Developers! - mer än bara kod

Madde har en förvånande spaning om hur UC hanterar CSN-lån – med tusentals papper som skrivs ut och scannas in igen. Hur är det ens möjligt att ett så digitaliserat samhälle fortfarande har sådana analoga öar? Det bjuds på tankar om digitalisering, effektivisering och möjligheterna för moderna lösningar.
Vi svarar också på två lyssnarfrågor:
  1. Får man nämna kundföretag och tekniker från tidigare konsultuppdrag i sitt CV utan att bryta mot sekretess? Vad gäller egentligen och hur kan man formulera sig för att vara både professionell och trovärdig?
  2. Hur vanligt är det egentligen med Leetcode/Advent of Code-liknande frågor i svenska techintervjuer? Vi delar våra erfarenheter och pratar om hur rekryteringskulturen skiljer sig mellan Sverige och andra länder.
🤓 Svårighetsnivå: 1/5

🔗 Länkar:
En lista på företag som inte gör “whiteboardintervjuer”

💬 Ställ en anonym fråga eller insändare som vi kan ta upp i podden!

💌 Håll kontakten med oss:
Discord
Instagram
Facebook
hello@developerspodcast.com
https://www.developerspodcast.com

Om du gillar podden får du gärna stötta oss genom att köpa vår merch, bli en Patreon, subscriba till podden eller skriva en recension!
★ Support this podcast on Patreon ★

Creators & Guests

Host
Madeleine Schönemann
Madde är en riktig allrounder! Hon har haft många roliga och lärorika roller inom branschen, som utvecklare, scrum master, product manager, konferensarrangör och föreläsare på flera olika evenemang. Programmering ligger henne varmt om hjärtat och hennes stora glädje är att tillsammans med sitt team leverera produkter som gör verklig skillnad för användarna.
Host
Sofia Larsson
Sofia är en erfaren utvecklare som tycker om att vara en del av produktupptäcktsfasen och skapa effektiva lösningar med användaren i fokus. Hon har ett starkt engagemang för digital hållbarhet och i sin roll som Digital Sustanability Competence Lead jobbar hon för att öka det digitala mijömedvetandet. LinkedIn

What is Developers! - mer än bara kod?

Om du är en tech-nörd som älskar att hålla dig uppdaterad med det senaste inom mjukvaruutveckling, någon som är nyfiken på "det där med programmering", en som pluggar just nu eller någon som har jobbat många år i branschen - då är Developers! podden för dig! Här får du möjligheten att lära dig om teknik, höra roliga rants, lära dig om livet som en utvecklare och allt som hör därtill. Men det handlar om mer än bara om kod, vi pratar också om allt från hur man gör ett bra intryck på en intervju, till hur man kan hämnas på sina fiender genom kodgranskningar, hur man kan uppnå sina mål eller en hantera en jobbig kollega. Ibland bjuder vi också in inspirerande gäster som delar med sig av sina erfarenheter.

Så, om du är redo för en rolig, avslappnad och lärorik resa inom teknikvärlden, klicka på play och följ med oss på Developers! Podden där Sofia och Madde tar dig med på en resa full av kunskap, inspiration och skratt!

Instagram: https://www.instagram.com/developerspodcast
Facebook: https://www.facebook.com/developerspodcast
Mail: hello@developerspodcast.com

[00:00:00] Madde: För bandar.

[00:00:01] Sofia: Ja, det är inte så. Vi bandar in. Folk säger ju så. Det här är ett förbandat avsnitt. Så säger vi poddar jag lyssnar på.

Vad skulle du välja? Att bara jobba i ett team där alla skriver kod direkt inne i mainbranchen utan pullrequests? Eller att du jobbar i ett team där varje kommitt, alltså kommitt, måste godkännas av en kommitté på fem personer Alltså

[00:00:55] Madde: den tycker jag faktiskt är självklar. Då hade jag mycket hellre jobbat direkt i main, utan pull requests.

Att fem personer ska godkänna hundraste kommitt Dels så kommer det göra att folk skriver monsterstora commits. Man kommer ju inte palla committa någonsin. Och fem pers. Alltså fatta vad långsamt det kommer gå. Nej, aldrig i livet. Jag tänker så här. Fast vänta, vänta,

[00:01:24] Sofia: vänta Jag tror det var förra avsnittets...

Eller förrförra men då tog vi upp så här hade du hellre haft någon som slaktar dina peers som micromanager och med 50 kommentarer eller någon som skriver looks good to me och då sa du att du ville bli slaktad och här väljer du att trycka in saker rakt in i mejlen utan någon kodgranskning alls det jag

[00:01:46] Madde: vill säga här är att jag tänker att även om man inte jobbar med peers så kan man faktiskt bedriva kodgranskningar på andra sätt Och det framgår inte.

