Bij De Cryptotafel praten we over wat er écht speelt in de cryptowereld. Geen moeilijke termen of eindeloze ruis, maar gewoon duidelijk uitleggen welke trends er toe doen. We kijken naar betrouwbare informatie en leggen uit wat dat kan betekenen voor de koers en de toekomst van crypto. Zo weet je in begrijpelijke taal waar je op moet letten.
Aandelen kunnen straks net als crypto assets 24 uur per dag verhandeld worden door crypto technologie. Fair value van bitcoin staat volgens een bekende investeerder op 140000 dollar. Maar ondertussen vallen de miners ja, echt bij bosjes om en ontslaan ze ook nog massaal personeel. En ook KX staat aan de vooravond van een gigantische release, waar echt heel veel Nederlanders op aan het wachten waren. Ja, welkom bij de Cryptotafel, hè.
Speaker 1:De podcast die jou op de hoogte houdt van alle nieuwtjes. En vandaag zit ik hier dus weer met Roy van Khiem van oké ex. En oké ex dat is de nummer 2 exchange van de wereld als het gaat om derivatenhandel. Dus we hebben echt een grootmacht weer aan tafel. Ja en voordat Roy en ik gaan beginnen willen we natuurlijk vragen om deze podcast te volgen.
Speaker 1:Like, subscribe, abonneer en stuur hem ook door naar je vrienden, vriendinnen of je familieleden. Want dan mis jij nooit meer dit belangrijke nieuws. En zoals altijd houden we onze vaste structuur aan. We lopen eventjes door wat nieuwsartikelen heen. En ja, daarna gaan we natuurlijk over naar dat stuk mens en ook natuurlijk de industrie.
Speaker 1:Maar ja, we vinden het wel belangrijk om dat nieuws ook mee te nemen. Want dat is ook wat jij als luisteraar hebt aangegeven en belangrijk vond. En de mensen hier bij Cryptot Insiders ook belangrijk vonden om mee te nemen. Dus we beginnen eerst met het nieuws. Ja, traditionele beurzen die willen niet meer wachten tot de bel klinkt.
Speaker 1:Nee, slaapt nooit. Maar traditionele beurzen die gaan doordeweeks ja, beetje rond etenstijd. Dan gaan ze dicht en ja, in het weekend kun je dus ook fluiten naar je trades. Maar dat gaat vanaf nu veranderen. Grote beurzen die onderzoeken nu 24 uurs handel en dat is geïnspireerd en mogelijk ook gedreven door natuurlijk die crypto infrastructuur.
Speaker 1:Ja en dat is wel grappig, want jarenlang riep die traditionele financiële wereld van crypto beetje wilde westen. En nu nemen ze juist die sterkste eigenschap van die crypto industrie over, dat de markt altijd open is. Dus ja Roy, is dit de ultieme overwinning van een soort van technologie op het traditionele systeem?
Speaker 2:Ultieme overwinning dat weet ik niet zeker, maar het is zeker erkenning voor de technologie. Allereerst werd er altijd gezegd van hé, we hebben centrale platformen nodig om controle uit te oefenen. Moeten zorgen dat die mensen werken en dan kunnen we de stocks aanbieden op onze exchange. Dat is dus inderdaad veranderd met blockchain technologie waarin dit nog steeds op een centrale exchange kan. 24 7, maar zelfs gedecentraliseerd.
Speaker 2:Die erkenning van blockchain technologie en de toepassingen daarvan dat is zeker interessant. Er zijn meerdere ontwikkelingen die hier toe leiden. Dus niet alleen het transacties kunnen doen zonder dat er een tussenpersoon zit, dat is al voldoende om bitcoin over te maken naar een andere persoon bijvoorbeeld, maar ook het verpakken van traditionele assets. RWS noemen ze dat ook wel eens, zijn realworld assets verpakt op de chain in tokens en dan kunnen we eigenlijk nog steeds dat blijven handelen zelfs als de beurs is gesloten.
Speaker 1:Dus dan wordt eigenlijk soort van die crypto technologie meer gebruikt als een soort van tool, dan een eigen asset. En dat is misschien ook wel grappig of heb je dan die onderliggende assets toch nodig?
Speaker 2:Dat is een hele goede vraag. Er zijn synthetische paren, maar er zijn ook backt paren. Dus er zijn heel veel verschillende varianten van deze rdwiers of manieren om dit naar de markt te brengen. Qua risicomanagement lijkt het vaak heel veilig om daadwerkelijk de asset te hebben. Hetzelfde geldt eigenlijk voor veel van de stable coins.
Speaker 2:Zorg dat je de achterliggende asset hebt, dan kan je die tokenizen, opsplitsen en dan weer doorverkopen. Is het absoluut nodig? Dat is nog de vraag. Want hetzelfde bij stable coins waren er ook synthetische stable coins die niet asset-backed waren of deels. Die werden alsnog verhandeld en verkocht.
Speaker 2:Soms werd dit wel, maar er zijn ook een aantal incidenten geweest in de industrie waaruit blijkt dat het risicomanagement niet voldoende was. Dus er zijn zeker risico's aan het verpakken en tokenizen van assets, maar ook heel veel mogelijkheden.
Speaker 1:Ja en als je dan zou kunnen beschrijven wat dit dan gaat betekenen voor even de gemiddelde handelaar. Ja, ik kan me wel voorstellen dat als je nu in 1 keer die die Tesla aandelen bijvoorbeeld ook des nachts kunt verhandelen. En je in een keer ziet van dat ding is 15 procent gedaald in de nacht want ik was toevallig die dag niet aan het handelen. Eum, ja, hoe moet je daar dan mee omgaan?
Speaker 2:Eigenlijk zijn er ook veel vergelijkenissen met de huidige staat. Als er des nachts een aankondiging wordt gedaan of een incident gebeurt bij een bepaald bedrijf dan is dat ook direct zichtbaar op de markt de volgende ochtend. Oké het is misschien mogelijk dat er alweer een formele statement naar buiten is gebracht en alles heeft weer invloed op een prijs, maar mensen houden dat in hun hoofd constant bij. Nu heb je eigenlijk iets dat constant loopt als RWWA als token waarbij je constant die prijs live kan monitoren. En dan de ochtend dat de prijs open gaat van de beurs eigenlijk komt dan momenteel het grote geld er weer naartoe, bevestigd wat de prijs is en we verwachten dat er een arbitrage plaatsvindt.
Speaker 2:Dus ofwel het verkopen of meer kopen van die tokens om dat gelijk te trekken met de stockprijzen. Maar hoe dat echt wordt gedaan hangt een klein beetje af van hoe een platform dit organiseert. Zijn heel veel manieren je kan ook namelijk een funding rate mechanisme en een index gebruiken om de prijs gelijk te houden aan een spotprijs. Je kan het ook op zijn loop laten, maar je moet eigenlijk altijd zorgen dat er een mogelijkheid is voor eerlijke arbitrage dat als de echte beurs weer open gaat prijs volledig gelijk wordt getrokken.
Speaker 1:Ja, ja en dat die eerlijke arbitrage dat is denk ik iets wat vooral de grote handelaren of daar gebruik van zullen maken. En voor de kleinere handelaren speelt dit misschien iets mindere rol. Maar ook wat je vaak terug dan ziet komen in die gesprekken van mensen die het hebben over tokenisation van ja, dat het is de hele nacht en 24 uur blijft dat staan. Ja, dat kan, maar het is wel technologie. Dus je kan er ook voor zorgen dat je na een wel wat vertraging gaat gaat in programmeren.
Speaker 1:Want dat kan met een smart contract. Dus dat is wel een leuke nuance die we ook mee moeten nemen. Maar dan ook want die gewone man die sluit misschien wel aan of gewoon een vrouw bij bijvoorbeeld een fonds. En dan is ook de vraag van ja, hoe moeten fondsen hiermee omgaan? Want ja, je gaat daar ook iets merken van die shift van die 24 uurs handel dat we daar naartoe gaan.
Speaker 1:Hoe denk jij dat zij omgaan met deze verandering?
