Marketingpod.dk med Halfdan Timm

I denne episode taler Halfdan og Kristian om Facebookgrupper og deres potentiale i fremtiden. De diskuterer, hvordan Facebook har ændret sin algoritme til fordel for grupper, og hvordan grupper giver brugerne mulighed for at segmentere sig selv og finde indhold, de er interesseret i. De deler også eksempler på virksomheder, der har succes med at bruge grupper som en del af deres forretningsstrategi. De diskuterer også forskellige metoder til at få folk til at deltage i grupper, herunder brug af post-purchase e-mails, kommentarer på sociale medier og kundeservice. De anbefaler også at oprette lukkede grupper for at skabe eksklusivitet og privacy. De konkluderer, at grupper er mest relevante for virksomheder med høj genkøbsrate og nichehobbyer, samt dem der allerede er aktive på Facebook med f.eks. Facebook Lives.

What is Marketingpod.dk med Halfdan Timm?

Marketingpod er et ugentligt podcast om digital marketing med Kristian Tinho og Halfdan Timm. Det udkommer hver mandag og indeholder det vigtigste historier om digital marketing fra den foregående uge samt et emne, hvor vi går i dybden. Skriv dig op på Marketingpod.dk for at få mail ved nye episoder.

Halfdan Timm (00:02)
Christian? I den her episode skal vi snakke om Facebookgrupper. Jeg har valgt at kalde den her titel for Det bedste ved Facebook i 2025. Så allerede nu, så kan du høre, jeg kommer lidt med en prediction her. Hvad kommer det til at ske i 2025? Der er mange ting jeg ikke ved, men jeg tror Facebookgrupper kommer til at fylde endnu mere end det gør lige nu, og det fylder allerede meget.

Kristian Tinho (00:03)
efter?

Halfdan Timm (00:21)
Facebook lavede et skifte for nogle år siden fra det der hedder en follower graph til en open graph. Det betød at før der gik man fra se rigtig meget indhold fra ens venner og familie og bekendte og folk man var connected med follower graph til en open graph, hvor du får det indhold du reelt er interesseret i. Og det kan være indhold fra folk du ikke er connected med, det kan være reels og det kan være alle mulige ting. En af de ting der rent faktisk vandt ved den her opdatering, det var

Årsagen til at gruppe vant, er, grupper er en måde, hvorpå man kan selvsegmentere sig ind i det, man i realiteten er interesseret i. Og jeg kan godt sige, når jeg går på Facebook, det indhold, jeg primært får og primært reagerer med, det er grupper, for mit vedkommende. De fylder ind over bagd. Der er grupper for folk, har en Tesla Model 3. Jeg tror, er sådan 20 .000 personer, at det er en gruppe. Jeg ved, er også med i den, jo. Der er grupper for marketing, der er grupper for iværkstedere, der er grupper for alle mulige ting, og jeg er med i rigtig, rigtig mange af dem. Og det er sådan lidt en

oplevelse på Facebook og de ting, du rent faktisk er associeret i. Og Facebook er bare set. Folk, reagerer med det indhold, og derfor får man mere synlighed i grupper, end man gør med opslag på ens side, hvor folk sikkert har oplevet, at ens organiske reach fra ens Facebook -sider nede på, basically ingenting, og det er fuldstændig ligegyldigt. Så der er sådan noget, der er noget algoritmisk medvind på grupper, og der er også nogle andre ting, der taler ind i det. Det, skal snakke om i den her episode, er sådan, hvorfor det er fedt, og især hvordan du får folk ind i nogle grupper.

Hvor meget erfaring har du med Facebook -grupper? ved, noget, du faktisk har brugt i kunderi, siger det her.

Kristian Tinho (01:47)
Ja, efterhånden en del faktisk. Ved de kunder og de cases, hvor det rent faktisk har givet mening at skabe sådan en community, der har virkelig brugt grupper som et ret stort aktiv i forretningen. Det er noget, er blevet prioriteret relativt tidligt. Det noget, har arbejdet med i flere år i forhold til at opbygge det her aktiv. Fordi vi kunne se, at det bare var et direkte talerør lige præcis ud til den målgruppe, vi gerne ville have fat i både eksisterende kunder, men også nye potentielle kunder.

Noget af det, blandt andet er sket siden vi startede, at der er kommet mulighed for, og jeg ved ikke om du har oplevet det før, den har du helt sikkert, for at tagge alle gruppemedlemmer i de opslag, man laver. Man skal lige passe på den, og det er lidt svært lige at... Er det rigtigt?

Halfdan Timm (02:24)
Jeg kendte den faktisk ikke den her. Den er ret offensiv, ikke?

