Bij De Cryptotafel praten we over wat er écht speelt in de cryptowereld. Geen moeilijke termen of eindeloze ruis, maar gewoon duidelijk uitleggen welke trends er toe doen. We kijken naar betrouwbare informatie en leggen uit wat dat kan betekenen voor de koers en de toekomst van crypto. Zo weet je in begrijpelijke taal waar je op moet letten.
00:00:00:01 - 00:00:05:00
Raoul
Het leven in. En dan.
00:00:05:02 - 00:00:34:22
Raoul
Bitcoin zakt onder de belangrijke grens van $ 68.000. Altcoins die dalen mee. Ja, er gebeuren de afgelopen weken echt weer een hoop belangrijke dingen, maar jullie waren overduidelijk en eigenlijk net zoals heel Nederland geïnteresseerd in één ding. En dat is namelijk het nieuwe box3 belastingstelsel. Als het doorkomt Dus ja, wat houdt het in, wat kost het ons en wat zijn de oplossingen?
00:00:34:24 - 00:01:00:15
Raoul
Nou, daar gaan we vandaag induiken met een gast die hier zijn werk van heeft gemaakt. Dus welkom bij de crypto tafel en ik zit hier vandaag met Jan-Jaap Geusebroek, fiscaal adviseur bij Amsterdam Lawyers en Jan-Jaap. Als we zo jouw LinkedIn bekijken, dan kunnen we zeggen dat jij heel bekend bent met zowel Bitcoin als edelmetalen, vastgoed belasting en natuurlijk ook die box3.
00:01:00:17 - 00:01:02:14
Raoul
Ja ja, welkom!
00:01:02:16 - 00:01:04:20
Gast
Dank je wel. Fijn om hier te zijn.
00:01:04:22 - 00:01:17:19
Raoul
Ja, want je bent echt een uitgesproken figuur op LinkedIn en dat heeft dus geleid ook tot 110K following. Ik ben ook één van die mensen die het toch leuk vindt om dat geluid te horen. Ja, hoe kom je daar dan zo in terecht?
00:01:17:21 - 00:01:40:16
Gast
Ja, eigenlijk. Ik doe mijn hele leven al. Ik heb de jaren tachtig van de vorige eeuw wel weer gestudeerd in Amsterdam en ook vennootschapsrecht. En eigenlijk na mijn studie en toen ik afgerond ben, ben ik naar België verhuisd om mensen daar te helpen. Vastgoed investeren met vennootschappen, huurders, Belgische vennootschap. Daarna heb ik in Luxemburg gedaan, zeg maar in de jaren negentig en uiteindelijk begin van deze eeuw.
00:01:40:20 - 00:02:07:01
Gast
Ja was er heel veel belangstelling voor Spanje. Wat te doen? Dus heb ik Nederland geholpen met daar hun Spaanse BV snel op te richten om vastgoed te investeren. Maar ja, uiteindelijk liep dat toen heel goed. Toen was heel veel belangstelling voor maar een paar jaar geleden. Dat spreek ik. Ja, wat is het uh scenario twee, drie vier jaar geleden was Spanje weer helemaal in en dat was had daarmee te maken dat mensen helemaal klaar waren met hun vastgoed in Nederland.
00:02:07:01 - 00:02:26:06
Gast
Met die box3 belasting. Zo nu en dan gaat men in Spanje investeren. Dus ja, ik signaleerde duidelijk dat er een en echt in box drie probleem was ontstaan in Nederland hè. Dus dat dus Uh ja nog, maar daar kan wat aan gedaan worden, want stop het in een BV, dan zit het niet meer in je box drie maar in je box twee.
00:02:26:06 - 00:02:29:05
Gast
En dat is een eigenlijk een hele onbekende box.
00:02:29:10 - 00:02:48:02
Raoul
Ja maar dat gaat bekend worden want daar gaan we naar deze episode over hebben. Dus voor we echt gaan beginnen. Je hoort het al Jan-Jaap, heel veel ervaring dus we gaan die helemaal uitpluizen vandaag zodat hij ons van alles kan vertellen. Maar voor we gaan beginnen wil ik je vragen om deze podcast te volgen abonneren, want daar help je ons enorm mee.
00:02:48:02 - 00:03:09:01
Raoul
En dan mis je dus ook nooit het belangrijkste nieuws. Maar ook de input van belangrijke gasten, zoals Jan-Jaap die echt iets specifieks komen brengen. En in dit geval gaan we het dus hebben over dat belastingstelsel. Ik krijg trouwens ook een leuke kijkers vraag door van uh Gerben, dus Gerben ook. Dank daarvoor. Gerda die vroeg Hallo, hoe vind jij dat A-1?
00:03:09:06 - 00:03:31:06
Raoul
Ik denk dat je AI bedoelde. Vind je dat niet gevaarlijk voor in de toekomst? Nou dit omdat je zei dat je het elke dag gebruikt. Ik probeer het niet te gebruiken. Nou ik hoor wel wat jij ervan vindt. Groet Gerda. Ehm nou Gerda, nee ik vind ai niet eng. Uhm ik vind sommige aspecten van AI die vind ik wel eng omdat ik ja een idee heb dat ik weet waar het naar toe zou kunnen groeien.
00:03:31:08 - 00:03:51:18
Raoul
Ik ben niet per se bang voor die groei en ik denk dat we vooral op dit moment heel veel voordelen uit AI kunnen halen, omdat het gewoon bepaalde processen efficiënter maakt voor mij. Ik gebruik echt AI als sparringspartner en soms gebruik ik het zelfs om een nieuwe website of uh applicaties te ontwikkelen. Want ik ben zelf geen geweldige programmeur.
00:03:51:20 - 00:04:16:01
Raoul
Maar nu kun je met behulp van AI gewoon code schrijven en hele mooie dingetjes maken en aan elkaar knutselen en als je een knutselaar bent of je wil een sparringspartner hebben, dan denk ik dat dit echt de ultieme tool kan zijn die jou verder kan helpen in je denkproces. Dus ik zie dat niet als iets gevaarlijks, maar juist als iets dat ervoor zorgt dat ik sterker en een beter mens word en mijn gedachten meer kan leren ordenen.
00:04:16:01 - 00:04:23:10
Raoul
Want daar kan AI ook bij helpen. En op basis daarvan ga ik kijken of ik daar alsnog mensen voor nodig heb. Hoe zie jij dat?
00:04:23:12 - 00:04:42:19
Gast
Je had zelf eigenlijk. Ik gebruik het ook heel sterk. Ja, precies dat soort dingetjes. Zelfs voor websites, voor voor teksten dingen na te kijken. Maar je moet wel het gebruik gebruiken om iets waar je zelf wel verstand van hebt. Want ja, dan vraag ik er wat over, over nieuwe wetgeving en dan zie ik gewoon dat er een foutje in staat.
00:04:42:22 - 00:05:05:18
Gast
Ja, waar ik heel veel tegenaan loop dat er een hoop advocaten hebben, dat ook ja, dat de klanten ja, maar ik heb het al aan je gevraagd, weet je wel. En dan krijg je een hoop flauwekul uit te drukken. Als je zo goed weet, ja ga daar dan weer naar terug, want dat schiet niet op natuurlijk. Ja, de grootste flauwekul komt er dan uit en dat heeft te maken dat je je vraag niet goed stelt ja en ook niet goed weet waar het over gaat.
00:05:05:20 - 00:05:19:17
Gast
Dus wat dat betreft zit er wel een risico in ja, dat je zelf de controle erover hebt. Dan wordt het gevaarlijk als je vooruit gaat hè. Terwijl daar vaak nuances zijn dat het toch net eventjes anders is als als dat er gezegd wordt.
00:05:19:18 - 00:05:38:17
Raoul
Ja, nou, in één van die voorbeelden vind ik goed dat uh dat je dat aanhaalt was dat er bijvoorbeeld een uh ja een topic trending ging op op de internet waarbij er aan uh chat GPT heel specifiek gevraagd werd. Hey chat, ik moet mijn auto gaan wassen, maar de wasstraat die is maar honderd meter Verder is het verstandiger om te gaan lopen.
00:05:38:19 - 00:05:40:03
Raoul
Nou wat denk je dat die zei.
00:05:40:05 - 00:05:41:05
Gast
Waarschijnlijk ja.
00:05:41:07 - 00:05:56:16
Raoul
Die zei ja tuurlijk ga maar lopen want dan bespaar je ook nog wat benzine. Ja en dan hoor je dus dat die logica bij die systemen niet altijd even goed werkt. Dus je moet ook weten van nou wat voed ik, hoe voed ik dat en waar haalt ie die data vandaan? Uhm. Maar toch. Ja, die logica bij die systemen, die moet ook beter.
00:05:56:18 - 00:06:02:01
Raoul
Dus niet alles is perfect. Maar wat Jan-Jaap aangeeft, ja voor sommige dingen kan je dat gewoon als een hele goede tool gebruiken.
00:06:02:01 - 00:06:15:01
Gast
Maar ik merk wel dat het wel verbeterd hoor. Dus ik deed ook wel eens contracten en er vanuit dat moet erin. En aan het begin ging die hele nieuwe contracten maken, maar nu pas je het ook al echt aan. Dus ja, dat gaat even voor de goede kant uit. Ja, ik vind het super!