Det står inte att man inte kan granska koden Det står bara att man gör pull requests. Eller inte gör pull requests. Och så har jag jobbat i flera olika team faktiskt. Så det är fritt fram att kommitta. Utan att man köper... Inte lika vanligt kanske, absolut. Men absolut att man kan kodgranska på andra sätt.

Man kan kodgranska inför en release eller någonting. Så det hade jag valt. Men

[00:02:19] Sofia: då kan man ju vrida på den andra och säga att varje commit måste godkännas av en kommitté på fem personer. Då tänker jag att på en pull request där du har flera commits som har det här teamet att man måste ha fem reviewers.

Och fem reviewers kollar ju igenom alla commits. Är du med?

[00:02:39] Madde: Mm.

[00:02:41] Sofia: Så det är egentligen bara att det är fem reviewers på dina PRs typ.

[00:02:45] Madde: Fast på varje kommitt. Alltså jag kommittar ju flera gånger dagligen. Ja men på en PR. Då då.

[00:02:53] Sofia: Men

[00:02:53] Madde: det var inte på en PR, det var

[00:02:54] Sofia: på en kommitt Ja okej det kanske beror på hur ja okej alltså jag för mig att du har sagt att du liksom du liksom checkar in väldigt ofta som att du bara typ sparar det gör ju inte jag, jag är typ såhär jag gör ju någonting, typ lägg till det här ta bort det här så det hade nog inte varit så så konstigt nej

[00:03:17] Madde: för jag brukar ofta committa och sen ganska ofta så gör jag amend på min commit till exempel bara för att jag tycker det är nice att pusha Alltså om det är bara jag som jobbar på branschen vilket det oftast är men det beror ju på hur man jobbar nu har vi ju twistat den här båda två men valde du då att du hellre har en kommitté

[00:03:42] Sofia: Ja men i och med att jag tolkar den första som att det är noll reviews, alla bara, så var det ju förr tiden, eller hur?

Alltså folk bara mergeade och så var folk förolämpade om någon ville titta på en skåd. Precis. Ja men jag kan ta den andra för det är ändå vanvitt, det är ganska många reviewers. Okej men snälla,

[00:04:06] Madde: tänk om man inte ens mår i teamet. Får ens typ såhär jag vet inte, Scrum Master också reviewa

[00:04:11] Sofia: någonting? Ja, nej men jag tror att jag har varit med om att du behöver ha tre.

Oj. Att det är en som är, alltså typ en som är lead eller arkitekt. Alltså en sån gatekeeper. Och sen två vanliga.

[00:04:27] Madde: Mm.

[00:04:28] Sofia: Men då har det varit ett team med... Alltså det var ganska många utvecklare, kanske åtta stycken Ja, okej Men tog det lång tid?

[00:04:37] Madde: Alltså innan sakerna kom ut i typ, i main eller vad det nu var för bransch?

[00:04:44] Sofia: Kanske men jag skulle säga att det var komplex kod. Det krävdes ju typ att man tittade. Och när det inte var det så gick det ju snabbt. Det

[00:04:53] Madde: kanske såg ut när man jobbade med en respirator.

[00:04:56] Sofia: På

[00:04:56] Madde: tal om några avsnitt sedan.

[00:04:58] Sofia: Det var inte en respirator, men det var så här otroligt mycket businesslogik. Eller, jag vet inte, men det var ganska komplicerat kod.

Och jag tror att folk omskattade det.

[00:05:08] Madde: Ja

[00:05:08] Sofia: men

[00:05:09] Madde: det är ju skönt att ha många ögon på det. Alltså jag har en helt bizarr sak jag ska berätta faktiskt. Jag hade ju hört om UC och CSN.

[00:05:22] Sofia: Nej alltså UC är som vad är det, urkund eller vad står det nu för? Nej,

[00:05:27] Madde: UC är ju de kreditupplysningsföretaget. Men

[00:05:30] Sofia: det är väl inte det urkundsregistret, nej det kanske är någonting annat.

[00:05:36] Madde: Urkund är ju alltså när du, dit man skickar in när man går på universitetet för att kolla att man inte har plagerat typ. Jaha. Eller? Är det väl? Jag vet inte. Nu blir jag osäker, men jag tror det. Ja

[00:05:50] Sofia: Sitter du och googlar u-kunnig? Ja. Det stämmer. Jag tror

[00:05:55] Madde: det

[00:05:57] Sofia: står för typ upplysningscentralen Ja, kanske. Jag vet inte.

Det var

[00:06:02] Madde: inte

[00:06:03] Sofia: urkund du

[00:06:04] Madde: menade. Nej, utan jag menar dit du, där du får brev ibland när du har handlat på faktura till exempel Eller ansökt om banklån så. UC-företag har lagt till ny funktionalitet så att man kan se sina CSN-lån också. Vilket man inte har kunnat tidigare. Och det är ju nice och så tänker man.