Speaker 2:Nou er zijn eigenlijk 2 manieren dat een fonds hierin omgaat. Je hebt allereerst de fondsen die mogelijk zelfs dit soort assets voor hun flexibiliteit toevoegen aan hun portfolio. Maar er zijn ook tokenisation van fondsen die mogelijk zijn. Dus dan draai je het nog een keer weer om. Dan kunnen mensen, want je soms is het heel lastig om binnen gelaten te worden bij een fonds.
Speaker 2:Of probeer maar bepaalde aandelen te kopen die niet over het algemeen in Nederland worden aangeboden. Dat bestaat nog steeds. Er zijn bijvoorbeeld ETF's als het gaat om quantum computing. Hot topic van de afgelopen jaren. Als je dat wilt kopen in Nederland is het best lastig.
Speaker 2:Amerikanen via die brokers hebben veel toegang. Nu kun je dat ETF tokenisen. Iemand uit Amerika koopt dat, biedt dus de token aan op op een ander platform. Mensen investeren daarin om mee te liften op de waarde in het echte fonds zonder dat ze daar direct zelf toegang tot hadden.
Speaker 1:Ja en is dat token is dan hé want een token wordt vaak uitgelegd als dat het het kan van alles zijn. Het is een soort van representatie van iets en in dit geval representeert het dan de ETF. Maar nu zijn ze ook in die blockchain wereld gaan kijken naar van nou, in plaats van een representatie. Dus een soort van een een digitale kopie zouden we ook een echte ETF of een echt onderliggend goed kunnen uitgeven op een blockchain. En dan is het dus niet het onderliggende goed, maar een echt goed kunnen uitgeven dat echte contract.
Speaker 1:Zijn dit nu ook stappen waar jullie naar aan het kijken zijn?
Speaker 2:Het zijn het zijn stappen die heel interessant zijn, maar voor ons als echt wereldwijde partij met met een goede reputatie is wetgeving en wetgeving ook uiterst belangrijk. In Europa zijn we lang bezig geweest met de licenties die we die we hebben en we willen ook altijd voldoen aan deze lokale eisen. En als het gaat om deze nieuwe innovaties, er zijn frameworks al beschikbaar om aan te voldoen, maar we moeten nog even kijken hoe dit exact gaat zijn afhankelijk van de exacte ontwikkelingen van een van een product. Want je hebt eigenlijk 2 soorten frameworks die tegelijk actief zijn. Mika, voor crypto assets puur en Mifid voor financiële instrumenten.
Speaker 2:En in Mika heb je iets dat heet een ERT, een asset reference token. Dus wanneer je een token opricht niet gerelateerd aan euro of een andere fiat geld, dan is het een ERT. Maar je kan ook een soort van financieel instrument ervan maken en dan valt het onder MIFIT. Dus mensen moeten eerst kijken oké, hoe gaan we dit opzetten? Wat willen we token eisen?
Speaker 2:Doorgaans valt het onder MIFIT, dat bestaat al wat langer. Mensen moeten dan vereisen voldoen aan die vereisten. We pakken daarin, vraag die juiste licentie aan en dan kan je tokens assets gaan aanbieden.
Speaker 1:Ja, ja en die e r k's waar Roy het dan over heeft hé, dan moet je dus denken aan een soort van de asset reference. En nou dat kan dan zijn dat het gaat over een bijvoorbeeld iets als goud. En er is 1 hele grote populaire stable coin uitgever die heeft dat ook gedaan met een stable coin. En toen hebben ze goud dus ook gebruikt als onderliggende asset. En dat is dus de reference daar naartoe.
Speaker 1:Wilde ik even zeggen, maar we zien dus straks over een tijdje kunnen we bij ook e x gewoon ja, traditionele aandelen zien die dan 24 uren ja, per dag gewoon verhandeld kunnen worden op op ook e x.
Speaker 2:Nou wie weet wie weet. Wat we wel kunnen delen is dat eum, recentelijk heeft ice dat is achterliggende bedrijf van de New York Stock Exchange een een een aandeel genomen in ook een minderheidsbelang en minder dan dan 1 procent, maar ze hebben dus wel geïnvesteerd in Ok X als bedrijf en een en een sead aan onze globale board genomen. Dat is eigenlijk wel een initiële stap richting mogelijk interessante ontwikkelingen want zij bieden natuurlijk heel veel traditionele instrumenten aan. We zijn nog steeds op zoek en aan het kijken en aan het verkennen wat we precies kunnen doen als samenwerking. We zien deze trend in de markt, dus we kijken ernaar, we kijken naar de wetgeving, praktische manier om het te implementeren, maar we kunnen nog niet iets delen over toekomstige producten hier hier mogelijk over.
Speaker 1:Oké en en denk je dan dat andere partijen bijvoorbeeld de de aex hé, amsterdamse beurs. Wanneer denk je dan dat die bijvoorbeeld overgaan op zo'n 24 7 model?
Speaker 2:Ja, het is altijd veilig om te kijken naar grotere partijen of die dit al in gang zetten, maar dit gebeurt al op enige schaal. In het Defi landschap gebeurt het ook al, dus ze hebben zeker kennis genomen van deze ontwikkeling, maar ze moeten natuurlijk wel genoeg tijd hebben om te kijken oké hoe kunnen wij dit uitzetten en wat vindt onze toezichthouder hiervan en hoe past het binnen ons onze licenties die wij hebben. Dus ik denk dat ze er nu naar aan het kijken zijn, maar concrete plannen ja, ik ben heel benieuwd wanneer dat wanneer dat echt gaat komen.
Speaker 1:Ja en dat ben ik ook. Dus als er iemand van de AEX luistert, zoiets even van nou, ik wil dat verhaal wel komen doen, kom langs. Dan gaan we nu naar het tweede nieuws stuk, de fair value van Bitcoin. Ja, want er is iemand en die geeft aan bitcoin is fundamenteel zwaar ondergewaardeerd, maar miners die bloeden ondertussen wel dood. Nou en het gaat dan over een macro investeerder Raoul Pawl.
Speaker 1:Want die die heeft weer wat nieuws uitgebracht en geeft dus aan dat die fair value van Bitcoin gezien de adoptiecijfers eigenlijk rond de 140000 dollar zou moeten liggen. Maar goed wij zien wel die harde realiteit samen. Ja en dat is dat 1 van de belangrijkste stakeholders en dat zijn in dit geval de miners. Dat die best wel wat pijn ervaren. Want een bekende miner die verkocht recent voor ruim 1000000000 dollar aan Bitcoin en moest daarna alsnog ja, iets van 15 procent van zijn personeel helaas op straat zetten.
Speaker 1:Ja, dus eigenlijk wat je ziet is dat de theorie en de praktijk die lopen een beetje scheef. Analisten die tekenen een soort van ja, gehele gekke gigantische koers doelen. Maar die bedrijven die het netwerk veilig moeten houden ja, die hebben toch wel wat problemen. En die vechten dus nu voor hun voortbestaan. En ja dat zie je helemaal terug als je de cijfers ziet en ziet dat ze hun reserves moeten dumpen.
Speaker 1:Dat is niet leuk. Dus ja, Bitcoin miners die maken verlies. Maar waarom volgt de daadwerkelijke koers die zogenaamde fair value van Raoul Bal, hè. Want hij zegt dus dat die staat op 140000 dollar. Waarom volgt hij die niet?
Speaker 1:Mhmm. Wat denk jij?
Speaker 2:Ik denk dat de Bitcoin miners verschuiven. Niet per se dat dat ten einde is als we kijken naar de output van de Bitcoin miners. De hash rate van Bitcoin gaat nog steeds omhoog. Dus het systeem staat alsnog. Het loopt goed en het gaat er niet om of een paar bedrijven omvallen, bezuinigen of niet meer positieve winsten behalen.
Speaker 2:Het gaat erom gaat de bitcoin hashrate omhoog, kunnen andere miners dit oppakken en is dit decentrale netwerk sterk genoeg om voor te bestaan. Tot dusver is dat absoluut het geval. Als er een geopolitieke situatie plaatsvindt waardoor energie veel duurder wordt in bepaalde regio's, ja, dan wordt het heel lastig voor sommige miners om te blijven minen voor bitcoin. Deze beschrijving heeft al vaker plaatsgevonden, maar er zijn ook verschillende oplossingen voorgekomen. Het gebruik van groene energie, het gebruiken van energie overschotten, het gebruik van energie op andere plekken waar de prijs een stuk lager ligt of gebruik maken van bepaalde subsidies.
