Ruimtezoekers is een podcast waarin we het hebben over de zoektocht naar ruimte. Hoe neem je het, hoe geef je het en hoe deel je het? Want we kunnen wel wat meer ruimte gebruiken in de samenleving. Luister naar Ruimtezoekers en ontdek hoeveel ruimte er voor jou is, en hoe we samen meer ruimte kunnen maken voor iedereen.
0:00:00
Hallo lieve luisteraar, welkom bij Ruimtezoekers. De podcast waarin we het hebben over de zoektocht naar ruimte. Hoe neem je het, hoe geef je het en hoe deel je het? Want we kunnen wel wat meer ruimte gebruiken in de samenleving. Mijn naam is Rocher Koendjbiharie en vandaag heb ik iemand uitgenodigd waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik zo blij word als ik hen weer zie.
0:00:25
Het is niemand minder dan Venus Bijleveld. Venus, hoe gaat het met je? Hallo, hallo, hallo. Het gaat heel goed met mij, dank je wel. Hoe is het met jou? Ook prima. Beetje moeig, maar dat komt omdat ik vroeg wakker was. Op de dag dat we dit opnamen was Lady Gaga's nieuwe single Disease uitgekomen. Die heb ik de hele ochtend gestreamd.
0:00:58
Dus daar ben ik een beetje... Terwijl we nu praten heb ik in mijn hoofd van... I can cure your disease. Dus dat gaat helemaal. Ik heb mijn eigen inner monologue beat op de achtergrond. Ja, oh lekker. Ik heb ook even geluisterd wat het rijden werd. Dus ze hebben lekker energised.
0:01:12
Fien, dus voor de luisteraar. Jij staat ook wel bekend als de drag artiest Mama Queen. Je bent moeder van de Rotterdamse drag house House of All the Graphic Hose. Je was de finalist van Drag Race Holland seizoen 1 en de eerste Nederlandse queen die zich in drag verkiesbaar stelde voor zowel de Tweede Kamer als de gemeenteraadsverkiezingen. Je bent Ted Talker en ook drager van het Vrijheidsvuur en echt wat een track record.
0:01:33
Ik ben ook wel meteen benieuwd naar het verhaal van het Vrijheidsvuur. Kan je daar ons wat meer over vertellen? Ja, ik werd er eigenlijk gewoon voor gevraagd. Dus dat was echt een enorme eer. Ik kreeg gewoon een bericht van we willen jou vragen als drager van het Vrijheidsvuur om Rotterdam te vertegenwoordigen en daarmee ook Zuid-Holland. Dus dan mag je naar Wageningen komen op 4 mei, dodenherdenking in de avond en dan is er een hele bijzondere ceremonie eigenlijk waarin ze historische verhalen vertellen om de geschiedenis niet te vergeten, super belangrijk.
0:02:11
En dan wordt er dus in elke provincie iemand uitgekozen die het vrijheidsvuur mag dragen, in ontvangst mag nemen en dan de volgende dag in de hoofdstad van de provincie mag ontsteken op bevrijdingsdag. Dus dat was echt super bijzonder. Ja, dus je hebt dat dan... Wanneer was dat? Vorig jaar. Vorig jaar, wauw. Echt wauw.
0:02:36
Ik kan me ook voorstellen dat dat echt een hele... mooie ervaring moet zijn geweest. Ja, ik had in eerste instantie... Ze hadden mij dus gevraagd van ja, het is op 4 mei het vrijheidsvuur in ontvangst nemen. Dus ik was heel erg bezig met oké, hoe ga ik daar als mama queen, als een drag queen eruit zien, maar wel echt respectvol. Want een drag queen is natuurlijk over het algemeen vrij veel bombari, glitters, kleuren en zo.
0:03:01
En ik dacht het is dode herdenking. Dus ik had helemaal een soort Dior, New Look, helemaal zwart. Wel een soort van naoorlogse inspiratie, maar wel met de gedachte van het is respectvol zeg maar. En toen kwam ik er dus achter, ja het wordt eigenlijk pas avond heel laat uitgezonden, precies op de overgang van dode herdenking naar bevrijdingsdag. Dus je mag heel erg in de bevrijding zitten, in de liberation feeling. Dus toen dacht ik, ik moet heel iets anders doen.
0:03:29
Dus toen heb ik een hele mooie regenboogjas geleend. Dus dat was van Jimmy Paul. En dat was echt fantastisch. Ook om die jas te mogen lenen, want het is gewoon een hele mooie couturejas. En om in die jas zichtbaar op televisie, want het was echt gewoon een progressive pride flag in Marabout. Het kon niet uitbundiger eigenlijk, zeg maar.
0:03:51
En om dan met die outfit die fakkel te mogen krijgen op nationale televisie, gewoon wat heel veel mensen gaan zien, ook heel veel positieve reacties op gehad. En ik had, ja, vorig jaar was ik gewoon een aantal keer in het nieuws gekomen... doordat er heel veel commentaar was geweest op mijn dragqueen voorlezen uurtjes. Vooral vanuit de politieke rechtsbeweging. En dat werd uiteindelijk zo groot dat er echt een demonstratie was opgezet tegen mij.
0:04:17
Petities waren gestart en ik kreeg heel veel haat online. En eigenlijk ik denk mede daardoor dat ze mij hebben gekozen voor het dragen van het vrijheidsvuur omdat ik gewoon ook door de support van de community echt mijn rug recht kon houden en gewoon kon zeggen van jongens hoe hard jullie ook tegen ons zijn. Wij zijn er altijd al geweest en hoe meer tegen geluid wij krijgen hoe harder wij laten zien dat wij niet uitveegbaar zijn zeg maar. En ik weet dat historisch gezien dat er mensen voor mij geweest
0:04:45
zijn die dit gedaan hebben en daardoor ook hoe belangrijk het is dat we in deze tijden van een kritische rechtse wind onze blik op de toekomst moeten houden en vast moeten houden aan onze idealen van inclusieve toekomst en niet moeten vergeten wat allemaal in het verleden is gebeurd. Dat was een beetje een soort van de kroon op die ellende van dat jaar, denk ik. Prachtig, mooi ook. En dakbuitruimte innemen, dat die ruimte je gegeven wordt en dat er gezegd wordt...
0:05:15
jij mag deze ruimte innemen hoe je wilt. Zijn er nog beelden van die look van vorig jaar op je Instagram? Ja, er zijn er nog beelden. Ik heb het nu niet in de geval, want ik heb dat we heel erg benieuwd zijn naar de looks. Dus die zijn op je Instagram te zien? Ja, die zijn op mijn Instagram te zien.
0:05:34
Dan ga ik er even terug scrollen en dan ga ik ervoor zorgen dat die in de show-nots komen te staan... zodat elke luisteraar die benieuwd is naar je loopt, helemaal goed. Ik heb toevallig het jaar daarvoor, dat was ik ook al gevraagd in Rotterdam bij het Bevrijdingsfestival, of ik daar mijn poëzie wilde voortdragen. Ik schrijf af en toe wel poëzie, ik zeg over het algemeen van, ja mijn poëtische kant komt er alleen maar uit als het heel kut gaat.
0:05:55
Dus dan zeg maar, de misery, die kan ik eruit schrijven. Als ik helemaal in de happy feelings zit, dan ben ik meer in de fashion en de positieve creatie ofzo. En poëzie is voor mij echt iets wat ik vanuit mezelf doe en niet per se voor de buitenwereld. Maar op zo'n dag vond ik het wel belangrijk om dat te laten zien en ook omdat ik daarvoor gevraagd werd. Dus toen heb ik een aantal gedichten voor gelezen.
