Marketingpod er et ugentligt podcast om digital marketing med Kristian Tinho og Halfdan Timm (partnere i Obsidian Digital . Det udkommer hver mandag og indeholder det vigtigste historier om digital marketing fra den foregående uge samt et emne, hvor vi går i dybden. Skriv dig op på Marketingpod.dk for at få mail ved nye episoder.
Halfdan Timm (00:02)
Christian?
Kristian Tinho (00:04)
Vi starter med de tre nyheder, som vi har udvalgt fra den forgangende uge.
Halfdan Timm (00:09)
Men først, jeg har tilføjet en ny lyd til vores soundboard. Fordi jeg er nødt til springe ind med en nyhed før. Og dig, lytter med, kan ikke nødvendigvis høre det her, fordi episodeene er blevet redigeret. Men det erhånd, læser, her, det er latterligt højt. forhold til alle vores andre effekter. Men jeg er til at lige nævne, vi har i flere episodeer, tigget og bedt på vores gradende podcast -nagne, for at få kvindelige abonnenter på YouTube. Vores YouTube -kanal har med 100 procent tiltrukket alene mænd. Og jeg er glad for at sige,
Kristian Tinho (00:13)
Godt job!
Halfdan Timm (00:39)
at Lone Sanko og Gitte Møllbak, de har forbarmet sig over os og har abonnerede på MarketingPod på YouTube. Og det er jeg simpelthen så glad for. Så tusind tak. Tak til Lone og Gitte for at vi nu ikke kun henvender os til indtælte mænd, lytter til Marketing Podcast. Det er vi simpelthen kanonglade for. Og det var bare lige noget, jeg bring ind til at starte med. Og med det, må du gerne gå videre med... Ja, nu må du gerne gå videre med uensnyheder. Ja, tak. Tak for i dag.
Kristian Tinho (01:00)
Hvordan skal man komme efter det? Hvordan kommer man efter det? Vi lige skal bare slutte af. Det var det. Den bliver svær at komme efter. Nye nyheder nummer et. OpenAI har nu offentligt gjort deres bud på fremtidens AI -drevende søgemaskin Search GPT. Der i første omgang taler om en prototyp, som kun er tilgængelig for en udvalgte gruppe af testbrugere.
Der har længe været rygter om, at OpenAI vil lansere deres egen søgemaskiner. Det er derfor noget, som både Google selv og resten af markedingsverden, der til dagligt arbejder med søgemaskinerne, har holdt rigtig nøje øje med. Alphabits aktier faldt 3 % umiddelbart efter nyheden kom ud, og man mener, at det i høj grad skyldes OpenAI's lansering af denne direkte konkurrent. Twitters, nu også kendt som platformen X, omsætning i USA er faldt med 83%.
fra 661 millioner USD i anden kvartal af 2022 til 114 millioner USD i anden kvartal af 2022. Udfordringen bunder i, at annonsørene er flygtet fra platformen, og man i dag har svære ved at reaktivere annonsørene igen, både i forhold til antallet af annonsører, men også i forhold til det spændt, hver enkelt annonsør bruger på
Reddit lancerer muligheden for at lave Lead Generation Ads i deres annonceplatform. Reddit har netop meddelt, at de har åbnet op for deres Public Beta -version af deres Lead Ad... Gen... Lead... LeadGen Ads på platformen. Det sker i samarbejde med Xavier, som eksempelvis muliggør nem og hurtig integration mellem Reddits annonceringsplatform og annonsørenes CRM -system. Annonseformatet er blevet lanceret og er faktisk tilgængeligt hver den år.
Halfdan Timm (02:44)
Lad os lige starte med Twitter, Elon Musk's Twitter her. Jeg kan jo starte med at Twitter er den platform, jeg personligt nok bruger mest. Ikke der, hvor nødvendigvis skriver mest, det tror jeg stadig er LinkedIn, som vi faktisk også kommer ind på senere på denne episode. Men det helt klart der, hvor jeg konsumer mest indhold. Og en del årsagen, det er, jeg tør ikke oprette en TikTok -profil, fordi jeg kan se, hvor meget tid folk bruger på TikTok. Og jeg tænker bare, nej, jeg tænker bare, hvis jeg skal bruge to timer derinde om dagen, altså det to timer, jeg helt sikkert bruger på bedre ting lige nu.
Kristian Tinho (03:04)
DENGT DET! DENGT DET! Det en rabidhul!
Halfdan Timm (03:13)
Så jeg er på Twitter, og det kan jeg nå også med lidt mindre. Og hvis jeg var Elon Musk, jeg jo præsentere udvikling på to måder. Altså den gode nyhed, er jo, at vores omkostning er faldet med 80 % siden jeg overtog platformen. Og det jo i høj grad, fordi han har fyrret 80 % af medarbejdere. Og så har han lavet nogle andre ting. Han har brugt sin lease i en dyr kontorbygning, og han har nedskillet ansatte af serverer. Nogle tingene er gale, nogle tingene er geniale. Men altså omkostningerne faldet 80 % og Twitter virker, de har... Altså for what it's worth, så har de virkelig
hastigheden i forhold til at implementere nye ting. Nu har jeg været power user af Twitter, hvis man kan sige det for sådan en, poster så lidt og konsumerer så meget som mig i mange år. Og Twitter som platform ændrer sig basicligt ikke i fem år, og så kommer jeg og den er så skidt der 10 års revolution på et år. Og det er positivt. Den anden historie er jo så, at kan godt være omkostning er faldet 80%, men omsætning er faldet 83%. Det er jo fuldstændig sindssygt. Og jeg kan faktisk, jeg kan give en del af forklaringen her, fordi hvis vi nu siger at Mark Zuckerberg i morgen
fik et psykotisk anfald og begyndte at lave de samme ting, som Elon Musk har gjort. Så ville Facebooks spend eller omsætning ikke falde tilsvarende. Årsagen er, at Facebook i høj grad har det, der hedder Direct Response Advertisers. er annonsører som mig dig, Tino. Vi bruger penge på Facebook, fordi vi får flere penge tilbage end dem, bruger. Og så længe vi gør det, så skal... Altså, han skal virkelig sige nogle rabiate ting. Altså, han skal være AGF -fan. Og de slår i af slaksen.
Kristian Tinho (04:39)
Det mobili.
Halfdan Timm (04:40)
Han skal ud og lave nogle helt sindssyge ting, for at stoppe med at bruge penge, hvis man får penge fem eller ti gange igen for hver eneste kroner, man bruger. Og der man beskyttet som direktør. Så tror, Mark Zuckerberg fra META eller... Hvad hedder han for? Google... Det har jeg glemt. Men lad lige sige, Sajey Brin eller Larry H. som lavede Google. De kunne sige nogle sindssyge ting, og deres annonsører ville blive der. Twitter's udfordring er, at det er i høj grad brand -annonsører.
De
Man har overført sig virkelig som et røghold engang imellem. Og det risikoen, at så mister man en af ens annonsører, fordi de får faktisk ikke noget ud af at bruge platformen. Det synes jeg er det mest interessante ved det her. Når Twitters annonser eller annonsomstætting, de kan falde 83 procent, så fortæller det mig, at hovedparten af annonsørene, de fik ikke noget ud af at være på platform, og derfor kan de bare flytte deres spændt, hvis de er uenige med Elon Musk. Hvad tænker du om den her nyhed?
Kristian Tinho (06:01)
Jeg blev faktisk overrasket, hvor det var så stor en procent sats, der talte om. er jeg jo røget i TikTok -hullet, så jeg bruger de der to timer dagligt på TikTok. Derfor har ikke tid til Twitter. Jeg aldrig haft tid til Twitter. Eller X. Så jeg er faktisk ikke engang på platformen. Men det er jo...
Halfdan Timm (06:11)
Mmmh, ja, ja, ja.
Kristian Tinho (06:16)
Det nogle skræmmende tal. Og i den her artikel, vi nu engang har fundet nyheden i, New York Times, der også, at det er i fremgang. Men de døjer simpelthen med at få folk til at bruge den samme mængde penge, som de gjorde engang. Og det er jo nok én til én, som du siger, at hvis ikke man kan se, man får de penge igen, så bruger man dem sgu nok et andet sted.
