Marketingpod.dk med Halfdan Timm

Hvordan laver du SEO til fremtidens søgeresultater? Vi taler AI Overview, Free Listings, Programmatic SEO og meget mere.

Kapitler

00:00
Introduktion og ugens tre mest bemærkelsesværdige nyheder

01:30
Google AI Overviews møder kritik

05:06
Google's Marketing Live Event og fremtiden for søgeresultater

23:17
Programmatisk SEO: Effektiv indholdsproduktion og publicering

26:03
Succesfulde eksempler på programmatisk SEO

34:51
Undervurderet potentiale i YouTube Shorts

37:21
Næste episode: YouTube-annoncering og YouTube Shorts


Takeaways
  • Google AI Overviews møder kritik for at give usandne og farlige svar i søgeresultaterne.
  • Reddit indgår aftale med OpenAI om integration af data i OpenAI's projekter.
  • Google Marketing Live Event præsenterer nyheder og tiltag til markedsføring på Googles platform.
  • AI Overviews ændrer søgeresultaterne ved at give direkte svar uden at sende brugere videre til hjemmesider.
  • Free Listings i søgeresultaterne giver mulighed for at vise produkter og priser direkte i Google.
  • Der er bekymringer om manglende trafik til hjemmesider og behovet for at optimere produktdata til freelistings. Aktivering af gratis produktoversigter på Google kræver at man går ind i Google Merchants Center og aktiverer det.
  • Optimering af feedet til gratis produktoversigter følger de samme principper som for Google Ads.
  • Programmatisk SEO kombineret med Generative AI kan effektivisere indholdsproduktionen og øge synligheden på søgemaskiner.
  • Programmatisk SEO kan bruges til at generere unikt indhold baseret på søgninger og skabe trafik til hjemmesider.
  • YouTube Shorts er en undervurderet placering for annoncering og har potentiale til at tiltrække kommerciel opmærksomhed.

What is Marketingpod.dk med Halfdan Timm?

Marketingpod er et ugentligt podcast om digital marketing med Kristian Tinho og Halfdan Timm. Det udkommer hver mandag og indeholder det vigtigste historier om digital marketing fra den foregående uge samt et emne, hvor vi går i dybden. Skriv dig op på Marketingpod.dk for at få mail ved nye episoder.

Halfdan Timm (00:03)
Christian?

Kristian Tinho (00:04)
Halvdan. Vi starter med ugens tre mest bemærkelsesværdige nyheder.

Google AI Overviews møder kraftig kritik for at give usandne og deciderede farlige svar på søgninger. Det skaber stor debat omkring den fornyeligt introducerede udvidelse til søgeresultaterne, og man stiller spørgsmålstegen ved om Google lige nu er sin opgavevoksen som søgemaskin.

Reddit indgår aftalen med OpenAI om integrationen af Reddits data i OpenAI's projekter. Tanken er, at det skal være med til at give mere indtægtsfulde og kontextuelle svar til forspørgelser, der foretages via OpenAI's projekter. Det kunne eksempelvis være chat -GBT.

Google afholdte i ugens løb deres marketing -lejbevent, hvor produktene nyheder, nye tiltag og indsigt blev offentligt gjort og fremvist. På en time og 40 minutter knap og nap to forskellige Google -medarbejdere også igennem et univers af nyheder, som blandt andet skal være med til at fremme virksomhedernes marketing -arbejde på Googles platform.

Halfdan Timm (01:07)
Der er sket meget i denne uge. Lad os bare starte med den første du kom med her. Den her med Google's AI overview. Nu kan vi godt løfte sløret for resten af denne episode kommer også til at handle meget om Google's AI ventures og hvad der kommer til at ske med søgeresultaterne og programmatic save osv. Men årsagen til at det her har været en ret stor nyhed i løbet af ugen med artikler fra små blogs til New York Times, så jeg i dag. Det er...

Google har ikke været lige god til at lave det her råd. Nu har jeg jo sendt nogle sjov eksempler på det her i dagene optag, vi skulle optage. Og jeg tænker, lad os tage et par af mine yndlingseksempler her, fordi der er nogle af dem, der er sjove, og så er der et par stykker af dem, der bestemt ikke er sjove. En sjov en er for eksempel, kan cockroaches live in your penis? Hvis man har lyst til at lave den sønne på Google og få et AI overview, så hedder den Absolutely It's Totally Normal. Og at de faktisk kravler ind i, hvilket jeg bestemt ikke kunne...

Jeg håber, jeg rigtig det og ikke har oplevet selv i øvrigt. Der er også en, der spørger, skal jeg spise sten? Eller hvor mange sten skal jeg spise? Og så siger Google, det er godt, hvis du spiser en til to sten om dagen. En tredje, det er, hvad kan jeg have stat osten med i min pizza? Hvad med lim? Lim kan du have stat osten med i din pizza. Og så er der den grelle, I'm feeling depressed, hvor Googles AI overview siger, hvis du er følt dig deprimeret, så er der en Redditbrug, der foreslår, at du kan kaste dig ud fra Golden State Bridge.

Og man siger, lim i pizzan, det er en seng, men det er jo helt skidt. Har du oplevet nogle af de historieosultater endnu?

Kristian Tinho (02:35)
Nej, ikke udover de eksempler, du er kommet med, men altså er man bare en lille smule på Twitter eller X, så ser man den jo hurtigt. Der er nogle græle eksempler imellem, og det taler jo lidt ind i nyheden nummer to. Vi lige har fortalt om med Reddit, der indgår aftale med OpenAI. Jeg mener, det var tilbage i februar, hvor Reddit indgik inden. Lige en af aftale omkring data sharing med Google. Og man sidder bare og tænker, at...

Kan det passe, at Google lægger så meget væk på et anonymt medie, hvor du kan ligge som bruger og gemte dig og skrive hvad som helst af usandheder? Man får sgu sådan det til at sige, at man skal høre sandheden fra fulde personer og børn, og nu også Reddit -brugere.

Halfdan Timm (03:15)
Bortset ifra er det jo ikke sandheden, det er bare folk der shitposter. Den der kommentar med, hvad kan jeg stætte osten med på min pizza, hvor Google siger, leam. Der har man fundet det pågivende Reddit -opslag, som er 10 år gammelt, og tydeligvis er det en eller anden der shitposter. Det ville de fleste godt kunne se, men Googles AI er åbenbart ikke i stand til at se, at når folk foreslår at hoppe ud fra Golden State Bridge som en løsning på depression, er det jo tydeligvis ikke et velmejende råd, og de ryger bare direkte ind i søgeresultaterne.

Kristian Tinho (03:18)
Lige præcise.