0:06:16
Eentje over een soort tweestrijd die heet Ik sterf, ik leef. Dus over het verliezen van jezelf en het herontdekken van jezelf en dat je soms gewoon moet sterven om herboren te worden. En ik denk dat je dat als queer persoon, of nou ja, laat ik het zo zeggen, vanuit mezelf gezien, als queer persoon die een steeds diepere laag van mijn queer identiteit heeft ontdekt, heb ik echt die herontdekking heel vaak moeten doen. En ook een soort van het niet per se uit de kast komen, maar ik ben toch gay.
0:06:52
Ik ben toch niet gay, maar ik ben non-binaire. Ik ben ook nog trans. En dan ook nog een dragqueen. Dat is voor mij een ding wat ik met mijn omgeving deel. En mijn poëzie is dan iets wat voor mij een manier is om te reflecteren op hoe die omgeving op me reageert. Mooi. Dank je.
0:07:11
Wow. Venus The Drag speelt dus een grote rol in jouw leven, kunnen we wel stellen. Maar als we beginnen bij het begin. Hoe is je dragpersona Mama Queen geboren? Eigenlijk is dat een heel grappige anekdote. Daar ben ik dan heel benieuwd naar. Ik had een beste vriend, wij zijn met z'n tweeën uit Doetinchem gekomen.
0:07:31
We waren zeg maar niet de only gay in the village, maar de only two gays in the village. Dus we hadden allebei ons eigen netwerkje opgebouwd en in ons netwerk waren crossover mensen. En die zeiden ja, jullie moeten elkaar echt leren kennen, want jullie zijn zo gemaakt voor elkaar. Nou, wij elkaar ontmoet, we waren echt besties. Toen ben ik in Arnhem gaan wonen en toen in Arnhem waren we ook een beetje de flamboyante type. Dus toen waren we nog niet echt track artiesten, maar wel dat we op een hak en met soort van nep haar en een beetje feeling in.
0:08:01
Op stap gingen en op een gegeven moment toen had hij zijn naam veranderd in Prince JJ. En mijn oude naam, zeg maar, de naam die ik voor Vienus had, was niet de naam die ik heel erg voelde. En al helemaal niet. Als hij dan zei, hi, I'm Prince JJ, dan had ik zeg maar mijn oude naam. Niet de vibe. Dus toen had ik op een gegeven moment mijn naam veranderd in McQueen. Want hij was een beetje de life of the party en ik was een beetje de sidekick, zeg ik altijd maar. Dus dan kon hij zichzelf voorstellen als, hi, I'm prince Jay Jay and this is my queen.
0:08:33
Weet je wel, dat vond ik wel een leuke vibe. En Alexander McQueen was mijn grote voorbeeld van ontwerpers, modeontwerpers. Dus ik heette al een tijdje McQueen, als ik dan uitging dan zeiden we dat, maar niet per se als mijn daily naam. En toen ik begon met drag toen dacht ik van ja wat kan ik nou voor drag nou verzinnen. En in drag kan je gewoon alles doen en worden wat je in je dagelijks leven eigenlijk niet kan.
0:09:00
Of waar mensen je op afkeuren. En ik wilde altijd moeder worden. En dat werd altijd tegen mij gezegd dat kan niet want je bent als man geboren. En ik kan alleen maar vader worden. En ook dat zwanger worden dat kon dan niet. En toen dacht ik ik zet er gewoon MA voor.
0:09:16
En daarom heet ik Ma, Maqueen. I love, I love, love, love, love, love, love, love. Je bent inmiddels ook wel moeder, namelijk moeder van het Rotterdamse House of Holographic Hose. Love the house, ook als Rotterdammer ben ik erg fan van jullie. Hoe hebben je drag kinderen en jij elkaar gevonden? Hoe zijn jullie tot op elkaar
0:09:39
pad gekomen? Ja de reality, zeg maar mijn eerste dragdochter was Rita Boek en ik zat op de academie toen ik zelf begon met drag. Welke academie? De kunstacademie in Rotterdam en ik begon met drag in 2015 en toen ik de derde booking ofzo die ik deed in drag toen had ik gewoon een bestie meegevraagd, want ik dacht ja ik ga voor het eerst een booking zeg maar met een bus naar een beach party. Ik vond het gewoon spannend, dus toen had ik gezegd wil je alsjeblieft mee gaan. En toen ging Jeroen met mij mee.
0:10:15
En halverwege de avond was Jeroen een soort van onpopped tot een retabook, omdat ik had een beetje mijn lips opgedaan. En ik had mijn schoenen op een gegeven moment uitgedaan en was over het strand gaan rennen en in glas gaan staan. Dus ik kon mijn hakken niet meer aan. Toen had ik zijn schoenen aan gedaan en hij had mijn hakken aan. Hij danste gewoon op de dansvloer weg. Toen was eigenlijk Rita geboren, in mijn ogen.
0:10:36
Mijn tweede dochter, ik werkte bij Jet van Dijk in Rotterdam, een entertainmentbureau. Daar kwam iemand, die was doorgestuurd door een vriendin van Jet, uit de keuken en die kwam daar en die zei ja ik wil eigenlijk iets doen met haar en make-up en kleding en op het podium staan en en Jet kreeg mij gewoon aan en Jet zei Well, this is mama queen She's a drag queen en dat was eigenlijk zo een soort van als een cadeautje van het universum heb ik Lika gekregen toen had ik mijn derde kind dat was
0:11:06
Martha en Martha was Maar Marta was eigenlijk iemand met wie ik op date was en iemand die ik had gevraagd om model te zijn voor mijn afstuderen. En ik zei ik wil een shoot doen die een soort boyfriends slash twin inspired was. En eigenlijk meteen op die eerste fotoshoot waar we dus boyfriends slash twins waren, hadden we zo'n intense connectie, een soort van... ik wil niet zeggen dat we toen meteen een relatie hadden, maar het was wel erg heel
0:11:44
duidelijk dat we van elkaar kozen. En toen kwam ik op die derde date achter dat hij een hele andere Instagram had van drag. En toen dacht ik, oh my god, je bent gewoon een drag queen. Obviously, logisch. En dat was gewoon zo'n bijzondere connectie ook voor een hele lange tijd. En toen, mijn vierde kind, was eigenlijk de... Rita die had een vriend, Tiziano, en de moeder van Tiziano was altijd op festivals.
0:12:16
En die was altijd zo mooi gekleed en echt onze grootste fan eigenlijk. En die stuurde mij op een gegeven moment een berichtje van ja, kan ik nu de stage lopen? En toen hebben we een keer koffie gedronken en ik had eigenlijk een PA nodig. En toen had ik gezegd, ja ik kan geen stage lopen. Je wordt of bekend of niet.
0:12:32
En toen was Xtra Accepted geboren. Onze Xtra. Onze Xtra, echt mijn personal angel. En daarna heb ik nog twee kinderen gekregen, ook AFAB queens. Dus zeg maar na mijn drie eerste kinderen die als man zijn geboren. Assigned female at birth drag artiesten.
0:12:55
Dat waren Fantasy en Reus. Reus is een beetje in de naamsverandering as we speak. Dat zijn de kinderen die ik in mijn huis heb gehad. Fantasy was een hele goede vriendin van mij al voor 15 jaar. Hij heeft mij echt in mijn carrière gevolgd, ook als drag artiest en werkte heel erg lang als creative director bij Daily Paper.