Halfdan Timm (06:34)
Så har du jo hvertfald behov for at bruge dem der. Altså så kan du bruge dem i en masse andre steder, hvor du heller ikke ved, hvad du får dem igen. Og hvis alle de andre steders direktører ikke opfører dig som et røvhul overfor dig, så er det nok sjovere at bruge dem der. Lad os tage i Search GPT, vi havde det tjent, OpenAI's nye søgemaskine. Folk brugte jo allerede tjent GPT lidt som søgemaskine, men nu har de paketeret det som en reel søgemaskine i forvejen. Og man kan sige, alphabets aktier faldt 3%. Det tal man også lige skal huske her, det hvis man kigger på
Revenue 2024, andet kvartal 2024, så er alphabets search -omsætning oppe med 14%. Altså, Alphabet og Google er aldrig gået bedre. Det går fremragende. YouTube -annonsering var op 13%, search -omsætning var op 14 % og Cloudy er jo i 29%. Det går fremragende derinde. Som man kan sige, AI har gjort en masse ting, men det har ikke fjernet noget fra Google endnu. Det har måske øget den samme mængde søgninger eller
gjort at folk bruger internet på måde de ikke gjorde før, men det har ikke kostet alfabet endnu. Det kan jo ændre sig i fremtiden. Jeg tror ikke, det kommer til at ske. Og overrsoen det er, at hvis jeg kigger på min og dine søgeværelsen, fordi nu har vi brugt nok tid sammen til, jeg har lagt mærke til, hvordan du også gør. Når jeg søger, vi bruger begge to Google, det gør alle. Jeg bruger en søgemaskine, hedder Perplexity, som faktisk er noget AI genereret. Stil lidt, eller search.
gpt .perplexity .ai Det går ind og søger internet for dig, og så skaber det et svar for dig. Og det virker ret fedt i nogle tilfælde, hvor jeg søger specifikke instrukser eller informationer om et eller andet. Her den anden dag skulle jeg fx oprette et workflow i Hopspot, som skulle forbinde to forskellige platform. Det havde jeg nogle udfordringer med. Og så gik jeg ind og beskrev min problemsignal på perplexity. Den trollede internetet og skabte et præcis svar til min søgning, og det fungerede rigtig godt. Jeg har lagt mærke til din søgerfag. Den starter på YouTube.
Kristian Tinho (08:19)
Den starter rigtig ofte på YouTube, hvor jeg søger et eller andet, og så sætter jeg YouTube shorts bagefter. Det er fuldstændig rigtigt.
Halfdan Timm (08:27)
Ja, og det betyder, at Search GPT kommer ikke til at generere en automatisk YouTube video for dig. Hvis den gør, så vil du ikke se den, fordi den er AI genereret og dårlig, som vi har snakket om tidligere. Jeg tror egentlig, at folk overvurderer effekten af Search GPT en lille smule, fordi hvis AI søgninger var i 10 gange bedre produkt, så ville folk allerede bruge Chat GPT til det, eller Perplexity eller nogle af de andre tjenester. Jeg tror faktisk, at det her kommer til at have en mindre effekt. Jeg tror ikke, at Chat GPT kommer til at afstate Google søgninger, som vi kender dem, men jeg tror, kommer til at supplere dem på nogle områder.
Så jeg tror måske folk tager lidt forske ud på solverne eller alt for bedre actionere gør i hvert fald her. Hvad tænker du?
Kristian Tinho (09:03)
Jeg blev også overrasket over, hvor meget omtale det har fået, og hvor meget røre det har skabt. Når man kigger på, hvad Search GPT skulle kunne ud fra denne demo, nu er lagt op, det minder på mange måder omkring perplexity. Jeg ved, ligger nogle af de her testers og tester den en -til -en op mod perplexity. Derudover, når vi kigger på AI overviews, som er Googles svar på det her, som vi har dykket ret meget ned i, det minder rimelig meget om...
Jeg kan heller ikke helt se det. Jeg kan godt se, de kommer ind og skaber noget ravage i hele industrien. Potentielt set. Men jeg synes ikke, er noget, vi allerede har set endnu. Men det bliver spændende at følge
Halfdan Timm (09:46)
Ja, det gør det. Og så har vi Reddit, som laver et lead -out. Super fedt. Det har vi også snakket om andre platformer, der har gjort tidligere. Twitter kom med det for ikke så lang tid siden, for der bruger folk det ikke. Det fordi det er brand -annonsører, som ikke får noget af deres annonser. Reddit er i højere grad der Rick -Response -annonsører, og Reddit har en enormt interessant platform, fordi Reddit er en af de eneste platformer, som ikke er ramt af Apples ATC fra 2021, as deres app tracking transparency, som gjorde det svært at forbinde folk på tværs af deres apps.
Det det, ramt blandt andet af Facebook rigtig, rigtig hårdt, som Facebooks siden, jeg er kommet tilbage fra, og Snapchat måske ikke er kommet tilbage fra, hvis man kigger på deres aktiekurs. Men Reddit har en kontextual platform, så på Reddit har mulighed for at placere annoncer, som er kontextual relevante til dit produkt. Så hvis du sælger surfboards, så kan du ligge derinde i surfboardreddit eller surferreddits i hvert fald. Og det har altid været deres styrke. Så Reddit har en annonce platform, der er enormt interessant. Så det giver mega god mening, de laver lead ads. Det jeg er lidt af bange for som annoncer, det er
Pinterest kom med lead ads for et halvt set helt år siden, og vi har testet det nogle gange, og folk på Pinterest fatter det ikke rigtigt. Altså, jeg kan se, at der er rigtig mange, der åbner vores formular, når vi sætter lead ads op for vores kunder på Pinterest, men der meget få, der udfylder dem. Så jeg tror ikke rigtig, brugerne har fattet lead ads. Og det er problem, ikke på Facebook, hvor produkteret er lidt mere modent. Så jeg kunne godt være lidt bange for, det her er noget, fordi et Reddit -bruger ikke kender det, kommer til at have en ret lang tilvædningsperiode, så at sige, før det bliver godt.
Og så kan vi lige nævne, vi har kørt en lille smule Reddit -ads fra Marketingpot her i sommerferien. for sjov. Vores klikpris på vores Reddit -ads, som er målrettet i værksætter og marketingforret på dansk. Der var ikke nok i marketing alene, så vi gik lidt bredere ud og gik sådan erhvervsselssændige virksomhedsejer. Der lavede vi en specifik video til Reddit og satte en annonce op og klikoptimerede den. Nu er klikpris ikke alt i verden, men det er da en indikation. Og vores klikpris på Reddit lå på 3 -4 kr. Til sammenligning, så ligger den på Facebook på 1 -2 kr. i sådan klikoptimerede kampagner.
Kristian Tinho (11:37)
Jeg synes faktisk, det var en ret god video, lavede. Altså til Reddit, hvor vi starter ud med at sige hej alle danske marketingfolk på Reddit. Jeg synes også, jeg er fuldstændig... Ja, fuldstændig... Jeg er fuldstændig enig med dig i forhold til nyheden. ved ikke, hvor vildt det bliver. Det er jeg egentlig næsten synes, var vildest. Det var hvor godt Zapier har spillet den her. Altså det her er inden for deres... Altså fra Reddits blog, altså deres pressemiddel, den officielle launch, hvor der står...
Halfdan Timm (11:37)
Så det er bare en ekstra information. Ja, det synes jeg. Hej Reddit. Ja, altså vi talesætter det direkte.
Kristian Tinho (12:04)
Det er godt spillet af Zapier at få den vinkel på den måde.
Halfdan Timm (12:06)
Ja. Ja, det må man bare sige.
Vi hopper videre til dagens primære emne, som vi har kaldt sådan for nobleset af 329 .000 kr. i B2B -bushet. Og tallet er ikke grebet totalt ud af luften. Det er nemlig hvad Obsidian Digital har i budget til betalannonsering på Facebook, LinkedIn, Twitter og andre platform i efteråret 2024. Og det har vi lavet en synes jeg rigtig, rigtig god plan for.
Og fordi vi deler en del ud på det her podcast, så har tænkt os at gennemgå den plan, inklusive den præcise spendfordeling, hvilke platformer vi kommer til at bruge penge på, hvad vi kommer til at bruge dem på og hvordan vi håber, får afkast på dem. Først vil vi lige give alle konkurrerende, beroer fem sekunder til lige at lukke den her podcast -episoden ned. Og gå videre til noget andet. Jeg kan anbefale blandt andet, det ved ikke, hvad skal vi sende dem over på, Tino? Jeg er ret glad for Hitlers Æseløer, som gennemgår bøger om anden verdenskrig.
