Velkommen til podcasten for deg som vil ned i vekt på en måte som faktisk varer.
Her snakker vi om hva som virkelig fungerer når målet er å gå ned i vekt, uten nei-mat, ekstremdietter eller planer som ikke passer livet ditt.
Du får høre ærlige historier fra kvinner som har vært der du er, innsikt fra hundrevis av coachingprosesser og konkrete steg for hvordan du kan bygge et kosthold, en rutine og en livsstil du faktisk trives med.
Dette handler ikke om å være perfekt, men om å finne en balanse som gjør at du får varig vektnedgang, mer energi og bedre selvtillit i hverdagen.
🗓️ Nye episoder hver tirsdag kl. 07:00.
Klar for fremgang?
Velkommen tilbake til Fremgangspodden. I dag blir denne episoden litt utenom det vanlige. Først og fremst så må jeg fortelle om noe som er veldig viktig for meg å få få fortalt om. Jeg skal gå kjapt I en av det og deretter så skal vi snakke om hvordan du kan mestre sommeren best mulig. Her blir det litt lik den gjennomgangen jeg hadde med mine egne klienter på det.
Speaker 1:Og ja de siste dagene så har vi kjørt et tilbud på coachinga som heter sommerklar. Et tilbud med tettere oppfølging med ikke all verdens medplasser. Vi har allerede veldig mange inne I coachinga og det har jeg bestemt meg for å gjøre for første gang noensinne. Det å stenge døren totalt for inntak. Så vi fra 25.
Speaker 1:Mai tar ikke inn en eneste person. Og jeg vet at når man hører folk si dette, for eksempel bruker det som salgsstrategi og markedsføring. Masse coach og driver å skrive 5 plasser av det ene og andre. Men her kødde faktisk ikke med Jeg kødde ikke med det I det hele tatt. Og grunnen til at vi først og fremst bare har de 10 plassene nå, men også stenger ned døren etter det.
Speaker 1:Det er ganske enkelt. Vi har veldig mange inne hos oss fra før. Vi er et veldig lite og tett team som leverer enormt mye kvalitet til alle vi tar inn. Og vi jobber med selvfølgelig de travle kvinnene som trenger å få strømmet og kontroll på sanktrening og kosthold. Og vi har som filosofi at alle som er hos oss skal lære å holde det videre resten av livet sitt.
Speaker 1:Og det krever mye oppfølging. Det krever nummer at vi får lært de verktøyene som trengs. Det krever tett oppfølging. Og det andre er også med at man skal en plan som tåler både sommeren, tåler. At vi setter opp en plan som tåler alle de ulike fasene I livet og da må planen justeres underveis som igjen krever tett oppfølging.
Speaker 1:Så for meg så hadde valget vært enten å utvide teamet raskt nå. Få inn folk som ikke er trent opp på dette, trener de opp, de gjør kanskje en helt ok jobb. Også har de gjort kvaliteten på produktet vårt mye dårligere. Eller å faktisk stenge ned døren helt og bare ikke utvide timer og bare fokusere på de vi har. Så det vi har valgt å gjøre det er selvfølgelig I det siste.
Speaker 1:Så de dørene våre de blir stengt til tidligst en. Januar akkurat nå og vi har full bookakalender helt full bookakalender når det kommer til møter. De som er interessert I coaching eller uansett på Instagram får ikke booket møtet noen gang fordi vi har full kalendere. Men vi har laget en videogengang som bare forklarer hvordan absolutt alt fungerer. Så hvis du er interessert og vil plass hos oss før den 25.
Speaker 1:Mai så er det du kan gjøre å sende en melding der på Instagram. Med sommer så snakker vi litt frem og tilbake. Jeg må bare se at du passer inn hos oss først og fremst med mål og hva du står fast med. Og så sender jeg over videoen hvis jeg føler det blir riktig match og derfra kan du ta valget på det. Så det er fortsatt mulig å få plass, men igjen, 25.
Speaker 1:Jeg vil lukke det. Kommer ikke opp for tidligst en. Januar 2027 jeg tror ikke det kommer opp da heller. Så ja, har du vurdert å jobbe med oss så jeg synes det her er et wake-up-kort på at det blir potensielt siste mulighet. Så når det kommer til sommeren.