Alltså de har inte ingått förut när de drar en check på en? Exakt, då har det liksom inte framgått om du har CSN-lån eller inte. Ah, okej. Och det har inte varit helt smärtfritt kan man säga för att det finns en befintlig registerlagstiftning som säger att CSN får inte lovlämna ut dessa uppgifterna digitalt.

Åh vet du vad det innebär? Om man inte gör det digitalt Jag vill inte veta. Så här. Varje månad så skriver CSN ut på papper och skickar med post till UC. Alla som har CSN-nål. UC tar emot det, scannar in varenda papper och lägger in det i sitt system.

[00:07:14] Sofia: Alltså

[00:07:15] Madde: är inte det här typ det sjukaste?

[00:07:16] Sofia: Men jo, hur länge har det här pågått?

[00:07:20] Madde: Alltså jag tror att de införde det här typ något år sedan eller så, typ 2023. Alltså så att det har ju, i varje månad så skriver man ut, i oktober 2024 så skrev man ut 23 079 sidor Alltså fattar du, det är liksom flera kartonger man skickar och hur mycket det kostar. CSN fakturerar UCF för detta så att de får ju betala det är inte vår skattepengar som går till det.

[00:07:45] Sofia: Alltså det funkar ju säkert det är ju mycket du vet, alltså brev man skickar och sånt skannas ju in och läsas ju av alltså hans stil känns igen och det funkar du kan säkert köpa ett system för att scanna in det ganska snabbt och så, men det är otroligt äh Så när man säger löst det, jag vet inte om det är stresseri, ibland så kostar en implementation av något sånt här säkert mer än att bara skicka ett papper om vi ska vara helt ärliga.

[00:08:15] Madde: Ja men 23 000 papper. Ja

[00:08:19] Sofia: ja.

[00:08:20] Madde: Alltså tänk dig när du köper skriva papper.

[00:08:24] Sofia: Det blir som plastpåsadebatten, har vi räddat verkligen miljön? Alltså det är lite så jag känner, och nu är jag också lite mer på gröna hållet och tycker ändå att finns viktigare saker Men det som jag blir förvånad över är bara att CSN måste ha behövt lämna ut information i stor skala till andra myndigheter förut.

Men det kan vara att UC inte är en myndighet då, kanske? Alltså att det här gäller bara för någon som inte är en myndighet då,

[00:09:01] Madde: menar du? Det är bara en gissning Jag har inte läst på om den här registerlagstiftningen och digitaliseringen kring det. Så det skulle kunna vara så att om någon behöver samverka med Skatteverket säger vi, då kanske det får lov att skötas digitalt för att det är två stycken myndigheter och man har motsvarande krav på säker...

Programvara och så vidare men att UC då är ju ett ett privat företag så att de har inte samma krav kanske, jag vet inte det är verkligen bara en gissning

[00:09:35] Sofia: Nej men det är ju såklart omodernt Det är ganska oproffsigt om det är så att de har haft det här problemet tidigare men de kanske bara aldrig i livet har stött på det så det är ingen som har tänkt på att det behöver digitaliseras då, jag har ingen aning.

Men vilken chock när man tror att man bara ska implementera en feature. Här får du i 15

[00:10:00] Madde: kartonger med papper. Man tror ju att det ska vara så lätt om man tror att vi har kommit långt i digitaliseringen och så kommer det här. Jag läste det på X. Det var Jens Nylander Han som har grundat Jace och Jens of Sweden och allting.

Han håller på med någon sån initiativ nu tydligen för att hitta olika slöserigrejer och sånt.

Jag blev i alla fall chockad när jag såg det. Spännande Men vi ska gå vidare och tacka våra patrons Det har ju uppstått en liten diskussion Efter vår livepod Eller Egentligen avsnittet efter det När vi upptäckte att en person har bytt namn Och nu har det blivit dels många som har bytt namn Men också att jag ser att det är Ganska många sedan tidigare också som har bytt namn Så jag sa oj detta borde vi kanske ha kollat tidigare Jag har sett det Det

[00:10:59] Sofia: är

[00:10:59] Madde: ju

[00:10:59] Sofia: svårt också om folk ska vilja byta namn Inför varje avsnitt ju svårt

Just det här

förbandar vi ju så att vi kan fira nyår

[00:11:08] Madde: förbandar vi bandar in

[00:11:13] Sofia: folk säger så Det här är ett förbandat avsnitt så säger de i poddar jag lyssnar på okej

[00:11:24] Madde: det var lite kul men ja, det är förbandat

[00:11:28] Sofia: men snälla, vi lever i ett universum där sparikonen är en diskett och ingen vet var det är längre

[00:11:35] Madde: nej det är säkert lyssnare som inte vet vad det innebär att banda in heller men ja men du har rätt, det är ju för inspelat eller förbandat Så att egentligen borde vi ha sagt att det är våra andra avsnitt vi har spelat in men vi får ge en liten heads up till det bättre sent än aldrig precis, hur som haver så kommer här en ny och spännande lista på våra stjärnsupportrar på Patreons Alicia, Anders Nylund, Björn Jonsson, Dag Rönnell, Klapa Anders Nylund, Lars Nyström, Molly Haglund, Per Nåtby, Selim Hjorthall, Snel Anders Nylund och Tomas Nilsson

[00:12:13] Sofia: men Men va?