0:13:20
En die heeft op een gegeven moment een... ja, dat het mentaal even niet zo goed ging en toen drag eigenlijk ontdekt, of niet per se ontdekt, maar... Drag kwam tot haar....kwam tot haar, ja, en ze heeft haar daarin een bepaalde vorm van zelfontdekking ook kunnen doen door drag te doen. Ik heb niet met al mijn kids even zo goed contact meer.
0:13:43
Ja, dat gaat soms zo. Ben je een familie? Ja, net als in een echte familie zou ik zeggen. Sommige kinderen zijn het huis uit, sommige kinderen doen geen drag meer. Maar ik bedoel, je zegt echte familie. Jullie familie is ook een echte familie, hè?
0:13:54
Ja, ik bedoelde me een bloedfamilie. Als conventionele families, zoals al die traditional families, is dat ook daar net zo? Ja, klopt. Jullie houden ze natuurlijk ook in een documentaire te zien, gemaakt door Esmee van Loon. Die heet Mama, die is ook te zien volgens mij op Tudoc, bij de NPO. Ja, klopt.
0:14:14
Dus sowieso voor iedereen die wil kijken, is het ook een hele mooie om naar te kijken. Je zou kunnen zeggen dat drag een vorm van politiek is. Ja. En daar voel je je volgens mij ook wel wat voor, want zoals ik ook vertelde in de intro, heb je ook meerdere keren op de lijst gestaan en dan met name van de politieke partij bijeen.
0:14:30
Ja. Zou je nog de politiek in willen? Ja kijk ik heb eigenlijk altijd van mensen gehoord van oh je bent zo politiek correct en zo en je denkt zo na over de maatschappij en je neemt een grote sociale verantwoordelijkheid op je en dat had ik al zeg maar toen ik op school zat voor de klas, zeg maar om klasvertegenwoordiger te zijn. Of voor de buitenbeentjes zeg maar om daar een beetje voor op te komen. Ik was zelf ook wel een buitenbeentje, maar ik probeerde wel zeg maar een community van buitenbeentjes te maken
0:15:01
in plaats van dat we allemaal alleen waren zeg maar. Dus in die zin heb ik altijd verhalen gehoord en mezelf ook omringd met mensen die niet per se een weerspiegeling waren van wie ik was. Behalve dat we een buitenmeentje waren, maar allemaal vanuit een ander perspectief. Dus zeg maar dat hele, zoals we nu zeg maar mooie termen als interseksualiteit enzo hebben, die voelde ik eigenlijk al vanaf dat ik heel jong was. Ik kon dat niet zo benoemen, maar ik herken dat echt als een deel van wie ik
0:15:29
ben. En nu wordt dat gezien als soort van theoretische kennis die we moeten toepassen en dat het helemaal een soort van richting is waar we als maatschappij naar toe, maar ik zie dat echt als iets interns. En dat is ook wat de mensen die zeg maar strijden voor intersectionele politiek en zo, die zien dat ook als iets interns in plaats van als iets wat ja wat je externs... Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar toen ik bij een kwam, toen dacht ik echt ja, dit is precies zeg maar. Dat heeft mij zoveel gelukkiger gemaakt en hoop gegeven voor de toekomst.
0:16:05
En ook dat ik echt dacht van ja, nu snap ik als mensen tegen mij zeggen van ja, je moet de politiek ingaan. Ja, snap ik, want ik voelde mij eerst helemaal niet verbonden met de politiek. En toen Sylvana kwam, toen dacht ik echt ja, dit is echt. Ik zat in een documentaire promoten bij een programma van Paul de Leeuw. En toen zat Sylvana daar ook bij, want die was net toen... het heette toen geen bij 1, maar het heette...
0:16:36
Artikel 1. Artikel 1, ja, in Amsterdam. En zij ging daarover vertellen. Dus ik was echt bij het begin, zeg maar. En toen dacht ik echt, wauw! En Sylvana is ook echt twee turven hoog.
0:16:50
En ik was daar natuurlijk torenhoog. Ik keek echt naar haar op. Echt zo'n impact heeft dat moment gemaakt voor mij. En altijd heb ik gevolgd wat er gebeurde. En toen ze in de Tweede Kamer kwam, waren wij uitgenodigd als huis om daarbij te zijn. De diversiteit van mensen die bij die beelding was, was zo'n bijzondere dag ook.
0:17:13
En dat heeft me echt gemotiveerd van ja, ik wil me gewoon inzetten voor diversiteit, ruimte creëren voor mensen zoals ik, maar ook ruimte geven aan mensen die niet zo zijn zoals ik. En ik ben natuurlijk als een wit man geboren, middenklasse, een goede opleiding gehad. Dus in die zin, ik snap mijn privileges, maar ook doordat ik op die sociale ladder een paar treden ben gedaald, doordat ik uit de klas ben gekomen meerdere keren en nu in transitie ben gegaan. En ja, ook merken hoe de omgeving daarop reageert en ook helemaal hoe nu het klimaat is.
0:17:46
En hoe mijn eigen zijn en mijn drag ook politiek gemaakt werd, doordat ik zo onder vuur werd genomen. Is het bijna by default zo gebeurd dat ik dan ook mezelf verkiesbaar heb gesteld? Als die politiek mij als boegbeeld voor die anti-inclusieve beweging ofzo, want dat is het enige waarom ik die voorleesuurtjes eigenlijk doe, om gewoon inclusieve kinderboeken voor te lezen, zodat kinderen die zich niet vertegenwoordigd voelen in mainstream media en kinderboeken,
0:18:18
denken hey, I can be the main character. Dus dat is het enige wat ik doe. Ik praat daar ook totaal niet over, nou ja, over 18 plus dingen, laat ik het zo zeggen. Maar dat gebeurde dus heel erg, ja, ik werd gewoon heel erg politiek bejegend. En toen dacht ik, ja, hoe kan ik nou los van een tegendemonstratie geven op dat moment, nog meer laten zien dat ik me echt niet zomaar laat kleineren, is door mezelf verkiesbaar te stellen.
0:18:44
En te zeggen, oké, iedereen die toen daar op die kade stond met mij te demonstreren. Jullie kunnen op mij stemmen, want als jullie massaal op mij stemmen, ja, dan ga ik wel de politiek in. Het is niet dat ik een politieke carrière ambieer. Ik zie mezelf niet als politicus, maar als kunstenaar en als artiest. Maar ook die moeten vertegenwoordigd zijn in de politiek. Ja, je was gewoon in feite bereid om de arena te betreden.
0:19:10
Ja. Zeg maar als mensen op jou zouden stemmen en jou die steun zouden geven en je je gesterkt zou voelen, dan zou je dus de arena willen betreden. Ja, ik stond wel op de lijst als ondersteuner. En dat is ook wel een bewuste keuze, dat ik niet op vlak 1 of 2... Wat houdt dat in dan? Nou, lijst ondersteuners, je hebt een aantal mensen die hoog op de lijst staan, die over het algemeen de meeste stemmen krijgen. En de lijst ondersteuners zouden hun stemmen geven aan degenen die hoger op de lijst staan, tenzij je de meerderheidstemmen behaalt,
0:19:42
dus meer dan 25 procent van de stemmen krijgt. Maar in principe was het nooit de bedoeling dat ik in de Tweede Kamer zou komen. Het was de bedoeling, fingers crossed, dat nummers 1, 2, maybe 3 in de Tweede Kamer zouden komen. Dat is helaas niet gebeurd, maar dat was wel het idee. En ik stond gewoon op de lijst omdat ik een groot bereik heb en omdat ik ook in het nieuws was geweest. Ook toen ik die negatieve backlash over me heen kreeg, werd ik ook meteen door Bij1 benaderd. Als wij iets voor je kunnen doen, wij steunen jou.