Kristian Tinho (02:27)
Den er mega offensiv, fordi vi har da set grupper med plus 10 -15 .000 medlemmer, hvordan man laver det her tag her. Og så får hver enkelt gruppemedlem en notification, men mindre de selv har slået det fra, en notification fra Facebook om, at de er blevet tagget i et opslag eller i en kommentar. er et Everyone tag, altså Snap -lag Everyone eller Snap -lag All. Det ikke altid, fungerer, og jeg faktisk forsøgt at finde hovedet at lige, hvornår den fungerer, hvornår den ikke fungerer. Facebook har selv sådan en help page omkring det.

Jeg blev jo ikke ret meget klogere, men i hvert fald er en fed funktion, når den virker. Det er direkte notifikationer til alle dine gruppemidlemmer. Den er virkelig fed.

Halfdan Timm (03:05)
Lad mig komme med tre eksempler på grupper, er lavet, og som fungerer for at sætte scenen er nogle rigtig gode eksempler på, man har gjort det her. En, som jeg nævnte i tidligere episode, det E -Cooking, det danske kosmetikbrand. Der lavede vi for et års tid siden en gruppe for folk, ville følge med i deres live -shopping. Så vi lavede det som en Facebook -gruppe, hvor folk kunne tilmeldes og få nyt, når der var live -shopping. Det er nogle events, der ikke bliver afholdt særligt tit, og det tilslutner virkelig et stort audience. Den gruppe har over 5 .000 medlemmer i dag. Så over 5 .000 personer har været inde og deltaget i en

alene for at få at vide, hvornår der er en næste Facebook Live hc -hooking. Og det er jo bare et supplement til deres email -liste og øvrige reach, men det enormt effektivt, fordi det en gruppe, har total kontrol over, hvor folk har segmenteret sig ind og er virkelig interesseret, og engagementet er helt vildt. Altså flere hunder af likes på deres opslag, når de laver dem derinde og sådan noget. Helt fantastisk og fuldstændig gratis. Et andet eksempel er Rock & More laver sko. Rock & More har en gruppe, hedder Rock & More's Jule -Oppers, hvor folk, elsker skoene, har mulighed for at være med. Flere tusinde medlemmer igen. Folk, sælger secondhand. Folk, diskuterer

Er med til events, når Frederikas Stifteren er ude at lave events over alt i hele Danne. Også en gruppe, har eksisteret i mange år. Man har en mulighed for at deltage i et community, i det øjeblik, man kommer med. Jeg har været enormt overrasket over, hvor meget gang i der er i de her grupper. hvor meget det betyder for folk, når man er derinde. For jeg sådan medlem. Og nu går jeg ikke særlig meget selv i højeheldet sko. Men jeg er inde bare lige for at følge med og se, hvad der sker. Og der er bare gang i den. Inde i Rock & Motion, skruppen kan godt sige.

Og så synes jeg, at det tredje eksempel, det er, der er virkelig mange grupper, også om online marketing på Facebook. Mange af dem hedder Den Hårde Kerne. Jeg tror, det en eller anden, der startede med at gøre det, og så gjorde alle de andre det som en joke, og nu er blevet sådan en mestersætning. Men der er jo Facebook -annuncer for Den Hårde Kerne, og søgmissimmering for Den Hårde Kerne, og Google Ads for Den Hårde Kerne. Jeg har med dem alle sammen, svarer nogle gange på opslag, laver nogle gange opslag derinde selv. Virkelig fantastisk sted at finde rigtig meget viden. er primært, bruge Facebook -statter i. Det er grupper.

Kristian Tinho (04:57)
Jeg mener faktisk, var en gang, lavede de her marketinggrupper her, og kaldte dem den hårde stø, eller hårde hårdkern for ligesom at køre videre på jokeen. Og jeg blev selvfølgelig også medlem, men jeg det virket jo.

Halfdan Timm (05:03)
Hårdhårdkernen. Den hård og rå kerne. Skal vi gå ind og lave sådan en online marketing? Den bløde mellemvarer? Er der en positionsmulighed her? For alle os, der ikke føler vi den hårdhårdkernen. Jeg er bare blød mellemvarer. Ej, lad da have det ellers, hvis man er blevet overvist af det her. Man ser,

Kristian Tinho (05:20)
Blå ocean!

Halfdan Timm (05:32)
Jeg bruger selv gruppe på Facebook, jeg kan godt se det den vej, vil være, så inde i. Jeg vil gerne kapitalisere på det her gruppe, gratis, der er mange fede Hvordan får man rent faktisk folk ind i ens Facebookgruppe? Det første valg, skal foretage, skal det her være en åben gruppe, hvor alle kan se gruppen, og alle kan se opslagene, eller skal det være en lukket gruppe, hvor man kan se gruppen eksisterer, men man kan ikke se nogen opslag, og man skal anmodet om at blive godkendt for at komme ind. Hvad vil din anbefaling være her?