Speaker 2:Dus ik denk dat er verschuivingen blijven plaatsvinden. Er zijn altijd innovaties en omtrent gebruik van energie. Ik denk dat dit niet per se ten nadelen is van Bitcoin op het moment, maar ik denk dat het blijven schuiven in lijn met energieprijzen wereldwijd.
Speaker 1:Ja, ja en het voordeel van Bitcoin is ook is dat het netwerk ook soort van die flexibiliteit ook een soort van daar rekening mee kan houden. Je hebt natuurlijk ook een een deficulty, dus hoe moeilijk het is om een blok toe te kunnen voegen aan die Bitcoin blockchain. Dus als er dan miners afvallen ja, dan kan het misschien wel weer wat gemakkelijker worden voor kleinere partijen om deel te nemen aan dat decentrale netwerk. En daar zorg je ook weer voor extra decentralisatie. Nou en dan zal het waarschijnlijk weer wat moeilijker worden en hopelijk ook goedkoper als die energieprijzen dan wat dalen.
Speaker 1:Dus er spelen heel veel factoren spelen een rol in dit netwerk denk ik.
Speaker 2:Absoluut er is een constante competitie. Dat is het grote verschil met proof of work, een een bitcoin network of een proof of stake bijvoorbeeld bij ethereum. Bij proof of work is iedereen zijn alle miners in competitie. Dus het wordt steeds moeilijker om het volgende blok te kunnen minen. Valt er een paar uit dan wordt het mogelijk makkelijker en dan kunnen meer mensen weer meedoen.
Speaker 2:Maar eigenlijk wat we nog steeds zien is dat de competitie zo sterk is geworden dat het bijna niet meer mogelijk is als consument vooral hier in Nederland met onze energieprijzen om hieraan bij te dragen. Het is een leuk idee, maar praktisch heel lastig om te doen. Hoe moeilijker dit is, ook hoe veiliger het netwerk steeds wordt. En waar we vaak naar kijken is wat is de hashrate die ook nog steeds stijgt als we een klein beetje uitzoomen op de trend.
Speaker 1:Ja, ja, hele goede. En ik probeer dus wel als een van die consumenten ook mee te doen en mee te vechten, hè, met dit spel. En dat kost me geld, maar ik vind het ook gewoon leuk. Is een beetje net als naar de gym gaan, Dat kost je heel veel energie, maar het levert in die zin ook wat op. Het zorgt voor een veilig lijf, een sterk lijf.
Speaker 1:En het minen zorgt dus of eigenlijk mijn bijdrage met mijn kleine computertje zorgt voor een veilig en een sterk netwerk. Dus ja en dat vond ik wel leuk, want die had ik ook opgeschreven. Van nou, hoe falen hoe gevaarlijk denk jij dat het is voor de veiligheid van bitcoin als we ja, een soort van meer gaan zien dat miners gaan stoppen. En dan ja, hebben mensen het vaak over capitulatie van miners en dan lijkt het net alsof alle miners ermee stoppen dat is niet het geval. Maar wel dat een aantal grote partijen zeggen van nou wij gaan misschien wel een beetje switchen.
Speaker 1:En ja, we zien langzaam bewegingen richting de a I wereld.
Speaker 2:Zeker, maar ik denk dat het eigenlijk niet een groot gevaar is en al helemaal niet ter sprake op dit moment. Er is een kortstondige onzekerheid en chaos als het gaat om energieprijzen over de op verschillende plekken van de wereld. Maar er zijn al hele grote mining bedrijven gestopt lange tijden geleden. Dat is eigenlijk altijd opgepakt. Zo zit de reward nog steeds op een op een degelijke prijs voor bepaalde gebieden om hieraan bij te dragen.
Speaker 2:Dus ik denk dat door die competitie dat steeds een nieuwe balans vindt, kunnen inderdaad paar grote partijen uitvallen of verschuiven naar een andere regio. En andere mensen zouden dat weer op kunnen pakken. Dus ik zie daar nog niet een korte termijn zorg in.
Speaker 1:Oké en en stel nou dat die miners dat ze een soort van toch door nood dat een groot percentage daarvan en het is allemaal gissen. Dat die toch onder de kostprijs zouden moeten verkopen. Wat wat zie jij dan voor je? Want het netwerk wordt steeds groter dus ja, er is een bepaalde incentive om dat netwerk ook in stand te houden. Wat denk jij dan dat mogelijke scenario's kunnen zijn?
Speaker 2:Het hangt ook samen met de cycli van de Bitcoin halvings, hè. Hoeveel reward je krijgt voor het mijnen van een nieuw blok. Het hangt ook samen met de prijs van Bitcoin. Eigenlijk wil men er zoveel energie in steken als de prijs die ze eruit kunnen krijgen van het van het minen. En dan is er ook nog inderdaad dat complexiteits variabele hierin in de competitie.
Speaker 2:Vallen een paar grote miners uit, dan wordt het een stuk makkelijker voor anderen om weer te concurreren om een nieuwe blok te minen. Dus eigenlijk denk ik dat dat dat die formule voor een balans zorgt en die balans die zal, we gaan er dan even vanuit dat niet iedereen dezelfde dag ermee kapt, maar die balans die zal steeds doorstromen en dat is ook tot op heden alsnog gebeurd. Dat zien we ook terug de hash rate stijgt nog steeds, Bitcoin prijzen ook met een met een behoorlijke uitzoom lens is nog steeds stabiel. Dus ja, we maken ons nog geen zorgen daarom.
Speaker 1:Ja, is een hele goede toevoeging en ook iets leuks wat ik dan nog wil toevoegen. Stel nou dat je dit als luisteraar leuk vindt om te onderzoeken, dan is het heel handig om naar Mempo punt space te gaan en dan krijg je een soort van overzicht van ja, hoe de blokken worden toegevoegd. Het is een beetje een ja, ziet een beetje als een data visualisatie. En dan kun je dus ook zien wie dan de grootste miners zijn. Nou je ziet dan ertussen founder USA, andpool, f 2 pool via BTC etcetera.
Speaker 1:Heel leuk om een keertje te bekijken. Maar dan had ik toch nog even iets. Ja, dat is wel leuk om even mee te nemen. Want we gaan het natuurlijk hebben over oké ex. Maar ook iets leuks dat we voorbij zagen komen van oké ex.
Speaker 1:En dat jij dat als luisteraar ook leuk vindt. Want oké ex die maakt het dus nu ook mogelijk om ChatGPT bitcoin te laten kopen en verkopen. En dat dacht hey dat is grappig. Dat zagen we voorbij komen. Dus nou even een beetje context voor jou.
Speaker 1:Want tot voor kort gebruikten heel veel handelaren die a I tools ja, beetje denken aan chat, maar ook klanten. Sommige gebruik gebruikte groc gewoon alleen als slimme assistent. Om een beetje te kijken van hey, kijk eventjes naar deze koers of lees even wat code door van een smart contract en help me een beetje. Maar door een update van een paar weken terug kunnen we deze tools dus ook aan de knoppen laten zitten als het gaat om de aan of verkoop van bijvoorbeeld Bitcoin of ethereum of nou wat sommige mensen ook doen XRP kopen. Dachten we van hey dat is wel leuk.
Speaker 1:Dus ja, vanzelf crypto kopen en verkopen op een beetje onderbuikgevoel wat mensen vroeger deden. Naar nu dus een AI die dit proces overneemt. Ja, hoe groot is dan deze verschuiving voor de gemiddelde retail belegger?
Speaker 2:Mhmm, we hebben een hele grote trend gezien als het gaat om a I. En er is ook een narratief in de markt. Ze zeggen, crypto en blockchain technologie heeft zoveel potentie, want AI-agents gaan onafhankelijk aan het werk op basis van instructies van mensen. Zij kunnen wel waarde overmaken, maar ze kunnen niet hun eigen bankaccount openen om geld over te maken. Ze kunnen wel hun eigen wallet creëren om geld over te maken.
