen. Kijk, wij werken gewoon. Dus jullie naast je bedoelt naast het. We hebben allemaal 40 uur en 40 uur banen. Wat doen jullie? Jullie beiden. Wat jij Maarten?
[38:35.9]
Ik jammer. Ik wil geen merken noemen en bedrijven, ik werk bij een grote grote Nederlandse bank. Aha. Ik financier bedrijven. Ja, je financiert bedrijven. Ja. Oké. Ja. En jij Roy? Ik werk bij Liander, bij de netbeheerder. Jij hebt geen probleem. Ik heb geen probleem een naam te noemen.
[38:51.2]
Heb je een link? Ik ben er wel trots op waar ik werk. Ja, ik ook. Ik Oké. Maar is het. Is het lastig om naast je? Want kijk, jullie speelden vijftig keer, dus elk weekend bijna dat jullie spelen Is dat niet een ontzettende aanslag ook op je?
[39:08.0]
Ja, je ook nog werken? Ja, en je gezinsleven? Jullie kinderen? Ja, maar dat, dat is het eigenlijk. Je moet wel heel. Wij zeggen ook altijd je moet wel heel erg gek zijn als je het financieel niet nodig hebt, want je hebt gewone baan, dus je hebt financieel niet nodig. Je hebt kinderen, vrouw, kinderen, hele rataplan en dan ga je ook nog. Ga je ook nog hele weekenden van huis?
[39:24.7]
Je moet wel heel erg gek zijn ja. En dan heb je een keertje geen optreden. Zit je bij een of andere Achterhoekse podcast dan ben je niet thuis. Nee dus. Ach toe, dus dat betekent wel dat dat wij het echt wel heel erg leuk vinden. Het is wel echt onze passie en we hebben ook allemaal zoiets als dus één keer als je één keer met echt met tegenzin als dat draait en je gaat met tegenzin, dan is het gelijk klaar, want dat hou je niet vol Wij krijgen er nu energie van.
[39:46.9]
Op het moment dat je er geen energie meer van krijgt, kost het te veel energie. Moet stoppen. Ja, en hoe lang gaan jullie dit nog doen? Zeg je nou dit? Dit hou ik eeuwig vol zoals ik het nu. Nou, ik. Ik vond het wel grappig, want vroeger zag je dan eerst de Rolling Stones die maar eindeloos doorgaan. Denk je, is dat nou nog nodig?
[40:02.4]
Maar als je zelf. Nou, we zijn natuurlijk, maar nog niet eens. Nog niet eens dit. Ten opzichte van de Rolling Stones. Maar die vibe die je hebt en die energie die je krijgt. En die kick gewoon om lekker in het weekend muziek te maken. Ja, dan snap je wel dat je dat eigenlijk tot, tot in den treure door kan doen.
[40:17.8]
Nou, noem je de Rolling Stones aardig ook bandje en best wel succesvol. Redelijk. Wat is jullie ambitie? Ik bedoel ja, je moet er je plezier van maken, weet wel. Dus ik kan me voorstellen als je nog een keer vijftig optredens gedaan, wat feestend is We stoppen met werken en alleen nog maar spelen.
[40:35.6]
Ja, zoiets. Of nee, dat is. Wat is jullie ambitie? Waar gaat Achtung naartoe? Ja, als het aan mij ligt gaan we gewoon lekker heel Nederland door. En die vijftig, zestig keer, dat is een mooi aantal. Voor mij is het de ambitie. Niet dat bedoel de optredens per jaar. Optredens per jaar, sorry.
[40:51.9]
En het gaat voor mij niet van de ambitie naar honderd keer of zo. Dat zit hem voor mij niet. Maar je wil. Je wil gewoon mooie dingen doen. En dat kan. Dat kan een groot festival zijn. Dat kan ook iets kleiners zijn, maar je wil gewoon toffe dingen doen. We vinden hartstikke leuk om om om met het team wat we om ons heen hebben gewoon lekker van huis te gaan en gave dingen mensen een mooie avond geven.
[41:11.1]
Jullie hebben gewoon een vrachtwagen rond rijden. Je hebt gewoon je eigen vrachtwagen, ja. Vind je niet stoer? Hartstikke mooi Die rijdt er dan. Ik moet wel even zeggen, want we hebben een hele, hele goede partner. Mao Rent, Maarten Hospes, Dinxperlo en die is formeel eigenaar van die vrachtwagen natuurlijk.