00:06:15:03 - 00:06:38:21
Raoul
Ja top! Oké en zoals je gewend bent in deze podcast lopen we eerst door drie uh nieuwsartikelen heen. Ongeveer drie. Het kunnen er ook twee zijn, afhankelijk van de tijd. Want zoals je hoort ben ik lang van stof en dan gaan we kijken wat we ja de afgelopen paar weken van jullie hebben doorgekregen. Uhm ja, want jullie geven toch wel aan als luisteraars wat jullie belangrijk vinden en waarvan jullie zeggen dit moet je bespreken.
00:06:38:23 - 00:07:03:09
Raoul
En daarna gaan we van Jan-Jaap horen hoe je dus om kunt gaan met box drie, ongeacht of het de Eerste Kamer doorkomt of niet. Uhm. Maar eerst het nieuws. Ja, het is vandaag dus op jullie en jouw verzoek echt een belasting special geworden. En ja, ik wil daar ook persoonlijk meer over leren, want ja ik ik heb daar niet heel veel kaas van gegeten.
00:07:03:09 - 00:07:16:18
Raoul
Al moet ik wel zeggen dat ik. Ik hou wel van lezen, dus ik vind het heel leuk om dan lekker naar die belasting pagina te gaan en te lezen van nou hoe ziet dat voorstel eruit En een beetje te volgen hoe het zit met die stemmingen in de Tweede Kamer. Dus dat heb ik ook gevolgd. En natuurlijk de debatten.
00:07:16:20 - 00:07:42:05
Raoul
Uhm. Maar ja, er is ook over geschreven, dus we gaan even terug naar begin januari en dan zien we daar dus dat DAC acht en Carve. Nou dat die uh ja zijn ingetreden, daar is over gestemd volgens mij rond 29 januari en dan met terugwerkende kracht dat dat inging op 1 januari. Nou, de belastingdienst heeft van op dit moment inzicht in jouw crypto en als je dat dan hoort het dak.
00:07:42:05 - 00:08:04:22
Raoul
Acht karpetten. Dat klinkt allemaal technisch. Uhm, maar ja, ik ga even uitleggen waar het voor staat. DAC acht en kalf en dan kan jij weer eventjes vertellen Jan-Jaap hoe jij daarover denkt. Dat staat voor de Directive en Administrative Cooperation. En dan nummer acht. Nou daar heb je natuurlijk Carve en dat is de Crypto Asset Reporting Framework. En ja, die zijn dus nu alweer twee maanden van kracht.
00:08:04:24 - 00:08:30:21
Raoul
En een DAC acht, dat hebben we eerder besproken. Nou, dat is een Europese richtlijn. Sommige mensen denken echt dat het meteen wetgeving is, maar het is een richtlijn en die stelt dat crypto dienstverleners de plicht hebben om gebruikersdata te delen met de Belastingdienst of de belastingdiensten, want het is een Europees gedragen richtlijn. Nou, dan kun je dus denken aan crypto dienstverleners zoals de platformen die mensen gebruiken.
00:08:30:23 - 00:08:52:08
Raoul
Ehm, ja, die zijn dus verplicht om het volgende te doen om basisinformatie te delen. Dus denk aan je naam, adres, fiscale woonplaats, et cetera. Maar ook transacties van crypto naar crypto of van crypto naar euro of transacties, van het ene platform naar het andere platform. Ehm ja, het is heel duidelijk de overheid, die wil meer inzicht in crypto bezit.
00:08:52:08 - 00:08:56:12
Raoul
En ja Jan-Jaap, waarom denk je dat dat zo is?
00:08:56:14 - 00:09:19:06
Gast
Nou ja, uiteraard. Wat is er gebeurd? Die Bitcoin? Die is ooit, ja eigenlijk, bedacht om internet betalingen te kunnen doen, want de mensen hadden websites hè. En uiteindelijk kan je heel makkelijk een bolletje openen met een bitcoin wallet. En daarom dachten heel veel mensen het is allemaal anoniem, maar dat is wat mij betreft helemaal niet de insteek geweest zodat het anoniem is.
00:09:19:08 - 00:09:43:00
Gast
Het is dat je makkelijk een rekening kon openen mensen, dat is daar speciaal voor opgezet, maar uiteindelijk is het nauwelijks anoniem. Ja, toen wel, maar probleem is dat dat eigenlijk de hele blockchain één grote transactie is, één grote boekhouding waar je uiteindelijk ja, als je weet wie de ene wallet is van wie die is, kan je ook vragen van wie die betaling heeft ontvangen.
00:09:43:00 - 00:10:03:03
Gast
En dat heeft de overheid nu ook gezien. Dus je zit bijvoorbeeld bij een partij als uhm, Bitvavo. Daar kan je een rekening open en dan kan je dat koppelen aan een eigen wallet op de blockchain. Nou uh, mensen doen dat, maken het over en dan maak je nog een keertje over en dan gaat Bitvavo je bellen. Waar is dat naartoe gegaan?
00:10:03:06 - 00:10:21:07
Gast
Dus die kunnen al stap voor stap. En ja, hoe meer informatie te krijgen kunnen ze precies zien wie aan wie betaalt hè. Dus ja, dat hebben ze ook gezien en daar zijn ze mee bezig. Ik ben er zelf op zich niet op tegen hoor, want ik vind dat hele. Ik vind het echt een vervanging van van ons banksysteem.
00:10:21:07 - 00:10:43:13
Gast
Want nu werk je met banken, die kunnen failliet gaan. Er kan van alles gebeuren, ze kunnen het geld vasthouden. Bij de bitcoin is dat niet zo. Je kan wel transacties doen, niemand kan er beslag op leggen en je kan het anoniem houden. Maar ja, daar zit wel een risico aan natuurlijk hè. Dus ik denk dat er best wat mensen tweeten zijn die uh die dat altijd gedacht hebben.
00:10:43:15 - 00:10:46:18
Gast
Maar wat mij betreft is dat nooit echt het uitgangspunt geweest hoor.
00:10:46:20 - 00:10:51:17
Raoul
Want hoe ziet u dit dan? Wat? Wat? Wat betekent deze crypto richtlijnen concreet concreet?
00:10:51:18 - 00:11:12:20
Gast
Het is zelfs een Europese richtlijn, dus is in inderdaad door de Tweede Kamer gegaan en moet nog door de Eerste Kamer. Maar het wordt sowieso met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar. Dus de banken zijn al verplicht. Maar niet alleen banken en elke partij als bijvoorbeeld een blok weet je de focus te doen. Beheerders, die moet het allemaal gaan melden en het wordt Europees gemeld hè.
00:11:12:21 - 00:11:17:13
Gast
Dus al heb je een rekening in Spanje dat die. Ja, de overheden gaan dat met elkaar delen.
00:11:17:17 - 00:11:24:13
Raoul
En En is dat dan waterdicht? Want stel je voor dat iemand een uh een self custody wallet heeft. Zo'n wallet in eigen beheer? En hoe werkt dat dan?
00:11:24:15 - 00:11:42:16
Gast
Nou, dat is het dan niet. Dus heb je gewoon een Ledger bijvoorbeeld en daar gaat het helemaal niet over. Maar het is echt als je als je tokens hebt of. Coins en ja en doet dat via ja welke dan ook bij het verhaal weer. Het wordt allemaal gemeld natuurlijk, daar gaat het over.
00:11:42:20 - 00:11:54:06
Raoul
Dus het gaat echt over crypto dienstverleners en zoals ze dat noemen bij de belastingdienst. De exploitanten. Ja dus mensen die niet in het bezit zijn van een micro vergunning, maar wel een aantal van die diensten verrichten die ja in Microsoft.
00:11:54:08 - 00:12:12:04
Gast
Ja ja die zitten al gauw aan mekaar natuurlijk vast. Dus die twee hebben wel heel veel met elkaar te maken. Maar het gaat inderdaad over controle en het heeft ook niks met box twee of drie te maken. Het is gewoon puur controle wat uh wat de overheid uh graag wil hebben wat ze bij de banken ook hebben. Verder worden de twee opties.
00:12:12:04 - 00:12:29:23
Gast
Of de overheid zou zeggen nou we stoppen, dat mag helemaal niet meer hè. En nu willen ze ook reguleren. Dus ja, wat mij betreft de beste optie. Want het grote voordeel vind ik van de blockchain is dat je gewoon veel meer kan als wat banken nu bieden. Dat je bijvoorbeeld transacties doet met een partij in China of waar dan ook.
00:12:30:00 - 00:12:52:09
Gast
Nou, ik zelf maak het geld naar je over, weet je? Ja, dat is een beetje. Dan moet je al heel ingewikkeld met banken doen dat je garanties af kan geven. Op de blockchain kan er gewoon veel meer werken. Snap ik. Ik zet dat op op onze gezamenlijke rekening. Als jij geleverd hebt dan kan je daar afhalen. Dat is daar standaard, dus dat is veel uitgebreider en veel simpeler dan dat banken met al die ingewikkelde dingetjes.