Speaker 2:Ze denken dat er steeds meer transfers van crypto via blockchain zullen zullen plaatsvinden van a I agents die elkaars services zelfs gebruiken en zelfs daar service fee voor betalen in crypto onder andere. We zagen die trend en we wisten van dit heeft heel veel veranderingen voor de wereld en we gaan het toepassen op 2 manieren en die 2 manieren hebben we nu gelanceerd. Manier 1 is dat je je eigen AI platform gebruikt. Geeft die agent een instructie nadat je je dat platform hebt geconnect met je ok x account en dan geef je hem de instructie om inderdaad crypto te kopen verkopen, maar je kan ook zeggen oké voer deze handelsstrategie uit of verkoop mijn bitcoin als het 1000000 euro heeft aangeraakt. Koop het bij als het 10000 naar beneden is.
Speaker 2:Dus dat soort instructies kunnen worden gegeven aan jouw a I agent op je eigen platform. Met een API connecten we dat aan je OKX account en dan voert hij dat vanzelf uit als je die toestemming hebt gegeven. Tweede innovatie die we hebben toegevoegd is, we gebruiken ook AI voor grotere orders. Dus je kan bij ons of in een spot orderboek echt actief zelf handelen. Je kan ook de koop en verkoop functie gebruiken.
Speaker 2:Ja, daar krijg je altijd 1 vaste prijs voor de het aantal euro dat je bijvoorbeeld aan crypto wilt kopen. Dan klik je op accepteer of wijs af. Dat gaat nu ook aangepast worden. Daar heb je een AI tool die split eigenlijk jouw order op. Die kijkt waar die het meest efficiënt jouw order kan uitvoeren en dan splitsen we het zo op en dan geven we je de beste prijs die we die mogelijk is via AI.
Speaker 1:Oké, dus waar je normaal gesproken als de retail handelaar zelf aan het nadenken was van hé, wat is de meeste gunstige prijs, dan gaat de a I dat nu voor je doen.
Speaker 2:Ja, want liquiditeit is heel belangrijk. Hoeveel buy en sell orders in het orderboek staan, dat zorgt voor de spread en daardoor de verhoogde kosten of juist niet de aankoop van jouw crypto. Als je veel crypto wilt kopen bijvoorbeeld 1000000 euro, dan kijk je naar de orderboek van zijn er wel 1000000 aan bitcoin beschikbaar om nu te kopen. Die a I die zal voor jou kijken die ziet nee je kan 100000 euro voor deze prijs kopen dan is de spread klein beetje hoger. Maar als we dat opbreken in een paar momenten dan kunnen we voor deze prijs met minder slippage eigenlijk de de Bitcoin kopen.
Speaker 2:Ze kijken gewoon naar wat is de efficiënte manier voor jou om die order uit te voeren.
Speaker 1:Oké, ja dat is eigenlijk wel leuk dat je ziet dat a I een soort van trades kan gaan uitvoeren. En het lijkt bijna op transacties uitvoeren, want dat werkt misschien nog wel net iets anders. Want ja dat is een beetje een technisch ding, maar toch wel leuk. Want je moet er wel voor zorgen om de een of andere reden dat die agent hé, zie die agent gewoon als een soort van een persoontje. Dat die persoon niet in het bezit is van die privé sleutel, omdat die zomaar dingetjes kan gaan doen.
Speaker 1:Dus daar hebben jullie ook over na moeten denken van ja, we moeten wel de gebruiker die gebruik maakt van zo'n agent. Dus van een nog een derde persoon eigenlijk dat die niet zomaar die privé sleutel krijgt. Want met die privé sleutel daarmee kun je namelijk munten uit gaan geven. Dus dan moet je ook beschermen. Ja.
Speaker 1:Hoe hebben jullie dat gedaan?
Speaker 2:Nou ja, hoe we dat hebben gedaan is, we hebben al de mogelijkheid om vanuit andere platformen op ook x te handelen. En dat doe je door middel van een API. Bij de API krijg je een sleutel die kan je verbinden met een andere website en dan kan je automatisch de handelsstrategie laten uitvoeren of manueel handelen via een andere website. Diezelfde technologie moet er ook voor zorgen dat die andere website geen toegang krijgt tot jouw account. Wij splitsen daar de toestemming van wat hij kan doen.
Speaker 2:Je kan bijvoorbeeld geen assets opnemen uit het platform. Dat is niet mogelijk via de API, daarvoor moet je altijd zelf inloggen. Dus dat kan de jouw AI-agent niet voor jou doen. Er zijn bepaalde rechten die je kan geven. Je kan kiezen lees alleen hé, dus dan kan je AI agent meekijken in je portfolio, analyse uitoefenen op jouw handelsstrategie, maar je kan ook toestemming geven voor de voor het uitvoeren van orders.
Speaker 2:Dan kan je tegen jouw AI agent zeggen, hey kun je bitcoin kopen als het 75000 heeft geraakt en verkopen als het 100000 euro raakt. Dat kan dus via via ook x via jouw a I platform nadat je dat hebt verbonden met elkaar.
Speaker 1:Je hoort het al. Het is echt een hele reeks aan kant en klare soort van oplossingen die er zijn in de app, Maar ja, dan toch wel iets wat ik vaker hoor van ja, hoe verhoudt dan zo'n agent zich ten opzichte van ja, een een strategie van een een retail belegger die al ja, toch wel een beetje begaan is met de markt. Heb je een beetje ideeën of tips van resultaat of iets wat je kan delen?
Speaker 2:Wat we zien is dat a I niet full proof is. Zij gebruiken heel veel verschillende datasets, kunnen heel erg helpen het analyseren van de markt, met het vergaderen van nieuws en informatie en dat aan jou geven. Maar het is geen garantie dat het ook echt een succes is. Ik zie wel eens voor op twitter voorbij komen mijn a I agent heeft me zoveel verkocht. Zorg er wel voor dat je zelf heel goed begrijpt wat die aan het doen is en dat je achter die keuze staat.
Speaker 2:Er is geen gratis geldmethode ook niet via AI. Hoe wij het zien is dat AI agents het makkelijk voor jou kunnen maken om orders uit te voeren. Bijvoorbeeld complexe handelsstrategieën kan je uitleggen aan je AI agent en dan kan die het voor jou uitvoeren. Dus je kan bijvoorbeeld zeggen, mijn halve bitcoin die ik hier heb staan op elke x, elke keer als het 1 procent stijgt wil ik dat er 1 procent verkocht wordt. Als je dat zelf doet is dat heel veel werk om dat in te voeren.
Speaker 2:Maar als je dat via de AI laat uitvoeren is het gewoon een efficiënte manier om jouw gedachten uit te laten voeren op het platform. En ik denk dat dat de belangrijkste intentie is op op het moment.
Speaker 1:Ja, ja, want we hebben ook weer wat uitspraken gezien, hè. Van bijvoorbeeld Roy Armstrong, dan in dit geval van Coinbase. Maar ook Cizee van Binance die ook hebben aangegeven ja, weet je de volgende adoptie golf in crypto dat zal zijn van van agent. Is wel grappig en dan ja, ging ik ook nadenken van ja, wat wat gebeurt er dan straks als de markt echt ja, miljoenen agents krijgt die tegelijkertijd ja, gaan handelen. En misschien wel ook dezelfde bias hebben, hè.
Speaker 1:Want dat ze dan gelezen vanuit een menselijk geschreven artikel of misschien wel een a I geschreven artikel dat de markt tijdelijk dipt. Al die agents die worden allemaal berish. Ja, krijgen we dan in een keer een gigantische flash crash of zo of waar moeten we dan aan denken?
Speaker 2:Dat is een goede vraag want inderdaad kan die bias ontstaan maar er zijn heel veel manieren van handelen en ik denk dat dat de prijs weer stabiel houdt. Er zullen grote instituten zijn die ook aanwezig zijn op de markt en zelf hun algoritmes uitvoeren op op de markt en dat is momenteel waar nog steeds het grote geld zit. Maar Er zijn flash crashers geweest. 10 oktober afgelopen jaar is daar een voorbeeld van en dat is zelfs zonder die wave van a I. Waar komt dat door?