Det fanns Klapa Anders Nylund och det finns Snel Anders Nylund.

[00:12:18] Madde: Ja men Snel Anders Nylund har ju varit då Snel Hest som har bytt. Och sen så tänker jag att det har att göra med Klapa Snel Hest. Fast det blir Klapa Anders Nylund. Anders får ju sjukt mycket cred här nu alltså. Ja

[00:12:35] Sofia: Mm, man kanske måste, för nu läser vi upp dem i bokstavsordning, kanske måste vi faktiskt läsa dem i join-datum jag tror att det är så jag har hört andra gjort, för då har folk byggt på varandras namn jätteroligt.

Ja det kan vara kul

[00:12:54] Madde: kanske.

[00:12:55] Sofia: Ja, vi får se. Vi kan ändra ordningen nästa gång.

[00:12:58] Madde: Ja, och till Molly Haglund och Selim Hjorthall som har utvecklat sina namn också. Så be ursäkt om att vi inte har uppfattat det tidigare heller. Men nu har ni era fulla namn också. Mm. Ja, tack i alla fall. Och roligt med lite spännande

[00:13:13] Sofia: namn.

Och tack till alla andra som stöttar oss på Patreon.

[00:13:18] Madde: Tack. Vi har två frågor med oss idag. Mm. Det är ju nytt år. Och kanske många som börjar tänka på det här med nya jobb. Och båda dessa frågorna har ju lite med nya jobb att göra

[00:13:30] Sofia: faktiskt. Ja, vi får in många sådana här. Så vi har typ försökt gruppera ihop två stycken.

Det är så, jag tycker att när många handlar om När man är ny i branschen och sånt, det känns som att jag bara snackar så mycket skit. För att man har glömt hur det var och så här vet man om hur verkligheten är egentligen.

[00:13:53] Madde: Lite så kan jag känna också ibland att jag kan ju bara svara från hur jag själv tror att det är.

Och min lilla begränsning av vad jag har varit med om och vad jag har hört andra som jag känner varit med om. Men det behöver inte alls vara representativt för. Hela Sverige typ

[00:14:07] Sofia: men vi får hoppas att vi kanske har lite bättre koll än vilken utvecklare som helst för att vi sitter och alltså rekryterar mm

[00:14:19] Madde: Ja,

[00:14:19] Sofia: vill

[00:14:20] Madde: du börja med första frågan Den har ju faktiskt med jobbsökning att göra.

Ja

[00:14:25] Sofia: okej Så den är så här. Hallåj, jag håller på att leta nytt jobb och funderar på vad man faktiskt får skriva i sitt CV när man jobbat som konsult. Får man ange vilka kunder man har jobbat mot? I så fall får man uppge vilka språk bibliotek, ramverk etc man använt för respektive kund. Jag tänker att det kan anses som...

Affärshemligheter. Men man vill ju samtidigt kunna sälja in sig själv genom att berätta vad man jobbat med. Är det bäst att utelämna företagsnamn för att kunna prata så öppet som möjligt om vad man arbetat med eller hur ser ni på det?

[00:15:01] Madde: Alltså när jag läste den här frågan så kände jag på riktigt en klump i magen och typ så här Oh shit, det här har jag aldrig ens tänkt på.

Men det ligger någonting i det. Ja. Känner du också så Mycket bra fråga, tänkte jag. Alltså... Jag vet, vi har ju diskuterat tidigare just det här med att får man skriva på LinkedIn vilken kund man sitter på och så vidare. Och att det kan vara lite olika. Men just det här med att skriva på sitt CV har jag aldrig ens tänkt tanken att man inte skulle få lov att göra.

Och där är man ju ofta ganska detaljerad just i precis som personen skriver, i vilka ramverk och så vidare. Och bara så här, ja det kanske egentligen inte är

[00:15:41] Sofia: helt

[00:15:42] Madde: okej att göra det.

[00:15:46] Sofia: Ja. Alltså jag känner väl att man har ju fått NDA att skriva på från de kunderna där det är viktigt. Jag har ett NDA där jag jobbar just nu och det borde man ha koll på.

Men jag ju sällan fått det när jag har varit konsult. Eller jag vet att det har funnits ett men det har inte skickats direkt till mig. Det har varit mellan konsultbolaget och... Och kunden.