00:12:52:11 - 00:12:53:00
Gast
Ja.
00:12:53:02 - 00:13:03:23
Raoul
En wat nou het dus even een uh scherp. Er zijn mensen die zeggen ja, afgelopen jaren heb ik mijn bitcoin niet heel goed opgegeven. Wat nu?
00:13:04:00 - 00:13:19:03
Gast
Ja, nou ja, dan zijn er twee opties natuurlijk om het gewoon nooit meer op te geven. Maar ik zou zeggen ja als je dat vergeten bent, doe het alsnog. Dat is mijn advies. Uiteindelijk gewoon eerder anders. Maar ja, toch.
00:13:19:05 - 00:13:21:00
Raoul
Gewoon eerlijk zijn. Ja.
00:13:21:02 - 00:13:27:05
Gast
Nou je bent er ook toe verplicht. Maar los daarvan ja, oké, dat is dan ook wel heel praktisch hè.
00:13:27:07 - 00:13:53:14
Raoul
Dan nieuwtje twee En dan komen we natuurlijk bij het belangrijkste stuk. Want we gaan het nu alvast een beetje inleiden, namelijk box drie op de schop. Ja, want jullie hebben het doorgekregen. En dat is ook de reden waarom Jan-Jaap hier is vandaag. Want vanaf 2028 zouden bezitters van onder andere crypto en uiteraard ook aandelen jaarlijks 36% belasting betalen over de winst, zelfs als die alleen nog op papier staat.
00:13:53:16 - 00:14:30:24
Raoul
En dit is dan eventjes een veelgemaakte rekensom. Die heb je een beetje gehoord en dan zie je op social media ook voorbij komen. Je hebt op 1 januari € 10.000 aan crypto en op 31 december is dat hard gestegen en is ineens € 20.000 waard. Dan heb je dus € 10.000 winst Na die vrijstelling van die komt er dan van € 800 blijft er dan ongeveer ongeveer, blijft er 82 € 100 over en daar betaal je dan 36% belasting over, wat neerkomt op 29, honderd en € 52 terwijl je nog niets hebt verkocht.
00:14:31:01 - 00:14:33:21
Raoul
Nou Jan-Jaap, klopt deze berekening?
00:14:33:23 - 00:14:56:02
Gast
Ja, die berekening die zal kloppen neem ik aan. Dus wat er gebeurt Inderdaad, in het jaar 2028 stijgt het. Nou hè. Dus je kan niet met terugwerken, dus dat stijgt. Maar is het het jaar daarop dat het weer zakt? Ja, dan kan je dat niet gaan verrekenen hè. Dus dat is dat is wat nou te missen als jaar daarvoor gezakt is.
00:14:56:02 - 00:15:10:06
Gast
En het is een hele complexe regeling en het is zeker niet gunstig. Daarom is dat mensen ook ook daar in verweer komen. Ja hè? Dus hoe die regeling precies wordt is nog niet zeker. Want, want er zijn wel wat. Toevallig, vanochtend stond er een artikel in het.
00:15:10:06 - 00:15:11:09
Raoul
UH in het FD in.
00:15:11:09 - 00:15:23:06
Gast
Het FD. Dat met die Eco Heinen die zegt ja, we gaan het toch aanpassen. Waar gaat dat kijken? Want eigenlijk kan dit niet hè. Dus ja, dat je belast wordt over over de waardestijging en eh ja.
00:15:23:12 - 00:15:31:15
Raoul
Ja en we zeggen eigenlijk kan dit niet, dus laten we dat even toelichten. En duidelijkheid scheppen. Want wat verandert er precies nou eigenlijk?
00:15:31:18 - 00:15:52:15
Gast
Wat er veranderd is op zich dat je gewoon reëel belast wordt. Dat is op zich, dat is best interessant. Wat nu zegt ja, je hebt voor een ton uh Bitcoin los van je vrijstelling. Dan heb je een rendement op van 6%. Terwijl er misschien nog een rendement is, want afgelopen jaar bijvoorbeeld was het op op 1 januari '26 lager dan dat jaar daarvoor.
00:15:52:15 - 00:16:12:18
Gast
En toen was het 90.000 bijna en was je gezakt. Maar je wordt toch verondersteld daar belasting over te betalen? Nou, dat heeft de Hoge Raad daarvan gezegd. Dat kan helemaal niet. Dus dan kun je zeggen nou wil ik toch uh ja, reëel belast worden. Dat is wel een heel gedoe. Die mogelijkheid is er. Maar ja, wat de wetgever nu echt aan het doen is?
00:16:12:18 - 00:16:31:21
Gast
We willen dat veranderen hè, Dat je puur belast wordt over het rendement en dus de vraag. Helemaal wanneer. Normaal pas als je verkoopt. Dus ik heb met Bitcoin. Nou ja, en over drie jaar verkoop ik dan Heb ik een bepaalde winst gemaakt. Ja oké, dan wordt er een overbelast en ze zeggen nu je wordt belast over de waardestijging.
00:16:31:23 - 00:16:48:05
Gast
Nou dat is iets wat mensen natuurlijk absurd vinden, want dan moeten ze meer stukjes bitcoin gaan verkopen om die belasting te doen, dus dat kan ook niet meer verder groeien. Nou, als je dan leest waarom dat is, want de Tweede Kamer zegt zelf ook ja, dat is eigenlijk niet reëel, maar we hebben het gewoon het geld keihard nodig.
00:16:48:07 - 00:16:57:07
Gast
Dus daarom gaan we dat doen. Dat is natuurlijk de meest bizarre reden die je kan hebben met het geld nodig, dus we gaan je maar ja, heel zwaar belasten.
00:16:57:09 - 00:17:21:07
Raoul
Ja, ik lag er een klein beetje op, maar dat is natuurlijk niet grappig. En nou wat wat je zelf aangeeft. Het is zelfs zover gekomen dat er uh ja een soort van protesten zijn ontstaan en mensen zijn echt een petitie gestart. Heb hebben gezegd van ja dit kan niet en zelfs Prins Contant Constantijn die is onlangs op tv verschenen en die gaf aan van ja ik ben ook niet blij met deze nieuwe vorm, want die is met taxi natuurlijk ook bezig om de startup klimaat hier in Nederland een beetje op te krikken.
00:17:21:12 - 00:17:38:10
Raoul
Ja nou en heel veel van die startups die werken ook met vesting skins, dus dat je nou dan aandelen bijvoorbeeld krijgt en na wie kun je dan voor een X jaar? Kun je dat vasthouden? Ja ja dat dat werkt toch ook niet? En dat ontmoedigt. Uhm, ja, misschien wel startups om zich hier te vestigen in Nederland, dus die heeft dat ook herkenbaar gemaakt.
00:17:38:10 - 00:17:52:17
Raoul
En daarvan dacht ik ook ja en als hij dat zegt, die wordt toch wel gezien als ja, iemand die een grote invloed uitoefent op uhm ja, vooral dat dat startup uh ecosysteem in Nederland. Dan moeten ze daar toch wel iets mee gaan doen.
00:17:52:19 - 00:18:00:19
Gast
Daarom maar Dus op een gegeven moment ja, je kan mensen net zo lang knijpen tot ze gaan piepen. Ja en ja dat dat is nu wel dat. Dat is er nu eindelijk.
00:18:00:24 - 00:18:04:14
Raoul
Ja. Dus jij zegt oké, er is nog een kans dat deze belasting verandering niet doorgaat.
00:18:04:18 - 00:18:22:15
Gast
Zonder meer hè. Dus de eerste kamer heeft al aangegeven dat ze hier wel heel veel problemen mee hebben en nu heeft hij ook als ja, we gaan toch kijken hoe we dat nog nog kunnen veranderen. Ja dus. Er zat heel veel druk op omdat we. Nou als we dat moeten doorvoeren, dan moeten banken allemaal voorbereid zijn om dat allemaal aan te geven en dergelijke.
00:18:22:15 - 00:18:37:06
Gast
Dus daar zit heel veel tijd in. Maar uiteindelijk is het pas in 2028 dat het ingaat op op z'n vroegst ja dus nee, dat het gaat niet. Waarschijnlijk niet zo worden als het uh. Als er nu eigenlijk al gestemd is in de Tweede Kamer denk ik ja.
00:18:37:08 - 00:18:59:03
Raoul
Nou ja, ze hebben ook aangegeven dat ze in elk geval tot mei hebben, want voor de tweede Kamer gold dat ze in ja formaat volgens mij een besluit moesten nemen. Maar de eerste Kamer die heeft gezegd van nou wij kunnen hier best wel de tijd voor nemen. Dus dat kan uiterlijk tot uhm ja tot en met eind mei volgens mij gaan duren want ze hebben iets minder druk wat dat betreft.
00:18:59:05 - 00:19:04:08
Raoul
En het grappige was, dit zorgde ook voor echt internationale ophef. Ik Ik zag partijen zoals Musk.
00:19:04:10 - 00:19:06:06
Gast
Elon Musk, Sisi.