Speaker 2:Mensen gebruiken leverage bijvoorbeeld en grotere posities en dat kan zorgen voor een liquidatie evenement waardoor de prijs inderdaad als een flash naar beneden crasht. En en vice versa is dat ook mogelijk. Dus dat risico zit er altijd in. Dus wees voorzichtig met je handelsstrategieën en wees daar verdacht op. En zorg dat je bijvoorbeeld je stoplossers en limit orders goed hebt staan.
Speaker 2:Dan ben je zelf niet in ieder geval een slachtoffer van dat soort momenten.
Speaker 1:Ja, ja, ja, dat is een hele goeie. Dan ja, wel wat leuks wat ze hadden gedaan hier bij crypto insiders. ChatGPT 5 dat model. Was er de volgende vraag gesteld. Wat is de ultieme Bitcoin bodem bij wereldwijde recessie?
Speaker 1:Nou en wat denk jij? Wat denk jij dat chat als ultieme Bitcoin bonen gaf?
Speaker 2:Dat is wat chat als ultieme bitcoin bodem geeft voor een voor een recessie zal waarschijnlijk heel heel laag zijn en een aantal duizenden. Is het een is het een geldbedrag waar
Speaker 1:Ja, jij bent een geldbedrag.
Speaker 2:Ik ik zal niet weten waarop, maar als ik kijk naar oké chat pakt informatie van internetbronnen. Ja. Als we kijken naar internetbronnen en wat zij schrijven over een bodem dan denk ik dat we daar nog een marge onder kunnen nemen. Nee, op basis van de afgelopen bear market zou ik gokken op de helft van de van de bodem van de afgelopen bear market zit je op een zijn 8000 euro denk ik dat een chatchippety jou heeft gegeven.
Speaker 1:Nou dat zit dus een stuk hoger. Want chat verzamelt inderdaad al die bronnen en ja, nou blijkbaar zit het gros van de bronnen Of nou ja, ja, ik weet niet of hij dat op die manier heeft gedaan. Of hij daar een gemiddelde van heeft genomen of is gaan kijken naar de mediaan. Maar goed chat heeft dus aangegeven 38000 en een half 38 en een half 1000 dollar. Dat vind ik nog best een hoge bodem, maar goed.
Speaker 1:Ja, het punt is dus dat diezelfde AI nu dus een een limit order kan plaatsen precies op die prijs als je zou willen. Dus dat is denk ik wel een leuke ontwikkeling die we die we denk ik meemaken. Ja en onze luisteraars vroegen ons nog iets af. Want ze zeggen ja, als we over 3 jaar de balans dan gaan opmaken. Wie heeft er dan het beste rendement gedraaid?
Speaker 1:De menselijke traden met ervaring en onderbuikgevoel? Of juist die soort van zielloze AI-bod die nooit slaapt. Wat denk jij? Ik denk dat
Speaker 2:consumenten met een met een investering termijn van een van een lange periode erin stappen voor de lange termijn Dat die toch wel regelmatig goed kunnen zitten. Maar ja, het is het hangt een beetje af van hoe je die doelgroep exact definieert. Maar ik denk dat de passieve investeerder over een lange termijn het in crypto fantastisch heeft gedaan.
Speaker 1:Ja, heeft gedaan, ja zeker. Maar hoe denk je dat die het gaat doen?
Speaker 2:Dat is een goede vraag, maar niemand niemand kan het met zekerheid zeggen. Ik ben heel benieuwd hoe dat inderdaad zich gaat ontwikkelen en dan we gaan zien we gaan we gaan zien hoe a I het gaat doen in de toekomst. Vast van dit soort onderzoeken en testen zijn of heb je heb je een test data voor je?
Speaker 1:Nee, maar dit is weer een goed experimentje wat ik denk ik wel weer gaan doen. Dus misschien moeten we dat even bespreken met de luisteraars. Dus laat even een comment achter dan gaan we samen wat bedenken, want ik vind het wel een hele leuke. En dan gaan we ondertussen door naar ja, de grote release. Want Roy is hier ook om wat heel vet te delen met ons.
Speaker 1:En gaan we ook eventjes kijken naar de mens. Ja Roy, ja we hebben jou echt ook al een hele tijd geleden ook in een podcast gehad en dat was wel leuk. En voor die mensen die die aflevering hebben gemist, echt luister hem terug en geef dan ook feedback. Want dat ook leuk. Dan dan hoor je een beetje of horen wij een beetje van wat jullie van die episodes vinden.
Speaker 1:Zoals bijvoorbeeld Wim. Want Wim die heeft dus ook feedback gegeven op een episode met Mierd. Nou Mierd die ken jij ook toch Roy? Nou was leuk, hè. Wim dank je wel.
Speaker 1:Want die zei allereerst complimenten wordt duidelijk en in begrijpbare taal gesproken. Dus is goed goed te volgen wat er gezegd wordt. Ja, inhoudelijk zou ik soms wel graag willen dat jullie iets meer verdieping hebben. Wat meer diepgang en ik hoop Wim dat we je dat in deze episode wel hebben kunnen geven. Maar mocht dat niet het geval zijn laat dat dan ook gewoon weer weten.
Speaker 1:Want we willen jou natuurlijk echt geven ja, waar je waar je om vraagt. En ik denk dat we in deze episode toch wel wat technische dingetjes hebben behandeld. Dus ja, doe net als Wim en geef ons wat feedback, want dan krijg je het ook. Maar goed we hadden het over Roy. En ja, ik denk dat de meeste mensen jouw origin story wel kennen.
Speaker 1:Dus ja, ik had al een beetje geteased, hè. Van er komt iets bijzonders aan van ok ex. Iets waar heel veel Nederlandse handelaren op hebben gewacht. Maar voor we die bom gaan droppen Roy, toch even inchecken weer. Je zit er nu echt ja, wel diep in.
Speaker 1:En ik ik sprak je de vorige keer toen zei ik ook tegen je van echt flink gegroeid. Ik heb je over de jaren ook zien groeien in verschillende rollen. En ja, iedere keer weer een nieuwe stap gemaakt. Maar ja, nu zitten we ook wel weer in die welbekende bear market. En ja, ik vraag me nu weer af van nou hoe hoe hoe sta jij er nu in.
Speaker 1:Zoals ik je ken altijd stoïcijns, dit is toch wel het is ook een bijzondere bear market waarin er ook instituten een steeds grotere rol gaan spelen. Dus ja, hoe is dat voor jou?
Speaker 2:Ik denk dat we heel blij kunnen zijn dat nou ja, als we terug uitzoomen. Een paar jaar geleden, 4 of 8 jaar geleden hadden mensen nooit verwacht dat het sentiment in de markt van bitcoin negatief zou zijn, barish zou zijn met een bitcoin prijs van laten we zeggen een 50000. Dat is eigenlijk al zeer uniek, dus we mogen blij zijn dat we een negatief sentiment hebben met deze prijs. Dat laat wel zien wat de schaal in de huidige staat is. Ik denk dat een bear markt is voor het bouwen.
Speaker 2:We zien de hele tijd nog steeds cycli. Altijd de vraag van vindt dat de volgende 4 jaar weer zo plaats, maar wat we nog steeds zien is hogere hash rates, meer adoptie, meer gebruikersgemak. Dat zijn allemaal argumenten waarom het fundamenteel beter gaat met de crypto industrie. Nu inderdaad komt de instituties institutionele markt erbij. Dat is ook nog weer een nieuwe groei en we zien zelfs traditionele markten geïnteresseerd in blockchain technologie voor 24 7 handelsmogelijkheden.
Speaker 2:Er is enorm veel positiefs met blockchain technologie en toepassingen. Als we het nog niet eens hebben over de a I agents die daarmee omgaan. Dus ik ben zeer optimistisch over de staat van van crypto, bitcoin en de en de bitcoin prijs. Wij gebruiken dit soort momenten om te bouwen. Hoe meer mensen de markt binnenstromen, hoe drukken we daarmee bezig zijn met de instroom van van nieuwe klanten van al die aandacht en en de connectie opbouwen met lokale markten.
