Välkommen till Sverige

Det finns inget som är så livsviktigt som vatten. Vi måste dricka annars dör vi. Det skapas inget nytt vatten. Vi använder det uråldriga vatten som fanns redan vid skapelsen. I Sverige kan du dricka direkt från kranen. Innan det kommer till kranen renas vattnet i speciella anläggningar. I många länder är det brist på rent vatten. Det gör både människor och djur sjuka. I detta avsnitt ska du få höra om det vatten som ger världen liv. Det är inte som det vatten som finns i våra sjöar eller vattendrag. Det är något helt annat. Jag heter Nils. Stanna kvar så ska jag berätta.

Show Notes

Det finns inget som är så livsviktigt som vatten. Vi måste dricka annars dör vi. Det skapas inget nytt vatten. Vi använder det uråldriga vatten som fanns redan vid skapelsen. I Sverige kan du dricka direkt från kranen. Innan det kommer till kranen renas vattnet i speciella anläggningar. I många länder är det brist på rent vatten. Det gör både människor och djur sjuka. I detta avsnitt ska du få höra om det vatten som ger världen liv. Det är inte som det vatten som finns i våra sjöar eller vattendrag. Det är något helt annat. Jag heter Nils. Stanna kvar så ska jag berätta. 

What is Välkommen till Sverige?

Välkommen till Sverige består äv ett antal ljudprogram som introducerar svenskt samhälle, svensk kultur och kristen tro för den som kommit hit från en annan kultur för att bo här. Programmen finns på arabiska och farsi i vår app Välkommen till Sverige på GooglePlay och Appstore.

Välkommen till Sverige! Det finns inget som är så livsviktigt som vatten. Vi måste dricka annars dör vi. Det skapas inget nytt vatten. Vi använder det uråldriga vatten som fanns redan vid skapelsen. I Sverige kan du dricka direkt från kranen. Innan det kommer till kranen renas vattnet i speciella anläggningar. I många länder är det brist på rent vatten. Det gör både människor och djur sjuka. I detta avsnitt ska du få höra om det vatten som ger världen liv. Det är inte som det vatten som finns i våra sjöar eller vattendrag. Det är något helt annat. Jag heter Nils. Stanna kvar så ska jag berätta.

I slutet av förra avsnittet hörde du om att Jesus utsåg tolv lärjungar som följde honom. Innan Jesus kallade sina lärjungar befann sig en man som hette Johannes ute i öknen. Hans kläder var gjorda av kamelhår. Johannes åt bara gräshoppor och vildhonung. Folk från hela området vandrade ut i öknen. De ville höra vad denne märklige man hade att säga. Han ropade till folket att de måste omvända sig. De kunde inte fortsätta att bara tänka på sig själva. De kunde inte fortsätta att tjäna pengar på andras olycka. De skulle sluta att utsätta andra människor för hot och våld. De skulle också dela med sig av sitt överflöd till den som varken hade mat eller kläder. Som ett tecken på att de ångrade sina synder döpte han dem i floden Jordan. Han doppade dem i vattnet. Till de religiösa ledarna som inte ville ångra sig sa han att det inte räckte att tillhöra Abrahams släkt för att slippa Guds dom. Johannes menade att det inte räckte att vara religiös och följa ritualer eller vara släkt med Abraham. Det var människornas hjärtan som måste förändras.

Jesus kom också till stranden. Han bad Johannes att döpa honom. När Jesus stod ute i floden öppnades himlen. Guds helige Ande sänkte sig ner över Jesus som en duva. Då hördes en röst från himlen som sa, ” Du är min älskade Son, den Älskade. I dig har jag min glädje.” (Luk 3:22).
När Jesus blev döpt började hans vandring mot den största kärlekshandling som skulle komma att förändra människors liv i grunden. Jesus var en av oss, fast han var utan synd.

Ett rykte spreds i trakten. I varje hus och på varje torg pratade man om Jesus. De hade aldrig hört talas om någon som honom. Vart Jesus än gick följde många nyfikna människor efter. Jesus predikade och botade de som var sjuka. Blinda kunde se igen. Döva kunde höra. Förlamade kunde gå och döda blev levande. Överallt predikade Jesus glädjens budskap för de fattiga. Ryktet spreds om vad som hade hänt. Människor kom för att de hade hört att Jesus kunde bota sjuka.