00:19:06:08 - 00:19:19:07
Raoul
Van uh nou ja, de oud CEO van Binance, die kwam ook op en allerlei bekende twitteraars. Ja, hoe kijk jij hiernaar? Als zelfs dit soort uh ja publieke figuren hier ook wat van vinden?
00:19:19:09 - 00:19:34:01
Gast
Nou ja, daar is ook heel veel ophef over. Uh, het is ook een absurd systeem. Ja, dat kan je niet ontkennen. En dat het alleen maar is omdat we heel hard geld nodig hebben, daar komt het eigenlijk op neer. Je wordt gewoon belast. Over waardestijging, ja dat is nooit zo geweest.
00:19:34:03 - 00:19:43:07
Raoul
En wat zou dan jouw ideale situatie zijn voor belastingregels voor bijvoorbeeld crypto, maar ook andere investeringen? Als je dat zou kunnen veranderen?
00:19:43:09 - 00:19:50:03
Gast
Nou ja, uh, op zich een reële belasting is goed en normaal ook pas bij bij verkoop.
00:19:50:05 - 00:20:18:05
Raoul
Dus ja. Nou reële belasting groeien. Dan gaan we nu door naar het volgende stuk, over naar markt en mensen. Oké, nou je hebt het gehoord Jan-Jaap, die doet dit al jaren en sinds een aantal aantal jaar natuurlijk ook bezig met dat box3 belasting stuk voor crypto. En ja, we hebben eigenlijk wat meer achtergrond nodig van Jan-Jaap. Uhm. Want ja, ik denk dat je nu als luisteraar wel echt een goed idee hebt van wat zijn expertise is.
00:20:18:05 - 00:20:36:13
Raoul
Maar ja, toen we die podcast natuurlijk aankondigden hier zo ja, dan kun je wel raden wat voor wat voor vragen we allemaal kregen. Dus laten we eerst even beginnen met hoe jij initieel in aanraking bent gekomen met dat fiscale gebied rondom crypto. En ja, investeringen.
00:20:36:15 - 00:20:40:02
Gast
Nou ja, crypto Bitcoin vind ik zelf al jaren interessant.
00:20:40:08 - 00:20:41:09
Raoul
Puur Bitcoin.
00:20:41:11 - 00:20:42:13
Gast
Ja met name Bitcoin.
00:20:42:13 - 00:20:43:05
Raoul
Mooi mooi.
00:20:43:05 - 00:21:05:02
Gast
Maar. Maar Bitcoin omdat het echt wel een alternatief is voor. Ja we hebben natuurlijk de moeder van de van de blockchain en dergelijke. Dus die blockchain vind ik ook super interessant. Wat je nu ook steeds meer gaat zien is dat ook real life assets zeg maar ja op de blockchain van Bitcoin zelf ze geplaatst kunnen worden via routes en dergelijke.
00:21:05:04 - 00:21:30:07
Gast
Nou dat zie ik heel veel toekomst in. Uh ja dus de bitcoin had mijn interesse al opgegeven was zie je natuurlijk dat box drie probleem. Dat ging wel heel erg over vastgoed natuurlijk, maar ook over alle andere waardes. En eigenlijk die bitcoin was zo hard aan het stijgen dat de mensen denken ja zeg, nou ik heb een box3 probleem want die bitcoin ja er wordt elk jaar meer waard.
00:21:30:07 - 00:21:48:21
Gast
Dat was toen nog en dus dan heb ik het niet over 2026. Wat voorgaande jaren werd steeds meer waard en uiteindelijk moest je dan op 1 januari kijken wat is het waard en daar en een fictief rendement over gaan betalen wat je daar over belast. En die was flink gestegen. Ja, dat is het ook. Heel vervelend, want ja het is maar een fictief rendement.
00:21:48:21 - 00:22:09:09
Gast
Je moet een stuk bitcoin verkopen en maar wat de mensen eigenlijk vergeten zijn. Nou stel je hebt je hebt een bitcoin of een paar bitcoin en dan zeg je nou ik heb een box3 probleem. Nou dat is duidelijk. Maar zo dan, wat denk je dat die bitcoin over twintig of dertig jaar waard is? Ja, misschien wel 1 miljoen, misschien wel 2 miljoen zo dacht ik vorig jaar.
00:22:09:09 - 00:22:28:00
Gast
Nu hopen dat ze er nog zijn tegen die tijd. Ja nee, we gaan ervan uit dat die gaat stijgen. Ik zeg en dan uh dan kan je het in een BV stoppen. Je kan misschien wat met die box3 doen, maar wat denk je van het probleem? Wat er eigenlijk aan gekoppeld zit Is de erfbelasting en daar heb ik mij zo maar niet over nagedacht.
00:22:28:00 - 00:22:45:07
Gast
Want ja, dat is hun probleem eigenlijk niet meer. Maar dat is wat nu ook heel erg speelt. Ja over twintig, dertig, veertig jaar afhangt van hoe jong of oud je bent natuurlijk. Maar op een gegeven moment ja, zitten die bitcoins bij jou privé of in jouw maar steeds meer waard te worden? Nou nou, dat zijn er miljoenen waard denk je dan.
00:22:45:09 - 00:23:09:12
Gast
Wat moet daar dan na? Je kinderen normaal gesproken aan belasting over betalen? Als je 1 miljoen dus als 10%? Uh. En dat is het lage tarief en de hoogte is 20%. Ik zeg ja, maar we hebben het nu over 2025 2026. Dat zijn die tarieven. Maar neem maar van mij aan dat de tarieven flink omhoog gaan. Er is nu al sprake van uhm.
00:23:09:14 - 00:23:34:02
Gast
Dus dan is het misschien wel veertig of 50%, afhankelijk van hoe lang je nog meegaat. En dan moeten ze over die waardestijging ook nog eens een keertje, ja de helft gaan afdragen. Dus het zijn eigenlijk twee problemen in één hun natuurlijk. Dat box drie is je directe probleem dat je je. Dat moet je elk jaar doen. Ja. Dus daarom zeg dan misschien is wel een idee om je kinderen er al bij te betrekken zodat het niet in je nalatenschap is.
00:23:34:02 - 00:23:57:03
Gast
Dus zo ben ik er eigenlijk bij gekomen. Dus mensen hadden die problemen met vastgoed en met alles. Ja, dat dat probleem is natuurlijk heel duidelijk. En ja, ik wilde de mensen daar graag mee helpen. Alleen ja dat kon niet goed was ja toen was er nog niet het kerst arrest. Wat nu? Dus het verandert gewoon elke dag, dus dat is gewoon heel lastig om daar echt een goed advies over te kunnen geven.
00:23:57:06 - 00:24:06:01
Gast
Ja, omdat het zo heel duidelijk is. Ik zeg maar met een BV is het misschien uh. Dus als je uit je box drie haalt, ja dan heb je ook geen box drie probleem meer.
00:24:06:01 - 00:24:23:05
Raoul
Ja ja, maar ik ik. Voor de mensen die niet heel erg bekend zijn met alle belasting structuren en hoe je om gewoon om moet gaan daarmee. In Nederland hebben we verschillende boxen dus ik wil die eerst eventjes ontleden. Ja maar goed in box één daar zit in inkomen de inkomen.
00:24:23:07 - 00:24:31:05
Gast
Ja als als werknemer je inkomen. Als je een eenmanszaak hebt. Ja, je eigen woning uh, dat zit eigenlijk in je in je box.
00:24:31:11 - 00:24:40:10
Raoul
Oké, dus inkomen eigen woning. En ook als je als ZZP er werkt dan zit die ook in box één. Maar daar hebben we ook nog een tweede trap. Box twee. Wat zit daar in?
00:24:40:13 - 00:24:56:18
Gast
Nou zul je misschien beginnen met box drie, want dat is wel een bekende. Daar zit eigenlijk je je s je vermogen in en je bitcoin uh vastgoed wat je verhuurt, edelmetalen, je spaargeld zit allemaal daar. Nou dat is een probleem ja. Nou die twee boxen die kennen de mensen vaak ook.
00:24:56:19 - 00:24:58:22
Raoul
Box één in box drie, dat zijn de meest bekende.
00:24:59:01 - 00:25:04:11
Gast
Dat is eigenlijk die. De meeste mensen hebben ook wel een box één en een uh een box drie en.
00:25:04:11 - 00:25:05:15
Raoul
En wat zit er dan in die tweede?
00:25:05:18 - 00:25:28:12
Gast
Ja dus er is een hele aparte box en dat is box twee en die gaat alleen maar over aandelen van je eigen bedrijf. Dus heb je aandelen Philips beurs aandelen dan zitten die gewoon in je box drie Maar heb je zelf een BV opgericht dan heb je aandelen. Dus je krijgt bijvoorbeeld een BV opslag van honderd aandelen van € 1.
00:25:28:13 - 00:25:36:18
Gast
Zo, daar zitten die honderd aandelen van € 1. Die zitten in jouw box twee dus niet je bv maar die aandelen die in de BV zijn.