Kristian Tinho (05:55)
Jeg vil anbefale at lave den lukket, så nogle tips kræver, at den er lukket, ellers giver det ikke rigtig mening.

Halfdan Timm (06:02)
interessant. Det kommer vi til. Hvordan får vi folk ind i

Kristian Tinho (06:05)
Yes! Ja, men tip nummer et er at bruge dine post -purchase -emails bedst muligt. Altså udnytte at folk der lige har lagt en ordre hos dig og forhåbentlig har den her dopamineffekt og virkelig glæder sig til at modtage ordren. Få dem ind på jeres Facebook -gruppe.

To eksempler på mails, kan sende ud. Tak for din order. Husk at blive medlem af vores gruppe med x antal tusinde andre. Forhåbentlig kommer der tusinde, men starter måske med at skrive et lavertal i starten. I og med, at man jo ret tydeligt kan se, hvor mange gruppemedlemmer der er. Men det en ret god måde at få folk ind på. Et andet eksempel er den her din order er på vej -email med din order er på vej. Glæder du dig? Det forstår vi godt. Indtil Postman Per kommer forbi, så kan du finde inspiration ind på vores community med mere end x .000 medlemmer på Facebook. Jamen, man er jo marketing, man ikke?

Halfdan Timm (06:49)
Jeg kan godt lide postman Per. Jeg synes, er fed. Den skal jeg lige nogle noter til vores egen.

Kristian Tinho (06:55)
Det er i hvert fald en rigtig nem måde at få nogle gruppemedlemmer ind på, som allerede kender jer, og bare sidder og glæder sig til at modtage sine ordre.

Halfdan Timm (07:06)
Så har du en her, som relaterer sig let til en episode, lavede i sidste uge, som handlede om processer i webshops, hvor en af de ting, påpegerede, der ofte bliver glemt, det er, at folk jo kan skrive kommentarer på sociale medier. Det sådan lidt, det der præmissen ved dem. Og mange glemmer også hver på de kommentarer. Der kan både ligge negative kommentarer og reelle spørgsmål til produkter og alle mulige ting. Men her ser du også en mulighed for at rekruttere nye medlemmer til

Kristian Tinho (07:28)
Ja, lige præcis. Det kom så af, at vi for et par år siden havde kigget på en specifikt case, hvor vi gerne ville have flere gruppemedlemmer ind. Vi kunne ikke glemme at tænke på, vi spøttede ret mange penge efter Facebook -annonser dengang. Facebook -annonser havner jo i de brugere's feeds, og det er både nye kunder og eksisterende kunder. Men om ikke andet så poster vi så mange penge i de her annonser her. ville gerne prøve se, vi kunne udnytte det endnu bedre. Så én ting er at køre selve annonsen med det budskab, man nu engang havde. Men vi gjorde det faktisk til en fast proces,

specialist gik ind og lavede en kommentar fra den pågældende side, altså den samme side som har afsendt annonsen, med et direkte link ind til gruppen, hvor der for eksempel står, interesserer du dig også for X, bliv medlem af gruppen her. Så det gjorde alle annonser, vi ligesom kastede penge efter, de også lige fik den her med ned i kommentarfeltet. Det var fedt, for to årsager. Et, det skabte sådan lidt social proof, der var allerede kommet en kommentar derpå. To.

Det fik faktisk ret mange gruppemidlige med ind, og det har bare blevet en fast proces nu her. Vi kan faktisk se, at nu begynder konkurrenterne også selv at gøre det, så det må virke derude. Så det er et af de bedre tips.

Halfdan Timm (08:31)
Ja, den synes jeg har fået den her. Så har du nævnt din kundeservice. Det synes jeg er en fremhåndig tip. Hvad kan man gøre der?

Kristian Tinho (08:37)
Tanken kommer sig igen af, at kundeservice har ofte en del dialog frem og tilbage med kunder via e -mailen. Det er sjælden jeg ser nogen bruge signaturen i e -mailen kreativt. Her er der bare en mulighed for at lave et CCA -knap eller et billede eller en grafik eller bare en tekst, der står at husk forresten, at vi har den her Facebook -gruppe her, du kan få XYZ 'er ved eller opnå XYZ eller du kan tale med like -minded personer. De her mails bliver jo sendt alligevel frem og tilbage.

Så det er en relativt gratis måde at få flere gruppemiddel i mig ind på.