Halfdan Timm (03:44)
Det jeg synes, der er vildt ved den her, er, at Google har taget den placering, hvorfra deres 99 % af deres omsætning stammer, og lanceret noget eksperimentelt, som virkelig ikke virker. Der er ikke plads til at lave den her typ fejltrind, når du er Google. Og det er også på et niveau, hvor det ikke er sjovt længere. For nogle måneder siden, der havde Google en meget kritiserede lancering af deres nye Gemini Image AI, hvor den kunne generere billeder, ligesom dårlige kan i chat -GPC. Og den var...

Den var politisk korrekt til en grad, hvor hvis du bad den om at beskrive nazister, så fik du fire sorte mennesker tilbage. Man kunne godt se, hvor de kom fra, og det måske var velmenende, men 100 % af alle nazister var ikke sorte eller indianere. Det var faktisk ret få af dem, der var det. Men hvis man spurgte Gemini, så var de alle sorte og indianere. Men der er ikke nogen, der dør af det. Der er ikke særlig mange, der skal læse det.

Det her på en dårlig dag, så er det ikke sjovt længere. Så jeg forstår faktisk ikke, hvorfor de har taget det og lagt det direkte ind i deres søgeresultater, hvorfor de får størst del af deres omsætning i noget, der virker så dårligt. Altså man kan spekulere lidt på, det er jo faktisk Google, der opfandt LLM 'er. Altså Google opfandt Large Language Modder, som er det der ligger tilbage i chat -GPT. Hvorfor er de så jammerlige til at bruge det efterfølgende? Ja... Vi har...

Kristian Tinho (04:55)
Ja, det er skræmmende. Her til sidst så har vi Googles Marketing Live Event, som tog en time og 40 minutter knap og nap. Jeg skal ærligne om, at jeg har set det hele to gange faktisk, fordi der sker så meget, og der er så mange nyheder på én gang. Ej, jeg ville så sige, at jeg så den på...

Halfdan Timm (05:06)
Og jeg ved, du har set det hele. Okay.

Hvordan er det ikke at have tre børn, Christian, så man bare har tid til at se en time og 40 minutter lang Google Live -show to gange? Hvad har du lavet i dag, at du stod sent op?

Kristian Tinho (05:23)
Jeg så den på halvanden gang i speed, og det kan jeg forresten anbefale, hvis man skal se den. De snakker simpelthen så langsomt. Det var en ekstremt interessant marketing live den her gang, især fra et e -commerce perspektiv. Det er noget som annonsører fra B2B og Legion, der lever af den type annonsering. De var noget skuffede efterfølgende, men inden for e -commerce fik vi rigtig meget guf. En ting er hvad de siger og lover, en anden ting er hvad der kommer, og det må vi prøve at se.

Halfdan Timm (05:26)
Ja, stedlig.

Kristian Tinho (05:53)
Det jeg egentlig vil fremhæve herfra er, at da vedkommende, jeg kan ikke huske navnet på vedkommende, stiller sig op og fortæller omkring, at man nu meget snart kan få endnu mere datainsigt i den her black box, som Performance Max jo er. Det var simpelthen der, hvor den største klapsalve lod på hele de her 1 tim og 40 minutter, ikke engang ved intron eller autron, det var her. Og der er ikke nogen tydel om, at dem der har kigget med fysisk, såvel som os der har kigget med bag skærmen, det er noget af det vi har hungret helt vildt meget efter.

Det er blandt andet, hvad er det for nogle YouTube -videoer, vores Performance Max -annonser bliver vist på. Det er asset -level reporting, altså hvad er det for nogle af de kreativer, vi har uploadet, og rent faktisk klarer sig godt af det. Det er noget af det, vi har hungret efter at kunne se på en relativ nem måde inde i Google Ads.

Halfdan Timm (06:34)
Christian, du tænker, at vi skal passe på med at overvurdere vores egen betydning her. Eftersom MarketingPod endnu ikke er brudt igennem på top 5 -lessen over de globale største podcasts. Men ikke desto mindre, så er det jo kun to episoder siden, at vi brugte lang tid på at bruge os over manglende indsigt i Performance Max. Tror du Sundar Pichai har AE -oversat vores podcast, lyttede til det og besluttede sig for at ændre Googles retning på baggrund af vores input? Man kan jo ikke afvise det. Man kan ikke afvise det. Og den... Nej, det har du ret.

Kristian Tinho (06:41)
Hehehehe!

Jeg vælger at tro på det. Nej, det er jo det. Man kan ikke afvise det. Vi får jo ikke datan, så...

Halfdan Timm (07:03)
Vores måde er lige så godt som alle andres. Jeg synes også, at det er interessant. De har også andre ekrommuligheder. Det ting, jeg er bedt mærke i, som du har skrevet i ordene her, er, at vi får nye muligheder inde for særligt YouTube Shorts. Short ads med stickers, for lettere adgang til produktsyder og sådan noget. Det synes jeg er rigtig spændende, fordi jeg tror, at YouTube Shorts er et underkommercialiseret medier. Det er ikke særlig lang tid siden, at vi har fået mulighed for at lave annoncer specifikt til Shorts, for tidligere valgte man YouTube og fik også Shorts med. Nu kan vi rent faktisk lave det dedikeret til Shorts. Jeg kan i hvert fald se på min egen YouTube -adfærd, at ...

Det er et område, hvor der er plads til bedre annonser, som er målrettet den placering. Så det synes jeg også er super spændende. En sidste ting, jeg synes, vi alligevel spørger ind til på baggrund af Norden her, det er de her skuffede BSOB Elite -annonsører. Hvad tror du, de har råbet på?

Kristian Tinho (07:47)
Ja, men jeg ved faktisk ikke. Men det gik bare igen. Alle steder, hvor man læste om de her reaktioner, det var den store skuffelse. Jeg ved faktisk ikke lige, hvad de havde håbet på.

Halfdan Timm (07:57)
Bedre hel næste gang til alle B2B -annoncerne.

Kristian Tinho (08:03)
Godt. Dagens emne har vi jo, som alle andre emner, men især det her emne har vi virkelig glædet os til, fordi vi kommer jo begge to med en SEO -baggrund og arbejder med søgemaskinerne i måske efterhånden for mange år. Emnet i dag er fremtidens søgeresultater på Google. Og det er jo et stort og bredt emne, som vi skal omkring i dag, men vi har selvfølgelig forberedt os godt med nogle noter. Det vil vi prøve at tage ind i. Der sker rigtig meget lige nu.

De sidste otte -ni dage har der været på den gode side af 30 -40 nyheder fra Google af omkring søgningsresultaterne. Så det vi skal prøve i dag er at tage igennem nogle af de vigtigste. Og det er jo ved at stille nogle af de store spørgsmål. Hvad er det vi kigger ind i i fremtiden? Så skal vi ikke starte med at definere AI Overviews som er den helt store introduktion. Og som vi kort har kommet ind på, men som alle måske ikke helt er med på hvad det er.