0:20:24
Bij een was er echt voor mij, die volgt mij dus ook, die steunt mij ook, die steunt iedereen die zeg maar een klap van rechts krijgt. En de Goede Zaak heeft me ook heel erg geholpen, Renske natuurlijk, die ook op de lijst stond. Echt in die tijd gewoon echt een vriendin van mij geworden, omdat zij meteen, zij had mij zelf benaderd, ze zei ik ga jou hier doorheen helpen. van A tot Z ben ik hierbij, ik sta voor je, ik sta naast je, ik sta achter je, ik hou je hand vast, ik help jou en dat heeft me echt zoveel goeds gedaan. Dus dat wij dan ook samen op de lijst hebben gestaan en echt als die lijst was zo'n mooie samenstelling van mensen die allemaal
0:21:05
niet per se een politieke carrière ambiëren, maar gewoon mensen die vanuit een sociale noodzaak en een verantwoordelijkheidsgevoel die positie hebben ingenomen. Dus dat was een hele, ja ook heel intens, omdat we gewoon allemaal niet per se politiek bedreven waren. Wel natuurlijk mensen om ons heen hadden die ons daarbij geholpen hebben, heel erg. En Edson en Lisa zijn natuurlijk echt wel mensen die al...
0:21:29
en ja, nou ja, oké, heel veel mensen die op de lijst staan doen natuurlijk heel erg veel. Begrijp me niet verkeerd. Maar ze staan ook nog heel erg met één been in de samenleving en met één been in de politiek. Dat zou ik zo zeggen. Maar ik ben toch wel benieuwd, want ook al geeft je aan dat je lijstondersteuner was, dat het voornamelijk een bijdrage was.
0:21:46
Als jij het voor het zeggen zou hebben, wat zou je dan willen veranderen? O, nou, allereerst zou ik die hele alles wat te maken heeft met militaire defensie en zo, dat zou ik dat afschaffen, want we dragen gewoon als land en als overheid bij aan nu de genocide in Gaza, maar aan heel veel andere leed in de wereld. En we kijken de andere kant op. Ja, tenminste nou wij niet.
0:22:18
Wij als personen niet, wij doen heel veel, maar als overheid, als land, als je Nederland kijkt de andere kant op. Ja, dus dat zou ik echt als eerste veranderen. En gewoon als ik dan nu hoor dat er weer een deal gemaakt is van 250 miljoen, wat dan weer simultaan gebeurt aan bezuiniging op de transzorg, ja weet je dan is voor mij ja dit een hele duidelijke, ja waar ik het koers echt zou omgooien of terug zou draaien. Want ja, ik zou investeren in kunst, cultuur. De dingen die lees mooi maken.
0:22:56
Ja, en als ik dan een onderzoek lees over de impact van echte kunst zien, of een namaak van kunst zien, dat mensen daadwerkelijk fysiek anders reageren en meer gelukshormoon aanmaken als ze naar het origineel kijken, dus in een museum een origineel werk zien, of naar een poster daarvan in een andere locatie, dan denk ik hoe kan je daar nou op bezuinigen? Want kunst is zoiets belangrijks en ook zo'n belangrijke uiting en reactie op wat er in de
0:23:25
maatschappij gebeurt en het feit dat zeg maar er nu een rechtse wind waait die al op zoveel dingen mensen beperkt en dan ook nog ons beperkt op een uitingsvorm van reageren op wat er in de maatschappij gebeurt. Ja, maar dat is ook precies wat ze volgens mij willen, want zeker dat rechtse, dat gure extreemrechtse is gestoeld op de onderbuikgevoelens van zoveel burgers. En zolang ze burgers boos kunnen houden en
0:23:52
druk kunnen opvoeren en de angst kunnen behouden, kunnen zij met populisme aan de macht blijven. Ik denk op het moment dat mensen gelukkig worden of zich weten te uiten, dan valt alles weg voor al die extreemrechters. Dan zullen ze zo erg inslinken. Dus ik denk dat dat wel heel bewust is. Ja, dat is natuurlijk is dat bewust. Maar ja, dat is ook weer het ding. Je kan ons geld wel weghalen en onze middelen wel beperken, maar... We blijven doorgaan. We blijven doorgaan. Ja hoor, echt.
0:24:18
We moeten door. Ja. In de wijze woorden van Lotte van Eyck. Inderdaad, schat. We moeten door. We moeten door. Je hebt wat punten gedeeld nu. Waarom zou jouw visie ruimte moeten krijgen in onze samenleving? Oh, omdat ik denk dat mijn visie echt een gedeelde visie is. Niet een individuele. Ik ben niet heel individualistisch ingesteld.
0:24:39
Dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Ook als ik dan bijvoorbeeld kijk naar... meedoen met Drag Race. Ik was degene die echt zei van... Als er niemand naar huis hoeft... leuk, want dan kunnen we nog met z'n allen een rondje verder.
0:24:52
Ik wil een podium voor me alleen hebben, ik wil het liefst een podium delen met andere mensen. Ik hou van om ruimte te maken, daarom ben ik ook dragmoeder geworden. Zodat ik mensen kan helpen en mijn ervaring kan delen. Het leed wat ik heb meegemaakt misschien kan voorkomen bij anderen. En ook doordat ik zelf best wel veel dingen heb meegemaakt, weet ik ook hoe belangrijk het is dat er naar je geluisterd wordt, zonder dat er verteld wordt wat je moet doen, maar gewoon dat er een luisterend oor is die geen oordeel heeft,
0:25:20
die niet in oplossingen zoekt, maar die gewoon erkent van oké, ik hoor wat je zegt en ik leef met je mee. Als ik iets voor je kan doen, laat het me weten. Zo niet, ook goed. Snap je? Dus ik denk dat wij echt in deze tijd behoefte hebben aan mensen die een groot bereik hebben, die te durven om te luisteren naar kleine verhalen die heel erg belangrijk zijn. Wat ik eigenlijk hoor, is dat je eigenlijk heel erg het hele idee van een gemeenschapsgevoel, van community wil belichamen.
0:25:52
Totally. Daar ben ik wel benieuwd naar. Als je kijkt naar je eigen leven, hoe neem en geef jij ruimte? Ja, ik denk dat als het dan gaat over mijn eigen karakter. Ik was bijvoorbeeld op de basisschool, ik mocht in groep 2 of groep 3 voor het eerst verkleed naar school. En toen ging ik in een jurk en toen begon de ellende.
0:26:15
Maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor mezelf heb laten beperken, omdat mijn ouders zeiden, oké, weet je, in de jurk naar school gaan, dat is misschien niet het idee, maar ik wilde nog steeds graag jurken aan en dan mocht ik dat van mijn ouders thuis doen. Ik ben gezegerd met ouders die mij een hak hebben gegeven toen ik 7 was. Mijn moeder heeft een prinsessenjurk voor me gemaakt toen ik heel jong was. Ik kreeg al een pruik toen ik heel klein was.