[41:30.7]
Dus die heeft de acht. Maar het kan me niet schelen hoe je het organiseert, want je hebt wel een vrachtwagen. Ja, maar met hem doen we het wel echt samen en met onze crew. We hebben echt een klein, heel klein clubje. Ook techneuten. Leander, Die is er altijd. En met dat kleine clubje, dan kan je het doen, weet je.
[41:48.2]
En Maarten Hospers ook. Ja, je hebt een klein clubje nodig en dan moet je dezelfde visie en energie hebben om dit te doen. Dan kan dat. En daarom kunnen we dit ook hebben. En hoe heette die uit Dinxperlo? Dat bedrijf Mahoros. Nou, kijk, hebben we die nog een keer goed? En wat vindt de vrouw thuis van dat elke keer weg bent?Ja, wel lekker eigenlijk.
[42:07.8]
Ja, voor jou is dat nu wat lastiger. Maar waarom is dat voor maat een lastige? Nou, ik heb dinsdag mijn scheidingspapieren ondertekend. Oh ja. Dus wil je nog pijnlijker maken dan dit? Ik kan van ja. Oké, ik snap het. Kijk. En hoe is bij jou thuis? Roy? Ja, ik zit nog niet in de fase van de scheidingspapieren en wil ik graag zo houden.
[42:24.6]
Maar dan moet je erbij zijn om het bij te sturen. Ja, precies, Precies. Nee, het is. Linda vindt het hartstikke mooi dat ik het doe en gaat vaak mee. Nee, ze gaat niet. Ze gaat eigenlijk nooit mee, nee. Ook kinderen natuurlijk. Nee, ze vindt het hartstikke mooi wat ik doe en ze vindt het ook superleuk en hartstikke trots op.
[42:40.4]
En de jongens vinden het hartstikke mooi, mijn kindjes en. Maar ja, ik zou liegen als ik zeg dat het af en toe een beetje onhandig uitkomt. Ja, dat ze zeggen van goh, vertikke, maar weer weg. En als het dan één keer in weekend is, is het op zich niet erg. Maar als je soms vijf in een week hebt omdat het even dan net zo valt, ja dan is dat even zoeken.
[42:56.4]
Nou ja en, en jullie optredens worden denk ik half jaar van tevoren. Driekwart van jaar van tevoren worden jullie geboekt en dan op het moment zelf is ja net de klassenavond van de van de kleinsten. Ja, dat, maar ook je ziet juist dat ook optredens juist later geboekt worden, dus dat je veel meer last minute een telefoontje krijgt.
[43:13.6]
Dus we zetten het ook wel zo in dat als ik vanmiddag gebeld word ik morgenavond moet spelen, dan ben ik morgenavond weg. Dan gaan we wel spelen. Zo zitten we er ook in. Kijk een beetje krediet. Je hebt je hebt wat credits nodig, dus je moet. bedoel Maarten kan er alles over vertellen. Ja, zo is het inderdaad.
[43:28.7]
Is dit nou de eind tune? Ja, dit is de eind tune, want we zijn alweer zover. Oh ja, want jullie spelen Achtung speelt vast en vuil. Volgende week vast wel ja. Koningsnacht en mooi feestvermaak. En natuurlijk iedere maand inderdaad volgende maand Achterland en tent van café Jansen Stadsfeest ook, stadfeest Doetinchem ook, Stadsfeest Doetinchem ook.
[43:45.1]
Kijk Hallo, Genoeg in de Achterhoek. Ho ho. En ik wil ook even zeggen Terborg heeft ook een leuke Koningsnacht hoor. Ja, terborg kan nog hier maar met bands en zo. Dat is ook nog. Kijk. Ja hoor, Oranjefestival, is tijdens Koningsnacht. Volgende week zijn we er weer. Volgende week vrijdag zo tegen het einde van de dag.
[44:02.7]
Volg ons vooral op Blue Star, Blue Sky, Facebook, Instagram, TikTok hebben we en op Spotify is heel erg fijn als je eventjes op dat abonneren knopje drukt, want dan word jij echt heel vervolgd. Daar word ik rijk van. Word je daar rijk van?
[44:17.8]
Ja, ja. Ja, dat heb ik jou nooit verteld. Tot volgende week. Hoi hoi Hoi!