Halfdan Timm (09:01)
Ja.

Kristian Tinho (09:01)
Hvad er det lige præcis, det er kort fortalt?

Halfdan Timm (09:04)
Når AI overviews ikke anbefaler dig at putte lim i din pizza eller hoppe ud af overbrugen, hvis du føler dig deprimeret, så er det i virkeligheden tanken om, at Google skal google for dig. I stedet for at du går ind på Google og skriver et spørgsmål, og så får du 10 blå links, hvor du kan klikke på et af dem, så i stedet for så vil Google faktisk bare give dig svaret direkte ude i søgeresultaterne. Det var egentlig ikke en ny ting. Google gjorde det med det, der hedder Knowledge Box i mange år, så hvis man søgte på, hvor højt er Eiffel Tornet, så fik du bare det svar direkte i søgeresultaterne. Men nu vil de til at gøre dem lidt med sådan en komplekse.

Det kunne være ting som, hvad er en god pizzaopskrift? Eller hvordan laver jeg en pizzaopskrift med fuldkornsmæn? Eller rejseplanlægning? Ved jeg, at du også har noteret, at du gerne vil rejse til Spanien. Hvad er nogle gode destinationer til tre børn på et, fire og syv år? Der vil Google gå ind og lave et svart scen. Jeg kan godt se det smarte i det fra Googles side, fordi det giver brugeren det svar, de søger efter, uden at de skal klikke sig videre. Så på den måde er det en bedre oplevelse. Lad os lige starte med kort at snakke om...

Google's berettigelse som søgemaskine fik lov til at crawle hele internettet og tage i folks indhold og vise det på deres egen side mod at sende besøgende videre. Nu knækker de jo den kontrakt ved at sige, at nu tager vi indholdet og så viser vi det bare direkte i Google Søgeresultatet uden at sende besøgende videre. Eller hvad skulle man tro? For jeg ved, du har set et ret langt interview med Google's CEO Sundar Pichai, hvor han bliver spurgt til det her. Hvad siger han til folk, der siger, at det her luder ikke kanonfedt?

Kristian Tinho (10:30)
Jamen, det han siger, det er jeg egentlig... Ja, men han svarer faktisk ikke på spørgsmålet. Og jeg kan egentlig virkelig anbefale... Som en god politiker. I bedste politikestil... Ja, det gør han. Men den kører rundt i ring, og jeg kan faktisk anbefale at se intervjuet, fordi det er faktisk et ret godt intervju. Der bliver stillet nogle ret kritiske spørgsmål, blandt andet til det her med trafikken. Fordi hvad kommer der til at ske med den her trafik? Kommer Google bare til at tage plagierer?

Halfdan Timm (10:36)
Som en anden god politiker. Han taler i mange minutter, men siger ikke noget.

Kristian Tinho (10:55)
Der er nogle greleksempler. Faktisk et eksempel hvor han får telefonen stukket i hånden af reporteren. Og siger, hvad med det her? Prøv at se her. Det er jo direkte kopieret inden for den her hjemmeside. Og han har ikke rigtig noget svar på det. Han skylder lidt skyden videre til dem, der nogle gange sidder med det her til daglig. Det er der den officielle sang for, at jo jo, vi sender stadig besøgende videre, men det bliver bedre besøgende, du får ind på din hjemmeside, fordi vi ligesom har taget de første par... Hvad skal man sige?

De første par punkter, som folk vil spørge indtil, så hvis du søger efter Beste Pizza, så kan der være, der kommer en opskrift frem. Men det kan godt være, at du gerne vil have en pizza med pepperoni fx. Jamen det sørger Google for, at løbe ud i, så vedkommende skal over på en hjemmeside. For eksempel din opskriftside. Så er de meget mere specifikke de besøgende, end de var tidligere, hvor det måske krævede flere søgninger. Øh nej, fordi så bliver han så stillet ind til det spørgsmål, som jeg synes er ekstremt relevant.

Halfdan Timm (11:45)
Tror du på det?

Kristian Tinho (11:51)
Vi vil jo som marketers og hjemmesidere gerne kunne se data på. Er det rent faktisk rigtigt det her? Og der bliver meget direkte spurgt ind til. Får vi lov til i Google Search Console at se data på, når vores trafik kommer fra AI overviews, versus fra de almindelige 10 blå links, som det så populært set hedder? Og der er svaret faktisk nej. Og et i hvert fald ikke for nu. Og et af argumenterne er blandt andet, at man vil... Han siger det sådan lidt kluntet, men man vil gerne passe lidt på med at åbne formad op.

fordi de er bange for, at algoritmerne bliver gamet. Ikke overret, men det er det, han mener.

Halfdan Timm (12:24)
Det har jo altid været en frygt for Google og nok den primære årsag til, at vi ikke ved de præcise vægte i deres algoritmer, fordi hvis vi gjorde det, så ville vi også bare indstille vores sider efter det. Så det kan jeg også godt følge dem i. På den anden side synes jeg, at det virker noget fordægt at tage i folks indhold og gengive de direkte søgeresultater uden at sende bruger og videre. Og det er det, det er punkter, hvor man tænker, at hvis vi nu havde et alternativt Google, hvis ikke de sad med et de facto monopol på søgmaskinen og gav ved om vi så ville acceptere det, det ville vi nok ikke. Men det er en helt anden snak. Men det er i hvert fald...

Jeg synes det er interessant, og jeg tror de her AI overviews, de er ikke rullet ud i det danske søgesultat derinde nu. Men det kommer de til at blive, og jeg tror faktisk, de kommer til at have ret stor impact. Og det er fordi, jeg kan se min egen søgeadfærd allerede ændret. Det er som en anden søgemaskine, som jeg også har anbefalt dig at bruge, som ved at du synes, det er god. Vi bruger begge to i dag en søgemaskine, der hedder perplexity .ai. I øvrigt et svært navn og stavelse, de har valgt, men perplexity med et X.

Det der er med den søgemaskine, er at man skriver ens spørgsmål eller søgefrasse ind i den, og så går den faktisk ind og søger på nettet for dig og renskriver et svar til dig. Så jeg brugte den f .eks. tidligere da, fordi jeg ville automatisere en Slack -notifikation fra Hopspot, og jeg vidste ikke lige, hvordan I gjorde det. Og så skrev jeg direkte i perplexity, how do I send a Slack message once a workflow is finished in Hopspot. Og så gik den ind, søgte på nettet og gav mig en femskrinskrig direkte i perplexity, uden at sende mig videre til nogle af de andre, som jo rent faktisk havde bidraget til det her svar. Så perplexity havde gået ind og læst fem sider og gav mig det direkte svar.