0:26:37
Ondanks dat de omgeving daar niet goed reageerde, hebben mijn ouders mij echt een veilige thuis gegeven. Dus daar ben ik heel dankbaar voor. Dat heeft mij de ruimte gegeven om op de middelbare school, ondanks dat ik daar ook gewoon gepest werd, dat ik mijn haren ros verfde, dat ik tegen mijn moeder zei...
0:26:51
Ik wou dat je een broek voor me maakt met weide pijpen en neon stiksels. En dan wil ik gewoon mijn naam op mijn kont. Dat mensen me dan uitschelden, maar dat ze in ieder geval wel precies weten hoe ik dan heet. Ja, precies, wie ze uitschelden. We moesten een toneelstuk doen met z'n allen en ik zei dat iedereen die mij de travestiet noemt... goed is, ik doe een vrouwenrol, ik wil gewoon die tante zijn.
0:27:13
En ik kwam gewoon hub-audits doen op een hak en ik zei gewoon, ja, sorry, maar dit is ook waar ik gelukkig van word. En ik heb wel ook van mijn ouders geleerd dat mijn vader, die zei ooit tegen mij van, ja, jij moet altijd kiezen tussen twee kwaden. Of je kiest ervoor om jezelf te zijn en je krijgt gevaar van buitenaf. Of je kiest ervoor om je te conformeren aan wat de omgeving van je vraagt. En je doet jezelf tekort, waardoor je als intern zeg maar kwaad doet. Ik heb gewoon gekozen voor mezelf zijn en dan maar met het risico van dien,
0:27:45
maar tegelijkertijd weet ik ook hoe belangrijk het is. Dat is bijvoorbeeld voor mij zo'n ding, als ik geen relatie heb, ik ben al best wel lang vrijgezel en voor mij is het hele gegeven van iemand zijn hand kunnen vasthouden of je affectie kunnen tonen waar dat ook maar is, is zo'n gemis, of niet per se een gemis, maar zou zo'n verrijking zijn voor mijn leven, dat ik het heel erg vind om te horen dat mensen niet meer hand in hand over straat durven lopen. En met mensen bedoel ik eigenlijk mensen van onze gemeenschap, dus queer mensen. En als ik dan mensen zie die queer zijn, die wel hard in hand lopen, geeft me dat zo'n enorm
0:28:20
euforisch gevoel, dat ik denk van, ik weet dat er mensen zijn en ik zie ze misschien niet, omdat zij niet zich zo durft uit als ik dat doe, maar als ik in een fullbeatsfeest in het terrein zit, dan zie ik echt wel eens mensen zo om de stoel heen kijken en dan zo'n klein beetje lachen en dan denk ik, I'm doing this for you. Ja, maar precies die zichtbaarheid. Ik heb precies hetzelfde, dat ik soms in het OV twee queerpersonen samen zie of queerliefde en dat ik dan blij ben en tegelijkertijd ook denk dat ik mezelf klaar maak om in actie te komen als iemand hun iets aandoet.
0:28:52
Ik ben misschien te bang, want ik heb precies hetzelfde die angst. Ik zou op een moment zelf misschien juist kiezen voor de escalatie of de situatie ontvlucht of iets dergelijks. Dus ik in dat opzicht durf ik misschien minder om voor mezelf op te komen. Maar als ik het bij een ander zie, iemand van mijn gemeenschap, dat ik echt denk van I got you, I got you echt.
0:29:08
Ik, ik, ik, ik, ik grijp in en ik zorg ervoor dat niemand je wat doet. Ja, maar dit is ook, en wat je nu zegt, is ook wel weer een belangrijk punt om het over te hebben, denk ik. Dat de angst om voor jezelf op te komen is ook omdat het gevaarlijk kan zijn. Zeker. Dus als wij het gevoel zouden hebben van, oké, als ik voor mezelf op zou komen, ik word uitgescholden in de trein omdat ik helemaal in full drag daar zit,
0:29:30
en als ik dan zeg, hey, hou je bek, what the fuck doe jij, laat mij gewoon reizen waar ik naartoe moet, mind your own business, en als er dan tien mensen zouden opstaan die allemaal zouden zeggen... ja, mind your own business, weet je, like we all. Iedereen staat op z'n telefoon. Waarom ga je ineens iemand uitschelden? Doe normaal.
0:29:46
En dat idee dat niemand dat zou doen, want als ik op ga staan en van me af zou bijten... dan zie je de helft van de mensen zo onderuit zakken en denken... ik doe gewoon alsof het niet gebeurt. Ja, alsof ze het niet meer zien. En dat is die sociale verantwoordelijkheid. En het feit dat jij zegt van, ik maak me ready...
0:30:01
van, oké, als ik twee queer mensen zie en ik zie al mensen daar naar kijken, dan zit ik al een soort van ready to fight. Echt hè, oorbellen uit doen. Ja, ik heb dat ook wel hoor. Mijn zusje is twee jaar jonger en als wij met z'n tweeën ergens naartoe gingen in Doetinchem waar ik vandaan kom, was er eigenlijk altijd wel confrontatie.
0:30:20
Dus of wij werden met fietspompen, met kurken erin bekogeld of dingen naar ons uitgescholden, achterna gezet, altijd wel iets. En mijn zusje was altijd naast mij. Altijd. En ik had ook een vriendinnetje die altijd alles met mij onderging. Dus dat liever met z'n tweeën iets ondergaan dan alleen, toch? Ik heb ook wel eens gehad dat mensen gewoon weg renden en dat ik me wel eentje achterbleef. Tuurlijk is het me ook gebeurd uit angst.
0:30:48
Maar ik weet hoe belangrijk het is om... weet je, stick to it, together, want dat is echt belangrijk. Ik heb precies dat met mijn zusje. Ik kom ook uit het oosten van het land, net zoals jij. En mijn zusje en ik hebben op dezelfde school gezeten. Ik ben ook jarenlang echt gepest, gepest.
0:31:00
En ook dat zij daar het onderspit aan moest delven, dat zij daar op het lastig gevallen. En dat er dingen tegen haar werden gezegd, ja, een beetje vieze homobloed, omdat ze dan... Familie was van mij, maar of het haar iets tegenhield? Nee.
0:31:12
Deze dame had hoeken uitgedeeld. Volgens mij is dat een keer... Ik weet nog maar één gast die mij echt het leven zuur maakt. Die heeft zij volgens mij echt gewoon een knietje gegeven. Niet normaal. Dat ik denk van ja, daar ga je gewoon samen doorheen.
0:31:26
Inderdaad. Mijn zusje is ook niet degene die de eerste klap zou geven. Maar wel die voor mij opkwam en die terug zou geven. One start a vibe, but we'll effing finish it. O dan, onze zusjes. Als we kijken naar het idee van ruimte en drag, hoe verhoudt dat zich tot elkaar? Ruimte innemen en drag?
0:31:46
Nou ja, als dragqueen. En dan spreek ik even namens mezelf. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende vormen van drag en heel veel verschillende dragartiesten die allemaal met hun eigen bewegenheden deze kunstvorm uitoefenen. Maar voor mij was het een combinatie van allemaal dingen die ik als passie heb. Dus zowel als dansen, make-up, kleding, performen. Wat ik heel tof vond om te doen en ik deed dat ook zo achter de schermen, voor de schermen.
0:32:15
Ik keek altijd wel naar drag race ook en op een gegeven moment dacht ik gewoon... Ik had toen voor het Mermaid Mansion met Envy Peru. Oh ja, Mermaid Mansion. Die deden mee met Superbowl en toen kwamen ze bij de studio waar ik werkte om outfits te laten maken. Toen had ik meegeholpen aan die outfits maken voor Abby en voor Envy en Chloe en Ivy.