Speaker 2:Dit soort momenten zijn heel goed om te bouwen en dat hebben we ook flink gedaan afgelopen tijd.
Speaker 1:Ja en als je dan kijkt naar de Roy van zeg wat is de Roy van 2018 bijvoorbeeld hé. Ten opzichte van de Roy die nu in 2026 aan het bouwen is met oké, dat zie ik ook altijd voorbij komen, oké, we are building. Jullie zijn constant aan het bouwen en nu staan jullie dus ook weer aan de echt aan de voorgrond het gaat om nieuwe releases en nieuwe dingen uitproberen. Ja, hoe staat die Roy er dan nu in als je terugkijkt op die oude Roy?
Speaker 2:Als we terugkijken op die tijd. Ik kwam vanuit een een een bedrijfskundige en en marketing achtergrond in deze industrie. Destijds, 2017, 2018 die tijden ging het voornamelijk om marketing, groeien van platformen, groei van de crypto industrie, zorg voor adoptie en educatie. Er is een omslag geweest in de industrie wereldwijd, maar vooral ook in Nederland en Europa. Dat is de intrede van nieuwe regulatie en wetgevingen.
Speaker 2:We hebben bijvoorbeeld in Nederland een registratieplicht gezien vanuit DNB. Nu is dat overgedragen dat toezicht naar de AFM onder Mikar en moeten Europese partijen een vergunning aanvragen onder onder die Mikar regulatie. Die bestond nog niet voor crypto exchanges iets meer dan een jaar geleden. Dus dat bestaat pas net en die ontwikkelingen, die stapsgewijze ontwikkelingen naar een onder toezicht markt, dat heeft er eigenlijk ook voor gezorgd dat deze Roy die met de marketing en de groei invalshoek de industrie betrad steeds meer is gaan focussen op compliance, wetgeving, risicomanagement en het en het schalen van teams.
Speaker 1:Ja, en ik ik vind dat een leuk en ook als je dan meemaakt dat je een ja, soort van niet per se een andere focus moet hebben, maar dat je focus meer gaat verbreden. Dat je ook merkt dat als je samenwerkt met grote instituten hè, waarvan we er vroeger nog wel eens dachten van ja, ja, crypto dat gaat heel snel. Ja, dat als je met instituten werkt dat het ja, een stuk trager gaat en dat het veel langer duurt voordat je die organisaties mee kunt krijgen in die ontwikkelingen. En nou je geeft aan van focus op compliance, regelgeving. Zit die vertragingen daarin en is dat een ding waarvan je zegt van ja dat dat zou makkelijker moeten kunnen of is dit gewoon onderdeel van echte volwassenwording van de industrie?
Speaker 2:Dat is wel een iets dat we inderdaad zien. Meer wetgeving zorgt voor meer naleving van wetgeving, compliance, aanvraag van vergunningen en dat duurt nou eenmaal een een bepaalde tijd afhankelijk van waar je precies voor gaat. Wat we zien is dat er globaal heel veel innovatie is als je kijkt naar het globale OGX platform of de wallet die we aanbieden, de Dex aggregator die daar beschikbaar is. Er zijn zeeën aan innovaties die constant naar buiten komen. Wanneer je het hebt over Europa, er komt een nieuw idee, nieuwe innovatie, dan gaan we naar de toezichthouder zeggen we, hey, we hebben dus hele toffe ideeën.
Speaker 2:Dit is waarom het goed werkt. Dit is wat de risico's zijn. Dit is wat we doen tegen die risico's. Maar dan moeten we ze eerst uitleggen wat het is, hoe het werkt, kijken of er een framework voor is, soms wel soms niet en dan ga je echt vaak maandenlang in gesprek om zo'n nieuw product naar de markt te brengen. Dus het heeft zeker wel een impact.
Speaker 1:Ja en hoe zijn die gesprekken dan met die toezichthouder?
Speaker 2:Dat hangt er vanaf want er zijn bepaalde processen die al bestaan. We hebben het over over Mikar, dat was een afgestemd proces op een Europees niveau. Dus de hele EU plus de 3 landen in de in de Europese economische regio die vallen daaronder. Hebben ze bij met Esma, de toezichthouders op per land, de NCE's noemen ze dat, hebben met Esma, die overziet de toezichthouders, afgestemd van oké zo moet je je vergunningsproces in indelen. Dit zijn de vereisten jullie moeten maar zorgen dat dat jullie partij in jullie markt daaraan voldoen.
Speaker 2:Dus er is eigenlijk al een lijst met documenten die je moet aanleveren. Begin met een met een business plan dan bouw je dat uit met verschillende policies, deel je team in, heb je bepaalde commissies in in je bedrijf? En dat moet je allemaal opzetten, toelichten dan gaan ze naar die documentatie kijken. Ze voorzien feedback op jouw documenten. Mogelijk moet je daarin dingen aanpassen of verder toelichten of meer toelichting aan toevoegen.
Speaker 2:Maar het belangrijkste is ook je moet ook echt doen wat op die papieren staat, want dat komen ze controleren. Je krijgt dan de toestemming om om van start te gaan en dan komen ze een keertje langs bij jullie op bezoek en dan zeggen ze je zegt dat je een een risk comité hebt die kijkt naar de risico's en dat jullie deze onderwerpen bespreken. Waar zijn de notulen van die van die vergadering? En dan moet je dat kunnen aanleveren. Jullie zeggen dat jullie deze producten aanbieden, dan kijk eens naar de financiële cijfers van dat komt overeen of het komt niet overeen.
Speaker 2:En je moet altijd zorgen dat je doet wat je wat je ook waar je ook de vergunning voor hebt.
Speaker 1:Ja, en dat is wel een belangrijke. Want juist voor deze release en dat dat is ook een een leuk stuk van nu, hè. Luisteraar ja, jij zat te wachten vanaf wanneer komt het nou. Ja, dit hier waren ook echt strenge regels voor. En dat is dan best wel knap dat jullie dat voor elkaar hebben gekregen.
Speaker 1:Dus ik weet niet of je dat zelf dan zou willen vertellen dat is misschien wel leuk. Ik zou zeggen, tik de stage en vertel.
Speaker 2:Ja, nou ja, laten we beginnen dan met het met het product. Het product dat we nu lanceren het heet Xperbs. Het staat voor expiry futures en we noemen het Xperbs want het is een expiry future met een funding rate mechanisme. Dus wat je kan doen is je kan nu voor... Wat we lanceren zijn derivaten met een 10 x hefboom effect.
Speaker 2:Dus je kan keer 10 traden zowel long als short op deze derivaten over verdeeld over 10 verschillende markten. Dit is echt een mega milestone voor ons. Want ook ik staat wereldwijd echt bekend als een van de top platformen om derivaten te handelen. Onze infrastructuur staat goed, de veiligheid zit in orde en de liquiditeit is altijd ook heel goed gebleken. In Europa waren we jarenlang aan het voorbereiden om dit ook aan te bieden en inderdaad wat je zegt, er is een vergunning nodig om dit aan te bieden, daarom hebben we dat niet gedaan.
Speaker 2:Die vergunning hebben we nu binnen. We mogen de Xperbs met 10 X leverage aanbieden, want we hebben onze Mifit licentie. Licentie voor financiële instrumenten die hebben we naast onze Mika licentie die onze crypto diensten waardoor we onze crypto diensten mogen aanbieden. Dit is echt een product inderdaad met strikte regels en daarom zie je ook niet veel concurrenten of andere platformen in Nederland die dit kunnen aanbieden. Bij ons kan je dat dus doen onder de licentie Europese wetgeving is van toepassing.
Speaker 2:Consumentenbescherming is daar ook een groot onderdeel van. Er is geen risico eigenlijk dat wij de markt moeten verlaten of dat we dit stiekem aanbieden of of we doen het onder het toezicht van onze toezichthouder met de juiste licentie. Dus we willen dit voor een lange termijn aanbieden en ook groeien. Waar we nu op focussen is het laten testen van het platform. We zijn net gelanceerd.