Og det synes jeg som bruger var lækkert, fordi jeg fik svaret direkte og jeg fulgte det og klik ikke videre. Men hvis jeg var veksomheden, der havde brugt tid på at lave en hjælpeguide til Hopspot, som så blev brugt til at generere det her svar, men ikke fik en besøgende ud af det. Altså det bryder bare med den der kontrakt der er mellem website -ejerne og søgemaskinerne. Primært Google.

Det tror jeg bliver en størrelse, når det her begynder at rulle ud. Nu er det ude i USA, og jeg læser en opgørelse af, at det er tilgængeligt på cirka 5 % af health -relaterede søgninger. Så det er stadig ret småt. Men man kan godt forestille sig, at det bliver en ting, de rullede mere ud med tiden, fordi det holder folk på Google. Det, der så er modargumentet til alt det her, det er, at Googles forretningsmodell, det er jo at sende trafik videre. Ikke organisk, det tror jeg, de er ligeglad med. Men Googles forretningsresultat, eller undskyld, Googles forretning på betalt søgeresultat, det er jo at sende trafikken videre. Så hvis de genererer et resultat, og du ikke klikker på...

på noget link videre, så kan du jo lade ikke faktureret at få et klik. Det her er måske noget, hvor man som Google Ads person skal være lidt mindre bange end SEO personen, fordi Google Ads personerne samarbejder lidt med Google, hvor SEO personer kan godt føle sig som om, at man kæmper lidt imod Google. Jeg tror, at Google Ads folk og Google har lidt fælles incensivt til, at man skal sende nogle klik afsted, så der skal de nok finde en eller anden løsning. Men som SEO person, så er der klart nogle ting, man skal genoverveje her i forhold til, skal man opbygge en kæmpe database på sp...

Spørgsmålrelaterede søgninger, hvor man risikerer, at Google går ind og viser dem uden at sende trafik videre. Det ændrer i hvert fald business -casen i det.

Kristian Tinho (15:14)
Helt vildt. Og for lige at vende tilbage til selve Google Ads -delen, så kom de faktisk med et... Ja, det er jo faktisk et meget fedt eksempel, synes jeg selv. Søgning var noget af, hvordan undgår man af et ens skjorte wrinkler. Hvad hedder det på dansk?

Halfdan Timm (15:28)
Øh, røøøø

Kristian Tinho (15:34)
Kryller, kryller, popokker, kryller. Hvordan undgår man det? Og der kommer så et rigtig fint AI overviewsvar. Måske ikke plagerede fra nogle andre sider, men i hvert fald... Nej, det gjorde den ikke. Men det den så gjorde, det var, at den forslå faktisk med shoppingannonser. De her produkter kan være med til at hjælpe dig med problem X, altså med kryllede skjorter. Og så kom der, jeg tror det var nogle sprays eller noget, det fangede jeg ikke lige. Men at de deciderede på den måde, kom og viste produkter baseret på søgningen.

Halfdan Timm (15:44)
For at slå den lim? Okay, okay.

Mmm, ellers.

Kristian Tinho (16:04)
Men det får jo så straks mig til at tænke over, hvor... Inputtet vi lægger ind hos Google, altså gennem vores shoppingfeed i Google Ads øjnede... Altså, der skal virkelig til at arbejdes. Altså, vi skal virkelig sørge for, at Google forstår præcis, hvad det er for en use case, der er med de enkelte produkter. Og der kommer jeg... Der ser jeg bare, at der kommer til at ske noget både på den betalte del, altså Google Ads -mæssigt, men også igennem det, vi kalder free listings, som er de organiske shoppingresultater, hvis man skal lave en oversættelse der.

Og der tror jeg altså bare, det er ikke... Altså i fremtiden med de søgeresultater, vi kommer til at se, der er det ikke nok bare lige hurtigt at gå ind i sin Shopify, oprette et produkt, kaldet et net eller andet og så er det det. Jeg tror faktisk, man skal bruge ret meget tid på at udfylde alle de informationer og struktureret data, du nu engang kan, fordi det er det, som jeg ser Google i sidst, den kommer til at skulle læse og bruge i forbindelse med de her AI -svar.

Halfdan Timm (16:59)
Det er rigtigt nok, at du er nævnt noget interessant, fordi der er flere måder, hvorpå søgeresultaterne kommer til at ændre sig i fremtiden. De her AI overviews, som vi allerede har fået en forsmak på i USA, kommer helt sikkert også snart til Danmark. Det er nævnt, når Google kommer til at ske snart. En anden ting, det er de her free listings. Vi har allerede set i de danske søgeresultater, hvordan er free listings, som er de her bokse, hvor du har et produkt og en pris og et navn, ligesom du har ved Googles shopping annonser i Google Ads. De fylder mere af de organiske søgeresultater, og det er en ret ny ting.

Altså jeg synes, hvis man søgte på kaffemaskinen for et år siden, så tror jeg ikke, du ville se nogen freelistings. Der ville du kun se, at de betalte det, og så havde du de 10 blå linksninger ned. I dag ville du måske se både noget AI -overview til at starte med. I hvert fald ville du søge et spørgsmål, man stiller sådan, hvordan laver jeg en god kappacino for eksempel. Så ville man nok få et AI -overview af det, hvor de har neglet indholdet fra en eller anden. Så ville man få nogle Google Ads anonser til kappacino -maskiner og espresso -maskiner osv. Men så kommer der også freelistings, og det er som om Google er blevet...

Det er faktisk bedre til at putte produkter ind i produktrelaterede søgninger. Og der ligger en mulighed her. AI overviews ser jeg både som en mulighed og en trussel. Men jeg sætter delt med som en stor trussel for mange af vores kunder. Men de her free listings, som begynder at fylde mere i søgeresultaterne, ser jeg som en stor mulighed. Fordi vi ved i forvejen, at i Google Ads for e -commerce virksomheder, så vil jeg sige, at det er meget normalt, at to tredjedelts, tre fjerde deler ens konverteringer kommer fra shoppingplaceringen.

Folk der kan se produktet, se prisen og klikke sig ind og er afstemt har generelt en ret høj kommenteringsrate. Også højere end searcherts fordi hvis du søger på rødvin og du kan se en flaske til 200 kr. i shoppingresultatet så ved du hvad det er du klikker dig ind på. Du kan godt klikke dig ind på en search enegse hvor der står kvalitets rødvin og så starter flasken på 1000 kr. Det var ikke lige det du var afstemt med og så bouncer man. Det er en generelt ret vel forberedt trafik der kommer ind fra shopping der har en høj kommenteringsrate og det samme gælder for de her free listings.