00:25:36:20 - 00:25:57:20
Raoul
Dus de aandelen in de BV. Dus we hebben box één inkomen en natuurlijk ook je eigen huizen privé. Ja daar heb je. Ik doe eventjes trapsgewijs. Heb je een box twee Als je een eigen bedrijf hebt en in dit geval bijvoorbeeld een BV en je hebt aandelen, dan zitten die in box twee en box drie. Dat zijn de dingen die je in vermogen hebt zitten.
00:25:57:22 - 00:26:06:19
Raoul
Denk aan bijvoorbeeld uh uh je je spaartegoed uh uh, crypto assets, aandelen en misschien nog wel andere dingetjes. Vastgoed wat je misschien zou kunnen.
00:26:06:19 - 00:26:08:00
Gast
Hebben aan je beleggingen.
00:26:08:03 - 00:26:28:09
Raoul
Ja ja, oké. Maar ja, mensen willen dit natuurlijk hebben. Over die box drie. Ehm en dat is op dit moment zo razend populair. Iedereen heeft het erover, dus ik kan me echt voorstellen dat jouw telefoon nu echt roodgloeiend is. En zie je vooral ondernemers of juist nu particuliere beleggers die contact zoeken met jullie?
00:26:28:11 - 00:26:51:19
Gast
En ja, een beetje de combinatie dus vaak. Vaak zijn het wel ondernemers, maar die ook een box drie hebben. Natuurlijk. Maar ook gewoon mensen die hebben gespaard in crypto. Die hebben vastgoed. Dus wat is er ondernemer als iemand veel vastgoed heeft? Ja, dat was altijd wel gewoon privé. Dus wat problemen met vastgoed is dat mensen het altijd privé kochten omdat het in de juist in box drie heel gunstig was.
00:26:51:21 - 00:27:08:04
Gast
Maar andere ja dus wat zit allemaal in je box drie Ja ja, die mensen balen daarvan, dus het is nog drukker dan anders wat dat betreft tenminste. Er komen heel veel vragen op binnen en meer vragen. Hoe kan ik dat oplossen? Ja, dat de mensen, die zien gewoon dat het heel ongunstig belast gaat worden en daar worden ze wel een beetje gek van.
00:27:08:06 - 00:27:30:10
Gast
Dat met name dus nog niet zozeer voor het vastgoed, maar edelmetalen. Ja en wat is het eigenlijk? Dus mensen hebben edelmetaal, hebben Bitcoin en met name bitcoin hebben ze om te houden. Echt hodl dus. Ja, maar ik heb die bitcoin. Ik wil dat gewoon altijd houden die bitcoin want ik geloof daar in hè. Dus die willen helemaal niet bitcoin verkopen en dan afrekenen.
00:27:30:12 - 00:27:42:05
Gast
Die willen dat misschien voor ja voor tientallen jaren voor decennia vasthouden. Ja en ja, dat is natuurlijk heel ongunstig in je, in je, ja in privé, met die box. En die is zeker met de nieuwe regels.
00:27:42:07 - 00:28:09:06
Raoul
Ja en dat zie ik ook staan, want ik kan naar jullie website gaan en Amsterdam Lawyers en dan hebben jullie ook een aparte website. De bitcoin streepje bv punt nl. En daar staat er ook jouw vermogen jouw bedrijf op Bitcoin Bitcoin bv voor je eigen vermogen. Nou en dat is grappig, want jullie hebben het gehad over natuurlijk dat jullie een oplossing zien en een alternatief voor die box drie en dat is namelijk dat je box drie kunt verlaten middels een bitcoin bv.
00:28:09:08 - 00:28:20:12
Raoul
Ja, laten we daar eventjes wat dieper op ingaan, want waarom is een BV ineens interessant voor sommige crypto beleggers?
00:28:20:14 - 00:28:40:01
Gast
Dus we willen nog eventjes terug gaan naar UH, naar je box twee. Het is heel belangrijk dat de mensen begrijpen. Je hebt een BV, dat is niet je box twee die aandelen die je daar hebt en misschien heb je die met andere mensen samen. Jouw deel van de aandelen zit je in je box twee, maar dan heb je in een BV heb je vennootschapsbelasting.
00:28:40:03 - 00:29:02:14
Gast
Dus de vennootschapsbelasting is als nu boven de twee ton dus. Maar laat gewoon zeggen de winst wordt belast tegen 19%. Dat is de vennootschapsbelasting. Nou, dat betekent zitten. Daar zitten de crypto's. Bitcoin bijvoorbeeld. Heb je voor € 200.000 Bitcoin in je bv zitten. Nu zijn er bijna vier, maar die heb je in je BV zitten. Dan wordt de winst belast.
00:29:02:19 - 00:29:08:10
Gast
Bij een BV moet je jaarlijks aangifte doen, moet je. Ik heb zoveel winst gemaakt dan wordt je overbelast.
00:29:08:12 - 00:29:10:20
Raoul
Gaat even de winst. Waar komt die winst nu vandaan?
00:29:10:22 - 00:29:30:03
Gast
Nou, dat is precies de vraag. Dus wat is de winst? Op 1 januari is de Bitcoin, dus je hebt je Bitcoin op je balans staan voor € 200.000. Zolang je ze niet verkoopt hoef je geen winst te maken. Eigenlijk geen winst dus Ik zou zeggen ik laat gewoon voor dat bedrag. Dat is wel een keuze die je maakt, maar ik laat gewoon die waarde voor de verkrijging prijs.
00:29:30:03 - 00:29:37:20
Gast
Ik heb vier bitcoin gekocht en de € 1.000 die staan op balans. Die laat ik ook zo op de balans staan. Dan maak je geen winst.
00:29:37:22 - 00:29:39:21
Raoul
Wacht eens even, ik hoorde nu een heel groot verschil.
00:29:39:24 - 00:29:40:06
Gast
Ja.
00:29:40:11 - 00:30:00:07
Raoul
Box twee heb je een BV en daar zitten aandelen in. Daar gaat het specifiek om de aandelen. Maar als je dan bitcoin hebt en je zet die op de balans en die bitcoin die stijgen in waarde, dan is dat dus heel anders ten opzichte van de nieuwe box. Drie regels waarbij als die bitcoin stijgt in waarde dat je wel belasting moet betalen over die winst.
00:30:00:07 - 00:30:01:12
Raoul
Ja, wordt dat goed?
00:30:01:14 - 00:30:22:07
Gast
Ja ja dus. Precies, dat is het idee. Dus bij een BV zolang je geen winst maakt betaal je geen belasting en de winst maak je als je op gegeven wat bitcoins verkoopt dan maak je winst. Zeg nou ik heb ze gekocht voor vijftig. Staan ze op de balans per bitcoin en de verkopen voor honderd dan maak je winst in dat jaar en dan moet je daar belasting over betalen.
00:30:22:09 - 00:30:43:01
Gast
Maar het grote voordeel is als je heb ik die bitcoin in de edelmetalen laat ik gewoon staan, decennia lang betaal je nooit belasting. Nou dat is de vennootschap. Dus wat je wel moet bedenken in box twee heb je twee soorten belastingen, dus als de BV is om het te laten staan, ja dan betaal je geen belasting. Kan je uitstellen, uitstellen, uitstellen.
00:30:43:02 - 00:31:08:05
Gast
Ja daar zit vooral je winst natuurlijk. Wat je doet is steeds bitcoin om te zetten in je box twee zitten de aandelen naar box twee betaal je ook gewoon belasting hoor. In box twee betaal je belasting als je zeg maar dividend uitkeert. Hun dividend is Eigenlijk zitten we in de BV. Dus stel je hebt een BV, je hebt de bitcoin, verkoop je voor 50.000 winst, nou dan maakt de BV die betaalt de belasting.
00:31:08:07 - 00:31:20:10
Gast
Hou je nog langer € 45.000 winst over of 40.000. En zeg je nou die winst zit in de BV dan kan je kiezen als aandeelhouder. Die winst haal ik eruit of de winst laat ik erin zitten.
00:31:20:14 - 00:31:24:02
Raoul
En op het moment dat je die winst uitkeert, dan keer je dus dividend.
00:31:24:02 - 00:31:47:23
Gast
Dan kun je dividend uit en die dividend wordt belast in je box. Twee dus. Dus zeg nou, ik wil het volledige bedrag die 40.000 als dividend uitkeren aan de aandeelhouders. Nou, dan moet je als bv direct dividendbelasting gaan inhouden, dus dan krijg je veel minder als als als dat je zou ja zou verwachten dus. En waarneer betaal je ook in je box twee is?
00:31:47:23 - 00:32:14:00
Gast
Als je je aandelen vervreemdt heet dat. Dus ik ga m'n aandelen verkopen of ik ga m'n aandelen schenken bijvoorbeeld aan de kinderen. En er wordt ook gezegd wat zijn de aandelen waard? Nou nou en wat ze dan meer waard geworden zijn, Betaal je dan belasting? Oftewel als je het omdraait, als je geen als je aandelen niet verkoopt en als je geen dividend aan jezelf uitkeert, ja, dan betaal je geen belasting in je box.