[00:16:13] Madde: Jag tycker det är så ofta som man har fått höra att det finns, men det har liksom säljaren skött. Och bara, okej men jag vill gärna bli informerad om det.

[00:16:22] Sofia: Jag har hört förut någon som frågade, det var en person, jag tror att han var anställd Och så var det att han hade hittat någon ganska grov bugg i systemen Som sparade företaget en massa pengar. Och. Det var någonting som han var väldigt uppskattad för. Och någonting som var en perfekt sak att ta upp i en intervju.

För du ska ju helst säga. Du ska inte bara säga så här. Jag har jobbat med .net. Utan så här. På vilket sätt har du bidragit i .net? Har du några exempel på när du har räddat dagen? Och då var det också så att han bara... Kan jag säga det här eller inte, jag förstår inte han har inte fått skriva på någonting får han inte berätta det då liksom påverkar det hur han kan sälja in sig för det var typ såhär något uppdrag som han hade med säkerhet att göra just som han, eller inte uppdrag men jobb som han verkligen ville ha hur kan han inte få ta upp det exemplet då alltså det är svårt att Jag hade väl, alltså jag tror att jag hade skrivit ner, jag vet inte, kundens namn Är det så, jag hade nog skrivit ner kundernas namn i CV som jag skickar ut.

Och sen skrivit vilka tekniker det är. Alltså på väldigt övergripande plan. Och sen i själva intervjun när det muntrigt så hade jag snackat om det. Men jag kanske inte hade skrivit så mycket detaljer I själva CV-et ändå. För folk sitter inte och läser det helt

[00:18:01] Madde: ärligt. Nej och man ska ju inte skriva så himla långt på varje sektion i CV-et heller.

Utan... Jag bidrog till att vi kunde öka försäljningen av ordrar. Eller försäljning av ordrar. Men öka antalet ordrar med 20% igenom. Alltså det är ju sånt man typ. Man ska ju skriva mätbart och allting. Ja. Och sen kanske man skriver tekniker på en övergripande nivå som du sa. Alltså det är ju inte direkt en affärshemlighet om en sida använder React.

Det kan du ju se enkelt. Backenden är ju kanske mer... För det kan du oftast inte veta men

[00:18:40] Sofia: vi sitter på en extremt gammal distribution av Windows som har säkerhetshål det är så att man vill ta upp CV't ändå direkt det kan ju vara bra för att du har på dig vad ska jobba med

[00:18:56] Madde: men Ja, jag har aldrig hört att det skulle vara problem att skriva ut kundens namn.

Jag har sett folk som skriver typ såhär undisclosed client också. Och det kan man ju göra om man nu verkligen var på den säkra sidan. Du kan ju säga att det är inom e-business eller att det är inom banking eller retail eller vad det kan vara.

[00:19:18] Sofia: Men då vet man oftast det. Alltså de som har sådana kunder, de vet att de inte får säga vad de jobbar med.

[00:19:24] Madde: Ja. Ja

[00:19:27] Sofia: Sådana personer har vi jobbat med. Eller där man får veta företagsnamnet. Men absolut inte vad.

[00:19:33] Madde: Men om man vill vara på den säkra sidan. Så kan man ju absolut fråga Fråga personer Antingen fråga kunden eller fråga sin säljare eller någonting. Du, jag tänkte skriva ett CV för att börja söka nya jobb här.

Är det

[00:19:46] Sofia: lugnt om jag nämner kunderna?

[00:19:48] Madde: Nej, men jag menar som konsult till exempel så har du oftast ett konsult-CV också som din arbetsgivare tvingar dig att uppdatera Ja där

[00:19:55] Sofia: är det ju verkligen ingen som har sagt till mig att jag ska hemlighålla vilka kunder jag har haft. Nej nej. Så, ja. Nej då borde det gå jag hade nog jämfört mot det och mitt företag skickade ut mitt cv där det står i detalj vad jag har jobbat med av kunderna så ja, jag vet inte fast de kanske bryter mot någonting själva

[00:20:22] Madde: alltså det kan ju potentiellt bli ganska konstigt om vad är två konkurrerande bolag jag har svårt att komma på någonting just nu Men säg typ Ikea och Mio då.

Jag ligger nära till hans. Ja, då kanske inte Mio vill berätta att de jobbar med just de här teknikerna. Och sen så har du jobbat där som konsult och sen ska du skicka ditt CV till Ikea. Och så får Ikea läsa liksom att aha men Mio har implementerat det här. Ja

[00:20:55] Sofia: Ja men sådana saker finns det ju faktiskt.

Alltså till exempel det jag sitter och jobbar med är en produkt som konkurrerar med andra produkter. Vi jobbar med 3D-planerare och där är det väldigt viktigt att lägga steget före andras 3D-planeringsverktyg. Så det vi jobbar med... Vi har ju saker vi tar patent på som vi kanske hoppas på att vi kan implementera om flera år.