0:32:40
En toen dacht ik, ja, dit is eigenlijk ook wel wat ik wil. En toen heb ik gewoon tegen mijn baasinne gezegd, van de volgende keer als er een aanvraag komt voor een dragqueen, dan wil ik dat eigenlijk wel doen. Dus dat was die ene druppel, door dat uit te spreken en doordat die aanvraag kwam voor een feest. Dat feest was in Villa Italia in Rotterdam. En het was, ja, Amanda Lepore komt naar een feest en we zoeken dragqueens voor op het podium.
0:33:11
En toen zei jij tegen mij, nou, bij deze je bent geboekt. Dus toen was mijn eerste keer in drag, was en op mijn verjaardag, en ik stond meteen met Amanda Lepore op het podium. En Amanda Lepore kwam naar me toe en zei dat ik een prachtige oudje had, dat ik er heel mooi uitzag. En ik had helemaal met haar gedanst en zo'n leuk contact gehad met zo'n enorme icon van
0:33:31
onze community, dat ik dacht, dit is het pad waar ik voor moet gaan. Dus ja, dat ene onzekere moment van... Ik ga nu zeggen van, oh, boek mij, ook heb ik nog nooit echt drag gedaan, zeg maar. Ik dacht wel, ik kan dit en ik wil dit heel graag. Dus ja, een heel klein moment van ruimte innemen kan echt je leven veranderen. Ja, hoe onzeker of eng dat soms ook is. Het is zo belangrijk om die nieuwe versie van
0:34:08
jezelf die zeg maar onder die oude zit, om die eruit te laten zodat je kan blijven groeien. En je hebt soms niet altijd door wat het effect is van die kleine stap zetten in meer ruimte voor jezelf innemen. Wat voor impact het gaat hebben op andere mensen. Want ik zat afgelopen week in de trein en toen was er iemand en die zei tegen mij, are you Mama Queen? Ik zei yes, I'm Mama Queen. Oh my god, I'm from Brazil and I'm here for three days. I watched your season. Dat ik echt dacht, wauw, het is gewoon vijf jaar geleden.
0:34:52
Anyway, feels like ages ago. Dat er nog steeds mensen zijn die vragen van Can I hug you? Gewoon dat ik merkte van jij kijkt tegen mij op en het feit dat ik nu gewoon even van mens tot mens
0:35:07
er voor jou kan zijn, even kan luisteren van Hey, wat kom je doen hier? Waar ga je naartoe? Veel plezier, stuur me een berichtje op Instagram, let's keep in touch, gewoon even zo. Ja, ik snap dat mensen mij soms op een voetstuk zetten, want dat heb ik ook met mijn idolen gedaan, maar het is ook heel fijn om je idool als mens te zien. Ik had dat heel erg met Envy, die stond bij mij echt op een voetstuk.
0:35:28
En toen zat ik met haar in het seizoen natuurlijk en kijk waar ze nu staat. Dus ik kijk nog steeds echt tegen haar op, maar als ik dan... Ik heb wel eens outfits voor haar gemaakt. Dan kan ik ook gewoon van mens tot mens met haar praten over hele bijzondere menselijke dingen. Over onze ayahuasca's, over therapie, over dingen die we meemaken. Dat we geweld ervaren om wie we zijn.
0:35:51
En dan zijn we gewoon gelijk aan elkaar en praten we als twee open mensen met elkaar. Mooi. Ja. Ik ben wel benieuwd naar jouw kijk daarop. Is drag een manier waarop wij allemaal ruimte zouden in kunnen innemen? Zou drag in het algemeen mensen kunnen helpen om meer ruimte in te nemen? Want ik bedoel, ik moet dan toch een beetje denken aan ook, bijvoorbeeld Drag Race, dan hebben ze elk
0:36:21
seizoen van die makeover challenges en één seizoen was het ook dat heteromannen gepaird worden met de queens en dat sommigen dan een soort echt het licht zien. Ja. En RuPaul zegt dat ook altijd, dat drag, dus ik ben benieuwd naar hoe jij daarnaar kijkt. Ja ik denk dat, nou als ik dan ook weer vanuit mezelf spreek, toen ik die makeover challenge deed en mijn vader in de studio was, dat was wel echt een van de meest bijzondere momenten in omdat ik mijn visie van hoe ik mezelf identificeer als een zwangere vrouw die een kind draagt, op mijn vader heb geprojecteerd eigenlijk.
0:37:00
En mijn vader een make-over heb gegeven met een zwangere buik. En ik had eerst mijn vader dus helemaal in het werk gezet en hij stond voor de spiegel, keek daar zichzelf en legde zo zijn handen op zijn buik. En op dat moment was hij gewoon heel even mij. En ik zag echt mezelf in mijn vader, snap je? En mijn vader is echt een totaal ander mens dan ik.
0:37:22
Ik zie in heel veel dingen ook mezelf in mijn vader, maar mijn vader is gewoon, ik zeg altijd, een beetje zo'n ANWB-koppel, samen met mijn moeder. Een hele, ja, een routine persoon, die helpt de lokale gemeenschap, een heel lieve man, maar niet iemand die heel veel geeft per se zeg maar om zijn uiterlijk, die nooit geen make-up of hakken of jurk of zo, dat echt nog nooit geprobeerd had, en het echt voor mij gedaan heeft om mij te supporten.
0:37:46
En ik zei tegen mijn vader, het is zo belangrijk dat jij dit doet. Je hebt niet door hoeveel impact het gaat hebben op de hele community wereldwijd, want DRAG is gewoon een wereldwijde community. Wij worden echt niet beperkt door een landsgrens, dus dat is wel iets waardoor de impact ook heel groot is. Ik zeg wel eens van ja, iedereen zou drag moeten doen, gewoon een keertje, om te ervaren hoe het is om buiten die gefixeerde identiteitsvorm,
0:38:20
waarvan je denkt dat de maatschappij het van je verwacht, om daar even buiten te gaan en te kijken hoe je dat kan ervaren als plezier of hoe je een bepaald ongemak in jezelf kan overwinnen door buiten je comfortzone te gaan. Dus ja, ik denk dat heel veel mensen er wat aan zouden kunnen hebben. En ook dat mensen het meer gaan zien als een serieuze kunstvorm dan als puur entertainment. Want we worden wel steeds commerciëler gezien als entertainment
0:38:50
vorm maar het is echt een kunstvorm en de art of transformation is is zoveel meer dan ja dan de glitter en de pruiken die je zeg maar aan de aan de buitenkant ziet. Het is echt een manier om je innerlijke zelf naar buiten te krijgen. Ja en hoe je ook zeg maar de transformatie die je doorgaat intern ja dat verwacht je van tevoren niet als je begint met drag. Maar als je aan een drag artiest vraagt van wat had jij verwacht van drag toen je begon en hoe is het uiteindelijk geworden?
0:39:25
Ja, dat is vaak van die interne ontwikkeling, die had ik echt niet verwacht. Omdat het alleen maar gaat aan het begin over op het podium staan en mooie kleren hebben en de uiterlijke transformatie. Ja, mooi. Diep. I love it. Thanks. Ik ben wel benieuwd ook naar hoe kijk jij naar de ruimte die trans personen en drag artisten krijgen in onze samenleving? Oeh, ja, kijk, ik zeg aan de ene kant hebben wij steeds meer ruimte gekregen.