Speaker 1:Sommeren er I vente. For de som ikke skal gå I gang med sommerklar, ikke gå I gang hos oss, så er det fortsatt viktig å få ting på plass. Passe på at man ikke faller av. Fordi hvis Det veldig mange gjør da. Problemet for veldig mange er at de faller av helt på sommeren.
Speaker 1:De bare dropper planene, dropper kostholdet, tar en full pause fra det. Kanskje de ikke faller av engang. Kanskje det er planlagt at de tar en pause fra det. Men det er mange problemer med det. Fordi hva er det som skjer da?
Speaker 1:Resultatene blir helt Du legger resultatene dine på tynn is og håper at de ikke skal dette ennå. Du kan finne ut at resultatene er totalt borte etter sommeren når du ikke har kontroll på noe som helst. Det er veldig ofte vi har sett det at man liksom går opp mange mange kilo over sommeren eller mister rutinene helt og da tenker man at ja men jeg kommer tilbake etter sommeren. Men for veldig mange så er liksom den tanken litt sånn ønsket tenking. Fordi det er ingen garanti for at du klarer å komme deg like godt inn I rutinene I en etter sommer.
Speaker 1:Det kan plutselig skje veldig mye som gjør det veldig vanskelig å komme seg tilbake. Og det gjelder alle perioder, ikke bare sommeren men det å holde rutinene I gang er egentlig det aller viktigste. Det er ikke så viktig om du trener perfekt mengde eller spiser perfekt mengde også videre. Det som er viktigst er om du faktisk klarer å holde det gående. Klarer å holde det gående hele veien.
Speaker 1:Det er det vi har som filosofi. Kunne holde det gående uansett hva som skjer I livet. Stormsikkert, bli stormsikker. Så hvordan gjør du det på sommeren? Hvordan holder du det I gang sånn at du I stedet for å gå ut av sommeren med elendige resultater, masse tilbakegang og sliter med å få rutinene på plass heller kommer ut av sommeren med å bare heller skru opp rutinene pittel litt og fått resultater over sommeren.
Speaker 1:Hvordan gjør du den forskjellen? For det er det veldig mange som ikke egentlig vet. Kanskje de vet, men kanskje de usikre på akkurat hvordan de skal gå frem. Det første jeg pleier å si til klienter er at de må på plass en rutine på trening og kosthold som fungerer for den hverdagen de har nå aller først. Det vil si et antall økter de kan holde I både gode og travle uker.
Speaker 1:Et antall måltid de trives med å spise. Så liker du å spise 3, spise 3. Liker du å spise 4, spise 4. Og type mat de kan spise som de liker å spise men gjort mer proteinrik. Det er de tingene du må få på plass aller først.
Speaker 1:Det snakker jeg mye mer om I kostholdsguiden min. Så send en del med kosthold, så kan jeg sende den over hvis du ikke har sett den allerede. Og så må man kontroll på den track I biten, kontroll på kalorier, så fokuser på kalorier og protein. Karps og fett, ikke så nøye akkurat hvor du havner på de, men proteiner og kalorier. Når man har på plass disse så kan man enkelt gå inn I sommeren med å gjøre et par forskjellige ting.
Speaker 1:Det første man har lyst til å gjøre det er se på treningsmessig hvor mange økter er det man trenger å få inn I løpet av sommeren. Og I teorien for å beholde musklene dine så trenger du cirka økt I uka. Det er alt du trenger. Så hvis du bestemmer deg for at okay det er greit for meg å ikke progresjon på styrketrening over sommeren, så kan du trene en økt I uka. Det er helt fint.
Speaker 1:Hvis du vil progresjon, da må du gjøre det på noen andre måter. Det kommer jeg litt tilbake Men en økt I uka, helt fint. Jeg pleier å kjøre 2 I uka hvis jeg skal på ferie og sånn. Så 2 I uka holder det I massevis for min del. Da beholder jeg muskler, beholder styrken og jeg kommer ut av det på andre siden uten å blitt mye svakere, uten å være helt ute av rutiner og uten å få en helt sinnssykt gangsperre.