Vad var det Jesus predikade? Han sa att verklig lycka är något helt annat än vad världen uppfattar som lycka. Jesus berättade om en glädje och ett hopp som är oberoende av hur livets omständigheter ser ut. Om man vill få del av Guds välsignelse måste man komma nära Gud. Jesus sa att den som är ödmjuk hör till himmelriket. Den som är ledsen ska bli tröstad. Jorden tillhör den som är ödmjuk. Den som hungrar efter ett rätt förhållande till Gud ska bli mättad. Den som är omtänksam och barmhärtig ska själv få uppleva barmhärtighet. Den som har ett rent hjärta ska få se Gud. Den som strävar efter frid ska kallas Guds barn. Jesus sa att den som förföljs för att de gör Guds vilja tillhör himmelriket. Om andra människor ljuger och förföljer någon bara för att man vill tillhöra honom ska man vara glad. Lönen blir stor i himmelen. Jesus sa att allt detta medför välsignelser. Han påminde dem också om att de hade hört, ”Öga för öga och tand för tand.” Det vill säga om någon slog ut en tand skulle man göra likadant. Jesus var mycket tydlig med att man inte ska hämnas. Om någon ger en örfil ska man istället vända andra kinden till. Det och mycket annat berättade Jesus. Jesus kom till jorden för att vandra kärlekens väg; inte hämndens eller hatets väg utan försoningens väg. När han gick runt och predikade och botade sjuka växte ilskan hos de religiösa ledarna. De var avundsjuka på Jesus för att så många människor följde honom.

Jesus och hans lärjungar vandrade genom Samarien där ett helt annat folk bodde. Folket i Palestina och de som bodde i Samarien var fiender. Därför ville ingen från Palestina passera deras område. Men Jesus var annorlunda. Han gjorde ingen skillnad på människor. Hans kärlek till alla människor gjorde att han korsade både sociala, kulturella och geografiska gränser. Vid en brunn i Samarien träffade Jesus en kvinna. Alla föraktade kvinnan eftersom hon ansågs vara en synderska. Jesus bad kvinnan att få vatten eftersom han var törstig. Hon undrade hur han kunde be henne om vatten. Hon tillhörde ju ett helt annat folk. Dessutom var hon kvinna. Då svarade Jesus, ”Om du kände till Guds gåva och vem det är som säger till dig: Ge mig att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.” (Joh. 4:10). Hon undrade varifrån han skulle få det levande vattnet. Då sa Jesus, ”Var och en som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv.”(Joh. 4: 13-14).

Kvinnan trodde fortfarande att Jesus talade om vanligt vatten. Därför bad hon honom att få det vattnet. Hon ville slippa att gå till brunnen och bli utsatt för andras hån. Jesus bad henne att hämta sin man. Han visste att hon hade haft flera män. Den man hon nu hade tillhörde inte henne. Då började hon prata om var man skulle tillbe Gud. I Samarien hade människorna bett på ett berg. Folket i Palestina bad i templet i Jerusalem. Jesus berättade att det ska komma en tid då platsen där man ber inte är viktig. Över hela jorden ska det finnas människor som tillber Gud i Ande och sanning. Kvinnan visste att Messias skulle komma. Hon väntade på att han skulle lära dem allt. Då avslöjade Jesus att han var Messias.

Kvinnan hade misslyckats i sitt liv. Ingen ville ha med henne att göra. Hon hade dragit skam över sig själv och sin familj. Människornas domar var hårda. Men mötet med Jesus förvandlade henne. Kvinnan satte ner sin kruka. Hon rusade in i staden och berättade för alla att hon hade mött en man som visste allt om henne. Kanske är han Messias. Alla som fanns i staden följde med henne tillbaka till Jesus. När folket i staden fick möta Jesus sa de till kvinnan, ”Nu tror vi inte längre bara för dina ords skull. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens Frälsare.” (Joh. 4:42)

Berättelsen om kvinnan visar hur mycket Gud älskar alla människor. Han söker aktivt upp människor som har misslyckats och tappat tron på livet. Hans varsamma, kärleksfulla närvaro avslöjar människors inre tankar och deras synd. Han vet att ingen människa kan rädda sig själv. I mötet med Jesus ligger människors liv öppet inför honom. Jesus kan rädda och befria från all skam. Han helar den som kommer till honom och ger ett nytt liv. Jesus bad människorna att lämna allt och följa honom. I nästa avsnitt ska du få höra hur Jesus vandrade kärlekens väg för både dig och mig. Ta väl hand om dig! Hej då!

Programmet är producerat av Norea Sverige. Epost: vts@noreasverige.se