Halfdan Timm (09:10)
Det jeg godt kan lide ved den her, at kundeservice henvender sig som regel til kunder, og det det kunderne, har allermest interesse i at få ind i Facebookgruppen, fordi det dem, har købt, som er mest debilitet til at købe igen. Så af alle personer, kan vælge at få med i en Facebookgruppe, relativt siden i en virksomhed, så vil jeg starte med en eksisterende kundebages. Det også dem, er mest værdifulde på email, og det her er bare en anden måde at ramme dem på. Og så tror jeg, hvis jeg læser din ord der korrekt, Christian, nu kommer du til årsagen til, at du synes, at ens Facebookgruppe skal være lukket fra starten af.

Kristian Tinho (09:35)
Ja, fordi lad os nu sige, at du sidder i en e -commerce -virksomhed, hvor du gerne ville have lavet sådan en gruppe her. har 0 medlemmer lige nu, men du har en okostur e -mail -database. Så kan man køre konkurrencer, hvor for at deltage, kræver det simpelthen, at du er medlem af gruppen. Forstille dig en e -mail, der bliver sendt ud til e -mail -databasen med en eller given konkurrence. Men man skal klikke sig ind, tilmeld sig gruppen for at se.

Spilreglerne for konkurrencen, det kan være, man har lavet en video inde i den her pågældende Facebook -gruppe, som forklarer, hvordan man deltager i den givende konkurrence. Men for at se videoen, så skal man jo blive medlem først. Og det her, hvor... Den knækker lidt, hvis det man har gjort den offentlig, den her Facebook -gruppe, for så går man jo vejen og kigger der. Så det er en af de primære årsager til, at det kan være en rigtig god idé at gøre det til en lukket. Derudover, kan man være i nogle brancher, har vi i hvert fald hørt før og oplevet før, at man er i nogle brancher, hvor at medlemmerne gerne vil

De vil ikke have, deres opslag kommer ud fra offentlig skue, og det kan de godt blive, hvis det er en public gruppe. Så det her med at kunne holde lidt privacy omkring den her gruppe her kan godt være en fordel i forhold til formidle

Halfdan Timm (10:37)
Og så tænker jeg, der er en ting mere også, fordi hvis jeg kiggede udefra på en gruppe, som jeg måske var interesseret i at deltage i, og jeg ikke kunne se i opslagene, så tror jeg, ville trykke andmode bare for at være med i gruppen og se i opslagene. Men hvis jeg kunne se i opslagene, ja det gør det. Men hvis jeg kunne se i opslagene udefra, jeg så kunne konstatere sådan, det gider jeg faktisk ikke alligevel, så ville jeg jo aldrig komme med ind i gruppen. Men jeg tror, hvis jeg først har meldt mig ind, så tror jeg ikke, melder mig ud. Altså det en del med få Facebook -grupper igennem tiden, jeg har meldt mig ud i. Jeg bare stoppet med at reagere på opslagene, og så har jeg helt grudt

Kristian Tinho (10:47)
Ja, det skaber lidt fomo.

Halfdan Timm (11:05)
Altså nu har siddet og talet om, jeg er sådan lidt bange for, hvad er det egentlig for nogle grupper, er med i på Facebook? Hvad har jeg meldt mig ind i for syv år siden, aldrig har meldt mig ud af? Gør det nu, når man får det der opslag, sådan du skrev det her for tolv år siden, men man sidder sådan sådan, shit, nu skal jeg endelig ryde op i alt, jeg har skrevet for tolv år siden. Det er helt tydeligt sådan noget lort. Så, vil du anbefale, hvis man tænker på sådan almindelig virksomhed, hvem er

Kristian Tinho (11:21)
Ja!

Halfdan Timm (11:35)
Hvis vi lige skal afslutte episodeen her, for hvem grupper er mest relevante? Er der sådan en kerne, du siger, at de giver virkelige mening for jer at gøre

Kristian Tinho (11:43)
Har du en relativt høj genkøbsrette, altså nogle brugsprodukter, skal fyldes op igen og igen, så vil jeg klart anbefale det. Eller du arbejder inden for en niche, som kan defineres som en hobby, hvor folk de elsker at snakke sammen, blive bedre, blive dygtigere inden for feltet. Det er også bare en kanongod idé at få lavet den her Facebookgruppe her. Hvis du sælger ting, hvor kunderne kun kommer en gang og typisk ikke kommer igen, fordi så har de fået hvad de skal bruge, så vil jeg nok ligge min ressource et andet sted.

Halfdan Timm (12:12)
Og jeg vil bare tilføje, hvis du i forvejen gør rigtig mange ting på Facebook, og her tænker jeg særligt måske i Facebook Lives. Hvis du i forvejen gør meget i det, så har vi virkelig nogle fede cases. En af dem nævnte her på, hvordan grupperne kan spille op omkring det og gøre den næste live endnu bedre. Der vil jeg også overveje, om ikke det var værd at bruge noget mere energi der.