0:39:59
We hadden ook een paar jaar dat het echt goed ging met de genderzorg, dat er wat dingen vooruit gingen, zeg maar. Dat er meer organisaties weer kwamen in plaats van dat er eentje was. Weet je wel dat er meerdere organisaties kwamen, dat de wachtlijsten verkort werden. En nu is het weer helemaal de andere kant op aan het gaan. Drama. Dus we hebben meer ruimte gekregen, meer ruimte ingenomen ook.
0:40:19
En het lijkt alsof daar nu weer een tegenreactie op komt. Het lijkt altijd alsof het een beetje als twee DNA-strengen om elkaar heen draaien. Wat zeg je dat mooi. En meer ruimte, maar er komt ook weer meer commentaar. Het draait met zich tegelijkertijd omhoog. Het is een constante dans tussen ruimte innemen en ruimte die ontnomen wordt.
0:40:41
Ja, ook een beetje ruimte krijgen. Als je kijkt naar televisieprogramma's, weet je, er komt binnenkort weer Drag Race Holland seizoen 3. Yes, dan krijgen we sowieso weer meer platform. Er zijn ook de afgelopen tijd veel meer queens gekomen die ook gewoon allemaal kunnen werken. Dus we zijn niet meer alleen maar underground, maar we zijn ook echt above ground, mainstream geworden.
0:41:06
Waar ik super blij mee ben. Maar ja, het geweld neemt ook weer toe. Dus ik denk ook van, neemt het geweld toe omdat we meer zichtbaar zijn omdat we meer queens zijn of neemt het ook geweld meer ook toe omdat er ja weer veel misinformatie over ons verspreid wordt of dat er meer angst gezaaid wordt voor queer mensen dus dat is een beetje het gaat een beetje hand in hand
0:41:27
ja ja ik merk dat ik daar altijd het maakt me altijd strijdbaar en tegelijkertijd dat ik ook denk wanneer houdt het nou een keer op. Want is het nou zo raar, zo vreemd dat we ruimte willen innemen, dat we ook gewoon... want het gaat niet eens zozeer. Ik vind zelf niet dat we als gemeenschap en dan zeker als ik kijk naar drag artiesten en trans personen, weet je wel, die dan nog harder aangepakt worden dan bijvoorbeeld cis homo mannen. Dus daar zit dan wel dat verschil in. Maar als we kijken naar de hele gemeenschap, ik bedoel het is niet alsof wij als gemeenschap
0:41:59
zeggen de ruimte die wij... wij willen alle ruimte veroorberen. Er is niemand meer, er is geen ruimte voor niemand meer. We hebben nooit ruimte gehad en we willen nu een genoeg stukje ruimte... zodat we veilig kunnen zijn en vreugdevol kunnen zijn. Dat is wat we willen. En daar komt dan zo'n tegenreactie op... dat ik denk van waar komt die haat vandaan? Dat maakt me altijd zo dat ik denk van...
0:42:23
soms kan ik daar dat ik echt denk dat ik gewoon even mijn kussen wil grillen. Ja, dat komt gewoon van beeldvorming. Ik zeg ook altijd van het wordt een beetje alsof er twee aparte werelden zijn, zeg maar de queer community en dan de cisgender community. Terwijl de meeste queer mensen hebben allemaal cisgender familie en die willen gewoon ook een goede relatie met hun familie en die worden vaak gesteund door hun familie.
0:42:46
Niet vaak, maar dat gebeurt gelukkig. Dus het is niet zo dat queer mensen niet met cis straight people omgaan. Snap je, we hebben allemaal niet queer vrienden, omdat wij niet het onderscheid willen maken en zo hard ons best doen om aan te geven van hé, is niet het enige label wat ik heb. Ik heb heel veel andere kwaliteiten die niet per se allemaal weggezet worden onder mijn queer identiteit, maar gewoon de skills die ik heb of de passies die ik heb of
0:43:16
ja die dan niet per se in relatie staan met je queerness. Kijk natuurlijk alles intersectioneel en we hebben gewoon een bepaald perspectief hoe wij naar de wereld kijken en ja ik ben heel trots op dat ik queer ben, maar er zijn ook heel veel mensen die niet zichtbaar queer zijn of die niet uitgesproken trans zijn, die een soort van incognito op hun werk moeten zitten omdat ze in angst leven om hun identiteit te uiten. Kijk ik ben heel erg zo van ik draag mijn identiteit en ik draag hem ook uit en ik wil mijn hart maken voor mijn community, maar er zijn ook heel veel mensen die, ja die dus
0:43:50
de nood gedwongen voor kiezen om in te blenden en daarmee ja een heel gedeelte van onze community die dan ook niet zichtbaar is. Weet je, de angst om dingen te rapporteren als het gebeurt, waardoor cijfers niet kloppen. Geweld zeg maar binnen onze eigen community, omdat wij geïnternaliseerde homofobie en transfobie en zo hebben, waar eigenlijk heel hard aan gewerkt moet worden. Dus er zijn zoveel verschillende lagen die ruimte bieden aan... Het woord indoctrinatie vind ik dan ook weer zo zwaar, maar eigenlijk is het wel indoctrinatie van het gedachtegoed dat queer mensen gevaarlijk zijn voor de samenleving.
0:44:35
Maar waarom vind je het woord indoctrinatie zo zwaar? Wat ik heel erg bewonder aan je is dat je altijd het positieve probeert vast te houden en altijd de mede-menselijkheid probeert vast te houden en ook die een ander te zien. Maar ik denk dat sommige mensen op rechts wel echt gewoon heel kwaadaardig kunnen zijn en dergelijke. En dan soms als je bijvoorbeeld zegt, indoctrinatie vind ik dan wel zwaar. Maar als ik bijvoorbeeld zie wat religieuze doen, zeg maar conservatief religieuze, dan is dat wel echt indoctrinatie. Dus wat weerhoud je ervan om bijvoorbeeld dan zware woorden zoals dat te gebruiken?
0:45:07
Ja, want ik denk er zijn maar een paar mensen die dan zeg maar echt bewust die indoctrinatie doen en de rest die volgt, die is niet bewust bezig met indoctrineren, maar die denkt, die gelooft gewoon, die is geïndoctrineerd en die volgt, zeg maar. Dus in die zin... Misschien is dat dan ook een, want die geven dan wel dingen door, dus misschien is het, dan heb je een klein gedeelte wat bewust indoctrineert, dan heb je de geïndoctrineerden, maar die geven dan, want we geven allemaal dingen door. Dus dan is het misschien onbewuste indoctrinatie bij hun?
0:45:40
Ja, dat denk ik wel. Dus daarom was het een beetje terughoudend. Ja, maar ik denk bijvoorbeeld bij mediabedrijven die daar klakkeloos informatie overnemen, die in mijn optiek niet altijd met de juiste bewoording wordt benoemd, waar die vanuit een gegaslighter positie in beeld wordt gebracht. Ik zie dan op een of andere manier de onwaarheid van zoiets. Maar heel veel mensen zien dat niet, of die nemen het 8 uur journaal als waarheid.
0:46:18
En ja, dat is zo'n grote groep mensen en dan zijn wij zeg maar die het tegengeluid bieden. Wij hebben gewoon niet dezelfde middelen om mensen te bereiken en als we dan mensen bereiken, ja dan zijn dat vaak mensen die het al met ons eens zijn. Dus die al hetzelfde perspectief delen en dus dat is het onze, ja onze invloed voelt voor mij vaak als wel een beetje een druppel op een gloeiende plaat. Ook al denk ik wel dat als ik nu mijn kraan dicht doe, dan is het helemaal geen druppel meer.