00:32:14:00 - 00:32:35:20
Gast
Twee. Dus als je denkt dat als dat je uitgangspunt. Ik begrijp het, in mijn box twee wil ik die aandelen hebben. Ik ga geen dividend uitkeren, Ik wil gewoon lekker sparen en ik ga ook de aandelen niet verkopen. Dus stel die bitcoin gaat van twee ton naar vijf ton, ja dan zijn je aandelen ook € 500.000 waard geworden. Die waarde groei ook niet belast.
00:32:36:01 - 00:32:56:13
Raoul
Ja, maar ik kan me toch ook voorstellen dat mensen die al een BV hebben. Uhm ja die hebben een BV omdat ze een bedrijf hebben en dat bedrijf dat genereert een bepaalde omzet en soms dus ook winst. Maar dat is dan misschien ook een combinatie tussen de omzet die ze draaien, de winst die ze draaien en wat ze vervolgens dan met die winst gaan doen.
00:32:56:13 - 00:33:08:17
Raoul
Want met die winst zou je als bedrijf zijnde ook kunnen zeggen ik wil een stukje Bitcoin op mijn balans hebben en dit lijken mij de meest logische vormen van klanten die jou dan bellen en zeggen maar ik wil het in deze constructie doen.
00:33:08:22 - 00:33:26:23
Gast
Nou vaak hebben die al. Dus ondernemers hebben vaak al een BV en die hebben altijd twee BV's. Dus in Nederland wordt gezegd één BV is geen BV. Dus wat hebben ze? Ze hebben een holding en een werkmaatschappij. En welke aandelen zitten dan in jou? Box twee?
00:33:27:00 - 00:33:29:22
Raoul
Ook dat vraag je aan mij. Ik neem aan van holding.
00:33:29:22 - 00:33:54:09
Gast
Ja dat is heel belangrijk om te begrijpen. Dus je hebt alleen de aandelen van de holding. De holding heeft de aandelen van je werkmaatschappij. Nou en dat is super interessant, want weer datzelfde verhaal Jouw werkmaatschappij maakt winst. € 100.000 winst betaal belasting. Ik de dikke € 80.000 over. Dus als aandeelhouder. Oké, die 80.000 ga ik uitkeren, maar dat is na jouw holding hè.
00:33:54:11 - 00:34:15:09
Gast
Dus dan is het niet aan jou. Privé zit niet in jou box twee. Maar waarom is dat interessant? En op het moment dat je vanuit je werkmaatschappij uhm, dividend uitkeert, die winst kun je uit naar je holding, Is dat ook onbelast? Dat heet in Nederland de deelneming vrijstelling hè. Jouw werkmaatschappij zijn deel, dus jouw holding neemt deel in jouw werkmaatschappij.
00:34:15:09 - 00:34:35:03
Gast
Dat is de deelneming vrijstelling onbelast. Wat daar ook super van is. Waarom hebben ondernemers dat ook? Die hebben een holding en een werkmaatschappij. Dus op het moment komt er een koper dat hebben jaren gedragen. Nou wel klaar voor de verkoop. En dan komt iemand die zegt nou ik wil dat overnemen 5 miljoen. Ik zeg maar wat Nou, wie is dan de verkoper van die aandelen?
00:34:35:05 - 00:34:56:14
Gast
Jouw holding De holding verkoopt de aandelen van de werkmaatschappij ook. Deelneming vrijstelling dus. Dus de volledige opbrengst zit helemaal onbelast in je holding. Daar zit allemaal geld in je holdings. En ik geef nou privé uitleg. Waarom zou je dat doen? Want je wil juist in de BV misschien investeren in Bitcoin. Dus het is eigenlijk heel belangrijk om te begrijpen.
00:34:56:16 - 00:35:08:09
Gast
Internationaal gezien is Nederland echt heel aantrekkelijk voor ondernemers. En dan mensen zeggen ja maar iedereen gaat er bv in en dan gaan ze dat aanpakken. Nou ten eerste gaat niet iedereen de BV in, want je moet er wel.
00:35:08:11 - 00:35:09:18
Raoul
Ja je moet er verstand van hebben.
00:35:09:19 - 00:35:24:08
Gast
Ja je moet, ja je moet er klaar voor staan en dus waardoor alles bijeenkomsten. Die mensen zijn echt wel geïnteresseerd. Wil niet zeggen dat ze allemaal gaan doen, maar heel veel mensen komen niet die sorry naar dat. Ik wil geen bv want dan zit ik met een accountant en met dus de VVE en dan moet ik salaris opnemen.
00:35:24:09 - 00:35:33:17
Gast
Dat is allemaal helemaal niet waar, maar daarom is begrijpen om daar in te verdiepen want het is best wel complex. Maar als je eenmaal door hebt kan je er je voordeel mee doen.
00:35:33:21 - 00:35:52:23
Raoul
Ja, want dat wilde ik dus ook vragen van ja weet je, ik als ik dit zo hoor ik Ja, ik heb me natuurlijk ingelezen en ik lees hier al een tijdje over, dus ik vind het ook leuk om hierover te leren. Maar het is best wel complex en ik kan me voorstellen dat dat als je het gaat doen, dat er misschien wel een slimme zet is, maar dat het voor heel veel mensen wel als gedoe klinkt.
00:35:52:23 - 00:36:04:04
Raoul
Dat het ingewikkeld is. Hoe toegankelijk maak jij het dan om mensen wat dit betreft te helpen? En wat zijn dan signalen voor hen om te zeggen ja, vanaf nu is het verstandig om dit te gaan doen.
00:36:04:08 - 00:36:20:24
Gast
Nou ja, ik ben natuurlijk wel wat ik al decennia bezig met die vennootschappen. En ik heb heel vaak tegen mensen gezegd sommige willen maar waarom zouden geen BV voor oprichten? Oh nee, dat vind ik veel te ingewikkeld. En diezelfde mensen uit dat soort mensen komen nu dus ja legt dat nog eens uit van die bv. Want kennelijk kan je heel veel belasting besparen.
00:36:21:01 - 00:36:43:11
Gast
Het is dus eigenlijk dat mensen graag willen weten hoe dat nou eigenlijk zit omdat ze een beetje klaar zijn met ja maar denk ja dat kan toch iets met de BV, iets anders dus ja dan moeten de mensen dat gaan begrijpen. Nou daar doen we bijeenkomsten voor natuurlijk. Ja, we zijn ook bezig met wat e-learning. Daarover. Ja, het is heel belangrijk om het zo simpel mogelijk uit te leggen.
00:36:43:11 - 00:37:01:09
Gast
En ja, wat ik net zegt eigenlijk dat mensen goed begrijpen. De BV hebt moet belasting betalen, Je hebt je aandelen in je box. Twee Ja, als je dat begrijpt dan heb je al een hele stap genomen en dat is inderdaad. Ik begrijp in mijn box twee betaal ik alleen maar of ik betaal niet als ik die aandelen gewoon hou.
00:37:01:11 - 00:37:19:16
Gast
En ik betaal ook niet als ik geen dividend uitkeert. Ja en in de BV als je zegt ja ik betaal geen vennootschapsbelasting als ik niks verkoop en geen winst maakt je dat betekent als je dat begrijpt en het zo doet en nou ja, ik heb crypto's, ja die wil ik gewoon. En goud en zilver, ja die willen gewoon in mijn box drie houden zonder belast door.
00:37:19:16 - 00:37:36:22
Gast
Dat kan dan niet in je box drie, maar wel in je bv. Dat en dat is echt HODL. De bitcoin laat je daarin staan, laat die maar, laat die met een waarde groeien. Niet belasten in de BV. Zolang je niet verkoopt en ook niet in je bv. Want ja ook daar geld een keer geen dividend uit en ik verkoop die aandelen niet.
00:37:36:24 - 00:37:40:08
Gast
Ja dan heb je eigenlijk iets heel stabiel waar je decennia mee vooruit kan gaan.
00:37:40:10 - 00:38:00:01
Raoul
Maar stel he. Want dit kan ik me nu voorstellen dat een luisteraar denkt oké, maar ik heb een aantal keer gehoord bv een beetje dat, maar ik heb maar € 20.000 aan crypto. Vanaf wanneer is het verstandig om te zeggen ik ga over naar zo'n BV structuur? Als je voor € 20.000 aan bitcoin hebt, is het dan verstandig om te zeggen ik ga die stap zetten?
00:38:00:03 - 00:38:03:03
Gast
Nou principe niet en dat is wel wat een laag bedrag natuurlijk.
00:38:03:03 - 00:38:06:16
Raoul
Dus vanaf welk bedrag is het dan aantrekkelijker? Wordt het interessant om dit te doen?
00:38:06:16 - 00:38:26:10
Gast
Nou ja, kijk, ik heb al aangegeven in een BV is met name interessant als je gaat handelen als je ik hou het vast en het is ook is het vermogen wat je eigenlijk nodig hebt. Dus stel iemand heeft voor € 500.000 het enige wat ie heeft Uh ja, bijvoorbeeld in bitcoin. Nou dan is inderdaad de vraag wat moet ik doen?