Speaker 1:Og jeg har følt meg bra underveis fordi jeg har beholdt overskudd, følt meg bra på grunn av treningen, ikke fått vondta I kroppen, ikke fått helt jernetåke osv. Masse fordeler mener jeg. Hvis du vil holde det ved like med kostolje så er det enkelt og greit. Altså følg med på kalorian, vær bevisst over kalorian og protein. Ikke overfiksere på det på noen slags måte.
Speaker 1:Og prøv å hold det antallet måltid du skal spise. Så om du havner et par 100 kalorier over, si du skal ned I vekta til vanlig så ligger du 500 kalorier underskudd hver dag du spiser 1100 for eksempel kalorier om dagen. Hvis du da spiser 2000 kalorier om dagen på ferien så har du ikke gått opp I vekt, du har bare holdt vekt da fordi du har bare nullet ut underskuddet ditt. Det går helt fint hvis du ikke bryr deg om at du skal progresjon på ferien på det. Og så vil du uansett være mye mer aktiv.
Speaker 1:Du vil sannsynligvis gå mye mer skritt og bruke mer kalorier på den måten. Og når du gjør det igjen så vil det øke forbruket ditt. Og det er enda mer sannsynlig at de 500 kaloriene ikke tar deg et overskudd. Så sant, du trenger ikke å over fiksere på hva du spiser. Du trenger ikke å over fiksere på noe der, men hold måltidene jevnt og trutt I løpet av dagen sånn at du ikke blir sulten.
Speaker 1:Småspise, snekke og så videre fordi det er der alle kalorier kommer fra. Det er der det meste kommer fra. Prøv å hold Ja det er kanskje det aller viktigste. Hold grei kontroll på trackingen sånn at du er bevisst over maten du putter I deg. Bare litt bevisst, du tenker å være veldig.
Speaker 1:Bare litt bevisst. Og de 2 tingene alene, pluss det økte aktiviteten vår, det gjør en så enorm forskjell. Det er så undervurdert. Det er en så enormt undervurdert ting å gjøre. Og det er det klientene våre sier når de drar på ferie, og det er derfor, og I juleferie, I påskeferie og alle de der tingene, og det er derfor de har så gode resultater selv over ferien.
Speaker 1:Det er ikke fordi de ikke koser seg, de koser seg for all del. De koser seg sikkert mer og uten dårlig samvittighet enn de fleste andre, men allikevel så får de resultater og det handler om det at de holder seg jevnt og trutt mett. De har en viss bevissthet rundt hva de putter I seg. Fokuserer på protein, får økt aktivitetsnivå når de er på feriene, sitter ikke med dårlig samvittighet eller må straffe seg selv som blir en ond sirkel. Nei de klarer å holde det gående rett og slett.
Speaker 1:De holder hjulet snurrende og det er det som skal til. Så hvis du skulle hatt resultatet derimot og gått veldig mye ned I vekt så kan du enten være mer aktiv da klarer du å gå ned I vekt så lenge du holder deg på liksom litt over det du pleier å spise på kalorier. Eller du kan være hakket strengere på inntak, ta enda mer bevisste valg på kostholdet, holde kaloriene der de skal være. Drikke mer sukkerfritt, unngå å drikke så mye kaloriereferien. Og treningsmessig så kan du legge inn for eksempel 3 økter eller korte ned siden du har 4 økter I uka fra før på en time.
Speaker 1:Du har ikke lyst til å trene 4 økter, du kan trene 3 økter på 45 minutter. Du vil fortsatt klare å få progresjon på Bare fjern alle de minste effektive øvelsene. Det er en måte å gjøre det på. Du kan også bare kutte ned på økten, halvere økten, igjen gjør det samme at du har 4 økter, kutter ut de siste. Du kan også slå sammen økten så I stedet for 4 økter så har du 2, og igjen kutter ut det siste.