Kristian Tinho (12:50)
Der er nogen, sidder og knubber sig i hænderne derude lige nu.
TikTok. TikTok, så vi sikre på, de er væk i to timer. TikTok.
Halfdan Timm (13:02)
Nå, et TikTok er meget bedre. Hitler sags lørdag, bruger du ikke to timer på om dagen, men TikTok er. Så vi vil gerne her bed alle danske brugere om at gå på TikTok i forhold til tre sekunder.
Og nu hvor alle danske borger har forladt det her podcast, så vil vi gerne fortsætte med dagens emne. Det første spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at stille, er til en jucille lyser af, hvor meget BVB -annonsering Ejs Digital har lavet. Hvad føler du så, kan bidrage til den her episode?
Kristian Tinho (13:27)
Ja, det er ikke meget. Vi har ikke brugt en kron på Markedføring Ice, så det er lidt piligt faktisk.
Halfdan Timm (13:32)
Hvad fanden laver I? Ice Digital og B2B minder mig om de der iværksæt, kommer ind i løvenshulet siger, at vi har ikke brugt en krone på digital marketing, og så synes folk, fedt. Og jeg tænker jo bare sådan, at I har jo aldrig valideret jeres produkt.
Kristian Tinho (13:47)
Jeg kan ikke engang komme imod. Jeg har ikke engang noget modsvar. Det er jo for vildt faktisk.
Halfdan Timm (13:54)
Hvordan går det med din eis -digitals LinkedIn -side? Sidst gange vi kiggede på den for et par episode siden, var der jo 0 opslag på den lifetime.
Kristian Tinho (13:59)
Det ved jeg faktisk. Jeg håber, er kommet et eller andet. Jeg håber, mine to kære partner, Søren og Niklas, hørt, rammede sig over mig. Jeg er på vej derinde nu, og der er overhovedet ikke kommet noget op.
Halfdan Timm (14:10)
Ja, der er ingenting. er tom. Altså fuldstændig tom. Så jeg glæder mig til at høre din fremravende input til det her emne. Og så er sikker på, vi kommer til at tale om at fælge et marketing i kommende episode, fordi du kommer til at og vil have en eller form for hævn på det her. Ej, lad os starte med at lide at sige. At 329 .000 kr. for et efterår, det vil sige rundt regnet august og året ud, er lidt højt, at lave et marketingbudget. Fordi jeg tror, der er nogen, sidder og
Kristian Tinho (14:17)
Ja!
Åh, ha.
Halfdan Timm (14:38)
Og det var der mange penge jeg skulle bruge, og så tror jeg, nogen der sidder og tænker, at sådan min webshop bruger det her altså om ugen. Sådan, skulle ikke være en halvt stor virksomhed eller hvad. Og der vil jeg sige, jeg synes faktisk, det her er et relativt lavt marketingspendt. Ser det lyset af, at vi alligevel skal op og omsætte over 100 millioner i år. Så hvis man sætter det som procentsats af vores omsætning, så ligger vores marketingspendt på et stykke under 1 procent. Og det synes jeg er relativt lavt. Det man så også kan huske ved det, er to ting.
Det ene er, det ikke indholder dedikerede personer. Der er en dedikeret marketingansat, og så bruger flere personer en del tid på det, inklusive mig selv. tæller ikke meget med som en dedikeret marketingperson, fordi jeg også har andre roller. Jeg er også på en del kundeprojekter og laver mange andre ting. Den anden ting er, at der er en udfordring i BSOB marketing, hvor målgruppen ikke er særlig stor. Det kommer vi ind på senere, men vi bruger
20 .000, lidt over 20 .000 om måneden på Google Ads annoncering i opse af en digital fx i Danmark. Jeg tror ikke, kunne trædoblet det og få tre gange så mange leads ud af det, fordi nogle af de mest attraktive serverer har vi en search impression share, der er allerede rigtig, rigtig god. Så kan vi måske få en lidt højere placering, men det får vi ikke mange flere kunder ud af. Så der er også sådan det mini -system, måske indtræder hurtigere, end man er vant til, hvis det er en e -commerce virksomhed. Man kan så også sige, det er 329 .000 kroner mere, eget digitalplan lægger at bruge i efteråret.
Så.
Kristian Tinho (16:06)
Jeg vidste det ville komme. Det er utroligt, at de har haft lyst til få sendt sig til del af Obsidian Group. Så dårligt til at have markedet det selv.
Halfdan Timm (16:15)
Det er kun fordi, nærmest ikke var nogen kunder, stoppede, så vi tænkte, at produktet måtte være i orden. Utrolig, måtte komme hen til at starte med. Jeg synes egentlig, et relativt lavt spend, har. Men man kunne heller ikke se, hvordan vi kunne bruge fem gange flere penge. så dog, man kunne jo bare også igennem op at finde noget spend, og man kunne jo bare mærke sig igennem på nogle meget større arrangementer.
Kristian Tinho (16:26)
Øh, der tog bare et rum.
Halfdan Timm (16:41)
Det ved jeg ikke om vi har lyst til at gøre. Vores marketing budget har været nogenlunde stabil siden vi startede. Det første år, obsidian havde eksisteret, brugte vi ikke meget under hvad vi gør lige nu. Det har været simpelthen stabilt, men vi har også oplevet, de tider, hvor vi har skruet op, har vi ikke oplevet, vi har fået tilsvarende meget mere effekt ud af det. Derfor ligger vi på nogenlunde det her talsomsvaret til mellem 50 .000 80 .000 om måneden. Det var i og lidt fra måned til måned. Vores marketingplan er så delt op i
Nu kommer jeg til tage os igennem den i sådan en 3 -4 -skridt her, hvor det første kommer til at handle om vores betaldespændte. Altså, hvor har vi tænkt os at bruge det? Hvis vi starter, så kommer vi til at bruge i efteråret rundt regnet 160 .000 på Facebook Ads. Så det er cirka halvdelen af vores budget, hvis vi kigger på, hvordan vi har brugt det i den første halvdel af året, der kommer til at blive brugt på Facebook -annalyseringen. Til sammenligning cirka 60 .000 på LinkedIn, altså vi bruger næsten tre gange så meget på Facebook, som på LinkedIn. På trods af, at vi jo er en B2B -virksomhed.
Og den har du nok hørt før. Selvom er sådan ting, hvor der er mange Bcb -viksendere, der tænker, er Bcb, så vi skal bruge alle vores penge på Facebook. Hvad er sådan din oplevelse der? Eller vi skal bruge alle vores penge på LinkedIn selvfølgelig og ikke på Facebook. Hvad er din oplevelse der?
Kristian Tinho (17:56)
Det er nok det samme som dit svar kommer til at blive, at du når ud for pengene på LinkedIn, eller det vil sige, at målgruppen er så meget smaldere på LinkedIn, den er på Facebook. Hvis man vil rundt ud og ramme alle, så bliver du bare nødt til at bruge pengene på Facebook. Men LinkedIn har det så også med at generere nogle rigtig, rigtig, rigtig gode leads. Så de skal gerne spille i samspil.
Halfdan Timm (18:21)
Ja, det. Vi oplever bare, ikke kan... For mange af de B2B -virksomheder, vi også arbejder med, kan vi ikke bruge det samme spændt på LinkedIn. Og i Danmark er det jo kun omkring... Jeg mener, sidste medieundersøgelse fra DR, der var det 6 % tror jeg, af alle danskere var aktive på LinkedIn hver dag, og det tilsvarende telt fra Facebook og Instagram, det ligger omkring 70 -75%. Så der er mange...
personer aktiv på LinkedIn, og du kan virkelig finde nogle gode målgrupper. Altså, LinkedIn har jo bedre førsteparts målretningsdater end nogen andre platformer har i B2B -regi. De lokker bare ikke nok på. Det er det ene problem, og så er andet problem, det LinkedIns CPHM -pris. Altså, når vi opretter kampagner på LinkedIn og optimerer dem efter reach, så får vi stadig CPHM -priser på 250 kr. Når vi gør det på Facebook, 10. Og er LinkedIn så 25 gange bedre for nogle meget specifikke audiences, er det nok, men ikke i en general. Det oplever vi ikke. Så derfor så er vores spend på Facebook
På LinkedIn bruger vi også stort set kun penge på Thought Lead Arts. Så det når vi har et opslag, vi synes er rigtig fedt. Det kan være med invitation til et arrangement, eller bare noget information vi kommer ud med, eller webinarer eller hvad det skal være. Ikke alle opslag, men når vi har noget hvor vi kan se, det her spiller ret godt organisk, så går vi ind og lægger penge bag det i Thought Lead Arts.