Där är det ju hela tiden en sån kapplöpning.

[00:21:29] Madde: Ja, så det skulle ju potentiellt kunna vara lurigt. Men för att återgå till det du nämnde med buggen och om det var okej att berätta det i intervjuer. Det är ju ganska ofta man i intervjuer får frågor typ så här, ja men vad var en svår situation och hur löste du den?

Där kanske man inte vill... Outa liksom någonting som total havererar om man bara fixar det eller om det var typ dålig teamdynamik och man hjälpte det men där tycker jag det är mer liksom accepterat att man berättar, ja men jag satt hos en kund inom den här branschen men man säger ju inte vem det är just

[00:22:05] Sofia: Nej, eller om det är en alltså om det är en bugg, man behöver inte gå in i detalj på vad det är, tänker jag man kan ju säga, jag upptäckte ett väldigt allvarligt fel i ett system Mm Som hade, alltså jag vet inte, man borde ha sådana här historier intränade innan det är väl det viktigaste och det gäller ju bara så här intervjuprocesser överhuvudtaget att du ska ha stories du kan berätta.

Som styrker när löste du en svår teamsituation när löste du när ledde du någonting tekniskt själv, du ska ha stories förberedda för annars kommer du famla i intervjun överhuvudtaget och verka oförberedd ja

[00:22:48] Madde: ja intervjuer det leder oss in på lite på nästa fråga faktiskt som handlar om intervjuer, så jag läser upp den här ja Tjo igen Stockholm, Sofia och Madde hallå Skåning är det okej att jag säger så för att veta vem som är vem fast du är ju helskåning ja det är jag ju men jag pratar inte så grovskånska men halvskåning, helskåning vad som helst det går bra mildskåning kanske eller överklassiskåning nej det vill jag inte du är ju Lund är

[00:23:25] Sofia: inte det överklassiskåningarna

[00:23:27] Madde: Nej då skulle jag säga mer typ båsta och sånt Det är väl lite överkastigt tycker jag.

Ja, skitsamma. Tack för att ni fortfarande är den mysigaste svenska utvecklingspodcasten i Sverige. Varsågod. Min fråga. Detta års upplaga av Advent of Code så har jag tilltagit längre än fjolåret och klärt mig en hel del. Detta fick mig att tänka på det här med LeetCode och huruvida detta är förekommande i svenska tekniska intervjuer för utvecklingsjobb.

Hur ser det egentligen ut i Sverige? Är det... Ovanligt eller vanligt vid tekniska intervjuer att få LeetCode eller Event of Code-aktiga tekniska programmeringsfrågor. Vad är era upplevelser och åsikter kring detta? Om ni båda har varit den som har blivit intervjuad eller har varit den som har intervjuat andra under tekniska intervjuer?

Tack för svar på färdhand mbh vkf

[00:24:25] Sofia: Intressant. Det jag tänkte på först och främst var jag tror vi har länkat till det förut i ett avsnitt där vi just pratat om kodintervjuer så länkar vi till en lista på Github där man hittar företag som inte kör sådana här whiteboard frågor. Nu är det en internationell lista men jag såg att många svenska företag fanns med.

Så jag ska gräva fram den och länka till den. Så kan man ju Se alltså få ett hum där om vilka företag som gör vad men jag tror att det kan skilja sig från team till team också det

[00:24:57] Madde: vet jag, på vår förra arbetsgivare så gjorde jag intervju med en person som jag inte gjort intervju med innan och han drog upp såhär Project Euler det är typ ett nett Eller det behöver inte vara något, men det backend och jag bara såhär, ska vi verkligen livecorda det här, liksom jag tyckte inte det kändes schysst att dra fram det för jag tycker det, eller jag kan säga ju jag hatar den här typen av intervjufrågor jag tycker det är det säger mig absolut ingenting om personen för att det är inte programmeringsskills det är liksom logiskt tänkande på en helt annan nivå än vad jag liksom ens känner mig bekväm med att göra jag suger på det liksom Alltså du suger

[00:25:38] Sofia: på det i en pressad situation eller såhär du suger på advent of code överhuvudtaget?

[00:25:44] Madde: Jag suger på det allmänhet, alltså så. Jag kan lösa det men de svårare, alltså det tar mig ganska lång tid att tänka ut det logiska faktiskt.

[00:25:54] Sofia: Och det är också något man tränar, det är alltså något man tränar upp ett sätt att tänka. Absolut,

[00:25:59] Madde: ja för att

[00:26:00] Sofia: ganska

[00:26:01] Madde: många har ju ganska liknande lösning på något sätt.

Ja. Och det är liksom inte för att jag inte kan skriva en hash table eller bubble sort eller whatever man kan tänkas behöva. Utan det bara den här förmågan att läsa och förstå ett problem och problemlösa. Nej, det är inte min grej.