Speaker 1:Så på den måten så kan du også holde progresjon. Men sant jeg er ikke noe for at man skal kjempe progresjon på sommeren akkurat når man er på ferie og sånt. Det viktigste er at man, ja hvis ferien varer I 4 uker så burde man definitivt holde treningen gående og en ganske rik kontroll på kostnader når det blir såpass lenge. Men igjen, man kan gjøre det på en måte der man fortsatt koser seg masse. Et stressmoment for mange blir jo det at man spiser mat som man ikke har helt kontroll over når man er på ferie, men estimer den trackingen og bare øv deg på det fram til sommeren og estimer.
Speaker 1:Det er ingen som har fasiten på nøyaktig hvor mye kalorier som er oppe I der uansett. Selv om du hadde visst alle ingrediensene så hadde det sikkert ikke blitt riktig. Du må bare estimere det og øve deg på å bli god på det. Rett og slett. Bare øve deg på det.
Speaker 1:Tørre å øve deg på det. Og det fine som skjer når du har disse tingene på plass, når du har litt mer struktur på antallet måltid, litt mer kontroll på kaloriene, det er at du vil ikke sitte der stressa med dårlig samvittighet for hver minste ting du unner deg. Du vil kontroll på det, du vet at du har kontroll på det. Og når du da unner deg ting som du kan gjøre hele tiden, altså du kan kose deg helgen, ho Ellen som gikk ned 15 kilo på 5 måneder som dere hørte om et par episoder tilbake. Hun koste seg hver helg, hun var å reise.
Speaker 1:Det var dritt mye, masse stormer I livet hennes. Og allikevel gikk henne ned 15 kilo på 5 måneder. Og det er fordi hun var så god på å ikke få den der dårlig samvittighet, å bare holde seg gående. Holde det I gang, det er det det handler om. Og når man ser ut, I stedet for å tenke jeg skal straffe meg selv, bare kom deg tilbake på sporet.
Speaker 1:Tenk alltid. Hva skjedde? Hvordan kan jeg lære av dette? Og komme tilbake på sporet. Du kan absolutt alltid, dette er faktisk helt innsikt også å tenke, men du kan absolutt alltid snu hva enn som har skjedd I livet ditt uansett hva, uansett hva, til et eller annet positivt.
Speaker 1:Og jo verre det som har skjedd er sånn, jo mer brutalt det er. Selvfølgelig blir det vanskeligere å snu det til noe positivt på noen slags måte. Det blir vanskeligere, men det gjør det fortsatt ikke umulig. Det gjør det ikke. Det er alltid mulig å snu det til noe positivt.
Speaker 1:Og jo flinkere du blir på det, jo større ting klarer du å snu. Jo flere ting klarer du å snu, og jo raskere klarer du å snu tankesettet. Når du snur tankesettet så vil handlingene dine også være enklere å gjennomføre I den retningen det målet du har lyst til å Og du vil mindre friksjon mot å nå målet. Du vil mindre mental kapasitet som forsvinner I jakten på målet. Og I jakten på å bare holde det I gang over sommeren, ref sommeren.
Speaker 1:Så vær god på å snu hva enn utskillelse det er eller hva enn som har skjedd I livet til noe positivt med å bare tenke hva skjedde, hva kan jeg lære, altså hvor kan jeg lære av dette og hvordan kommer jeg meg raskest tilbake på sporet akkurat nå. Det er fremwork-en og Elin har brukt, det er fremwork-en alle de andre klientene våre bruker og det er grunnen til at vi skaper så gode resultater I ekstremt travle liv gang på gang igjen, selv om det er mennesker som før. Trodde de ikke hadde tid, trodde de ikke hadde sjans, trodde de ikke hadde håp til å få resultater. Og det er sånn du kan gjøre det samme. Så husk det tilbudet jeg snakket om I starten hvis du har lyst til å hjelpe med dette.
Speaker 1:Send meg det med sommer på Instagram. Det må gjøres nå denne uka hvis det ikke blir gjort noe så blir det sannsynligvis ikke å plass igjen på over et halvt år, minimum. Så rop ut hvis du er interessert I mer info på det, send deg den videogenegangen og ellers en fin dag før morgenen uansett hvor du bærer den videre.