Kristian Tinho (19:30)
Nu stiller jeg de dumme spørgsmål, men den her fortlitter, at jeg tror, er ekstremt vigtigt, at folk forstår, hvad det er. Så kan du ikke prøve komme med et helt konkret eksempel på, at sige, at en af vores kære kollegaer laver et opslag, bare er spot on. Det spiller bare. Hvad gør man så?
Halfdan Timm (19:44)
Ja, så Thought Leader er LinkedIn's bedste annonciformat, synes jeg, hans navn. Og det er stort set kun det, bruger penge på i dag. Og det gør også, bruger flere penge på LinkedIn, vi har gjort tidligere, selvom det stadig ikke er mange penge. Det, handler om, det er, hvis man går ind og laver et opslag på LinkedIn som privatperson, så det kan være fra Christian Tinius private profil, så laver du et opslag om et eller andet. Og du kan se, der kommer meget engagement, mange kommentarer osv., det vil du gerne have længere ud. Så kan vi gå ind på Obsidian Digitales annoncenonto, som rent faktisk er aktiv i modsætningen til Ice Digitales, der bare ligger og trækker spindelvæv.
Så kan vi, da laver os en målgruppe, så kan vi bruge alle dennes normale målretningsfunktioner som jobtitel, virksomhedsnavnegruppe, al mulige fede Så sender vi en anmodning til dig om, at vi gerne vil bruge dit opslag og sponsorere det. Tidligere skulle man arbejde for virksomheden som AI -annuncerkonto, det er ikke længere tilfældet. Så jeg kan sende den til folk, arbejder i Opsidien Digital, i Ais Digital, i Novonortisk, hvem som helst. Så får du en notifikation, hvor du kan trykke godkend.
Når du så har godkendt, så tager vi dit private opslag, det samme idé med alle likes og kommentar osv. Og så sponsorerer vi det ud. Det fede ved det, det er, det det personlige opslag, kommer ud, så det ligner ikke en reklame. Vi har lavet nogle split tests, hvor vi kan se, at click -through -rate 'en er 3 -4 gange højere. Altså 300 -400 % højere, hvis det samme opslag kommer ud fra en personlig profil i forhold til at komme ud fra en virksomhedsside. Så forskellen er bare enorm. Og det er stort set det eneste, bruger penge på på LinkedIn i dag.
Kristian Tinho (21:07)
Så kan jeg så sidde og tænke lidt over, hvorfor jeg aldrig har fået sådan en anmodning om at få sponsoreret nogen af mine opslag. Ja.
Halfdan Timm (21:13)
synes du din opslag har været god nok, så er det, du fortjente en anden mådning på dem. Jeg tror, der er en slagsid med, jeg sidder og laver meget af vores lignende analysering, og jeg synes, min opslag er rigtig fede. Så der er en naturlig slagsid mod, at jeg er lidt overeksponerede. Og så kan jeg jo så gå til partnergruppen og sige, at min opslag får mange flere visninger. Det er også dem, vi bruger flest penge på. Så der er nok en...
Kristian Tinho (21:22)
Tushi? Tushi?
Halfdan Timm (21:43)
Men jeg ville overveje at dig en anden mådning. Jeg synes, at det billede, lavede med Titanic -plakaten sammen, ret godt. Som du jo også slog op. Og hvis folk ikke har set det, så kan de jo gå ind på vores LinkedIn -profiler og se også reenacted Titanic i en plakat for MarketingPod. Det meget ømt. Også ømmer end jeg havde planlagt, skulle være. Hvis vi hopper tilbage til Facebook, er måden, vi kommer til at bruge pengene på. MarketingPod køren er en ringering på Facebook. er klikoptimerede, fordi vi sender os trafik ind til Apple Podcasts, Spotify og YouTube.
Kristian Tinho (21:59)
Ja!
Halfdan Timm (22:12)
hvor vi ikke rigtig kan måle eller optimere noget alligevel. Det bruger vi fast 1500 kr. på om ugen. Hvorfor 1500 kr.? Vi skulle bruge et eller andet, det er bare der, startede. Webinars bruger vi 2 .500 kr. på per stykke, og dem der spiller godt i forhold til at få relevante deltagende, bruger vi flere penge på. Vi har Social Ads Conference senere på året, den kommer vi tilbage til. Den skal vi bruge ca. 50 .000 kr. på. Vi har 20 .000 til MarketingB .U., som vi også kommer tilbage til. 20 .000 til Hopsidan Academy, og så har vi en random bunke, hedder 50 .000 Og det er bl .a. Reach -annonsering og andre ting, vi bare gerne vil ud med.
Så har vi de 60 .000 på LinkedIn, og så har vi cirka 100 .000 på Google Ads. Google Ads er det værre at nævne, vi kører næsten ingen Performance Max. Det har vi tidligere gjort, og jeg er meget skeptisk overfor, det er en god idé, som B2B -virksomheder, e -com -virksomheder kan der være mange gode cases med, B2B -virksomheder med begrænset data grundlag, og hvor alle konverteringer ikke har den samme, fordi er jeg meget skeptisk anlagt i forhold til Performance Max. Og det var faktisk den allerførste episode af MarketingPod, vi har lavet, der handlede om, hvor skeptiske vi er med Performance Max. Og Tine, nu arbejder du mere med Google Ads, end jeg gør.
Kan du ikke lige opsummere for folk, hvorfor man skal være lidt kritisk med Performance Max særligt i B2B
Kristian Tinho (23:19)
Og så en lang historiekort til Performance Max er en sammenblanding af 7 -8 forskellige kampagneformater, hvor man samler alt sammen til bunke. Alt fra billeder og videoer til sine tekstanongser og produktvide, hvis man er e -commerce og så.
giver man det til Google og siger, do your best, vi vil rigtig gerne have så konverteringer ind som muligt. Og det kan fungere rigtig godt, jeg ligeglægelse sige, men det kræver bare, at du får en del konverteringer ind. Og Google lever jo af at forbedre sin egen algoritme konstant i forhold til din kampagne, og hvis ikke du får særlig mange konverteringer ind. Eller hvis du er en B2B -virksomhed, hvor det er meget forskellige typer af virksomheder, der rent faktisk kontakter dig alt for store til små til udelanske virksomheder, så er edderhug med svært for den her algoritme her.
Så der er jeg meget inde i din disponering af pengene på Google Ads. Lad være med at køre PMAX for nu.
Halfdan Timm (24:10)
Vi kører helt klassiske search ads. Og så vil jeg sige noget vi har gjort rigtig meget ud af, er at lave nogle annoncetexter, som virkelig skiller sig ud. Og lad mig lige prøve læse et eksempel for dig på, hvorfor jeg synes det har været vigtigt. nu har jeg lige googlet søgerovet Facebook -annoncering. Annoncering på sociale medier udgør en ret stor del af opsættetens omsætning, så det er et vigtigt søgerover for os det her. En af vores allers største konkurrenter, ingen nævn og ingen glemt.
De ligger øverst på denne søgning lige nu, og lad mig prøve læse deres annons op. Titlen er Facebook Markedsføring. Så står der en beskrivelse via prisvindende. Bindesteg. Vi kombinerer digital marketing, data og teknologi til at skabe konkurrensemæssige fordele. Det er det. Kan du udføre det jeg lige har fortalt dig? Geth, hvem der er talet
Kristian Tinho (24:56)
Det kan jeg godt nok ikke.
Halfdan Timm (25:00)
Du kan tage en hvilket som helst bureau, og så kan du sætte den på denne annonce, fordi den siger ikke en skid. Ultra genasik. Facebook -markedsføring. Bum. Og jeg synes, den annonce ville jo virke, hvis der ikke var andre annoncer. Men nu er der jo tre andre annoncer. Lad mig prøve at læse starten næste annonce her, også fra en konkurrent. Facebook -annoncering. Jælp til Facebook -annoncering. Så fik vi slået det første to gange i titlen. Så kom beskrivelsen. Få hjælp til din markedsføring af specialist.
i Facebook og Instagram -længsagen. Hvem er
Kristian Tinho (25:33)
Ingen idé. Absolut ingen idé. Jeg tror, nogen, lever af at Facebooker.