Speaker 2:Wat we wat we willen doen is testen van het platform, liquiditeit verder uitbouwen die nu al echt heel sterk is. Als je kijkt naar alle, we noemen dat onshore, maar eigenlijk gereguleerde partijen die dit aanbieden, zie je dat onze liquiditeit en prijs enorm competitief is. Waar we nog zeker open voor staan is feedback vanuit de markt hoe we dit nog beter kunnen aanbieden voor jou in Europa. En beter kunnen uitleggen wat x perbs zijn.
Speaker 1:Ja, en en als we dan het dan hebben over die x perbs en een hoor je futures en perps die perpetual contracts. Misschien moeten we eventjes een beetje beginnen bij de basis voor voor de luisteraar die nu denkt van ja, sommige mensen zijn begaan natuurlijk met met dit vak jargon. Maar laten we beginnen bij de futures. Wat zijn futures?
Speaker 2:Oké, hoe we hoe we ook kunnen beginnen is je hebt binnen onze exchange de mogelijkheid om spot te handelen of dus die Xperbs wat een future is. Het verschil tussen die 2 is bij spot koop en verkoop je daadwerkelijk de bitcoin die er die eronder ligt. Dus je hebt 1 euro en je krijgt een hoeveelheid bitcoin daarvoor terug. Dat verhandel je met andere personen, gaat via het orderboek en je hebt dus altijd of de de bitcoin of de euro je kan het verkopen en kopen. Er zit in principe geen leverage bij, geen verhoogd risico door die door die leverage.
Speaker 2:Wat we zien is dat mensen ook veel grotere exposure willen hebben tot de onderliggende waarde. Dus als je bijvoorbeeld kijkt naar onze XPERB als het gaat om Bitcoin, dan staat Bitcoin tegen USD, USDollar of USDC als stable coin of USDG als stable coin. Kan zelf kiezen, maar dat is het paar. En als je dan dat koopt kan je bijvoorbeeld zeggen ik wil dat keer 3 kopen. Betekent dat de onderliggende waarde met 1 derde van jouw kapitaal heb je 3 keer zoveel exposure tot verschuivingen van waarde van Bitcoin.
Speaker 1:En dat is wat ze noemen leverage?
Speaker 2:Dat is leverage, maar het is heel belangrijk dat komt ook met verhoogd risico. Dus je moet goed begrijpen wat je wat je daarin doet. Wat klanten moeten doen als ze er hier gebruik van willen maken is ook door een onboarding test heen lopen met een aantal vragen. We checken ook of onze gebruikers goed snappen wat de risico's zijn en hoe het werkt met een aantal kennisvragen, vragen over ervaring. Alleen dan als je dat passeert, dan kan je toegang krijgen tot die producten.
Speaker 2:We bieden ook heel veel kennis artikelen en educatiemiddelen aan om daar meer over te leren. Wat we zien is sommige mensen die handelen via spot, maar die vinden dat zelfs met de volatiliteit van bitcoin dat die prijs niet snel genoeg beweegt Dat ze te veel kapitaal daarin moeten zetten om volledig gebruik te maken van die volatiliteit. Wil je met minder geld meer beweging zien op de markt? Dat kan dus in je voordeel maar ook in je nadeel werken. Dan kan je eigenlijk goed gebruik maken van deze x pers van derivaten.
Speaker 1:Ja en dat is dus iets wat hele grote handelaren vaak ook doen om zichzelf te hedgen hé, omdat je een bepaald risico hebt. Dus vaak partijen die dit doen die die gebruiken dan 2 posities. En de ene positie kan dan een spot positie zijn en de andere positie kan dan bijvoorbeeld zo'n vuurtje positie zijn. Maar ik zag dan ook want dat is leuk. Dat wordt perpetual weet je wel.
Speaker 1:En jullie hebben het over x perbs. Perpetual ja, wat betekent dat dan? Dan zit ik na te denken ja, perpetual dat is eeuwigdurend. En in dit geval dan hoe verhoudt zich dit dan tussen die contracten? Want ik ken futures en die hebben dan ja, een soort van een afloop datum, hè.
Speaker 1:Dat je in de toekomst zegt hé, wij spreken nu af naar die bitcoin die verkopen we in de toekomst voor laten we zeggen 100000 euro. Dat is wat je doet bij futures, maar bij perpetual's dan heb je dus geen afloop datum. Dus hoe hoe zit dat hiermee?
Speaker 2:Ja, dus de x perb is eigenlijk een 5 jaar durend contract. Dus eens per 5 jaar loopt het af. Nou ja, de investeerders of de traders die gebruik maken van derivaten die zitten er vaak in voor een kort termijn. Dus die hebben helemaal niet een 5 jaar doorlooptijd nodig van zo'n contract. Wat we doen, we eindigen dat en dan hebben we een nieuw contract dat we weer lanceren voordat die oude afloopt.
Speaker 2:In die 5 jaar kan natuurlijk je derivaten anders lopen dan je spotprijs. Wat ze hebben uitgevonden in de in de crypto markt is dat al heel gebruikelijk, is een funding rate mechanism. Dit betekent dat mensen die de lange positie de long kopen of short verkopen afhankelijk van hoeveel dat gebeurt, betaalt de ene kant de andere kant en daardoor blijft de prijs weer gelijk met de spotprijzen die we aanbieden. Dit zorgt, dit is eigenlijk de enabler, de mogelijkheid waardoor het eeuwigdurend kan zijn, maar toch hebben we ervoor gekozen binnen Mifid heb je bepaalde classificaties van producten. Je hebt bijvoorbeeld options, swaps, cfd's maar ook futures.
Speaker 2:Futures van nature hebben altijd een, dus een afloop tijd. En wij hebben voor 5 jaar gekozen omdat het dan heel dicht ligt bij je ervaring van de traditionele crypto handel dat wordt aangeboden, maar toch een hele duidelijke classificatie heeft onder MIFIT. De toezichthouders en de institutionele partijen er ook blij mee zijn en snappen wat we precies aanbieden. Zodat ze ook daar toestemming voor kunnen geven.
Speaker 1:Ja, ja en je gaf al eerder aan hé, want dat is misschien nog wel handig om nog even extra te vermelden. Van ja, die die leverage dat dat biedt kansen. Er zijn natuurlijk ook risico's en jullie beschermen de beginnende handelaren in ieder geval door naar te starten te starten met een soort van questionair, soort van quiz vragen die ze moeten beantwoorden. En dat jullie dan kunnen kijken van nou hoeveel weet jij hiervan? Maar merk je dan of gaan jullie dan waarschijnlijk merken dat denk ik wel dat dit meer iets is voor de professionele handelaren of zou je toch zeggen van nou mogelijk als je een retail handelaar bent en je je bent goed ingelezen dan kan dat ook iets van jou zijn?
Speaker 2:Nee, retail kan absoluut ook dit handelen, maar je moet wel zorgen dat je goed ingelezen bent. Want het kan verhoogd risico met zich meebrengen als je hierop met een bepaalde manier mee omgaat. Maar zoals je kort geleden al even aangaf, het kan ook juist het risico verlagen bijvoorbeeld met het hatchen van je strategieën. Bijvoorbeeld als je Bitcoin in de spot koopt kan je ook short gaan tegen de Bitcoin prijs in 1 keer om om de prijs te hatchen. Er zijn allemaal verschillende geavanceerde handelsstrategieën die je kan uitvoeren, maar dat zegt het eigenlijk ook wel.
Speaker 2:Je moet verstand van zaken hebben maar consumenten kunnen ook dit product handelen. Ze moeten alleen even laten zien inderdaad met die met die quiz voorafgaand dat ze snappen dat ze wat ze aan het doen zijn. Natuurlijk niet iemand die geen idee heeft die dan mogelijk geld geld verliest via zo'n product dat dat is niet wat we willen doen.
Speaker 1:Ja, nou dat is denk ik wel
Speaker 2:een een
Speaker 1:bijzondere. Want er waren echt heel veel Nederlandse handelaren die soort van gingen uitwijken naar dan ja, vage ongereguleerde offshore platformen. Dit puur omdat ze gewoon ja, wel gebruik wilde maken van die hefboom omdat zij dus wel nadachten over dit soort strategieën en ja, ook soms een soort van wilde kijken naar hoe ze zichzelf konden beschermen. En ja, dit bieden jullie nu legaal en dus ook lokaal aan. Dus wel bijzonder heel heel bijzonder.