00:38:26:13 - 00:38:44:03
Gast
Nou ja, dan vraag je maar wat ben je van plan de komende jaren? Wat is jouw inkomen nu? Heb je dit nodig? Dus ja, maar uh ik ik loop tegen een pensioen aan. Over twee jaar wil ik eigenlijk wel een camper kopen en een wereldreis. Maar ik Ja, dan moet je misschien niet al je crypto's daarin doen. Ik hebben ze gauw twee of drie bitcoin apart.
00:38:44:03 - 00:39:01:12
Gast
Die laat ik stijgen en dan koop ik daar een camper voor en ik ga lekker op reis. Dus het is helemaal niet bij dat bedrag. Het is meer ja hoe is jouw situatie? Wat wil je gaan doen? Zijn ook wel echte ondernemers zeggen ja, ik wil het allemaal in mijn BV hebben en dan laat ik de waarde stijgen.
00:39:01:12 - 00:39:05:20
Gast
Want ik heb gehoord dat je ook bitcoin geld kan lenen hé.
00:39:05:22 - 00:39:20:05
Raoul
Dat heb ik toevallig ook gehoord. We hebben hier zelfs nog een leuke gast gehad. Dat was Jos Las van Blok. Reis heb je ook al eerder genoemd. Ja ja uh nou en Jos die heeft natuurlijk met zijn bedrijf het mogelijk gemaakt dat mensen tegen bitcoin euro's kunnen lenen.
00:39:20:05 - 00:39:41:20
Gast
Ja ja, ze hebben zelfs wel een huis van Block Riser of zelfs een formule. En ik zei nou je kan geld lenen en dat is zelfs wel 50%. Dus op het moment dat je voor tien Bitcoin hebt die € 500.000 waard zijn, kan je bij blockchains gewoon € 250.000 lenen. Ja, je betaalt wel aardig rente voor. Dat is 6%. Dat kan wel eens wat gaan zakken.
00:39:41:22 - 00:40:06:07
Gast
Maar zelfs als ik 6% leen, dat kan ik met die bv. Want die bv leent dan € 250.000. Als jij dan. Ik denk dat de bitcoin gaat stijgen krijg voor die € 250.000 hè. Als je dat nu zou doen kun je er gewoon vijf bitcoin voor kopen. De kost je 6% rente. Maar ja, als de bitcoin verdubbelt of 20% stijgt, ja dan maak je natuurlijk direct heel interessante winst in je BV.
00:40:06:12 - 00:40:19:14
Raoul
Ja, de rekensom is altijd dan als de stijging hoger is dan de rentekosten dan dan kan het al verstandig zijn om dat te doen. Maar dit moet ik wel aangeven. Dat is dan wel met geleend geld en mensen, dus dit is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.
00:40:19:14 - 00:40:21:22
Gast
Dat werkt vooral als je als de bitcoin stijgt.
00:40:21:22 - 00:40:34:11
Raoul
Precies ja, en er zijn mensen die dit heel goed kunnen en en het is niet voor niets hun werk. Maar er zijn ook heel veel mensen die denken dat ze dit goed kunnen en daarvan ja wil ik toch tegen ze zeggen doe dit alsjeblieft met iemand die dit professioneel doet.
00:40:34:13 - 00:40:50:12
Gast
Ja nou dat is ook geen advies, maar het is gewoon de mogelijkheden wat je kan doen als in je BV staat. Kijk op het moment dat je dat geld gaat beleggen of de bitcoin gaat belenen dat je er geld op leent verkoop je geen bitcoin, dus dat is totaal. Je kan gewoon geld lenen zonder dat je belasting betaalt.
00:40:50:12 - 00:41:03:13
Gast
Het is niet dat je eerst de crypto's moet verkopen, je kan gewoon geld lenen en ik zeg niet dat je daar dan bitcoin van moet kopen. Je kan ook dat geld gebruiken ja om ergens anders in te investeren in vastgoed of wat dan ook.
00:41:03:16 - 00:41:10:07
Raoul
Ja ja hoe kijk je daar dan naar? Uhm met dat nieuwe box3 stelsel en dan vastgoed hè.
00:41:10:10 - 00:41:36:16
Gast
Dus er wordt nou gezegd misschien moet ik panden maar in mijn box3 houden, want uiteindelijk wordt je pas belast bij verkoop. En natuurlijk, huurinkomsten worden wel belast, je rendement wordt belast, maar uiteindelijk wordt je niet jaarlijks belast. Over de waardestijging ja, wat er zeker gaat veranderen in je box3 is als jij een pand hebt in de verhuur. Meerdere panden in de verhuur wordt gekeken op 1 januari 2028.
00:41:36:18 - 00:42:03:15
Gast
Wat is de WOZ waarde Nou stel je een pand van € 500.000, WOZ waarde € 500.000 op, dan is dat eigenlijk dus dat is een soort aankoopprijs. Dus als je je pand gaat verkopen in de toekomst, dan wordt je belast over over de winst en de winst is dan je verkoopprijs minus die € 500.000 wat eigenlijk de startprijs was tegen 36% hè.
00:42:03:17 - 00:42:23:10
Gast
Dus dat is wel een beetje pijnlijk dat je denkt ja, ik word belast, maar je wordt heel zwaar belast. Verkoop je nu je woning, wordt je gewoon helemaal niet belast. Over over die opbrengsten dus. Dat is iets wat heel erg gaat veranderen. Want dus wat krijg je dat mensen vastgoed hebben? Ja ja, dat wordt een keertje verkocht. Of of je overlijdt.
00:42:23:13 - 00:42:37:24
Gast
Dan moet al die belastingen natuurlijk over betaald worden. Dus ook voor belastingen kan het interessant zijn om met een BV te werken. Maar zeker als je nieuwe panden gaat kopen en de bestaande is altijd wel een rekensom. Ja, omdat in je bv. Dus dat is wel heel specifieks.
00:42:38:04 - 00:42:50:03
Raoul
Ja en helemaal, want ik kan me zo voorstellen dat dat gaat er ook aankomen. Dus de de babyboom generatie en diegenen die zeggen dat ze allemaal binnen nu en vijftien jaar komen te overlijden. Maar het gaat wel gebeuren.
00:42:50:03 - 00:42:51:12
Gast
Dat zal. Ik ben een jonge baby.
00:42:51:14 - 00:43:17:03
Raoul
Nemen Precies dus. Maar dat gaat wel. Er gaat een tijd aankomen dat ze, ja dat dat ze dat gaan overdragen aan de volgende generatie. Ehm. En nou ja, ik. Ik ga niet zeggen dat mensen belasting moeten ontwijken. Zeer zeker niet. Dat is niet wat we hier willen delen. En wat we wel willen delen is dat er handige uh structuren zijn zodat mensen kunnen gaan nadenken over van nou hoe zorg ik er nou voor dat ik dat op een ja handige manier kan doen die past bij wat ik moet doen.
00:43:17:05 - 00:43:45:04
Raoul
Maar je ziet ook dat de overheid ook gaat kijken naar van ja maar wij willen zoveel mogelijk belasting inkomsten. Die willen we toch gaan ophalen dus die gaan ook weer verzinnen hoe ze dat kunnen doen. En dan krijg je misschien wel ja regeltjes zoals wat we nu gezien hebben met die 36%. En wat mij ook is opgevallen, ik ben bijvoorbeeld gaan kijken naar uh ja, we hebben het aantal vermogende huishoudens en die zijn toevallig data uit 2024 en dan gaan kijken naar.
00:43:45:06 - 00:44:06:17
Raoul
Volgens mij is het CBS uh ja CBS en dan zie je heel goed uh de soort van de samenstelling van de bezittingen van die huishoudens. En als je dan gaat kijken naar niet miljonair huishoudens, nou die hebben best wel wat spaargeld, maar uh met name overig onroerend goed. En als je dan gaat kijken naar de vermogende huishoudens, dat is wel grappig.
00:44:06:20 - 00:44:31:05
Raoul
Dan zie je 1 tot € 2 miljoen spaargeld, een klein stukje blauw. Best wel flink. 2 tot € 3 miljoen, een stukje minder spaargeld, 3 tot 5 miljoen, nog een stukje minder spaargeld, 5 tot 10 miljoen, nog veel meer spaargeld en € 10 miljoen of meer. Veel minder spaargeld. Ja, kijk, laat eventjes die grafiek zien. Dat is toch grappig om te zien dat dat hier zo afloopt.
00:44:31:07 - 00:44:33:08
Gast
Nou, dat is niet grappig, dat is logisch.
00:44:33:09 - 00:44:37:06
Raoul
En waarom is het logisch dat die vermogende mensen veel minder spaargeld hebben?
00:44:37:10 - 00:44:57:00
Gast
Ja, dat is toch logisch? Op het moment dat jij bijvoorbeeld geld hebt en je laat je spaargeld staan, dat wordt elke dag minder waard. Maar als je zegt ik ga maar geld investeren in vastgoed, wat is dat wel niet gestegen? Dus mensen die vastgoed gekregen hebben, ja die zitten nu in de twee 3 miljoen. Had jij dat gewoon euro's gelaten waar dat nog € 1 is geweest?