Halfdan Timm (25:37)
Og jeg joker ikke, har lige læst... Nej, og det ikke en joke. Jeg har lige læst to annoncer op, og en af dem er fra vores archivprobleme, måske største konkurrent. Og det synes jeg var tilfældet for rigtig meget, Ads, det her. Så lad mig prøve at læse dig en annonce op, som jeg har lavet til vores i stedet for. Så nu kan jeg faktisk lige prøve at jeg kan få Facebook -annoncering frem, fordi vi har en kampanjegruppe til Facebook -annoncering, og det kunne da være meget sjovt, hvis jeg lige kunne læse vores frem lige præcis på det her, men vi har tydeligvis ikke budt nok.
På det pågældende søv, fordi Facebook blev ved med at vise mig nærmest alle andre beroere end at sidde her en
Kristian Tinho (26:10)
De andre har nok brugt Performance Max. er nok derfor.
Halfdan Timm (26:15)
Okay, jeg prøver lidt digital marketingbureau, som også er et server, som vi byder ind på. Som vi øvdligger nummer to på organisk. Og igen så har jeg været lidt nær i med vores bud, eller også så vi udtømt dagens budget. Jeg har lige prøvet med server -side tracking, der kommer vi frem. Okay, så prøv høre vores anordninger på det her. Server -side tracking, opsætning, bindesteg, fast pris på server -side. Beskriv hul til.
Opsi den digitale der var serverside tracking, vi har kontor i København Aarhus uden til Aalborg få fast pris.
Kristian Tinho (26:52)
Der dog ikke
Halfdan Timm (26:53)
Jeg synes, at jeg skal rose mig selv. Det gør jeg ret sjældent på det her podcast. Så vi laver lige en undtagelse, hvor jeg roser mig selv. Men jeg synes, det her er en bedre annonce, fordi den siger tre ting, som ikke alle andre kan sige. For det første siger den fast pris. Og det ikke alle, kan sige, de har fast pris, men det har vi. Og derfor vil jeg gerne highlight, det fordi, så skiller vi os ud. For det andet, så noterer jeg, vi har kontor i København, Aarhus, Odense og Aalborg.
Hvilket er korrekt. Vi har kontor i de fire steder. er folk, sidder der. ikke virtuelle postadresser eller et eller andet pjats. Det vil sige, kan rent faktisk, hvis det noget, ønsker, få et møde med nogen, sidder lokalt, og som man kan sidde sammen med, så videre, hvis det rent faktisk er. Og så den tredje ting. Det glemte jeg nævnt. Det kan man ikke se her. Men vi har sådan en lille formular, hvor der står, man kan få et gratis tracking audit. Så vil sige, vi laver en gratis analyse, for inden vi laver opsætning af, hvad man rent faktisk har brug for. Hvilket der heller ikke nogen af de andre, gør. Så jeg synes, er flere ting i
hvor man ikke kan tage et hvilket som helst beroende navn og sætte ind foran, og så kan du ikke se det ud fra. Og det meget bevidst, vi har lavet det på den måde, fordi jeg synes, der var rigtig meget enorm generisk analysering. Så vi har faktisk virkelig forsøgt at ligge noget energi i vores Google Ads, og både tiltrække de rigtige personer, men også frestøde de forkerte personer, fordi når man betaler per klik, så gælder det jo også i høj grad om ikke at få personer ind, som ikke er relevante for virksomheden. Og der har vi for eksempel oplevet en udfordring med netop søgeråd Facebook -markedsføring, hvor
Der er mange, der får hacket deres Facebook -side, og jeg bryder mig egentlig ikke om at bruge ordet hacket, fordi den var ikke hacket. De trykkede bare på et link, de ikke skulle have gjort, og så blev de phæsiet, men folk skriver hacket. Og der har vi oplevet blandt andet i PMAX -kampagner, at Facebook, eller Google siger, Facebook Marketføring, og hackede Facebook -side. Det må være relateret. Og så har vi betalt for kliks fra Google, altså for folk, gerne vil have hjælp til at få åbnet deres Facebook -side igen. Hvilket vi godt kan for vores eksisterende kunder.
Vi kan vitter det ikke gøre det for folk, ikke er eksisterende kunder, og vi vil heller ikke have de der support -serier, fordi det er enormt frustrerende, og jeg keder af det, der kan vi ikke rigtig hjælpe folk. Men der har vi virkelig også gjort noget ud af i vores annonce, er at have en sitelink -indstændingsmessing, hvor der står, ikke kan åbne din Facebook -sid. Fordi det er Facebook -support, skal have fat i der. Så vi har sådan gjort et arbejde ud af et tiltræk direkte, men også frestøvet dem, vi ikke ønsker at arbejde med. Hvornår får Ice Digital Googlers?
Kristian Tinho (29:12)
Uuuuh, ja. Jeg tror ikke, kan få dem frem, fordi de er centreret omkring... Ej, jeg ved det ikke. Jeg var ude i et eller andet her. Uuuuh, det er det, der er performance max. Det viser sig ikke altid om aftenen.
Halfdan Timm (29:18)
Hvis jeg hiver en albergensiske VPN frem kommer den så...
Kristian Tinho (29:30)
Jeg tror faktisk, at vi har gjort noget klar, det må være lige på
Halfdan Timm (29:34)
Ja, altså, kan sige, hvis vi lige skal være seriøse et øjeblik, jeg synes jo, Digital burde købt Google Ads specifikt i Aalborg, fordi nu sidder virksomhederne i Aalborg og Aarhus, og særligt Aalborg er der ikke særlig meget konkurrencen. Så det at lave en annonce, hvor der står Aalborg -beru med Facebook -annonsering, giver enormt mening for mig, og der tror jeg, ICE Digitales annonsering vil fungere bedre end Obsidian Digitales annonsering, fordi jo, vi har jo kontor i Aalborg, det er jo gennem ICE, kan man sige, men før ICE havde Obsidian ikke kontor i Aalborg.
Kristian Tinho (29:40)
Helene.
Halfdan Timm (30:00)
Så der tror jeg, hver virksomhed i Aalborg havde bedre forsætning for at lave Google Ads i Aalborg, end vi havde. Og der var også lige det der med Aalborg -gensen. er sådan lidt specielle. Altså der er meget længere fra Aalborg til København, der fra København til Aalborg. Det ved ikke, om du sådan kan forklare mig den der, men...
Kristian Tinho (30:13)
Nej, jeg prøver også stadig at blive klog på at selv deroppe. Jeg er jo for os af.
Halfdan Timm (30:18)
Ja, ja, har jeg godt lagt mærke til. Det betyder mere at være lokal der, end det gør. Lad os rykke videre til punkt nummer to i vores marketingplan. Arrangementer, fordi det er noget, vi bruger rigtig meget energi på. Vi synes, arrangementer er rigtig fede. Vi synes, at fysiske arrangementer er rigtig fede, fordi det er svært at lave fysiske arrangementer, og det er dyrt, og det er træls, og derfor gør alle det ikke. Og har sådan tre typer, og faktisk fire, hvis du tager online med, af arrangementer i efteråret. For det første har vi marketingbib.
Og Marketing Bio er jo et arrangement, hvor vi prøver at holde røven i vandskorben. Og sidst gang vi lavede det, fik jeg en pay -bøde, og så gik vores samlede regnskab i minus. Og det var så tæt, at den lå. Det gjorde regnskabet så faktisk ikke, for jeg fik ikke lov til at fredrage pay -bøden. Så den endte i det private regnskab, og det var enormt udtilfreds. Men shout -out til Bente Finance for den. Tak. Men... Jeg prøvede. Jeg var on duty. Men det gik sgu ikke.
Kristian Tinho (31:06)
Det skal du forsøgt.
Halfdan Timm (31:13)
Marketing -biblioteket et arrangement, hvor billetten koster 250 kr. Det er letterlig billigt. Kan man tjene penge på det? Nej, det kan man ikke. Men forhåbentlig kan vi give op til 1000 personer en god oplevelse. Vi havde 800 gæster i København, Aarhus og Odense i starten af 2020 og i efteråret.