0:46:57
Dus drip, drip, ik blijf gewoon maar doorgaan. Ja toch, ik doe al mijn best. Iedereen zijn haar verdienst eigen stukje. Maar zou je dan kunnen zeggen dat om meer ruimte te krijgen, nodig bijvoorbeeld want we hebben dat we hebben dan eigenlijk geen niet zo veel middelen zoals mainstream media om het zo te zeggen dus dat die en die hebben al
0:47:20
een beetje zo meer om meer ruimte te krijgen hebben al een beetje ruimte nodig maar die ruimte voor de koon is ontnomen. Het blijft ruimtezoekers ja, dus ik probeer alles te kijken vanuit een ruimteperspectief. Ja snap ik, ik denk dat die die ruimte is de mentale mogelijkheid om die ruimte in te nemen. Dus als je mentale gezondheid niet goed is. Kijk ik ben echt dankbaar dat ik therapie heb.
0:47:45
I love a good therapist. Ja daar heb ik echt heel veel aan. Dus als mensen niet mentaal niet oké zijn en in mijn DM's mijn dingen vragen zeg ik oké find a therapist. En als ik iets voor je kan doen let me know. Maar therapie is echt magisch. Want als je mentaal sterk bent, dus intern oké bent, dan kan je de stilte vinden in het oog van de storm gaan staan. Zo zegt mijn dwerkdochter het altijd, Lika. Als alles om je heen in een chaos is, en in een wervel wit een tornado, dan moet je zorgen dat jij in het midden van die storm kan gaan staan.
0:48:23
Wauw, daar krijg ik helemaal kiptel van. Ja, en daar heb je mentale gezondheid voor nodig. Ik had op een gegeven moment het gevoel van... Ik had meegedaan met Drag Race en ik wil iedereens moeder worden. Universal mom, voor al de queer kids die niet een supportive mom hebben. Dat was echt een hele grote ambitie.
0:48:45
En het was ook niet mogelijk. Want ik kreeg berichten van mensen van over de hele wereld die in de meest verschrikkelijke situatie zaten en die dan zeiden mama, can you please help me? Can you be my drag mom? En dat ik echt dacht shit wat heb ik gedaan? Ik heb hier iets teweeg gebracht wat gewoon niet kan. Ik kan het niet op me nemen. En toen heb ik dus een ayahuasca ceremonie gedaan met een shaman met wie ik dat al eerder had gedaan en echt zo van hoe moet ik hiermee omgaan met deze publieke functie? En die shaman die zei tegen mij van als jij laat zien hoe je goed voor
0:49:18
jezelf kan zorgen dan kan iedereen daar inspiratie uit halen om goed voor zichzelf te zorgen zonder dat jij de verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor andere mensen dus dat heb ik ook echt ja dat heb ik ter harte genomen en gewoon mezelf geprioriseerd ten alle tijde en daar ja daar ben ik wel echt bepaalde mensen door kwijtgeraakt omdat ik eerst gewoon geen grenzen had. Ik zat er altijd andere mensen voor op. Als mensen mij belden dan was ik daar forever. En nu kan ik gewoon zeggen van nee, nee want ik moet aan mezelf denken en dan pas kan ik iets voor een ander doen.
0:49:54
Dus ja, ruimte voor jezelf maken is echt in alle tijden het allerbelangrijkste. Belangrijke les en ook wel prikkelt mijn laatste vraag voor je. Wat zou jij je jongeren zelf willen zeggen als het gaat over ruimte innemen en ruimte delen? Ja, oh, de RuPaul question. Oh, nu dat je het zegt, dat is niet eens wat ik bedoelde. Want ik denk maar, oh ja, die stelt hij dat ook met die foto?
0:50:27
Nee, dat halen we even bij te bewegen, maar ik ben wel benieuwd. Nou, ik heb daar dus over nagedacht omdat ik inderdaad dus die vraag een keer beantwoord heb. En toen zei ik, als ik echt kon ervaren op jonge leeftijd, dat ik niet op deze aarde ben gezet om deel te nemen aan wat hier al is, maar dat ik weet dat ik hier ben om te creëren wat nog moet komen. Want ik heb zoveel vragen gehad op hele jonge leeftijd over wie ben ik nou en waarom ben ik zo.
0:51:00
Ik begreep heel veel dingen niet en ik dacht echt dat ik gek was. Terwijl ik nu denk, ja ik begreep gewoon op hele jonge leeftijd niet waarom er een verschil was tussen mannen en vrouwen. Dat snap ik nog steeds niet. En ik snap nu wel dat ik niet gek ben en dat het een sociale constructie is. Dus als ik die twijfel aan mezelf zou kunnen wegnemen bij mijn inner self als kind... Kijk, ik heb die op deze leeftijd echt wel geheeld. My inner child is wel geheeld en nu ook in mezelf echt thriving.
0:51:35
Love that. Ja, echt. Ik heb echt door zoveel trouwbaars heen gewerkt en toen kwam ik zo dicht bij de oorsprong van wie ik echt bij een van mijn jongste herinneringen was. En dat is ook de reden geweest dat ik me heb aangemaakt voor mijn transitie. Omdat ik dacht, ja, deze interne feminiteit heeft eigenlijk niks te maken met jurkjes,
0:51:57
rokjes, lang haar of wat dan ook. Maar het heeft gewoon te maken met het gevoel wat ik heb, wanneer ik in sync ben met mezelf en welke energie dat is en hoe dat in mijn puberteit eigenlijk is veranderd en hoe ik zeg maar een soort onvrede intern met mezelf kreeg en ik dacht altijd dat het extern was en dat ik altijd gepest werd en toen op een gegeven moment was ik daar een soort van doorheen dat ik allemaal mensen vergeven, gewoon niet face to face maar gewoon in mezelf
0:52:22
van alles wat me is aangedaan door mensen dat heb ik ze vergeven dat ik zou denken van ik kan terug gaan naar een reunie van de basisschool, van de middelbare school en ik zou die mensen kunnen zeggen thank you for everything you did to me, gewoon echt dank je wel, want ik ben echt zo echt een power woman geworden door alles wat ik heb meegemaakt. Dus in die zin, ja ik weet niet of ik iets zou willen veranderen aan mijn jeugd of zo, maar ik zou mezelf willen meegeven, je bent niet gek. Je bent hartstikke slim en je intuïtie is echt goud waard.
0:52:53
Gaat je heel ver brengen. Mooi. Dank je wel. Lieve Venus, ongelofelijk bedankt voor dit prachtige gesprek en dat je er was. Zoals ik aan het begin al zei, ik word zo blij als ik jou zie en hoor praten. Dus daar ben ik oprecht heel dankbaar voor dat je ook zoveel geduld hebt. Lieve luisteraar, dank je wel voor het luisteren. Ik waardeer ook de tijd die jij neemt. Mocht je deze aflevering leuk vinden, laat dan een review achter
0:53:16
in de podcast app die jij gebruikt. Reviews, ongeacht wat voor één, vergroten de zichtbaarheid en vindbaarheid van ruimtezoekers en kan daardoor ook aan ruimtezoekers ook weer een stukje meer ruimte innemen. Dank je wel en tot de volgende keer. Doei!