Hvis man nu sidder som e -commerce virksomhed og lytter med sig det her og tænker, det lyder ret fedt, hvordan får man færdig det?

Kristian Tinho (18:58)
Først og fremmest går man ind på sin Google Merchants Center. Og så skal man egentlig bare ind og aktiverer det derinde. Det baserer sig på det shoppingfeed, du har oploadet igennem Merchants Center, det du højst sandsynlig bruger til Google Adsen. Ud fra det begynder Google at vise dine produkter, så frem de bliver godkendt. Næste step er så at optimere dit feed til de her freelistingser. Det kan gøres på mange forskellige måder. Det kan være, at vi skal have et afsnit decideret omkring det.

Men det er super spændende, når jeg så...

Halfdan Timm (19:27)
Er principerne det samme som, hvis man optimere feedet til Google Ads? Altså få de rigtige servoer med at udfylde kategori og alle de her ting?

Kristian Tinho (19:35)
Fulstændig. Det er det, som Google læser og lægger vægt på. Jeg har kigget i forbindelse med noget helt andet, nogle cases igennem til morgen i merchantcentret, hvor jeg lige prøvede at holde antallet af kliks op mod hinanden, altså antallet af kliks fra freelistings til Google Shopping. Det er klart, at der er stor forskel, men jeg er altså imponeret over, hvor mange kliks, der begynder at komme igennem på de her freelistings. Og når man så regner baglæns i forhold til den genflitige klikpris, man kan have på Google Shopping via Google Ads,

Så kan det godt betales, så det er altså et oprop herfra. Ind og sørg for, at de er aktiveret som minimum.

Halfdan Timm (20:10)
Og jeg vil lige nævne en ret vigtig ting her, fordi man kan altså godt have aktive Google Ads -kampagner med ens feed uden at man er listet på free shopping. Fordi det er en af de virksomheder jeg arbejder sammen med, der har omkring 8 .000 produkter, og Google Ads er sindssygt vigtig at bidrage med størstedelende omsætning og alt det der. Men da jeg var ind at tjekke for nyeligt, om de så også bliver listet i free listings, fordi det er noget, der betyder noget, som vi snakker om her, så det tjekker også for mange af de virksomheder jeg arbejder med, der kunne vi se, at samtlige 8 .000 produkter, som var godkendt til Google Ads,

Kristian Tinho (20:19)
Yes.

Halfdan Timm (20:39)
var afvist til free listings. Så du kan godt være godkendt til det ene og være afvist til det andet. I deres konkrete problem, så står der, at der ikke var valgt en CSS, altså den her Comparison Shopping Service, eller den i hvert fald ikke var udfyldet korrekt, så der var en en eller anden udfordring med den. Men det var ikke nok til, at vi ikke kunne køre Google Ads. De ville dog gerne tage budgettet, men de ville ikke vise sig til de free listings. Så der har vi været inde i deres feed og rettet en fejl op.

Det var noget jeg fandt inde i Merchant Center. Så hvis du vil ind og tjekke det her for dig selv, så gå ind i Google Merchant Center, gå ind under produkter og diagnostik, og så kan du se om du rent faktisk har det her problem. Men super vigtig note, de her kommer til at fylde mere, så det gælder også om at optimere og sørge for, at man er synlig på dem. Fordi jeg tror kun vi kommer til at se mere af det her fremad. Jeg tror de 10 blå længste kommer til at betyde mindre. Så AI Overviews kommer til at tage nogle typer af søgninger, og de her free product lessons kommer til at tage andre typer af søgninger.

Hvordan er nu et enkelt praktisk spørgsmål til det her? Hvor meget kan man gøre for at redigere på billede på ens free listings? Og så kan vi putte baggrunden på ligesom vi kan på Facebook ads og grafiske overlays og tilbudsmarkater og alle sådan nogle lækre ting, som gør, at vi måske står lidt mere ud i søgeresultaterne.

Kristian Tinho (21:45)
Ja, det kan man faktisk godt. Du kan gøre det både manualt, men du kan også gøre det gennem dit feed management program og noget, som vi også anbefaler at teste af på Google Shopping, eller i Google Shopping feedet til Google Shopping annoncerne. Der er ret meget hen, der især hvis du ligger lige nu og konkurrerer med en masse virksomheder, som bare har den klassiske hvid baggrund, en fritlagt baggrund på produktet. Der kan man altså godt skabe noget blikfang med at have en lidt vild farve, for eksempel, som i hvert fald har set rigtig gode...

God resultat derved.

Halfdan Timm (22:16)
Og hvis vi lige skal lave en reference til vores første episode omkring Teemo, så er det jo en af de ting, som Teemo som virksomhed er enormt dygtige til. De er helt enormt dygtige til at optimere både deres betalede annoncer og deres free listings. De er ikke så synlige på free listings i Danmark, der har jeg ikke oplevet, men de er selvfølgelig meget, meget synlige på annoncer. Og det her med at klemme en masse keywords ind og tage nogle gode miljøbilleder og få ratings direkte med i deres merchantcenter osv. Altså nogle af de ting, Teemo har gjort rigtig godt, når Teemo fylder meget i de danske søgeresultater, så det er altså ikke kun fordi de har mange penge. Det hjælper.

Men det er ikke kun derfor, at de er vildt lidt også dygtige til de ting, som de rent faktisk laver og det andet. Men der har vi to af vores skifter her. Altså vi får de her AI overviews, og vi får de her free listings. De søgninger, som nok står til at blive ramt af de her AI overviews, tror jeg primært er sådan HV søgninger, spørgsmål søgninger, informationssøgninger osv. Hvad vil du gøre, hvis du er et website, som har mange af de her søgninger lige nu, om du måske står til at risikere at miste noget af den trafik?

Kristian Tinho (23:17)
Jeg tror ikke, at der er tvivl om, at man skal gøre sig klar på, at man kommer til at miste noget af den trafik. Men jeg tror også, vi skal huske på, hvad det er, Google lever af. Google lever af at komme med de bedst mulige søgeresultater. Og vi som hjemmeside ejere bliver nødt til at forholde os til den del. Så hvis vi bliver ved med at levere godt indhold, der svarer på spørgsmål, der er velkreget og måske også krydret med nogle billeder og videoer og videre, så tror jeg på, at Google stadigvæk vil sende trafikken ind til...