I efteråret får vi Aalborg med for første gang, og det glæder vi os rigtig meget til. Så vi håber at få 1000 personer. Vi har faktisk kun pladser i biograferne til 957, men som marketer synes jeg 1000 lyder federe, så jeg har besluttet mig for, man godt må lyve med cirka 4 procent. Så vi har 1000 pladser, men der er jo kun 957. Men vi har 1000, det står i vores promotionmaterial i hvert fald. Ja, man runder lige lidt op, 1000 deltager, minus 43.
Kristian Tinho (31:35)
Ja tak.
Man råner altid op som marketingperson.
Halfdan Timm (32:00)
Men den laver vi, det ikke et arrangement, vi tjener penge på, men det håber vi giver en god oplevelse. er sådan et opåbvendende branding for os. Vi håber, hvis vi får tusinde personer ind, der får en god oplevelse, også hører nogle oplevelser for os, hører nogle oplevelser for nogle andre, for popcorn og sodavand, så har de bedre indtryk af os, hvis de har brug for et bureau i en eller dag. Så har vi Socialize Conference, hvor det er et arrangement, hvor vi både forsøger at give folk en fantastisk oplevelse, men det er også en forretning i sig selv. Det var det ikke fra starten af, men det er det, blevet med tiden. Det er femte gang, vi skal lave den i år. Det glæder jeg mig rigtig meget til.
Så har vi det, vi kalder Open Arrangementer, som er, hvor man inviterer en 30 -40 personer, både via Outbreachers faktiske invitationer, til 2 ,5 timers arrangement om et eller andet emne. Og det har du faktisk været med til at afholde inden nu. Hvad var det koncept, og hvordan fungerede det, synes du, fordi det var også noget nyt, har lagt oveni?
Kristian Tinho (32:51)
Jamen, fantastisk fedt koncept. Nu måtte vi rykke ud af de lokaler, vi egentlig havde regnet med at skulle bruge op i Aalborg, fordi der var så stor tilslutning dertil. Og tusind tak for det, det var virkelig fedt. Så ud i Utzon. Nogle enormt fede lokaler derude, hvor der var rigeligt med plads. Og en fantastisk dag. Det er jo nogle relativt korte oplæg, som bare gør det ekstremt konkret, når først man er der. Og ja, det tager jo ikke mere end tre timer, og den feedback, vi fik, var forrygende. Det var virkelig en fornøjelse.
Halfdan Timm (33:21)
Så vi afholder i efteråret 6 -8 åben arrangementer i primært Aarhus, Odense og Aalborg. Vores oplevelse er lidt, at København er sådan lidt oversøft. Altså der er fået mange arrangementer til, hvor mange personer der er, så København er sådan ret krasende. Så vi oplever faktisk, at hvis vi lægger den samme indsats i København, jeg ved det i Aarhus, Aalborg og Odense, måske særligt Aalborg og Odense, så får vi faktisk et højere output ud af det, end vi gør i København. Så vi har flere arrangementer udenfor København, end vi har i København.
Men de allerstørste, som Social Ed Conference er i Marketing Conference og Shoppe Scale, vores tre betalte konferencer, de ligger stadig i København, fordi der kan se, at folk er også villige til at rejse sig til. Men dem laver vi. Så har vi webinars, som I lige har taget med, 6 -8 i efteråret. Vi lavede i 20 -23 42 webinars. Så det var cirka fire hver aktive måned. Det synes vi også var lidt for meget. Der kom vi ned i nogle hjemner, hvor det blev for smalt, så vi går efter måske at lave 10 -15 stykker i år, men får det samme antal tilmelninger. Så det betyder, at vi skal have sådan 600 -1000 per stykke.
Og det ligger vi faktisk også på lige nu. Min udfordring med webinars, det er... Lad mig spørge dig, Tino, hvad udfordringen med webinars. Du har aldrig deltaget på et, har du fortalt mig. Jeg er også blevet harm over... Hvorfor har du aldrig deltaget? Jeg har lavet 42 fucking webinars sidste år, Tino. Hvorfor deltog du ikke i et eneste af dem? Du har ikke tid, fordi du bruger to timer om dagen på ting, så...
Kristian Tinho (34:28)
Nej, det
TikTok. Jeg sidder på TikTok.
Nej, tror, det kommer sig af et tidspunkt, det ofte har været på dem, virkelig har fundet interessante, hvilket har været mange af dine selvfølgelig i 2022. Selv 42 af dem, men tidspunkterne har bare ikke... Jeg ved ikke, hvordan jeg kan komme udenom den her.
Halfdan Timm (35:00)
Jeg synes, du humblebrakker lidt. Jeg er for eftertragtet og holder for mange vigtige møder, jeg kan være med på din webinars. Det ikke et svar, er så fris med, kan jeg godt sige dig. Jeg tror, er to udfordringer i webinars. Det ene er, at folk tror, er sælgende. Fordi der er rigtig mange sælgende webinars, hvor det i virkeligheden er et skjult pitch. Den anden er, at folk tror, de er dårligt produceret. Fordi der er mange, hvor folk sidder i kunstenskab med webcam -mikrofonen og dårlig belysning.
Kristian Tinho (35:07)
Swiper på TikTok.
Halfdan Timm (35:27)
Det gider man bare ikke. Særligt under corona, hvor der var mange virksomheder, blev tvangsdigitaliseret, og ansættede afsøgninger på webinar -software eksploderede fra den ene dag til den anden. Hvilket jeg ved, fordi vi lavede Google Ads for et webinar -software. Det var fandme fedt. Men jeg tror, kom rigtig mange dårlige webinars. Webinars har så lidt en negativ kontorsion, oplever jeg. Og vores er ikke pitches. Og vores er ret godt produceret. Vi bruger faktisk meget energi på det. lys, kamera, en der sidder rent faktisk og producerer, klæpper frem og tilbage. Altså alt er virkelig, virkelig godt.
Jeg tror, laver nogle af de bedste webinars i dansk bureauregi, men vi oplever stadig, at folk har en negativ konsultation på grund af, at der er mange dårlige webinars, ikke kun fra andre beroere, men bare i hele taget i markedet. Så det slås vi sådan lidt med. Altså, har mange kommentarer, når folk deltager på vores webinars, hvor de siger, at de trodslig ikke, at man kunne på et webinar, at det kunne være andet end et dårligt produceret pitch. Og det jo fedt, at de oplever, at det kan være det, men jeg er sikker på, at for hver person, siger det, der også fem personer, der bare ikke deltog, fordi de tror, et dårligt produceret pitch. Så den kæmper vi sådan lidt imod, jeg.
Men det er sådan vores arrangementplan. Vi har en arrangementbio, Storps Last Conference. Vi har vores 6 -8. fysiske arrangementer. Fortundsvis Aarhus, Aalborg, Odense. Og så har vi vores webinars. Og det er sådan okay mange arrangementer i løbet af en 3 ,5 måneder lang periode i efteråret. Altså vi skal have rundt regnet 2000 deltagere til vores fysiske arrangementer. Og vi skal gerne have en 45000 deltagere til vores webinars. Så det er også derfor, vi har planlagt
Hver siden oko traut?
Kristian Tinho (36:57)
Det kan være, at vi snart skal have et marketingpodtwebinar.
Halfdan Timm (37:00)
Det kunne da være en god idé. Ja, det synes jeg også, fordi det kunne blive brugt til at få nogle flere tilmelninger til vores sadeles slunkende email -liste. Fordi nu startede vi jo det her podcast med at glæde os over, at Gitte og Lone har forbarmet sig over os og har valgt at abonnere som de eneste kvinder på vores YouTube -kanal til at starte med. Vi har ikke snakket så meget om vores email -liste, ligger i mail og light. Den har ikke tiltrukket kanonmang personer endnu. Vi har faktisk færre email -subscribers end vi har YouTube -abonenter.
Det kunne godt være, at vi skulle lave et webinar for lige at booste ansvaret af nyhedsbrids -tilmeldinger til marketingpodt. Det kunne jeg godt være med på. Det kunne jeg godt være med på. Lad os opvide til del nummer tre af vores marketingplaner. Den kommer nemlig til at handle om LinkedIn. Fordi LinkedIn er supervigtigt for os. Og det er det på flere forskellige måder. Faktisk mindst alt annoncering. Vi kan jo gøre lidt synd for LinkedIn, fordi det der, man vil bruge mange penge på det. Mindst alt annoncering. Vi bruger LinkedIn til at lave events. Når vi har .eks. marketingbibliotek vores webinars osv.