Speaker 2:Zeker en dat komt met ook echt bescherming, hé. We zijn binnen onze wetgeving beschermen wij de initiële investering die je hebt gedaan, dus je kan niet meer verliezen dan wat je op het platform zet. Dat is 1 van de voorwaarden waaraan wij voldoen. Er wordt gekeken naar hoe wij onze assets veilig houden voor klanten, Dat de technologie goed is, transparant is, toezicht houden die die ziet daar ook op toe. Want er zijn genoeg platformen zonder licentie buiten Europa die dit minder goed voor elkaar hebben of hun producten verkeerd hebben ingericht.
Speaker 2:Je wilt niet zelf het risico lopen dat het hele platform ten onder gaat en dat jij al je middelen en je spullen daar hebt staan. Want dan ben je daar gewoon de dupe van en heb je geen bescherming onder lokale wetgeving.
Speaker 1:Ja dat moeten we achter ons laten hé. Dat wil de westen, we gaan over naar de mile miled west toch?
Speaker 2:Exact, miled miled west.
Speaker 1:Ja, het lijkt me een leuk om nu ook door te gaan en ook af te sluiten. En dat doen we door te kijken naar de stellingen. Want we hebben altijd een aantal stellingen aan het einde van deze podcast. En ja, jullie gaven aan hey, ja, heb je die stellingen en dan kom je er niet op terug waarom. Dus dat gaan we nu wel doen.
Speaker 1:We beginnen met stelling 1. Ja Roy, over 5 jaar koopt de gemiddelde consument geen losse Bitcoin meer. Alles loopt via traditionele banken en ETF's. Eens of oneens? Oneens.
Speaker 2:Oeh oké, vertel. Want wat we nu zien is dat het toch voordelen zijn aan het hebben en bezitten van jouw eigen bitcoin. Je kan het op verschillende manieren veilig stellen en bewaren via ook wel een exchange of je eigen wallet en ik denk niet dat iedereen overstapt naar andere platformen. Noem de bitcoin, maar er zijn ook heel veel earn mogelijkheden als het gaat om bitcoin, maar vooral een proof of stake tokens en dat is nog niet geïntegreerd in in alle platformen. Dus ik denk voor efficiënte prijzen, inzage, transparantie en veiligheid dat het zeker zal voortbestaan.
Speaker 2:En wat we juist zien is dat dus partijen in crypto dichter bij die banken komen en banken steeds dichter bij crypto. Dus ik denk zeker dat er meer overlap zal zijn, maar ik denk dat er ruimte is in de mode voor beide.
Speaker 1:Oké, stelling 2. Hoddel of je crypto ook in dips vast blijven houden, hè. Dat dat is geen of dat is een excuus geworden voor mensen juist die simpelweg geen winst durfde te nemen. Ben je daarmee eens of oneens? Oneens, ik denk
Speaker 2:dat er heel veel hoddelers zijn die dit echt heel bewust doen en een lange termijn visie hebben. Maar het is aan iedereen om aan om te kijken wat jouw strategie is dat het beste bij jou past. Wil je graag winst nemen en ben je op een korte termijn bezig? Natuurlijk dan moet je dat doen. Er zijn genoeg altcoins die een piek hebben gehad die ze nooit meer hebben weten te halen of of zelfs zijn gestopt.
Speaker 2:Kijk er een beetje na naar het investeren in in stocks of het handelen in stocks bijvoorbeeld. Wil je elke stock voor altijd houden? Nee. Zijn er een paar stocks waarbij je heel blij bent als je tientallen jaren hebt gehouden? Absoluut.
Speaker 1:Ja, nou ja, en ik ik moet wel zeggen ik ik als ik hier naar kijk, hoddel of je crypto ook in dips vast blijven houden? Is een excuus geworden mensen die simpel geen winst durven te nemen. Maar ja, in dips ja, in dips. Nou ja, dan valt het inderdaad wel mee. Maar in bear markets ja, zijn sommige van die altcoins wat je aangeeft.
Speaker 1:Ja, die komen gewoon echt niet meer terug. En dan is het heel handig om eens te gaan herzien de altcoin die je had of überhaupt die community nog actief is. Of er nog ontwikkeld wordt. Want als er niet ontwikkeld wordt en de community niet actief is ja, waarom zou je dan in hemelsnaam die muntjes blijven houden. Dus in die zin denk ik dan soms wel dat het een excuus is.
Speaker 1:Dat je dan zegt ja, ik blijf roddelen. Ja, nee, misschien niet zo verstandig. Misschien moet je dan wat anders doen, maar goed. Stelling 3, over 5 jaar lacht een gratis AI-bod de beste menselijke traden keihard uit. Eens of oneens?
Speaker 1:Oneens, 5 jaar is niet per se heel lang. Ik denk
Speaker 2:dat a I wordt toegepast, maar nog steeds in controle is van van mensen. Als we nu kijken naar globale handel dat zijn mensen die achter institutionele partijen zitten en algoritmes schrijven en programmeren. Daar zal zeker a I aan te pas komen, maar ik denk ik denk dat die zo geavanceerd zijn dat het best moeilijk is voor een a I om om hiermee te concurreren. Maar we gaan het zien, Want zij gebruiken natuurlijk al programmeertaal, algoritmes etcetera en hogere wiskunde om tot hun beslissingen te komen. AI kan het zeker sneller maken, maar ik denk dat er een soort van menselijke component zit.
Speaker 2:Want mensen verliezen hun geld, mensen zijn in bezit van die bezittingen en dat er niet een soort van ongelimiteerde toegang zal zijn voor voor a I. Dus dat op schaal dit nog niet concreet.
Speaker 1:Ja, en het is eigenlijk is dit weer een stelling met waar we ook weer een hele podcast over zouden kunnen hebben. Want ja, de ontwikkelingen natuurlijk in die industrie die gaan ontzettend hard, hè. We hebben het vaak over de exponentieel a's, de exponentiële tijd waarin we leven. En dat die technologie zich steeds sneller ontwikkelt. En recent kwam er ook een bericht uit van Google dat ze aangaven dat die kwantumcomputers toch minder tijd nodig hebben om code te kraken van bijvoorbeeld crypto technologie.
Speaker 1:Schaven aan 2029. Nou en dat komt mede dus ook doordat dat we steeds sneller kunnen leren en dat nu zonder kwantumcomputers. Dus kan je voorstellen dat nou, misschien wel binnen 5 jaar dat er misschien iets harder gaat. En dat nou ja, die a I die zal niet lachen, maar die zal misschien wel wat geld verdienen. Maar bewaren we voor een andere keer.
Speaker 1:Ja, Roy bedankt. Is er nog sowieso iets wat jij zou willen meegeven aan de luisteraar? Ik denk
Speaker 2:dat er heel veel nieuwe ontwikkelingen zijn. Het is heel tof om op de hoogte blijven van deze nieuwe ontwikkelingen. Je ziet dat blockchain technologie steeds innovatiever te werk gaat. AI helpt zelfs met de ontwikkelingen daarvan, dus het is heel goed voor jou ook om op de hoogte daarvan te blijven. Ja, volg vooral socials om te kijken van wat is het laatste nieuws?
Speaker 2:Hoe kan ik hier meer over leren? En zelfs met a I trading of complexe producten die worden aangeboden zorg ervoor dat je zelf begrijpt wat je aan het doen bent met je geld, goede overtuiging hebt van wat past bij jouw huidige financiële status En laat je niet al te gek maken door alle publieke influencers of media platformen die van alles schrijven. Zorg ervoor dat je zelf inleest en vertrouwen hebt in jouw financiële beslissingen. En doe dat met de juiste informatie en en veel succes.
Speaker 1:Dat was hem mensen. Roy van Khiem van oké ex bij de Cryptotafel. En ik denk weer een hele belangrijke episode en hopelijk ook een episode waarin je dingen hebt kunnen leren. En we zijn er de volgende keer weer terug. Bedankt voor het luisteren.
Speaker 1:Tot de volgende.