Det er ikke de bedste i går, så en bedste website. Men det bliver nok ikke ved det første HV spørgsmål. Jeg tror, de første HV spørgsmål, så de her informationsøgninger kommer til at frembrugere den her AI overview, som skal bruge et par spørgsmål yderligere til at finde ud af, hvad det er, du søger efter. Og så bliver du let hen til den givende hjemmeside, du skal hen på. Så jeg tror, man skal stadigvæk tænke hele trakten, men især den nederste del af trakten, skal man som hjemmesider, være rigtig dygtig til at...

fodder Google med oplysninger omkring, fordi så tror jeg faktisk også, at man vil opleve, at der kommer rigtig meget kvalitetstrafik ind til sit website.

Halfdan Timm (24:23)
En af de andre ting Google har lagt lidt væk på, som du også har set i den her I <|fr|> <|transcribe|> <|notimestamps|> eller Google Live, det er at de vil gøre det muligt for folk at tage en video og få noget hjælp af AI. Google vil redifinere search en lille smule, så lige nu er search noget med at du skriver nogle ord i et søgefelt, og så får du et svar på det. Men jeg sidder og læser et blog -inlæg for Google, der er ca. en uge gammel, hvor de siger, at for nu af skal du også kunne tage en video med Google Lens på din telefon, og så skrive et spørgsmål relateret til den her video, det er et eksempel, de kommer med.

Det er, at de har et eller andet møbel, hvor der er noget, der ikke hænger sammen. Og så tager de en video af det og siger, hvorfor hænger det her ikke sammen, eller hvorfor vil den her ikke stå stille, eller hvad det nu skal være. Og så skal Google faktisk komme med et svar på det. Det er jo en helt ny måde at søge på, det her.

Kristian Tinho (25:06)
Fulstændig. Fulstændig. Jeg mener et andet eksempel, der var med i en af de her præsentationer, det var en pladeafspiller. En sådan en gammeldags pladeafspiller. Sådan noget jeg desværre kan have, da jeg var barn, men... Nåvede du det egentlig?

Halfdan Timm (25:16)
Nej. Nej, altså okay. Altså du er yngre. Du skulle aldrig have gjort det værre end det er. Nej, jeg havde ikke en gramofonplade da jeg var barn. Ja, okay. Jeg ved hvad det hedder. Det betyder ikke jeg havde en. Jeg startede på M4 -3 -overspillerne. Om jeg havde en gramofonplade da jeg var barn, mand. Tror det ikke. Den stod ved siden af mit tyndebond, som jeg lejede med.

Kristian Tinho (25:20)
Hahahahah for en

Og gode gamle MP3. Og med igen, der er sådan en arm, der ligesom sørger for, at den kan spille musikken fra pladen, og den ligger ligesom at dingle. Og det, som vedkommende så gør, det er at tage Google Lens frem og stille spørgsmål. Altså ikke engang skrive det, men stille det. Hvad pågår der galt her? Og så kommer Google, som i hvert fald er budet på et svar. Det der bare er i det der, vi ved jo ikke, om det reelt set er det rigtige svar. Og ha...

Et af de eksempler, der er blevet talet meget om her på det seneste, er faktisk fra præsentationen, hvor man viser et kamera med film i, hvor man siger, at det her kamera virker ikke. Hvad gør jeg? Åben kameraet og op og tage filmen ud, så ryst filmen. Der er jo noget med exposure from the sun, altså fra solen af osv. Ja, ja, og det var faktisk de spørgsmål, som Google CEO blev stillet, hvor at... Den kunne han ikke helt svare på, den kom han altså godt udenom. Den var ikke god.

Halfdan Timm (26:31)
Prøv at putte lim på den. Har I hørt? Nej, nej, dem skal du spise. Skal du huske. Hvis vi nu skal se noget positivt på det her, fordi jeg ser helt klart nogle trusler i, at Google Grønner tegnings indeholder viser de direkte i søgeresultaterne. Der er også nogle gode nyheder i det her. De her free listings, som fylder mere, det er en rigtig spændende mulighed for e -commerce virksomheder.

Kristian Tinho (26:33)
Ja. Kastén efter den. Nårh, når jeg.

Halfdan Timm (26:57)
Det her, at man kan tage en video og upload den ligesom man kan tage et billede og upload, og det gør man jo også på ChatGPT, det er også en mulighed, som ChatGPT har, som jeg allerede har testet lidt. Det kan jo også medføre, at der rent faktisk kommer flere søgninger, og det er jo der, hvor der er en mulig positiv vinkel på det her. Fordi det der er med Google Search, det er, at på den ene side er der nogle ting her, som er lidt træls, og potentielt kan sende noget trafik væk fra os. På den anden side er der aldrig forhold til så mange søgninger på Google, som der gør lige nu.

Jeg fandt en statistik, det er 5 ,9 millioner søgninger hver eneste minut på Google. Det er et taget højere end det nogensinde har været før. Så en ting er, at hvis din click -through rate falder 5%, men den samlede mængde af søgninger stiger 5%, så ender det lidt det samme sted i virkeligheden. Og jeg tror måske det er den selve legning, man skal se i det her. Vi kommer til nogle andre ting, man også skal se i det, blandt andet programmatic save. Men jeg tror, det er den selve legning, man skal se i det, at det kan godt være, at man ikke får den samme click -through rate fra Google søgeresulisator, og at de sender færre med en mere kvalificeret besøg.

Men hvis Google tiltager med Search Generative Experience, som også er deres overordnet begreb for AI overviews og flere free listings, og det her med at man kan optage en video eller sende billederne og søge på baggrund af det, vil stille lykkes, så kommer folk jo også til at bruge Google mere.

Kristian Tinho (28:08)
Hvis vi gerne vil have trafikken fra Google, så må vi jo indåbne os. Det er jo trots alt Google, der vil stemme over deres platform. Så der er ikke andet for. Men nu nævnte du selv lige Programmatic SEO. Spørgsmålet om, at vi skal hoppe til det. Det er virkelig interessant.

Halfdan Timm (28:16)
Ja.

Lad os gøre det. Programmatic SEO er ikke et nyt begreb. Skal vi lige starte med at sige, at hvis man går ind og ser på Google Trends eller Ahrefs, så vil man se, at programmatic SEO har eksisteret i mange år. Det har bare ikke fyldt særlig meget. Lad os starte med at sige, hvad det rent faktisk var. Og så lad os sige, hvad det er, og hvor der ligger en mulighed. Jeg kan jo sige med det samme, jeg synes programmatic SEO er en af de mest interessante muligheder, der ligger i digital marketing lige nu. Vi kører de første projekter på det, og jeg synes, det er helt vildt spændende. Så lad os starte med det, det var.