[00:26:22] Sofia: Jag håller med dig där. Jag har aldrig tyckt att sånt är kul i skolan till exempel.

Jag har ändå pluggat alla mattekurser och Det dödade mig så mycket när det kom till de här roliga uppgifterna. Alltså det var som bonusuppgifter. Även när man kom i de högre mattekurserna så fanns det så här roliga uppgifter. De skulle alltid formuleras typ som advent of code. Och jag bara, men det här är ju inte roligt.

Jag kan inte tycka att matte är roligt på det här sättet Att jag så gärna vill anta mig en kluring. Och samma med sådana här, du vet, pussar Man ska typ, alltså fysiska pussar där du ska lösa att typ såhär, jag vet inte, få ut en kula ur en, ja, med typ Rubikskub. Ja, nej hatar Rubikskub också.

[00:27:20] Madde: Jag tror inte alltid någon på en fest man är på som ska sitta och lösa den snabbt och man bara, okej

[00:27:30] Sofia: Vi har absolut vänner som är så långt ifrån att vara intresserade eller ha läst någon matte eller jobbat med teknik eller någonting som typ så här, du vet, min vän Li tycker det är jätteroligt att lösa Rubik's Cube. Så bara, vad har det? Men ja, jag tror att man får dessa... Frågor av folk som själva tycker att sådana här problem är roligt.

Nu ska jag hänga ut min chef här. Min chef tycker det är så roligt att Jag tycker det är så roligt. Han har löst Advent of Code. Jag vet inte hur långt han kom. Om han gjorde alla. Men varje morgon. Har du tittat på Advent of Code?

[00:28:13] Madde: Jobbigt när ens chef frågar också. För att känna mig lite prestationsångest nästan.

Jag vet, jag vet. Men lite

[00:28:19] Sofia: så. Jag tycker inte det är min chef som är kulare kul. Så han kanske tycker det är dåligt. Jag kände så pass mycket prestationsångest Att jag löste uppgift ett och två. Men det enda... Sättet jag kunde göra det roligt på var att jag faktiskt valde att lösa det i Elixir. För att då fick jag ut någonting av det.

Det var ju inte kul att lösa den här jävla tomta uppgiften. Men så att jag tror att folk som vill ha med dem frågorna, de tycker bara genuint att det är roligt. Och för dem visar det på ett logiskt tänkande och ett intresse. Men Och visst, så håller vi inte med varandra

[00:29:02] Madde: där. Absolut att det är en bra egenskap att ha som utvecklare och programmerare.

Att du kan lösa logiska problem. Det är ju såklart det utveckling handlar om. Men jag tycker verkligen inte att du är en bättre eller sämre utvecklare. För att du är bättre eller sämre på LeetCode eller Advent of Code. Det är så mycket annat som också är viktigt och som spelar in. Och liksom... Och framförallt som webbutvecklare så är det ju inte alls den typen av problem man löser för det mesta.

[00:29:36] Sofia: Nej det är väl kanske det att, alltså jag tror att om man är väldigt duktig på sådana problem så är man duktig på en viss typ av kodning ändå där du behöver effektivisera. Alltså där du behöver först, alltså ja, jag tror att det kan hjälpa för att effektivisera kod Jag vet inte om det hjälper för att effektivisera databas queries och sådana saker.

Det känns lite

[00:30:00] Madde: som att det kanske är mer data scientists och sådana typer av människor som behöver kunna den här typen av... För det handlar ju ofta om stora datamängder som ska sorteras och filtreras och hit och dit.

[00:30:12] Sofia: Ja, men jag ser det. Det finns ju rätt många utvecklare som ändå... Hanterar stora datamängder liksom om det är filer eller vad det nu är och att du behöver kunna förstå hur du kan optimera dig jag tror inte det alla som kan det faktiskt, om du aldrig har gjort den här typen av problem så vet du nog inte ens var du ska börja nej inte visst så så det hjälper nog att ha gått algoritmkurser gjort sådana här Alltså jag vet inte.

Man ska ju välja det man tycker är kul. Vissa tycker verkligen att advent of code blir roligt för att det är lite så här tema på det.

[00:30:57] Madde: Ja alltså jag gillar det konceptet med att det är lite storytelling. Att det är liksom en röd tråd och det är en adventskalender och allting Det är bara just uppgiften i sig som jag kan.

Alltså det blir för svårt. Alltså jag finner inte intresset i att lägga så mycket tid på det. Ja. Jag gillar nog

[00:31:17] Sofia: inte att just att i och med att det är sådana stories så förskjuter det, eller skapar kanske en lager av komplexitet som vissa tycker är rolig, men jag tycker det förskjuter det från ett riktigt problem.