00:44:57:00 - 00:45:18:12
Gast
Maar dat is dus eigenlijk zijn het hele domme mensen die zoveel spaargeld hebben. Ja dat zijn dan net de jonge, de kleine miljonairs bij wijze van spreken. Hadden ze dat geïnvesteerd in vastgoed, ja, dan hadden ze ook 1 miljoen verder gezeten waar ze spreken. Want dat vastgoed is natuurlijk geëxplodeerd en dat geld is het geld gebleven. Je hebt misschien wat rente over gekregen, maar wat kan je nog van € 1 kopen?
00:45:18:14 - 00:45:46:20
Gast
Steeds minder dus daarom eigenlijk. Investeren is gewoon inflatie bestendig. Werken vroeger tot 71 was goud gekoppeld aan de gulden. Daarom heet het ook gulden gulden goud hè. Dus dat hoeft helemaal niet te investeren. In 71 is de goudstandaard losgelaten. Vroeger moest overheid goud hebben. Nou, wat is er sindsdien gebeurd? Ja. Is de goudprijs omhoog gegaan? Ja de goudprijs zo minuten omhoog gegaan.
00:45:46:20 - 00:46:06:06
Gast
Die gulden werden steeds minder waard omdat ze maar aan bijdrukken waren. Dus op het moment het warm is mag hebben gezegd ja maar je moet echt investeren. Dus mensen gingen panden kopen of verhuren van alles en nog wat. Goud dus, want dat is wel inflatie bestendig. Ja zeggen, dat wordt allemaal meer waard. Het ene hele verhaal is dat de euro minder waard wordt omdat ze bijdrukken.
00:46:06:08 - 00:46:25:08
Raoul
Ja dank je wel. Ik ik vind dit was nuttig, heeft mij ook echt aan het denken gezet en als je nou meer wil horen van Jan-Jaap dan is dat heel gemakkelijk, want je kan gewoon Amsterdam, Logius, ja dat kan je gewoon opzoeken op het internet en dan zie je daar meteen ja je vermogen uit box drie rust en structuur in een BV.
00:46:25:08 - 00:46:56:16
Raoul
En hebben ze ook nog die aparte website. Daarnaast bitcoins, daar heb je bij WNL. En ja dan kun je dus bitcoin in je bv stoppen. Ehm ja dat is leuk want daar staat echt HODL binnen in de BV. Ehm, we gaan eventjes hierzo met de afsluiting vraag. Want als het nieuwe box3 stelsel als het toch niet wordt ingevoerd, Ja Jan-Jaap, kan het dan nog steeds voordeliger zijn om box twee te gebruiken door middel van een bitcoin bv.
00:46:56:18 - 00:47:11:05
Gast
Dus eigenlijk waarom je vooral een BV structuur zou willen gebruiken is voor je erfbelasting. Dat blijft. Dus dat betekent niet dat jij een BV opricht, maar dat je een kids bv opricht. Ja maar ik weet niet of je kinderen hebt.
00:47:11:07 - 00:47:12:09
Raoul
Nog niet. Ik hoop zoveel.
00:47:12:15 - 00:47:37:22
Gast
Jaren gelukkig nog heel jong, maar er zijn heel veel luisteraars, want er zijn ook niet alleen maar twintigers en dertigers die in de bitcoin zitten hoor. Ik kom er wel mensen tegen die al decennia lang of tenminste een behoorlijke tijd erin zitten en gewoon al op leeftijd zijn en dat gezien hebben. Het idee is dat je een BV de kinderen opricht en dat je daar die bitcoin in waarde laat stijgen, maar je wordt zelf dan de bestuurder.
00:47:37:23 - 00:47:59:14
Gast
Je kan daar de volledige macht over houden en wat er dan gebeurt die bitcoin miljoenen miljoenen waard. Als je doodgaat zit het gewoon niet in je nalatenschap en dat is waar nu heel veel interesse voor is. Maar wij hebben dan eigenlijk de heet de Gouden BV en dat is eigenlijk dat je box3 vermogen in een BV stopt die uiteindelijk naar de kinderen toe gaat.
00:47:59:16 - 00:48:30:11
Gast
En dat is belangrijke structuur voor die bv. Als je zegt ja ik ga het gewoon zelf opmaken dan zou dat misschien best wel in je in je box3 kunnen. Maar is het ook een planning? Die hele rijke families doen niks anders natuurlijk. Dan maar op het moment dat er een kind geboren is meteen een BV hè? Ja, dat is wat we nu ook steeds meer zien hoor, dat mensen een BV oprichten voor de kinderen en dan gewoon als je goed inkomen hebt gewoon elk kind elke € 500 per maand instoppen voor je kinderen.
00:48:30:11 - 00:48:50:13
Gast
Dat wordt allemaal niet belast en dan zit je precies binnen die schenking vrijstelling van € 6.000 per jaar. Nou dan kan je daarmee gaan investeren hè. Dus die baby bv. Dat kan je kopen of je kinderen bv oprichten. Dat is iets wat de mensen echt want die worden een beetje panisch van die erfbelasting. Wat over wat ik net zo heeft de bitcoin stijgt en het stijgt.
00:48:50:13 - 00:49:02:04
Gast
Maar ja, op een gegeven ben een keertje aan de beurt. Tenminste jouw kinderen. En als je dan 50% moeder gewoon ja dat is gewoon ben je aan het sparen. Ja, we dachten vroeger voor Timmermans, die is het gelukkig niet geworden.
00:49:02:07 - 00:49:22:23
Raoul
Maar ja nee, maar ik de heel nuttig, echt heel nuttig. Uhm. Laten we eventjes gaan naar de naar de stelling en de afsluiting stellingen en uhm. Nou dat is ook altijd het moment waarop we dus de vragen die jij hebt ingezonden als luisteraar dat we die gaan behandelen. Dus nogmaals ja, stuur uh ook je vraag in en dat kan hier in de comments.
00:49:22:23 - 00:49:45:23
Raoul
Het kan ook via Instagram, via Telegram. Zelfs een mailtje kan je sturen als je wil. Dus ja, stel je vraag en laat hem achter. Maar daar gaan we. Uhm. En laat ook eventjes weten of jij voor of tegen bent met deze stellingen. Dat vind ik trouwens ook leuk. Nou de eerste, want we gaan starten op het nieuwe box3 stelsel gaat er komen.
00:49:46:00 - 00:49:47:11
Raoul
Eens of oneens?
00:49:47:13 - 00:49:54:15
Gast
Nou dat gaat wel. Een nieuw box3 stelsel komen, dat sowieso, maar dat zal niet volledig deze zijn wat wat er nu ligt denk ik.
00:49:54:17 - 00:50:04:05
Raoul
Nummer twee met het nieuwe box3 stelsel ontmoedigt Nederland ondernemers en investeerders. Eens oneens.
00:50:04:07 - 00:50:12:01
Gast
Nou ja, gedeeltelijk. En je zit natuurlijk bij ja ja, eigenlijk wel mee eens. Laat ik me kort houden, dat is te vragen ja.
00:50:12:03 - 00:50:21:18
Raoul
En nummer drie wie onder de € 100.000 vermogen bezit, wordt met de nieuwe vermogensbelasting relatief het hardst geraakt.
00:50:21:22 - 00:50:23:04
Gast
Ja klopt he? Ja, nou.
00:50:23:04 - 00:50:23:14
Raoul
Ja, één.
00:50:23:18 - 00:50:25:15
Gast
Stelling meer dan eens ja.
00:50:25:17 - 00:50:33:04
Raoul
En als laatste nummer vier Wie serieus vermogen wil opbouwen met crypto kan beter emigreren. Eens of oneens?
00:50:33:06 - 00:50:40:00
Gast
Ja, of met een BV in een BV kan dat gewoon emigreren. Ja Nee ik ben niet helemaal mee eens nee.
00:50:40:00 - 00:50:56:06
Raoul
Nou heel goed oneens. En als je dan meer wilt weten hierover want uh. Jan-Jaap geeft aan oneens, want dat kan dus ook met een BV zoals je al hebt gehoord, maar dat is nog best wel complex. En de reden dat hij hier eerst is om dit natuurlijk uit te leggen, maar ook dat jullie inzicht hebben welke partijen dit aan het doen zijn.
00:50:56:06 - 00:51:17:06
Raoul
Dus mocht je dit nou interessant vinden, vergeet dan vooral niet om Jan-Jaap een berichtje te sturen of om Amsterdam Lawyers te benaderen. Ehm, ik ben er in elk geval heel dankbaar dat ik weer wat heb opgestoken, want ja, ik moet hier ook gewoon van leren. En ja, wie weet ga ik hier ook wel naar kijken. Ik vind belasting betalen vind ik belangrijk, maar ik wil er ook voor zorgen dat ik dat op een juiste manier doe.
00:51:17:06 - 00:51:28:00
Raoul
En ik ben ook ondernemer, dus ik moet ook nadenken over hoe we dat op een verstandige manier kan doen die ook goed bij ons past. Uhm. Dus Jan-Jaap, jij echt ontzettend bedankt voor je deelname bij de crypto tafel graag door.
00:51:28:01 - 00:51:29:14
Gast
Graag gedaan hoor! Super!
00:51:29:15 - 00:51:32:03
Raoul
Ja, tot de volgende keer! Nou tot.