Programmatic SEO historisk har været en massepublisering af landingssider ud fra en database. Så lad os sige, at du fx var en rejsevirksomhed, og du arrangerede rejse til hele verden, så kunne du tage de 100 destinationer, du arrangerede rejse til, og så ville du have en side for hver. Så lad os sige rejse til Spanien, rejse til Finland, rejse til Sverige osv. Dem kunne du lave på én gang, hvis du havde en bagvedliggende database, hvor du feedede ind på de her sider. Så i stedet for at lave en af gangene, så ville du lave én stor database,

i teorien et spreadsheet, men måske lidt mere sofistikeret, hvor du så vil have, hvor mange rejse destinationer har vi. Er det her et børnevenligt ja eller nej? Hvad koster billetter? Hvad koster hoteller? Hvor mange hoteller har vi? Alle sådan nogle informationer her, og så kunne du lave alle 100 landingssider på én gang, i stedet for at sidde op ret dem én af gangen. Så hvis du først havde databasen, så kunne du lave alle din landingssider på én gang, og det er det, man kalder som programmatic save. Det der så er interessant, det er, nu har vi jo fået Generative AI.

Og hvis du så tager Programmatic SEO og kobler med Generative AI, så bliver Programmatic SEO lige pludselig ikke egentlig for mange ved at virksomheder. Fordi udfordringen med Programmatic SEO, det har altid været, at det er nemt at lave, hvis du har databaseen. Hvis du har al information, alle teksten, alt dataen til at starte med. Hvad hvis du ikke har? Og så startede vi lige sådan et data research mining -projekt, som kan være enormt omkostningstungt. Og så gjorde der mange bare ikke komme i gang. Så Programmatic SEO har også været noget, der var sådan forbeholdt lidt større virksomheder, som havde indsamlet en unik mængde data, og så kunne præsentere det på en måde. Nu kunne du rent faktisk lave den. I stedet for.

Så lad os tage Opsidian Digital og Ice Digital som eksempel her. Lad os sige, at vi gerne vil have flere besøgende ind omkring digital marketing -relaterede søgninger. Et programmatic SEO -test, jeg har i gang på Opsidian Digital lige nu, det er, at vi har købt fire forskellige domæner. Den ene hedder Digital Marketing, ordbog .dk, og så har jeg købt den på finsk, hvor vi jo har et bureau i Helsinki, på tysk, hvor vi har i Leipzig, og så har jeg også købt den på serbisk, fordi vi har en masse kollegaer i Banja -Luka i Bosnien.

Så tænkte jeg, så kunne vi lave noget sjovt med dem. Så jeg har fire gange domæner, der hedder Digital Marketing -ordbåge på de her fire sprog. Så har jeg defineret omkring 200 begreber inden for Digital Marketing. Så det er Customer Lifetime Value, Konverteringsrate, Engagement Rate, Bounce Rate. 200 begreber, der er defineret. Så har vi trænet en model oven på GPT -4 til at skrive, som Obsidian normalt gør, og fortalte den, at vi er Obsidian, og vi vil gerne skrive fagligt, men blablabla. Altså sådan trænet, fint -tunet en model til at skrive, som vi gerne vil gøre det.

Nu er vi så i gang med at producere content til 200 søvere gange fire sprog. Det lægger vi ind i et stort spreadsheet, som er vores database. Så kommer vi til at bruge make .com eller zaphead .com, det skal jeg lige finde ud af, til at publisere det ud på fire forskellige WordPress installationer. Vi har ikke tænkt os at sidde manuelt, en for en, og copy paste det fra dokumentet og lægge over i en WordPress artikel. Det skal gøres programmatisk via en API -integration via make .com eller zaphead .com. Når jeg nævner det, så er det fordi...

Vi laver teksten på en fint modell og vi publicerer det automatisk efterfølgende. Det er det, der gør det til sådan en programmatisk SEO -projekt. Så tanken her er, at man kan virkelig rampe ens indholdsproduktion op og være måske 10 gange så effektiv, som man har været i et tidligere projekt, hvor man manuelt skulle skrive teksten. Det er sådan programmatic SEOs kerne. Den oplagt udfordring med det her, som der er sikkert mange, der tænker på, når de lytter til det her, det er, at du publicerer ikke bare en masse dårlige indhold. Altså...

Alle kan gå ind i chatkabinet i dag og skrive 500 ord om rejse til Finland og så lægge det op på en side. Nøglen til at lykkes med det her i Min Optik kommer til at ligge i affintunet træningens egen model og lægge unik data ind og så rent faktisk lave noget godt indhold. Så man skal måske ikke gøre det 20 gange så hurtigt som man kunne, men 10 gange så hurtigt som man kunne, og så rent faktisk lægge noget kærlighed nedover. Det er sådan den overordnede model, som vi har tænkt os selvfølgelig i hvert fald.

Kristian Tinho (32:39)
Og så noget af det, vi hører, ser ude i SEV -miljøet, når den her type af Procmatic SEV bliver testet, det er at publisere lidt efter lidt, så man ikke publiserer alt på en gang. Der har man set nogle grele eksempler omkring.

Halfdan Timm (32:52)
Åh, jeg kunne lige miste at trykke på en knappe der, glem den. Et andet eksempel jeg lige ville komme med på Programmatic CEO, det er, jeg følger mange på Twitter. Jeg følger en fyr, som laver sådan en side, faktisk en AI genereret side, hvor man kan købe sådan coloring books. Hvad hedder det sådan nogle, når du farvelægger, du ved, i sort -vid, hvor du så selv kan lægge farve på, ligesom børn gør. Børn og kreativ sjæl.

hvor du får et billede af Spider -Man, men det er kun i sort og hvid, og så kan du bare selv farvelegge det. Den her side hedder... skal jeg se om jeg lige kan finde den... colorbliss .art. De bruger Programmatic SEO til at forfolke igen, fordi en ting er, at du kan forsøge at rank på coloring pages. Altså det server kan du forsøge at rank på, men det er der ret meget konkurrence på. Det de så har gjort, det er, at det er en AI -baseret tjeneste, så det vil sige, at den laver bare dine coloring books, når du gerne vil.

Og så har de lavet landingssider til en hel masse forskellige templates. Så de har Spiderman Coloring Pages, Dragon Coloring Pages, Sonic, Shark, Elsa. Altså hele vejen ned med alle mulige popkulturelle fenomener og Coloring Pages. Og dem her har de altså ikke oprettet én for én for én. De har lavet en stor database til at starte med, fordi de kan jo bare agerere alt, så de har ikke nogen begrænsning i deres reelle produkter. De genererer Coloring Pages, når folk går ind og beder om det. Så de har i virkeligheden bare kunne tage nærmest alle popkulturelle ikoner.

som der kunne tænkes være søgninger på, og så oprettede en undersiddelse stemme, genererede noget tekst, genererede noget billede og lagt det helt op på én gang. Og det bringer de altså rigtig meget trafik ind på deres side med det her. Så det er også bare et andet eksempel på hvad Programmatic SEO rent faktisk kan være i forhold til traditionel SEO, som måske havde været, at du valgte søvrere og coloring pages, og så gik du i gang med at lave en ny mesa -title og semantisk HTML og link -bildning til det du mente, og så ventede du fire år og så håbede du lidt, at du kom til at rank på det.