Jag hade istället velat se det beskrivet som ett faktiskt problem, alltså sorteringsproblem i kod att det hade stått såhär, du tar emot sådana här filer och du behöver, alltså så hade jag tyckt det var mer intressant och givande. Men då finns det de här andra plattformarna som är mer så men vad är era upplevelser och åsikter om detta det har vi gått igenom tycker jag ganska tydligt ja, jag skulle säga att jag har varit med om en intervju ett team som har haft sådana här alltså där du blev intervjuad då ja ja Halvt jag fick väl halvt alltså, ja jag blev presenterad med en sån här fråga men jag behövde inte lösa den till slutet utan det var väldigt såhär muntligt men jag vet att alla andra som gick igenom det här teamet verkligen såhär, det här var kodprovet vilket jag inte tyckte var bra för där hade man inget kodtest istället Alltså du lämnade inte in något.

[00:32:40] Madde: Så

[00:32:41] Sofia: det var inte att det här var en kompletterande uppgift för att se kan personen verkligen koda eller har han använt chat-gbt. Utan det var det det hängde på. Jag tyckte inte det var bra. Då ska jag i så fall kombinera båda två.

[00:32:56] Madde: Har du varit med om det? Nej, men dels har jag inte gjort så himla många tekniska intervjuer.

Utan då har det mer varit diskussioner och sen har det varit hemuppgifter man har fått göra men nej jag tror inte jag har behövt göra det en enda gång och som sagt, av alla intervjuer jag har hållit så har jag väldigt sällan gjort det själv och jag har inte tyckt att man ska göra det utan i så fall finns det mycket bättre sätt att livekoda eller inte livekoda alls för den delen

[00:33:32] Sofia: Ja, alltså jag tror att vi behöver vara ärliga med en sak och det är att de typen av uppdrag vi har haft eller där vi är anställda och så är kanske inte den typen av företag där det här är vanligt.

Men går du på mer så här, ja men scale up företag som är mer likt så här amerikanska företag hur man anställer. Så tror jag att det här är mycket mer vanligt. Det känns så. Det känns som att framförallt i

[00:34:06] Madde: USA på alla sådana stora så är det väldigt vanligt med de här typerna av problem

[00:34:11] Sofia: faktiskt. Det är jättevanligt.

Men där är det, vad jag vet så är det i kombination med att du faktiskt pratar om typ av projekt. Och sen får du plötsligt lösa ett problem där du ska ta en anka och en... Katt och en räv över en sjö du vet de här och så ska du se till att någon inte äter upp den andra jag kommer inte ihåg vad det problemet heter men där får du de problemen men du gör såhär du gör din react-intervju du gör din tankan och kodgrejen på en tavla och du pratar arkitektur så att de tittar på väldigt många saker Och där har de väl råd att ha sådana processer ens de här enklare företagen, det är då det blir så himla taskigt och bara såhär, här har du advent of code och det är det enda vi kommer gå på.

Ja men, det är ju inte, det visar ju inte vad jag kan.

[00:35:08] Madde: Nej. Nej, jag har svårt, eller jag vet faktiskt inte exakt hur vanligt eller ovanligt det är i Sverige generellt sett. Det är... Det är faktiskt svårt att säga. Kanske lyssnare kan svara på hur har de själva varit med om och på företagen som ni jobbar på, hur ser det ut där?

Det är det som är så fint att vi har ett stort community på Discord. Man kan faktiskt få input på det sättet.

[00:35:35] Sofia: Ja men precis, nu går vi bara på våra erfarenheter. Men om ni andra skriver så kan vi faktiskt se. Då kan man ju även skriva vilka företag det är. Det ska ju inte vara hemligt. Vad de har för typer av kodprocesser det hjälper ju bara andra.

Men om man är nyfiken också, just det, om företaget är någorlunda ändå stort så kan det finnas på Glassdoor, där står det så här hur de intervjuar, det har jag sett, det är faktiskt bra. Så det kan man göra, men som sagt det kan vara lurigt. För till exempel där jag jobbar just nu så vet jag hundra procent att det skiljer sig mellan olika avdelningar.

Så det kan vara svårt att förbereda sig. Ja, intressant i alla fall. Tack för de här frågorna. Och god fortsättning redan blir det när avsnittet släpps va?

[00:36:35] Madde: Ja, vad blir? Tredje januari tror jag det kommer släppas. Ja, eller andra kanske, tredje. Nyårsafton är ju på en tisdag. Ingen aning. Ja, men andra blir det då.

Första onsdag, andra torsdag. Du har rätt. God fortsättning i alla fall. Det känns så dumt. Vi ska ju inte ens låtsas att vi släpper det. Det är fortfarande innan julens. Vi ska åka iväg Vi behöver lite semester. Vi förespelar innan avsnitten.

[00:37:07] Sofia: Ja, vi kommer tillbaka nästa år. Det det för oss. Vi hörs då.

[00:37:12] Madde: Det gör vi.

Ha det bra allihopa.

[00:37:14] Sofia: Hejdå.