Vi har et nyhedsbrev på MarketingPod. Der er ikke særlig mange, ved det, men man kan oprette nyhedsbrev på LinkedIn. Det var faktisk din D, Tenyo. Øh, vil give dig, hvordan havde du opdagede det
Kristian Tinho (38:06)
Tak. Nu kommer der et shout -out til min rigtig god kammerat, Mickey Weiss, faktisk selv havde lejet med de nyhedspræverier. Jeg blev imponeret over, hvor godt det egentlig fungerede. Så tænkte jeg, at skal vi da prøve over på MarketingBot. Så gik det to sekunder, så havde du oprettet en. Jeg er faktisk meget imponeret over virkningen af det.
Halfdan Timm (38:29)
Ja, også fordi nu optager vi det her på en mandag, og det er mandag, udgiver vores ugenlige, lange episode. Tidligere dag, så sendte jeg den tredje version af vores LinkedIn -nyhedsbrevede om det her. Og den tredje version af dem, så det har kun kørt i tre uger det her, den har fået, nu er jeg lige inde og kigge View Stats her på LinkedIn.
Den har fået 622 artikal -views. det er 622 personer, som har været inde og læse den her nyhed. Jeg kan ikke se, hvor mange, eventuelt har klikket sig videre, men nok en anselig del har rent faktisk klikket sig videre, fordi der ligger fire links øverste episode til Apple Podcasts, Spotify, YouTube og website. Jeg kan da se noget om, hvilke virksomheder de kommer fra. 1 ,1 % er opsidtende digitalt, det vil sige 98 ,9 %. Det er ikke opsidtende digitalt. Hvilke jobtitler de har. Meget founder, business owner, CEOer, marketingspecialister og så videre. Og det er på tre uger, vi har fået det her.
Altså på tre uger så var vores LinkedIn -lydhedsbrev blevet sådan, ved ikke, 30 gange videre end vores eget. Så det må jeg sige, det var sgu en god idé, Mickey, og du fik det, det tror jeg, vi kan gøre meget mere med. Vi prøver også at få en højere frekvens på organiske opslag, særligt i Obsidians partnergruppe. Det ved jeg, du har været udsat for, fordi min teknik til at motivere andre, jo meget sådan... Jeg er jo meget sådan piske ikke gulderudsperson. Så jeg kører jo sådan en teknik, der hedder naming and shaming.
Kristian Tinho (39:26)
Ja.
Halfdan Timm (39:50)
hvor jeg opretter en liste over ansatte af længde indopslag per partner, og så lægger jeg den ind i graf i partnergruppen, og så tagger jeg alle dem, ikke har gjort det særlig godt, og spørger om jeg skal hjælpe dem. Og nu har du været i den modtagende ende af sådan et tag, hvordan føles det?
Kristian Tinho (40:02)
Jeg har heldigvis været i toppen, men jeg ved, at jeg har kunne sidde og kigge hen over computerskærmene på dem, som har været i bunden. Og det er ikke glædeligt, at der pludselig kommer gangitastaturen derude.
Halfdan Timm (40:17)
Og der ved jeg jo selv, jeg er jo typen, hvor hvis jeg ikke gjorde det særlig godt, og der er kommet nogle, spurgte, hvordan kan jeg hjælpe dig med at gøre det bedre, så vil jeg nok ikke gøre det bedre. Hvor hvis der kommer nogle, der udstiller mig foran min pæs og viser, hvor dårlig jeg er, skal du kraftedme se. Så skal du se, hvad der sker. Så det er den teknik, jeg benytter på alle andre. I hvert fald i pandergruppen.
Og det, synes jeg, fungerer nogenlunde. Det allerbedste, kan ske, er, hvis der er nogle andre beruer, gør det godt, jeg kan længe til dem, så bliver folk sådan virkelig, ej nu, stopper festen. Og så kommer der rigtig gang i det. Men det betyder rent faktisk noget. Altså det mest effektive, kan gøre, hvis man vil være mere synet på LinkedIn, er at poste mere. Vi har lavet en episode om LinkedIn tidligere, hvor vi påpeharede, at hvis du skal være i top 4 ,3 % af alle dem, poster mest på LinkedIn, så skal du poste en gang om måneden.
Kristian Tinho (40:49)
Ja, nu!
Halfdan Timm (41:11)
Det er så let. Det kræver så let. Så meget let kan faktisk betyde ret meget, for så vidt angår synligheden på LinkedIn. Så det prøver vi sådan at skubbe folk til ved delvis at motivere, og delvis i hvert fald i partnergruppen Name and Shame. Så der kommer til at ske en lille smule mere. Så har vi ret god erfaring med sådan at lave outreach til meget specifikke målgrupper.
på LinkedIn i forbindelse med arrangementer. Så f på Shoppe Scale tidligere på året har vi ok erfaringer med at række ud til Shopify -shops og sige vi laver den her konferens overvejelig, om du skal være på nødhedsprøveslisten, fordi det fungerer faktisk rigtig godt for dig. Og det er sådan lidt sjovt tænkt det her, jeg får også mange af de her beskeder, der er ikke relevante, og der bliver jeg tæt over dem. Men når vi sender få super targettede beskeder ud, så oplever vi faktisk ret positiv respons på dem. Har du gjort dig nogle erfaringer eller noteret noget fra nogle af de beskeder, du udsviflet som selv modtager?
Kristian Tinho (42:02)
og mange af dem der er sløje. Så nu har jeg så set dem vi sender ud, og det er markant, det er rent faktisk specifikt til den enkelte. Men man får jo så pokker smart ind på LinkedIn.
Halfdan Timm (42:12)
Ja, og meget af det du får, det er sådan noget dearsurge slash madam, og du ved, når beskeden starter med det, så bliver det ikke godt.
Kristian Tinho (42:18)
Jeg er faktisk begyndt at gå ind og fjerne connectionen, det er. Hvis den er så tydelig, så er jeg ligeglad med, bliver shame 'et af fordi nu går mine antal følgere ned på LinkedIn. Jeg fjerner dem, jeg overgår det ikke. For jeg ved bare, kommer syv beskeder efter det, og det er sikkert sat op i en sequence, der kører automatisk. Og jeg overgår det ikke.
Halfdan Timm (42:23)
Er det godt? Ja.
Ja ja, folk holder den også så i gang med jocksup eller fansambust og hammer og bare... Men det var sjovt, du skulle komme ind på det, Tino. Fordi mit næste punkt, vores nord, det var... Hvordan går Christian til opgave, når han får flere connections på LinkedIn? Fordi... Øh... Hahahaha! Fordi... Vi er jo enige om, du godt kunne bruge nogle flere connections.
Kristian Tinho (42:46)
Ja, det kunne du så... Det er min undskyldning det her.
Så hvis der er nogen, lytter med derude, som ikke er connectet med mig... Please, please... Jeg lover ikke at
Halfdan Timm (42:59)
Vi har tidligere tænkt om kvindelige abonnenter på YouTube. Nu vil godt have nogle kvindelige connections til Newt, der begynder at blive sløjt det her også. Connect med Tenue, kommer der sådan det og så slasht Madam, are you interested in Android development tilbage? Ej, men in all seriousness, du gør noget, som er enormt lavpraktisk og enormt effektivt. Hvad er det?
Kristian Tinho (43:10)
Jeg låg ikke at sætte en autoresponder på.
Ja!
Jeg går faktisk ind en gang om ugen og søger ind på LinkedIn's sømaskine, som egentlig fungerer nogenlunde efter folk, er i relevante jobs inden for det, sidder og arbejder med. jo meget e -commerce, så det kunne være e -commerce managers, kunne være CMOs, det kunne være for e -commerce forretninger. videre og så simpelthen gå ind og connecte dig med de folk, der til daglig arbejder med præcis det, som jeg arbejder med, fordi jeg tror, på en eller måde, kan det gavne i sidste ende. Jeg synes selv,
Jeg har begyndt at poste nogle ting, som giver mening for dem at læse, og jeg håber også, at de poster hører i et af vores podcastafsnit, hvor vi jo netop siger, som du selv sagde før, at for at være i top, jeg tror, det 4%, så skulle man poste en gang om måneden. Men nogen af deres indsigter, og det er jo enormt lærerigt, især når vi er inde for samme branche. Så det er rigtig lavpraktisk ind at trykke, altså manuelt opret forbindelse, men det fungerer faktisk rigtig godt.