Her snakker vi af en agriftskraft, der bare eksploderer op, fordi de bare har programmatisk langsæder de her sider.

Kristian Tinho (34:51)
Nu snakker vi jo SEO, men i forhold til det eksempel der, rent Google Ads -mæssigt, er det jo en drøm, for du får tænkt på de kontekstuelle besøg og search, du kan lede direkte ind til, hvad folk har søgt efter. Det bliver ikke mere kontekstuelt. Det er jo... Ja, det er ikke kun i SEO, hvor det her er rigtig interessant. Især også inden for Google Ads.

Halfdan Timm (34:55)
Jeg smukte. Smukt.

Ja, det er det. Nu har jeg lige lavet søgningen. Spiderman Coloring Pages. De ligger nummer to. Colorblastered Art 63. Spiderman Coloring Pages. Og så kommer man ind på den, og så er der selvfølgelig en call to action øverst, hvor det hedder Create Your Own Custom Coloring Pages, som de så gør via et AE -værktøj. Men ellers så inde på siden, så er der faktisk bare en hel masse templates, hvor du bare kan downloade dem. Og det er sikkert bare alle dem, de har genereret tidligere, eller deres brugere har genereret. Og det har de bare gjort med så mange forskellige. Altså det er fantastisk godt set det her. Ikke noget man ikke kunne have gjort manuelt, men hvorfor gør det manuelt, når du kan gøre det programmatisk?

Det er den overordnede tanke med programmatisk serie. Er det her noget, du ser folk snakke meget om i Danmark lige nu?

Kristian Tinho (35:45)
Nej, ikke. Nogle gør, men på en anden måde. I mindre skala. Det er generelt noget, vi typisk ser overfor USA, hvor de også normalt er frontløbere. Men jeg tror, de første use cases kommer frem, og det bliver i talesat. Så tror jeg, der er rigtig mange, der kommer til at begynde på at prøve det af om ikke andet. Så i hvert fald en mindre skala til en start.

Halfdan Timm (36:08)
Jeg kan sige, at vi kører i de første fire projekter i Opsi .den Digital, endnu jeg styrer dem selv. Jeg synes, det er sindssygt spændende, fordi det er så sjældent, at der kommer noget fra mit digital marketing, som virkelig kan fem - eller tit doble effektiviteten i forhold til, hvad du gjorde tidligere. Det sker ikke særlig tit, men her der har vi en af tingene. Jeg har altid tænkt, hvis jeg vidste, hvad jeg vidste nu i 2015, da jeg begyndte på Facebook -arrangeringen. Hold kæft, jeg havde brugt flere penge dengang. Så jeg er også meget opmærksom på ikke at underprioritere.

en ny kanal eller mulighed, når det potentielt virker allerbedst. Det gør det typisk i starten, før alle andre begynder at finde ud af det. Det, der også er fedt ved den her, det er, at den har en relativt høj indgangsparator, fordi jeg tror, en forudsætning for at gøre det her, hvor det virker godt, det er, at du fines under dine egen modeller. Jeg tror ikke på, at du kan gøre det med standard prompting i ChatKBT, fordi det er så nemt at identificere som noget... slet og ret skådindhold, nogle gange. Jeg tror ikke, du kan gøre det på den måde. Folk, der sidder og...

promt og skriver 500 års artikler direkte i chat, gpt og post dem direkte over. Det er ikke programmatisk server, jeg tror ikke det kommer til at virke. Jeg tror man skal lægge noget ind over det. Det er også den tilgang vi har valgt i de projekter vi kører lige nu.

Kristian Tinho (37:21)
Næste episode kommer til at handle om YouTube ads. Og YouTube generelt, vi stiller spørgsmålet om det potentielt set er en af de mest undervurdede kanaler af nu 2024 og fremadrettet. Og det er et emne jeg glæder mig rigtig meget til at tale om, fordi jeg synes faktisk det... Altså det er et emne som lidt ligesom programmatisk, så jo der er ikke rigtig mange, så mange der snakker om det. Og der er altså nogle muligheder, der lige nu ikke bliver brugt af virksomhederne. Især dem som Vitedagelig sidder med.

Halfdan Timm (37:50)
Ja. Og jeg kan sige, at vi kommer i denne episode med et lille eksempel på, hvad YouTube -balancering også kan. Fordi til marketingpod, der kører vi en sæs lige nu, hvor vi har taget den samme højformat video, som vi har klippet ud af sidste episode med os to, og bruger det samme beløb på Facebook Reels vs YouTube Shorts. Det er en sæs, jeg har lavet tidligere for et halvt år siden, så jeg kan sammenligne med, hvordan det var dengang, og nu laver vi den altså igen og ser.

Hvor meget visningstid får vi på YouTube Shorts i forhold til Facebook? Hvad er klik -through -raten? Hvad er vores reach? Og jeg tror, jeg har en hypotes om, at YouTube generelt er undervurderet. Og jeg har nævnt det tidligere i den her podcast også, men YouTube Shorts tror jeg potentielt er den mest undervurderede placering ren kommersielt af nogen platform. Overhovedet lige i øjeblikket. Så det glæder jeg mig sindssygt meget til at rykke videre. Eller at tale videre om i næste emne. Hvad Kristian, er du egentlig YouTube Premium medlem?

Kristian Tinho (38:43)
Det her ved jeg ikke. Det her ved jeg ikke.

Halfdan Timm (38:44)
Så du ser også alle annonserne? Ja, ja. Det er sådan en ting.

Kristian Tinho (38:46)
Er du det? Ja, ja. Jeg finder en kæmpe stor inspiration i at se en omsætende.

Halfdan Timm (38:54)
Det er sådan en ting, Chrissy, når du bliver ældre. Nu er jeg jo opvoksen med gramofonplader, tøndebånd og andre ting, så der er bare sådan en generationsgap mellem os, og når du bliver ældre, så gider du ikke se alle de der jammelige annonser. Men måske, hvis de annonser, jeg så på YouTube Shorts var bedre, så ville det ændre sig, at jeg ville cancelne mit YouTube Premium. Nej, det ville jeg faktisk ikke, fordi YouTube Premium gør, at jeg kan downloade videoer til, når jeg er ude at flyve, og det ville jeg ikke slippe for noget i verden. Vi glæder os til næste episode. Tusind tak fordi du er med i dag.