Halfdan Timm (44:08)
Mmm.
Ja, super simpelt, super effektivt. Det behøver ikke være svært end det. Et lille ekstra tip jeg har her, det er, at på ens LinkedIn -side, altså ikke ens personlige konso, men ens LinkedIn -side, der findes der en funktionalitet, hvor man kan oprette op til ni konkurrenter, og så får man en ugentlig besked med, hvordan man har klaret sig i forhold til de ni konkurrenter, blandt andet på, hvor mange nye følgere har siden fået, hvor mange poster der er lavet, hvor mange engagementer de har postfået osv. Det har jeg også sat op til Obsidian, også med nye konkurrenter, og det synes jeg er super fedt. Og hvis der står alt andet end Obsidian Digital's Number 1 out of 10,
i den her uge, så skal vi ind og lave noget mere. Så det synes jeg også er en fin lille påmeldelse at få igen, hvis man er med til sådan pisken gul råd i forhold til at motivere til at gøre nogle flere ting. Det er jo så på LinkedIn siden, som betyder noget mindre end ens personlige LinkedIn -profil, men stadig noget vi også holder øje med. Så har vi det sidste punkt, som jeg også ville nævne som et led i vores marketingplan, som jo er Hoppsport. Og opsiden Digital har tidligere ligget i en kombination af Active Campaign.
til marketing og pipedrive til dealhantering og sales pipeline, men skiftet for nogle år siden over til Hopspot, som så kombinerer begge ting. Ice Digital har ikke rigtig haft marketing og har haft sådan en stærlert pipelines styring i Monday, hvis jeg husker rigtig. Hvilket også fungerer rigtig, rigtig fint, men Monday tilbyder ikke mulighed for f .eks. e -mede, altså ikke bygget til at landingssider osv. Så i det opligt, når ligger et reelt marketingmodul nedover, så skal man nok overveje, man skal trække det ud.
Kristian Tinho (45:28)
Er lige præcis i måned.
Halfdan Timm (45:41)
Og man kan sige, Hubspot for os, er angret i vores egen opstilling af STA -kernen. Og det er både i forhold til marketingfunktionalitet, hvor vi opretter formulare, landingssider, kampagner, der ligger SpendIn, vi har alle vores lister, har vores events, altså alt det ligger der. Men det også i forhold til Binsal og marketing sammen, og den er rigtig, rigtig vigtig. Fordi udfordringer i virkelig mange B2B -virksomheder, måske en de største udfordringer, det er, at du laver marketing, og der kommer noget salg, men der er intet link mellem de to. Så det enormt svært at sige, den her kampagne gav den her kunde.
Fordi kundereisen er kompleks. Den gennemsnitlige BSOB -kundereis tager 192 dage. Fra førstemålet Touchpoint til Dealt Closed ifølge dreamdata .io og en masse data, de har samlet ud af sammen. Den involverer typisk 3, 4, 5 eller mange flere personer. Det kan være en digital marketing manager. Det kan være, skal være en CEO indover. Det kan være, der er noget ligeligt, skal tjekke det igennem. Der kan være alle mulige forskellige stakeholders, som grunde komplicere processen og trækker noget. Og det gør bare den der kig på, hvem der har klikket og konverteret i løbet af de sidste 7 dage, fuldstændig ligegyldigt.
på sådan en B2B -arrangering. Så der har vi brug for at kunne binde vores marketing og sælge meget bedre sammen, og det kræver bare, ligger i samme system, og der er først bare statser, der flyder frem og tilbage mellem de to, og det kan man gøre i Hopspot. Det kan Active Campaign også delvis gøre, men det bare et billigere, men også meget dårligere værktøj. Så jeg vil sige, de fleste af de sådan hurtigvoksne B2B -forretninger, vi arbejder sammen med, hvad det så Professional Services, eller B2B SAS, eller Education, eller hvad det nu skal være, de ligger i Hopspot, og det gør vi også selv.
Det er et ret dyrt værktøj. Jeg tror, vi betaler 150 .000 -180 .000 kr. om året for Hopspot eller sådan noget med vores licenser. Men alternativet vil være dårligere for os, så det gør vi. Og der har vi vores primære KPI 'er derinde. Så vi har både KPI 'er for marketing. Altså i forhold til, hvor mange marketingkontakter har vi, mange når vi er ude til os og videre. Men også i forhold til salg bundet sammen med marketing. Og i forhold til salg er det vigtigt at sige, og det kunne betale en hel episode om det her. Men der er lagging og der er leading indicators.
Hvor mange grunder man faktisk får at omsætte, genererer, en super lagging indicator. Fordi det fortæller ikke noget om, hvordan din indsats lige nu og om 3 måneder fungerer. Det er sådan en konklusion på alt det, har lavet indtil nu. En god leading indicator for os, det er hvor mange deals der bliver oprettet. Fordi hvis man opretter en deal i vores hopspot, så er det kun fordi, er en reel dialog med virksomheden, og den reelle dialog starter typisk en måned eller to før, eventuelt bliver lavet en aftale. Så hvis jeg vil have en idé om, hvordan det går vores omsætningsudvikling den næste måned eller to, så kigger jeg på ansvaret af oprettede deals, og hvor
der bliver rykket imellem de forskellige pipelines og ikke særlig meget på, hvor mange kunder vi rent faktisk får ind lige nu, fordi det er bare en lagging indicator. Og det skal man være meget opmærksom på, når man sidder og arbejder i B2B marketing, lagging og leading indicators, for rent faktisk at se, at det man laver lige nu også kommer til at lede til de resultater, man ønsker om nogle måneder. Så hop, vi burde lave en episode om det her i et eller andet tidspunkt, men det er hjertet i hele vores
Så til nu nu har vi været igennem vores marketingplan her, vi har snakket om vores betaltespil, vores arrangementer, vores LinkedIn, vores hotspot. Hvad har du som sæde der tænkt, at det burde faktisk lave noget mere i det der efteråret?
Kristian Tinho (48:45)
Kun er lige i gang med en TikTok -video.
Halfdan Timm (48:53)
Jeg kan bare se, du sidder og kigger væk på skærmen lige nu.
Kristian Tinho (48:55)
Hahahah!
Nej, altså thought leader. Det er jo for vildt, at vi har gået i gang med det. Og så google Adsen oppe i Nordjylland, oppe i Aalborg området, vores hjemmesnavn. Det skal vi bare i gang med. Så jeg vil faktisk gå lige en ud og sige, næste uge kører begge del.
Halfdan Timm (49:15)
Det vil jeg gerne tage dig op på. Er du villig til at lave et lille vedmål på
Kristian Tinho (49:22)
Så længe det ikke har noget med en FCK, så...
Halfdan Timm (49:24)
Det er sjovt, siger det. Det sjovt, siger det, fordi det jeg havde tænkt mig at forslå, nu sagde du lige inden vi startede i episodeen her, at i sidste episode vi optog, der sad jeg med den nye flotte FCK -trøje. FCK jeg lige slåede af i F3 -2 i weekenden i et fremragende kamp. Og nu ser du, du har fået lidt røg for den. Jeg synes, vi skal aftale, at hvis du ikke har sat det op, når vi optager den næste fulde episode, og hvis jeg ikke kan gå ind og google digital marketing på Aalborg, og Ice Digital kommer frem i toppen.
Så er det SvK, tryk på i næste podcastoptale, så alle kan se på YouTube.
Kristian Tinho (49:55)
Det er en aftale. Der er kommet pisken frem igen, det virker. Så det en aftale.
Halfdan Timm (49:58)
Ja, det er godt. Det er glædelig at skide med os til at følge op på i næste episode. Tusind tak til dig, har lyttet med til den her. Hvis man synes, her var spændende, så husk det mulige at abonnere. Vi vil særligt gerne have flere kvindelige abonnenter, men vi vil også gerne have flere mandlige. Og det kan man både gøre på YouTube, på websiteet marketingpod .dk, på Spotify, på Apple Podcast. Vi er glade uanset, hvor du gør det. Tusind tak fordi I lyttede med til dagens episode.